Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar
Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.
Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.
Sklepy rowerowe w Trójmieście
- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.
W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.
Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Przyczyny pożarów baterii
Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.
- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.
Baterie złożone z części od laptopa
Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.
Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.
- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.
Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli
Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?
- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-11-24 20:08
Opinia wyróżniona
(2)
BMS to żaden bezpiecznik lecz system zarządzania baterią litowo-jonową (Battery Management System). Baterie li-ion muszą posiadać BMS który odetnie zasilanie po pełnym naładowaniu bo inaczej doszłoby do zapłonu (Thermal Runaway) i nie dopuścić do pełnego rozładowania bo wtedy bateria trwale się uszkadza.
- 45 0
-
2022-11-25 05:32
Balanser
Balanser zaczyna wyrównywanie już w trakcie ładowania, bms wyrównuje tylko na końcu
- 3 0
-
2022-11-24 20:25
Czyli taki "bezpiecznik" :)
Wszytko sie zgadza, bo czuwa nad bezpieczeństwem :)
- 15 0
-
2022-11-24 16:28
(5)
Właściwie każda bateria np że znanego portalu niegdyś aukcyjnego jest produkcji chińskiej więc które to są te niepewne?
- 13 0
-
2022-11-25 10:14
(4)
Nawet jeśli posiada znak CE?
- 0 0
-
2022-11-25 10:30
Opinia wyróżniona
(2)
CE - china export, które nie mówi o niczym. Logo jest łudząco podobne. Googlnij sobie.
Podawanie chin jako zrodla ma sie nijak, bo masz tam tanich producentów badziewia na Wish, ktore jest zwyczajnie scamem, a masz renomowanych dostawców OEM, z ktorych korzystaja wielcy i znani producenci. Takze wiesz. Trzeba po prostu uwazac. Nie kupowac najtańszego guana.- 11 0
-
2022-11-25 11:05
"Takze wiesz" (1)
"Również wiesz"?
- 0 2
-
2022-11-25 11:15
tak
- 0 0
-
2022-11-25 10:19
Oznakowanie CE wskazuje, że dany wyrób został zbadany przez producenta i uznany za spełniający wymogi UE dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Oznakowanie jest wymagane w przypadku wyrobów wyprodukowanych na całym świecie, które następnie są sprzedawane w UE.
- 3 1
-
2022-11-24 15:17
hahaha (6)
Co znaczy z niepewnego źródła? Wszystkie pochodzą z tego samego zrodla. Produkowane prywatnie z tych samych ogniw a niekiedy lepszych niż "firmowe" dokładnie w taki sam sposób tylko bez nalepki która podraza ta sama baterie o 1/3 kwoty.
Rozumiem że obroty spadają, łatwy zysk się skończył i trzeba się jakoś ratować pisząc podobne brednie. Marketing pierwsza klasa.
Zenada.- 28 12
-
2022-11-25 10:32
Opinia wyróżniona
Właśnie (1)
Najczęściej to się palą te oryginalne kupne pakiety, bo producent chce zarobić jak najwięcej i idzie totalnie po kosztach.
Wypowiedź specjalisty w tym artykule to typowa papka.
"Palą się bo robią amatorzy, kup w sklepie i masz pewność"
Kupując w sklepie.mam pewność że taniej już się zrobić z pewnością nie da.
Vide markowe ładowarki. Napięcie 230V za mostkiem 200V kondensator, bo jest tańszy a przecież tyle to wytrzyma.- 7 4
-
2022-11-25 10:43
To tak samo jak
Wypowiedział się koleś na temat opon wielo sezonowych. Wielosezonowe lepsze od zimowych. A czy są buty wielosezonowe?
- 4 3
-
2022-11-25 10:41
niestety, nie wszystkie są nowe
sporo ogniw 18650 pochodzi z demontażu starych pakietów fotograficznych czy do laptopów. Są one już mocno zużyte. przy najprostszych zabezpieczeniach, opartych wyłącznie na pomiarze napięcia całego pakietu - jedno z ogniw w szeregu może ulec nawet odwróceniu polaryzacji podczas rozładowania.
- 6 0
-
2022-11-25 10:42
Ale daj spokój.
Wypowiada się koleś na temat źródła pochodnia. Użytkownik który nie ma pojęcia jak to jest zbudowane i jak dziala
- 2 0
-
2022-11-25 10:20
Nie pochodzą z tego samego źródła. Chiny to nie jest jedno źródło.
W Chinach wyprodukują ci baterię (i dowolny inny towar) o takiej jakości, jaką sobie zamówisz i za jaką zapłacisz. Są chińskie fabryki które produkują tani szajs, a są takie które produkują rzeczy doskonałej jakości. A że końcowy klient patrzy głównie na cenę, to nic dziwnego że mamy zalew chińskiego badziewia. Ale pisanie że wszystkie pochodzą z tego samego źródła to oczywisty fałsz.
- 10 0
-
2022-11-24 15:38
to prawda ale trzeba uwazac ,bo moze byc slabo
- 2 4
Wszystkie opinie
-
2022-11-24 15:13
Ciekawe jak tam te baterie z mevo ?
- 20 2
-
2022-11-24 15:17
hahaha (6)
Co znaczy z niepewnego źródła? Wszystkie pochodzą z tego samego zrodla. Produkowane prywatnie z tych samych ogniw a niekiedy lepszych niż "firmowe" dokładnie w taki sam sposób tylko bez nalepki która podraza ta sama baterie o 1/3 kwoty.
Rozumiem że obroty spadają, łatwy zysk się skończył i trzeba się jakoś ratować pisząc podobne brednie. Marketing pierwsza klasa.
Zenada.- 28 12
-
2022-11-24 15:38
to prawda ale trzeba uwazac ,bo moze byc slabo
- 2 4
-
2022-11-25 10:20
Nie pochodzą z tego samego źródła. Chiny to nie jest jedno źródło.
W Chinach wyprodukują ci baterię (i dowolny inny towar) o takiej jakości, jaką sobie zamówisz i za jaką zapłacisz. Są chińskie fabryki które produkują tani szajs, a są takie które produkują rzeczy doskonałej jakości. A że końcowy klient patrzy głównie na cenę, to nic dziwnego że mamy zalew chińskiego badziewia. Ale pisanie że wszystkie pochodzą z tego samego źródła to oczywisty fałsz.
- 10 0
-
2022-11-25 10:32
Opinia wyróżniona
Właśnie (1)
Najczęściej to się palą te oryginalne kupne pakiety, bo producent chce zarobić jak najwięcej i idzie totalnie po kosztach.
Wypowiedź specjalisty w tym artykule to typowa papka.
"Palą się bo robią amatorzy, kup w sklepie i masz pewność"
Kupując w sklepie.mam pewność że taniej już się zrobić z pewnością nie da.
Vide markowe ładowarki. Napięcie 230V za mostkiem 200V kondensator, bo jest tańszy a przecież tyle to wytrzyma.- 7 4
-
2022-11-25 10:43
To tak samo jak
Wypowiedział się koleś na temat opon wielo sezonowych. Wielosezonowe lepsze od zimowych. A czy są buty wielosezonowe?
- 4 3
-
2022-11-25 10:41
niestety, nie wszystkie są nowe
sporo ogniw 18650 pochodzi z demontażu starych pakietów fotograficznych czy do laptopów. Są one już mocno zużyte. przy najprostszych zabezpieczeniach, opartych wyłącznie na pomiarze napięcia całego pakietu - jedno z ogniw w szeregu może ulec nawet odwróceniu polaryzacji podczas rozładowania.
- 6 0
-
2022-11-25 10:42
Ale daj spokój.
Wypowiada się koleś na temat źródła pochodnia. Użytkownik który nie ma pojęcia jak to jest zbudowane i jak dziala
- 2 0
-
2022-11-24 16:02
a wystarczy trochę zrozumieć prąd
To nie trudne :)
- 8 2
-
2022-11-24 16:28
(5)
Właściwie każda bateria np że znanego portalu niegdyś aukcyjnego jest produkcji chińskiej więc które to są te niepewne?
- 13 0
-
2022-11-25 10:14
(4)
Nawet jeśli posiada znak CE?
- 0 0
-
2022-11-25 10:19
Oznakowanie CE wskazuje, że dany wyrób został zbadany przez producenta i uznany za spełniający wymogi UE dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Oznakowanie jest wymagane w przypadku wyrobów wyprodukowanych na całym świecie, które następnie są sprzedawane w UE.
- 3 1
-
2022-11-25 10:30
Opinia wyróżniona
(2)
CE - china export, które nie mówi o niczym. Logo jest łudząco podobne. Googlnij sobie.
Podawanie chin jako zrodla ma sie nijak, bo masz tam tanich producentów badziewia na Wish, ktore jest zwyczajnie scamem, a masz renomowanych dostawców OEM, z ktorych korzystaja wielcy i znani producenci. Takze wiesz. Trzeba po prostu uwazac. Nie kupowac najtańszego guana.- 11 0
-
2022-11-25 11:05
"Takze wiesz" (1)
"Również wiesz"?
- 0 2
-
2022-11-25 11:15
tak
- 0 0
-
2022-11-24 17:06
Nie oczekujmy rozumowania od tych co kupują rowery elektryczne :)
- 8 12
-
2022-11-24 17:37
Piszą baterie, myślą akumulatory. (1)
- 10 2
-
2022-11-25 10:30
Kolego tak dokładnie to bateria akumulatorów
bateria jest to zespół co najmniej 2 akumulatorów/ogniw
- 5 0
-
2022-11-24 17:53
Depakiety z zmierzona rezystancją czasami lepsze (2)
- 6 0
-
2022-11-24 17:55
Paliły się telefony, auta osobowe, autobusy
To taka niestabilna chemia
- 3 0
-
2022-11-25 14:45
Czym mierzona ta rezystancja i jak?
- 0 0
-
2022-11-24 17:53
(2)
"Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą."
Mam drona na li-ion 18650.
Elegancko śmiga na akumulatorach wymontowanych z laptopowych "baterii" lub akumatorów od wkrętarek elektrycznych.
Ostatnio rozkręciłem "zepsuty" akumulator od Makity. Jedno ogniwo "walnięte". Reszta w bardzo dobrym stanie.- 12 0
-
2022-11-24 20:39
Nie porownuj drona co ma tyle ogniw, (1)
że mozna policzyć ich liczbę na palcach jednej ręki, w elektryku jest uch srednio 15x wiecej...
- 2 1
-
2022-12-02 15:22
Dokładnie -- ogniwa z demontażu są dobre do e-petów, czy małych modeli
gdzie pracują pojedynczo albo w parze.
Przed łaczeniem w większe pakiety trzebaby je dokładnie pomierzyć i dobrać pod względem pojemności -- a to mało kto potrafi.- 0 0
-
2022-11-24 19:58
"Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował (3)
producent". To może pora wziąć się za producentów-oszustów? Czy może to Wojtkowi dojeżdżającemu do pracy rowerem elektrycznym już nie przeszkadza?
- 17 0
-
2022-11-24 20:34
W zasadzie producenci mowia prawde, (1)
Ale często zapominają dopisac, ze to zasiąg przy najmniejszym wspomaganiu, a w przypadku hulajnog przy najniższym biegu :). Chulajniga zrobi 30km, ale jak będziesz nią jechał nie szybciej niż 10km/h po prostej bez wiatru :)
- 2 1
-
2022-11-25 10:20
I nie ważył 120kg. A niestety tak często bywa, że elektrykami poruszają się ci co im się nie chce walczyć z nadwagą.
- 4 0
-
2022-11-25 12:58
Z dronami jest tak samo
W zasadzie, każdy parametr należy na starcie dzielić przez 2 (droższe drony) do 5-10 (tanie drony).
Jak deklarują zasięg kontroli lotu 800 metrów, to, w najlepszym, wypadku, będzie 400. W najgorszym - dron zerwie się z zasięgu już za płotem ogródka.
Nie wiem, czemu to ma służyć, bo jak wszyscy ściemniają, to to już niczego nie daje poszczególnym oferentom. Tak się przyjęło, po prostu.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.