• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar

Michał Brancewicz
24 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (79)
Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń. Bateria i ładowarka powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła. Lepiej też nie doładować jej do końca, niż ładować zbyt długo. Dzięki temu unikniemy przykrych zdarzeń.

Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.



Masz przerobiony rower/hulajnogę elektryczną?

Elektryczne rowery, hulajnogi, skutery - dzisiaj napotkamy je wszędzie. Część z nich stanowi flotę firm oferujących wynajem, ale coraz więcej z nas kupuje taki sprzęt na własny użytek.

Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.

Sklepy rowerowe w Trójmieście



- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.

W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.

20:47 20 LISTOPADA 22

Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)

Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Pożar budynku na ul. Kartuskiej 366a. Na miejscu straż pożarna, policja, pogotowie gazowe oraz energetyczne.

Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.


Przyczyny pożarów baterii



Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.

- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.

Baterie złożone z części od laptopa



Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.

Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.

- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.

Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli



Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?

- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    BMS to żaden bezpiecznik lecz system zarządzania baterią litowo-jonową (Battery Management System). Baterie li-ion muszą posiadać BMS który odetnie zasilanie po pełnym naładowaniu bo inaczej doszłoby do zapłonu (Thermal Runaway) i nie dopuścić do pełnego rozładowania bo wtedy bateria trwale się uszkadza.

    • 45 0

    • Czyli taki "bezpiecznik" :)

      Wszytko sie zgadza, bo czuwa nad bezpieczeństwem :)

      • 15 0

    • Balanser

      Balanser zaczyna wyrównywanie już w trakcie ładowania, bms wyrównuje tylko na końcu

      • 3 0

  • Niepewne

    źródło? Przecież i tak wszystko jest made in china.

    • 2 0

  • Moja bateria z Ali ma znaczek CE więc na pewno jest bezpieczna.

    • 3 1

  • Niech spłoną wszystkie te hujalnogi jak najprędzej (2)

    To zakała naszych chodników i dróg. Ludzie w Polsce nie dojrzeli do korzystania z tych rzeczy.

    • 19 9

    • (1)

      no tak, bo na zachodzie to jakos inaczej ludzie jezdza. dlaczego zawsze takie lesne dziadki ktore nigdzie nie byly wypowiadaja sie ze Polacy sa w czyms gorsi od innych? jedz do francji, hiszpanii czy wloch. jak zdejmiesz rozowe okulary to zobaczysz ze w paryzu ludzie oddaja kał na ulicach, we wloszech smieci w miastach gnija pod domami, w hiszpanii smieci walaja sie po lasach i łakach a w wielkiej brytanii co piatek zarzygani anglicy leza nieprzytomni na ulicach. wystarczy zaczac zwiedzac.

      • 4 2

      • No tak

        równajmy w dół...

        • 0 0

  • Do ugaszenia zwykłego auta potrzeba 1800 litrów wody do ugaszenia Tesli 24.000 litry to za mało (8)

    Zazwyczaj 40.000 - 48.000 litrów wody potrzeba do ugaszenia elektrycznego auta - to dwie duże cysterny

    • 3 1

    • (1)

      Nie słyszałem żeby jakiekolwiek auto gaszono wodą. Równie dobrze możesz podać że będzie wymagane milion ton.

      • 4 1

      • Przecież oficjalnie podano w mediach

        Na ugaszenie płonącej Tesli w Stanach, straż zużyła 45 000 litrów wody.
        Nie śledzisz takich informacji, czy tylko je wypierasz?

        • 2 0

    • Nie siej fake newsów (3)

      24000 litrów to pojemność zbiornika przeciwpożarowego, w którym można zalać Teslę, jeśli normalne metody ugaszenia nie przyniosą rezultatu.

      • 0 2

      • koleś zacytował to co wylali na autostradze na teslę (2)

        najechali na coś co uszkodziło baterię pod pojazdem. Z pojazdu zostało podwozie i koła taki gokart. Są w sieci fotki.

        • 4 0

        • Jeden przypadek że wylali na Teslę 24000 litrów wody (1)

          Wniosek: do ugaszenia każdej tyle trzeba. Geniusz propagandy.

          • 0 2

          • Nie 24 000 litrów wody tylko 45 000 litrów.

            Ta woda nie miała ratować Tesli, tylko zapobiec rozprzestrzenieniu się pożaru. Samochodów ekektrycznych nie gasi się wodą. Pozwala się im wypalić do końca.

            • 0 0

    • Bateria (1)

      A kto gasi wodą? Są specjalne środki gaśnicze.

      • 0 2

      • Specjalne? Czyli jakie?

        • 0 0

  • Eksplodował mi kiedyś w nocy

    akus lipo wielkości małej cegły. Od tej pory nawet telefon ładuję pod kontrolą.

    • 0 0

  • Widać z doniesień o samozaplonach , że Tesla też korzysta z akumulatorów tanich i wątpliwej jakości (2)

    • 3 0

    • Jak. Już mowa o tesli (1)

      To jak działa na ludzi pole magnetyczne?

      • 0 0

      • Jak 5g

        • 0 0

  • Pytanie do Pana Macieja (2)

    Czy rozlicza się pan z pracodawcą za prąd?

    • 4 0

    • A Ty jak ładujesz telefon w pracy rozliczasz się? (1)

      • 1 1

      • Nie, biorę sobie do domu kawę, cukier, papier do drukarki itp.

        • 4 0

  • Oczywiście każdy użytkownik samochodów elektrycznych (3)

    Ma wiedzę, że jest zakaz parkowania w garażach podziemnych. Pytanie czy mogą korzystać z długich tuneli np. pod Alpami?

    • 3 1

    • (2)

      Nie ma zakazu parkowania. Jest czasem zakaz ładowania.

      • 2 1

      • Nieprawda jest zakaz parkowania

        • 2 0

      • To kwestia czasu

        "Nie ma uregulowań dotyczących parkowania samochodów elektrycznych w garażach podziemnych (są tylko zalecenia), co służby ratownicze słusznie postrzegają jako zagrożenie nie tylko dla osób postronnych ale także dla swoich funkcjonariuszy, którzy muszą się z nimi mierzyć w codziennej pracy. Inaczej jest w przypadku LPG."

        • 3 0

  • Akumulatory powodują pożary, bo przechowują w sobie dużo energii. Z tego samego powodu co zbiorniki na benzynę albo gaz. (1)

    Jeśli urządzenie przechowujące lub obsługujące duże ilości energii ulegnie awarii, to ta energia wychodzi z niego w sposób niekontrolowany i mamy pożar. Dlatego mamy np. przeglądy techniczne samochodów, pieców gazowych, instalacji elektrycznych. Dlatego w przypadku akumulatorów nie warto oszczędzać na jakości.
    Natomiast w przypadku pożaru na Kartuskiej, to tam jest siedziba firmy od tych zielonych skuterów, jest ich tam kilkadziesiąt i mógł zadziałać efekt skali.

    • 1 2

    • Bajki opowiadasz.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum