• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego 8 biegów może być lepsze od 10?

1 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Sposoby na przechowywanie roweru zimą

Od jakiegoś czasu na rynku rowerowym pojawiły się napędy z 10 rzędowymi kasetami i dwoma lub trzema zębatkami w przednim mechanizmie korbowym. Rewolucje zapoczątkował SRAM wprowadzając system 2x10, który cieszy się dużym uznaniem wśród zawodników. Shimano nie pozostało z tyłu i do 10 rzędowej kasety dorzuciło 3 koronki z przodu robiąc multibiegowy napęd z 30 kombinacjami różnych biegów. Brzmi groźnie!



Odświeżyłem jeden z moich rowerów znajdujących się w garażu i wybrałem się na wycieczkę krajoznawczą dla odprężenia po trudach ostatnich zawodów i treningów. Mój wycieczkowy RedBull wyposażony jest w piastę planetarną z 8 biegami. Tylko 8 biegów zamkniętych w dość pokaźnej konstrukcji. Obok stoją wyścigowe maszyny 2x10 i 3x10. Zastanawiam się i zadaję pytanie patrząc na gęsto upchane koronki "shimanowskiej" i "sramowskiej" produkcji: "czy ktoś w pełni wykorzystuje tą ilość kombinacji?" Zaznaczam, że jazda rozpatrywana jest pod względem sportowej rekreacji a nie ścigania się i dotyczy bardziej przyjaznego terenu a nie ekstremalnie górskich szlaków.

Kontynuuje moją jazdę na góralu wyposażonym w piastę Alfine 8 speed. Biegi zmieniają się płynnie i szybko. Podjazd 15% zmieniam bieg na wyższy, rower gładko wchodzi pod strome wzniesienie, później szybki zjazd 40 km/h na budziku, zmieniam bieg na cięższy i mógłbym jeszcze dokręcić ale po chwili mówię sobie: "spokojnie to ma być przejażdżka". W pewnym momencie szlak się urywa i muszę przejechać spory kawałek lasu po ciężkiej nawierzchni, po kamieniach i głazach. W normalnym rowerze bałbym się trochę o zgubienie przerzutki na jakimś drągu, ale tutaj jadę jak czołg i nic nie stoi mi na przeszkodzie.

Powoli zaczyna robić się ciemno więc postanawiam wrócić do domu. W nogach mam już sporo kilometrów a ja cały czas czerpię frajdę z jazdy właśnie na tym sprzęcie. Koniec wycieczki, szmatką przecieram łańcuch, daję świeży smar. Nie trzeba nic regulować - rower będzie czekał na kolejną wyprawę.

Ostatnio przejechałem tą samą trasę na rowerze Nosaint wyposażonym w sramowskiego XX czyli 2x10.Wyczyściłem kasetę do błysku a łańcuch mocniej nasmarowałem tak żeby było widać jakie biegi najczęściej są używane. Po pokonaniu trasy zauważyłem, że w zasadzie tylko 4 koronki z tyłu są brudne od smaru. Ośka lekko zabrudzona, a 3 największe koronki w ogóle nie ruszone. Z blatu zrzuciłem może dwa razy także na małej zębatce też nie widać pracy łańcucha.

Licząc dokładnie na tej samej trasie wykorzystałem tylko 6 kombinacji różnych biegów!



Alfine to awangardowa propozycja dla sportowców i turystów preferujących umiarkowanie ciężki teren. To sprzęt dla tych, którzy nie lubią częstych odwiedzin w serwisie, chcą mieć rower niezawodny i bezobsługowy.

Szczerze polecam Robert Banach



Artykuł pochodzi ze strony rowerowej Braci Banach

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (45)

  • Było o zaletach, to może dla równowagi o wadach? (5)

    Na pewno masa i cena.
    Mniejszy zakres przełożeń.
    Kłopoty ze zmianą biegu pod obciążeniem. Mam Nexusa 8 i przy zmianie przełożenia muszę odpuścić lub przestać pedałować inaczej bieg nie wchodzi lub nieprzyjemnie zgrzyta. Czy w Alfine i innych wyższych modelach też ten problem występuje?

    • 0 0

    • No niestety...... (4)

      w szybkości zmiany przełożenia nic nie zastapi szybkiej manetki i kastety szybko zabirającej łańcuch.

      • 0 0

      • (2)

        Przy jednoczesnej zmianie kilku przełożeń pod dużym obciążeniem można np. łatwo zerwać łańcuch, co jest, niestety, wadą tradycyjnego rozwiązania i jego szybkość, wobec tego zagrożenia, staje się iluzoryczna.

        • 0 0

        • Tu nie zgadzam się (1)

          Mimo że mam w udzie 65cm i wagę 90 kg i bika nie załuję nigdy nie udało mi się zerwać łańcucha.

          • 0 0

          • Ja ważę 80 kg, mam dosyć "ciężką" nogę i też mi się to jeszcze nie udało, ale widziałem, że innym tak - może zdolniejsi? : )))

            • 0 0

      • Tak w tym N8 brakuje mi możliwości wrzucania po 2 biegi. O ile przy zrzucaniu na wolniejsze idzie szybko się przeklikać, to na szybsze trzeba się trochę namachać (odwrotna sprężyna, że tak powiem).
        Z drugiej strony jest możliwość zmiany przełożenia bez kręcenia pedałami. Np. jechaliśmy szybko, coś nas zatrzymało i nie było czasu zrzucić, a trzeba pod górkę ruszyć. W tradycyjnym napędzie trzeba kombinować z podnoszeniem koła, a tutaj po prostu się mienia i jest.

        • 0 0

  • gdzieś wyczytałem, że Rohloff

    kombinuje że zarobić taka przekładnie do rowerów MTB wyścigowych, trwałośc jej szacują na ok. 25 do 30tyś km. Do tego pewnie cena ponad 1000 eurowariatów.

    • 0 0

  • "artykuł naszego czytelnika" - dobre sobie... (5)

    To najzwyklejsza reklama poprzedzona jakimś wstępem dla rowerowych zwyrodnialców z zasobnym portfelem.
    Nawiązując do tytułu artykułu - tylko niedzielni rowerzyści potrzebują więcej niż 3 (słownie: trzy) przełożenia.
    Często jadąc rowerem mijam takich "cykaczy", którzy zmieniają biegi przy byle zmianie nachylenia toru jazdy. Fabryka dała to zmienia, byle się tylko broń Boże nie spocić. Piszę oczywiście o jeździe z grubsza miejskiej, przy naprawdzę stromych podjazdach jeszcze jeden bieg może być pomocny.

    • 2 11

    • oj kalosz (2)

      zapewniam cię, że jeżdżąc rowerem po TPK używam wszystkich 24 biegów. Mam 8-ke z MEGARANGE z tyłu i nieraz mi brakuje tej 9-tej pomiędzy 34T - bo za miękko a 26T - za twardo. W nowym bajku (stoi i czeka na sezon) będę miał 3x10 i już się cieszę. Wiem , że to wykorzystam. A ty ciśnij swoje 3 biegi jak ci kolan nie żal... albo przesiądź się na OK - jeżeli wiesz od czego ten skrót. I nie ma tak , żebym niewrócił z roweru nie-spocony mimo "CYKACTWA"

      • 2 0

      • miło być

        I nie ma tak , żebym wrócił z roweru nie-spocony

        • 1 0

      • TPK, MEGARANGE, 34T, 26T, skrót(?) - nie wiem co to znaczy.
        Ważne jest tak na prawdę tylko (szeroko pojęte) ogumienie i pałer w nogach.
        Reszta jest do obsikania. Spocić można się też jadąc na hamulcu i stękając "co tak ciężko dzisiaj mi się jedzie.... ?" Miałem kilka lat temu taki przypadek, hehehe.

        • 0 5

    • weż kaloszku na tych swoich trzech biegach (1)

      wjedź na pachołek

      • 2 0

      • Przeczytaj to co napisałem - jazda z grubsza miejska.
        Nie jestem zwyrolem obciślakiem i na Pachołek to ja WCHODZĘ.

        • 0 3

  • ale o czym w ogóle mowa..
    10-biegowa kaseta to tylko i wylącznie dolozenie kolejnej koronki, np. 36T, podczas gdy cała reszta jest dokladnie ta sama co 9.
    Zestopniowanie jest podobne, mozna nawet przy 8rz uzyskac to samo zestopniowanie co 10rz, tylko nie bedziemy miec dwoch najwiekszych koronek, a największa z nich bedzie 28T, co moim zdaniem jest wystarczające

    • 0 0

  • co to za jazda?

    po co Ci 'góral' ? zwykły cross do takiej jazdy wystarczy

    • 1 2

  • 10 rz. są po to, żeby częściej zmieniać rowery (1)

    padła mi właśnie sprężyna od manetki deore 9rz. .... i się bardzo zdziwiłem, że już takich nie ma... deore są co najmniej 10rz. ... kupiłem więc alivio, które kiedyś były maks. 8rz.

    Pamiętam jak w 2002 kupowałem rower to 9rz. były nowością i się zastanawiałem czy te 9 rz jest mi potrzebne. Nie było raczej, bo kasety zmieniam jak przeskakują na pierwszych trzech zębatkach ... nie udało mi się nigdy zajechać czwartej nawet.

    Teraz jakbym chciał kupić manetkę deore to musiałbym kupić łańcuch, kasetę, przerzutkę i być może koronki ??

    Tylko na prawdę nie wiem po co ten duży 10-ty tryb, że już o 11-kach nie wspomnę (dziś się dowiedziałem, że wogóle takie istnieją). Zasadniczo zakres przełożeń się nie zmienia, tylko więcej do pykania po drodze...a najszybsze przełożenie i tak zostaje 4:1 a po co komuś przełożenia poniżej 1:1? Po pionowej ścianie i tak się nie da wjechać, bo w pewnym momencie tarcie przegrywa z grawitacją ;)

    • 1 0

    • Nie z grawitacją "pete" bo takowa nie istnieje, tylko z różnicą gęstości materiału... a dla uproszczenia: z wagą w kilogramach czy tam innymi jednostkami.

      • 0 0

  • Piekna opowiesc i co z tego?

    • 0 0

  • Do Marcina

    ,,Następna wada to waga: piasta przekładniowa ze sterowaniam to ok. 2kg (!!!!), podczas gdy średniej klasy piasta z bębenkiem, kaseta, przerzutka i manetka to ok. 1kg.''
    Zapomniałeś dodać do masy standardowego napędu jeszcze wagę dwóch blatów z przodu, których w przypadku zastosowania przerzutki w piaście nie potrzebujesz. Dodaj przerzutkę z przodu której też nie potrzebujesz. Weź pod uwagę (skoro tak skrupulatnie liczysz) że potrzebujesz krótszych szprych.
    Alfine 11 wg. danych producenta waży ok. 1680g. Jeśli całość dobrze skonfigurujesz to nie będziesz musiał użyć napinacza łańcucha. Przy opcji elektrycznego sterowania waga alfine nie przekroczy 2 kg!

    • 1 0

  • Nie do końca

    Ja mam w starym góralu 3x7, jeżdżę rekreacyjnie i niestety dla mnie to o wiele za mało. Bo wiesz, o ile gdy nie ma się pod wielką górkę, część przełożeń nie zostanie użyta, ale na względnie prostym czuć braki - albo jest za lekko, albo za ciężko i sypie się kadencja.

    • 0 0

  • Nexus 8

    Ja mam obecnie Nexus 8 SG-8R25 Premium.
    Piasta współgra z 3 rzędową korbą z pomocą napinacza CT-S500
    Wygoda i szybkość działania powala inne dużo droższe przerzutki klasyczne, no i ta wygoda w czyszczeniu napędu nie do porównania.
    Docelowo napęd będzie 2xNexus 8

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum