rowery

Przygotuj swój rower do sezonu!

Proste czynności przygotowujące rower do sezonu wiosennego pozwolą cieszyć się bezpieczną jazdą.
Proste czynności przygotowujące rower do sezonu wiosennego pozwolą cieszyć się bezpieczną jazdą. mat.: Fotolia.com

Już za parę dni przywita nas zarówno astronomiczna, jak i kalendarzowa wiosna. Dla cyklistów oznacza to również początek sezonu rowerowego. Wiele osób podczas zimy przechowuje rower w mieszkaniu, garażu, piwnicy i innych miejscach, w których oczekuje on na przyjemniejszą aurę. Zanim jednak wyjedziemy na pierwszą wiosenną wycieczkę naszą maszyną, powinniśmy sprawdzić, czy ona w ogóle się do tego nadaje. Kilka nieskomplikowanych kroków, które warto poczynić po wyjęciu bicykla z miejsca, w którym zimował, by nasze przejażdżki były bezpieczniejsze i wygodniejsze.



1. Mycie roweru



Jeśli nie umyłeś dokładnie roweru przed schowaniem go na zimę (niewiele osób to robi w myśl zasady: co masz zrobić dziś, zrób jutro) będziesz miał teraz więcej pracy do wykonania.

Brud, który przez miesiące zalegał na ramie czy osprzęcie zdążył zaschnąć, co oznacza, że będzie trudniejszy do usunięcia. To jednak nie koniec świata. Wystarczy miska lub wiaderko z ciepłą wodą, płyn do mycia naczyń (zamiast specjalistycznego środka do czyszczenia rowerów), gąbka, wilgotna i sucha szmatka, stara szczoteczka do zębów i słoneczna pogoda. Gdy mamy do czynienia z zaschniętym błotem, warto wstępnie namoczyć rower, aby łatwiej usunąć brud. Przydadzą się również specyfiki do odtłuszczania np. napędu.

Jeśli zależy nam na dokładnym umyciu, dobrze jest wypiąć koła. Najważniejsze jest jednak, aby myć bicykl rozsądnie.

- Wiele osób wychodzi z założenia, że myjka ciśnieniowa załatwi sprawę czyszczenia roweru szybciej i dokładniej. Niestety woda pod ciśnieniem może wypłukać smary z łożysk, a także uszkodzić co wrażliwsze elementy roweru, dlatego należy jej unikać albo używać bardzo ostrożnie. Szczoteczki do zębów użyj do czyszczenia miejsc trudnodostępnych, a wilgotnej szmatki do pielęgnowania elementów smarowanych. Po "namydleniu" roweru spłucz go dobrze wodą, a następnie przetrzyj suchą szmatką i pozostaw na słońcu do wyschnięcia - mówi Piotr Bielińskiserwisu rowerowego Lewicki.

Umycie roweru pozwoli na dokładne przyjrzenie się jego poszczególnym częściom, stanom ich zużycia.

2. Smarowanie łańcucha



Po umyciu i wyschnięciu roweru należy przystąpić do smarowania łańcucha. Do tego celu używa się dostępnych w sklepach rowerowych specjalistycznych smarów płynnych.

- Pamiętaj, żeby smarów do łańcucha nie zastępować ani WD-40, ani smarami do innych urządzeń. Nakładaj płynny smar na każde ogniwo łańcucha. Po zakończeniu tej czynności odczekaj chwilę, aż wniknie on do wnętrza tulei, po czym zetrzyj jego nadmiar suchą szmatką. Najszybciej i najprościej będzie jak obejmiesz delikatnie dłonią ze szmatką łańcuch i kilkakrotnie zakręcisz korbą w tył - podpowiada Zbigniew Lewicki.
Po umyciu roweru koniecznie nasmaruj łańcuch.
Po umyciu roweru koniecznie nasmaruj łańcuch. mat. pl.123rf.com

3. Stan ogumienia



Po pierwsze sprawdź stan opon w swoim rowerze. W tym celu spuść z nich powietrze i uciskaj do obręczy w celu sprawdzenia, czy nie ma na nich ewentualnych pęknięć czy rozwarstwień. Warto również ocenić stan zużycia bieżnika.

Po kilkumiesięcznym zimowaniu z opon rowerowych "ucieka" powietrze. Istotne jest, aby napompować koła w odpowiednim dla nich przedziale ciśnieniowym. Przyjrzyj się oponom i sprawdź ich przedział ciśnieniowy, informacja taka powinna być zapisana na każdej z nich.

4. Sprawdzenie połączeń śrubowych i luzów



Zazwyczaj nie pamiętamy ostatniej wycieczki i naszych działań przed schowaniem roweru na zimę. Być może skręcaliśmy kierownicę, aby zmieściła się w miejscu przechowywania, wyjmowaliśmy z jakiegoś powodu sztycę podsiodłową, itp. Z tego względu należy sprawdzić połączenia śrubowe w rowerze, aby uniknąć przykrych sytuacji podczas wiosennej wycieczki. Skontroluj więc koła, pedały, korbę, siodełko, stery oraz kierownicę. W przypadku konieczności dokręcenia kół, korby, siodełka, sterów i kierownicy wystarczą standardowe klucze płaskie lub imbusy, z kolei kontrola połączeń śrubowych platform lub zatrzasków wymaga specjalnego, długiego klucza do pedałów. Skoro jesteśmy już w okolicach korby i kół, warto sprawdzić, czy nie pojawiły się w ich obszarach niepokojące luzy.

- Aby to skontrolować, stań przy rowerze i w przypadku sprawdzania luzów korby, jedną ręką złap za jego rurę podsiodłową, drugą zaś chwyć ramię korby i poruszaj nim równolegle do ciała. Analogicznie zweryfikuj luzy koła przedniego, jedną dłonią chwytając widelec lub bok amortyzatora, drugą zaś - trzymając koło, poruszaj równolegle do ciała. Sprawdź również, czy nie pojawiły się luzy na sterach. W tym celu zaciśnij przedni hamulec i poruszaj kierownicą w przód i w tył - mówi Zbigniew Lewicki.

5. Hamulce



Hamulce - pod względem bezpieczeństwa jazdy - stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia roweru, dlatego tak ważne jest, aby pracowały prawidłowo. W przypadku posiadania tarcz, ich ewentualne regulacje warto zostawić fachowcom. We własnym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na ich czystość. Brudne tarcze potrafią skrzypieć, co na pewno nie jest oznaką ich prawidłowej pracy.

Jeśli natomiast nasz rower wyposażony jest w klocki hamulcowe, powinniśmy sprawdzić ich stan. W tym celu najlepiej rozpiąć hamulce typu v-brake nad oponą i tym samym mieć lepszy dostęp do kontrolowania jakości klocków. W tym miejscu można także zwrócić uwagę na to, czy klocki równomiernie, po naciśnięciu klamki hamulcowej, zaciskają się na obręczy koła. Sama klamka hamulcowa nie powinna działać zbyt miękko, to znaczy: zaciskać się do samego chwytu. Do jej regulacji służy baryłka znajdująca się na końcu linki hamulcowej przy klamce.

6. Akcesoria



Sprawdzeniu po zimowaniu powinien podlegać nie tylko rower, ale także akcesoria, które stają się nieodłącznym elementem jazdy. Pamiętaj, aby skontrolować stan oświetlenia, dokładnie także obejrzyj swój kask, uzupełnij torebkę z narzędziami, łyżkami i dętkami o brakujące elementy.

Podsumowanie

Czujesz nadchodzącą wiosnę i przebierasz z niecierpliwości nogami, bo już za chwilę zaczną się przyjemne rowerowe przejażdżki. Przedstawione powyżej proste rozwiązania pomogą każdemu cykliście zaoszczędzić trochę pieniędzy i pozwolą na bezpieczną jazdę. Mimo to, należy pamiętać, że w przypadku większych problemów warto oddać bicykl do zaufanego serwisu rowerowego, ponieważ eliminacja luzów korby, regulacja przerzutek i inne naprawy wymagają fachowej wiedzy i dodatkowych, często specjalistycznych narzędzi.

W Trójmieście działa wiele serwisów, którym warto powierzyć swój rower:

Zobacz: Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (83) 1 zablokowana

  • (1)

    DRE rowery w Gdyni polecam !

    • 7 24

    • Wolę doktora Dre

      • 2 0

  • (10)

    Super fota. Chyba sprzed 30 lat. I ten super zardzewialy lancuch.

    • 18 8

    • ciekawe też co ten gość odkręca kluczem rozmiar 17 (9)

      • 7 1

      • A nie widzisz jego zdziwionej miny, że klucz nie pasuje?

        • 10 1

      • Kontruje oś piasty

        • 2 0

      • nie przesadzajcie to zwykła rzeczywistość, po za wąskim gronem ludzi którzy dbają o swoje rowery, cała reszta wygląda dokładnie jak ten ze zdjęcia, rower z "markietu" smarowany raz w roku przez pana Czesia w okolicznym punkcie serwisowym.....

        • 6 0

      • Widocznie nigdy luzów w piaście nie regulowałeś skoro nie wiesz (5)

        • 0 0

        • W jaki magiczny sposób regulujesz luzy, kiedy koło jest założone? (4)

          • 1 1

          • normalnie. dokręcasz konusa. (3)

            • 0 0

            • Wkładasz 2 płaskie klucze pomiędzy piastę i tylny widelec? (2)

              • 0 0

              • tak. nie rozumiem twojego zdziwienia (1)

                poza tym do redukcji luzy wystarczy jeden

                • 0 0

              • Nie wiem, gdzie wynalazłeś taką piastę

                Jeżeli jesteś w stanie zamontować konus bez trzymania go i Ci się potem nie odkręca/dokręca.

                Normalnie jeden klucz konus, drugi klucz nakrętka kontrująca.

                W sumie, jak nie masz mocowania na tarczówkę, może przy odrobinie masochizmu się da ;p

                • 0 0

  • żeby jeszcze ten słoneczny dzień przyszedł

    no i ciepły i nie gdy jesteśmy w pracy, bo szkoda brać urlop na umycie roweru ;)

    • 10 0

  • No. I tak umytym rowerem wjeżdżamy w gdyński labirynt czerwonych scieżek rowerowych zamienionych na (18)

    pasy ruchu dla aut, buspasy, z poprzekreślanymi oznaczeniami, bezsensowny i od początku kiepsko zaprojektowany. Powodzenia.

    • 31 2

    • ja bym zaczął przygotowania od przeczytania choćby kilku przepisów drogowych (12)

      a tu jeden z drugim wjeżdża na ulicę, bez przerwy ignorując innych uczestników ruchu drogowego, pieszych i w szczególności zdrowy rozsądek.
      przydało by się też zaplanowanie trasy wybierając mniej uczęszczane drogi, a nie jadąc jak zawalidroga Spacerową bo pokupowali drogie rowery i się boją lasem.
      lepiej ryzykować życie i blokować ruch jazdą 20 km/h

      • 6 14

      • Ostatnio jeden taki w obcisłych gaciach jechał wielkopolską w stronę karw. Oczywiscie ulicą, (2)

        ponieważ jego sportowa kolarzówa nie jest godna jeżdżenia po ścieżce rowerowej biegnącej obok, wzdłuż ulicy.

        • 5 6

        • Jako rowerzysta ubolewam.

          No ale to jak patrzeć na wszystkich kierowców przez pryzmat sebixa, który upala swoją bejcę na każdym rondzie.

          • 10 0

        • Jeżeli ścieżka nie była po jego stronie to nawet miał prawo ulicą.
          Zależy jaka jest nawierzchnia ścieżki, jeżeli jest złożona głównie z pasa białej farby to ja również nie korzystam. Części do mojej kolarzówki są często droższe niż do mojego opla

          • 1 3

      • jeśli masz problem bezpiecznie wyprzedzić rowerzyste to sam jesteś zawalidrogą (6)

        tralalalal

        • 13 6

        • Nie pisze ze zawalał drogę tylko że złamał przepisy PORD (5)

          • 3 3

          • A który przepis PORD zabrania jechać Spacerową? (4)

            • 3 1

            • A czytac to waść umisz? Mowimy o Wielkopolskiej (3)

              • 1 2

              • z górki może jechać jezdnią według pord

                • 2 0

              • A skądże Waść wyjąłeś tą Wielkopolską? (1)

                Coś Ci się wątki porąbały :)

                • 0 0

              • przeczytaj uwaznie w kolejnosci watkow

                • 0 0

      • Ja bym zaczął od edukacji kierowców.

        Znasz kogokolwiek, kto przestrzega ograniczenia prędkości?

        • 4 2

      • W tym problem że nie ma alternatywy dla spacerowej

        • 0 0

    • Zapraszam na ulicę Abrahama w Gdynii (1)

      Jadąc po :scieżce: rowerowej pod prąd nie ma możliwości ominąć samochodów jadących w przeciwnym kierunku. Pytam się kto ma pierszeństwo czy samochód czy rowerzysta.?

      • 7 1

      • wymijałam. da się, nie przesadzaj i nie siej fermentu.

        • 3 6

    • rowerem sie jezdzi po lasach wsiach (2)

      a nie pobulicach

      • 3 11

      • Miejsce 20 letniego samochodu jest na złomie

        a nie na ulicach

        • 8 2

      • taa, powiedz to głosno w Amsterdamie albo Berlinie

        • 8 0

  • ja wolę zaprowadzić rower do serwisu (2)

    pan Tomek jak posmaruje, to wszystko chodzi bez oporów do jesieni!

    • 7 4

    • tak, potwierdzam, lubrykant pana Tomka jest najlepszy!

      • 12 0

    • Ja wole

      Wydaje mi się że musisz...pewnie rower i jego mechanika to za trudne

      • 0 0

  • Wiaderko woda płyn do naczyń i przed blok na trawnik??? (4)

    • 4 3

    • (2)

      Płyn do mycia naczyń jest biodegradowalny, więc dlaczego nie?

      • 4 3

      • mandacik od straży miejskiej murowany. (1)

        • 3 1

        • za sikanie płynem do szyb na szybę auta też?

          • 3 0

    • A Co ta za problem ja tak robię jak nie jestem na działxe

      • 1 2

  • jak klamka hamulca dochodzi już do chwytu to trzeba naciągnąć linkę, a nie kręcić baryłką

    a ten kask to mam oglądać w ręku, czy założyć na głowę i w lustrze?

    • 6 0

  • Przygotuj rower na wiosne: (5)

    ZEZŁOMUJ!!!

    • 6 25

    • A nie utrudniaj życia (4)

      Kierowcom i pieszym.

      • 4 12

      • (3)

        Idiota z PiS

        • 6 5

        • Idiota z KOD (2)

          • 4 4

          • Czemu PiS tak boi się KODu? (1)

            • 1 1

            • bo gdy się idioci podzielą równo między PiS i KOD

              to wybory na pewno nie będą wygrane

              • 0 1

  • (3)

    Poradnik dla głąbów, jeśli ktoś sam nie jest w stanie roweru, przywrócić do porządku, to ja nie nam pytań. Pokolenie fb, co poza cykaniem fotek, nic nie potrafi i ma dwie lewe ręce. Naprawdę prosta obsługa roweru jest takim problemem, że trzeba pisać o tym artykuł???

    • 18 22

    • (1)

      taki mądry, a sam pewnie jakby przeserwisował to by się zabił na pierwszym zakręcie.

      • 3 3

      • Tak sobie tłumacz, swój brak zaradności. Wystarczy odrobina chęci i można robić to samemu.

        • 3 1

    • A skąd masz się dowiedzieć co zrobić, jak nikt nie napisze żadnego artykułu?

      • 1 0

  • mój po całej zimie prawie nadaje się do wyrzucenia (3)

    więcej soli i śniegu być nie mogło niestety..

    • 8 2

    • kup ameliniowy

      • 8 1

    • dobrze że rajtuzy nie zardzewiały (1)

      • 2 5

      • i podłużnice w be piontko

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »