• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z tymi drogami rowerowymi?

Michał Stąporek
13 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 18:58 (13 stycznia 2008)
Szlak rowerowy wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku. Rowerzyści od lat domagają się budowy w tym miejscu regularnej drogi rowerowej. Szlak rowerowy wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdańsku. Rowerzyści od lat domagają się budowy w tym miejscu regularnej drogi rowerowej.

Choć styczniowa aura nie sprzyja korzystaniu z roweru, właśnie teraz waży się przyszłość trójmiejskiej sieci dróg rowerowych.


Planowana sieć dróg w Gdańsku... Planowana sieć dróg w Gdańsku...
...Sopocie... ...Sopocie...
...i Gdyni. ...i Gdyni.
Dobiegają bowiem końca prace nad wspólnym, gdyńsko-sopocko-gdańskim programem budowy dróg rowerowych. Przypomnijmy: miasta chcą razem wybudować 130 km takich dróg w ciągu sześciu lat. Trzeba na to sporo ponad 100 mln zł. Samorządy liczą, że połowę wydatków pokryje regionalny program operacyjny Województwa Pomorskiego.

Pod koniec stycznia spotkają się przedstawiciele wszystkich miast, aby uzgodnić ostatnie szczegóły wniosku o dofinansowanie wspólnej inwestycji, który następnie trafi do Urzędu Marszałkowskiego. Zanim jednak do tego dojdzie, dokument zostanie zaprezentowany przez zewnętrzną firmę, która go opracowała. A to wcale nie musi pójść jak z płatka.

- Ostatnio zgłosiliśmy ok. 20 uwag do przedstawionych nam dokumentów. Musieli poprawiać zarówno drobiazgi, jak i poważne błędy - opowiada Antoni Szczyt, z gdańskiego magistratu, który nadzoruje prace nad wspólnym projektem.

Okazało się, że autorzy niewłaściwie opisali planowane węzły przesiadkowe i parkingi dla rowerów, nie doszacowali kosztów budowy oraz zaproponowali budowę w zbyt niskim standardzie. - A przecież my już dawno ustaliliśmy, że budujemy przede wszystkim z asfaltu. Kostki używamy jedynie tam, gdzie to niezbędne, a dróg gruntowych jedynie w lesie - tłumaczy Antoni Szczyt. Dodaje, że ambicją trójmiejskich urzędników jest opracowanie najlepszego standardu dróg w Polsce i przygotowanie wniosku, który na pewno zdobędzie unijne dofinansowanie.

A chodzi o zdobycie najmniej połowy z ponad 100 mln niezbędnych na rozbudowę trójmiejskiej sieci rowerowej. Ma ona liczyć 130 km dróg, z czego ok. 85 km powstanie w Gdańsku, 37 km w Gdyni i ok. 10 km w Sopocie. W Gdańsku priorytetem będzie sfinansowanie budowy drogi rowerowej wzdłuż plaży z Jelitkowa do Brzeźna (juz powstaje), wzdłuż ul. 3 maja oraz remont drogi wzdłuż al. Zwycięstwa. Inne trasy i kolejności ich powstawania zostaną wskazane we wniosku.

- Dla Gdyni najważniejsze jest połączenie już istniejących dróg rowerowych w jedną całość - tłumaczy zastępca prezydenta Gdyni, Marek Stępa. - Chcemy, aby nasza sieć pozwoliła przejechać rowerzystom przez Gdynię z południa na północ, oraz wyjechać w kierunku Kaszub.

O tym czy trójmiejskie drogi rowerowe zdobędą unijne dofinansowanie przekonamy się jednak dopiero jesienią. Na przełomie września i października odbędzie sie konkurs projektów, które ubiegają się o pieniądze w ramach działania "Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego". Do podziału będzie 37 mln euro (132 mln zł), o które ubiegać się będą różne projekty z Trójmiasta i Słupska.

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • RoweŻysta,czemu podpisujesz się Holender?

    Będzie świetnie,jeżeli plan dojdzie do skutku.Oby tylko popełniono jak najmniej błędów;bo że popełnią,to pewne na bank.Przykłady wpadek:zakręty z obu stron parku na ścieżce nadmorskiej w Jelitkowie.Efekt:setki /tak,SETKI/ wywrotek /dodatkowa atrakcja-posypka z piasku plażowego;ukształtowanie tych zakrętów planował chyba jakiś jackass,po to,żeby pośmiać się z przewracających się ludzi!/.Sto metrów dalej następna wpadka architekta:zygzak przy wejściu na plażę od końca ul.Bałtyckiej.Idący w stronę plaży nie widzi rowerzysty jadącego od strony Sopotu,i vice versa/=częste wypadki/.Najlepszy dowcip to jednak ul.Spacerowa.Paręset metrów fajnej ścieżki rowerowej,po czym ludzie lądują na drodze dla samobójców.Czysty survival rowerowy,rosyjska ruletka.Wypadków z udziałem rowerzystów było tam już sporo i dziwi mnie,że żadne statystyki na ten temat nie są podawane do wiadomości publicznej.

    • 0 0

  • Podwieszenie ścieżki rowerowej tylko ciekawe w jaki sposób skoro tam są zjazdy np ten na Wiśniewskiego. Osobiście nie widzę tego. Od początku. Zjeżdżam wzdłuż ul. Kwiatkowskiego. Przechodzę przez przejścia, potem wzdłuż terminalu, następnie wzdłuż Gołębiej iiii, co dalej??

    • 0 0

  • Nowe (debilne) inwestycje w Gdańsku

    W radzie miasta jest nowy plan zagospodarowaniu paku nadmorskiego im. Regana ma być 18-piętrowy hotel i parking na ponad 1000 samochodów!!!

    //www.zlozprotest.pl/41.html

    • 0 0

  • fajnie

    tylko POLICJA powinna karac za jazde droga jak obok jest sciezka. A oni maja to w d... bo mała szkodliwosc.

    • 0 0

  • RoweŻysta,czemu podpisujesz się Holender?

    "standard Kolejny raz czytam cos co przyprwaia mnie o mdlosci."
    Znajomość psychologi masz bardzo słabą
    ja nie rowerzysta a holender(hoelnder)nasze posty sie róznią znacznie.

    • 0 0

  • Wrocław i Warszawa

    Jestem gdańszczaninem, który jeździł przez jeden weekend po Wrocławiu rowerem i coś Wam powiem - nie widziałem tam ścieżek poza niepołączonymi fragmentami pomalowanych białą farbą chodników. Mam szczerze już dość zachwytów miastem, które oferuje 30 minutowy spacer wokół rynku a zachwyca się nim cała Polska. Wrocek to wrocek tamto. Tam są takie same ścieżki rowerowe jak w innych polskich miastach poza Gdańskiem, czyli prawie żadne. A co do Wawy, to sami rowerowi aktywiści z Wawy mówią, że stolica może uczyć się od Gdańska budowania ścieżek rowerowych. To chyba wystarczy.
    Nie dajmy sobie wciskać kitów; nigdzie poza Gdańskiem nie ma ciągłych konsultacji magistratu ze stowarzyszeniami rowerzystów i nigdzie nie myśli się o tym jak o systemie komunikacyjnym. Chyba tylko tu przy remoncie najważniejszych arterii komun. (Podwale) myśli się od razu o budowie przy okazji ścieżek.

    • 0 0

  • Pan Stępa p-i-e-p-r-z-y i soli

    W Gdyni na Dąbrowie nie ma ani jednego metra (słownie ani 1 m!) ścieżki rowerowej!!! Mimo, że głowna ulica wjazdowa (Nowowiczlińska) była remontowana 2 lata temu wraz z chodnikami na odcinku od Tesco do Rdestowej. Wczesniej - były wykonywane (z kasy Tesco?) dojazdy od Wielkopolskiej. I pan Stepa mial w glebokim powazaniu to, ze praktycznie zerowym kosztem mozna bylo wytyczyc tam sciezki rowerowe. Pan Guc zreszta tez mial to w tym samym miejscu. I niech teraz ani Stepa ani Guc nie udaja, ze cokolwiek zrobili badz zrobia w sprawie sciezek. A "slynny" program budowy sciezek do 2013 r to wielki kit.
    P.S. moze pani rzecznik Grajter skomentuje moja wypowiedz i napisze kiedy bedzie pierwszy metr sciezki na Dabrowie? W 2025 czy w 2030?
    To jest tak samo jak z wykonaniem nawierzchni i chodnikow dla ulicy Oliwkowej - pan Stepa i pan Guc maja w d... pisemne umowy w ktorych sie zobowiazali urzednicy UM Gdynia do wykonania Oliwkowej w 2007 roku. Nie bedzie Oliwkowej tez w 2008...

    • 0 0

  • A mnie przeraża kolejna przebudowa ścieżki rowerowej na ul.Długie Ogrody.

    • 0 0

  • Wypas

    Bardzos ie ciesze dawaj Adam czadu i ogarnij te scieszki bo kupiłem przedwczoraj nowy rower i chetnie bym go wypróbował na tych nowysz szlakach rowerowych:D

    • 0 0

  • To jest to

    Jestem całkowicie zadowolony z troski jaką się wykazuje miasto względem rowerzystów. Byłem w paru innych i tylko mogą nam zazdrościć :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum