• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom

Michał Sielski
2 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo. Zamiast trzech pasów dla samochodów będą tu dwa. Prawy do skrętu i środkowy do jazdy prosto oraz skrętu w lewo.

Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.



Zamiana trzeciego pasa na ul. 3 Maja w drogę rowerową to dobry pomysł?

Do tej pory szczytem odwagi w zakresie wprowadzania zrównoważonego transportu było dla władz Gdyni wymalowanie kontrapasa rowerowego na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Po niedługim czasie okazało się, że - wbrew obawom - w żaden sposób nie zmniejszyło to bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Nie odnotowano tam dotąd żadnej kolizji z rowerzystą, a coraz rzadziej parkujących na drodze dla rowerów kierowców skutecznie zachęcają do większej rozwagi mandaty od Straży Miejskiej.

Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.

Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.

Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie. Po prawej stronie jednokierunkowej części ul. 3 Maja będzie kontrapas dla rowerzystów. Samochody będą więc parkować tylko równolegle do ulicy, a nie jak teraz - ukośnie.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.

- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.

Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.

Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.

- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd zobacz na mapie Gdyni, na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.

Opinie (459) ponad 10 zablokowanych

  • w Holandii to norma

    W Holandii przy każdej ulicy jest ścieżka rowerowa i dzięki temu więcej ludzi rezygnuje z samochodu na rzecz roweru. Tylko w Polsce jeszcze wszyscy kochają stać w korkach wśród spalin. Bardzo dobrze, że Gdynia chcę dogonić choć trochę Europę i propaguje jazdę rowerem, chociaż bardzo ciężko zmienić upartą, wygodnicką mentalność Polaków.

    • 1 9

  • a czemu nie?

    a widzieliscie drogi roqerowe w Belgii Holandii i Niemczech? tam kazda ulica ma droge rowerowa lacznie z autostrada

    • 4 3

  • Pracuję za kierownicą

    i muszę powiedzieć, że rowerzyści obecnie wyprawiają na ulicach, co im się żywnie podoba. Mając do dyspozycji ścieżki rowerowe jeżdżą zarówno nimi, jak i chodnikiem oraz jezdnią. Przed skrzyżowaniami nie zwalniają, prowokując niebezpieczne sytuacje i wiecznie o wszystko maja pretensje. Skoro już oddajemy część jezdni wyłącznie dla rowerów, czas zacząć egzekwować przestrzeganie przepisów przez cyklistów.

    • 5 1

  • jakieś jaja

    gratuluje urzędasom tego pomysłu ruch rowerzystów na tych odcinkach znikomy, za to korki dla zmotoryzowanych murowane,ciekawe kto znów punktuje tym świętym krowom

    • 3 1

  • zdecydowanie NIE

    kto teraz korzysta z rowerów ? - to pojazd sezonowy nie na śnieg i slote. Ponadto w okresie letnim zakorkuje się miasto i to ozn.troskę o turystów - rowerem się zawsze można przemknąć.Moda na rowery ale rozsadek zwycięża

    • 3 1

  • Pasy dla rowerzystów .

    Pomysł dobry, tylko jak będzie w praktyce. Ruch ,w centrum jest bardzo duży , co to będzie w sezonie letnim ? Wyobrażam sobie korki po wyłączeniu jednego pasa ruchu dla rowerzystów

    • 1 1

  • Kartofle, wielkie pole kartoflane

    Zakazac samochodow, zaorac, zasadzic kartofle. Budynki obok zamienic na gospodarsta agroturystyczne.

    • 1 1

  • Kto wpadł na tak durnowaty pomysł?! (1)

    Do tego będą mogli jeździć pod prąd! I co jak dojadą już do końca kontrapasa? Będą się teleportować bezkolizyjnie na kosmodrom w Kosakowie?
    Budujcie nowe bezkolizyjne ścieżki, nie zabierajcie z tego co już jest! Garstka rowerzystów się ucieszy a większość się wk*rwi na jeszcze większe korki!

    Pomysłodawco tego rozwiązania zmień dilera/lekarza...

    • 3 2

    • Rowerzysta też się wk.... Teleporty faktycznie powinne być na każdym końcu wyimaginowanych ścieżek w Gdyni. Jestem rowerzystą i boję się Gdyni na rowerze.

      • 0 0

  • Więcej rowerów, mniej samochodów w centrum miast - z korzyscią dla wszystkich.

    Wzorem rozsądnych i sprawdzonych rozwiązań rozwiniętych cywilizacji powinno się jak najszybciej wyprowadzić ruch samochodowy poza ścisłe centrum, które powinno pozostać przyjazne dla jego mieszkańców (również tych spoza ścisłego centrum) jak też turystów. Warunkiem jest spójny, przemyślany, kompleksowy projekt doświadczonych autorów oraz jego sprawne wdrożenie z pomocą funduszy unijnych - być może to ostatnia szansa na uzyskanie bezzwrotnego wsparcia zewnętrznego.

    • 2 1

  • Przecież tam już są korki do hali, to co będiz,e jak wylączą jeden pas?

    debili nie sieją... Chodniki tam szerokie, mało pieszych!!!! na chodniku zrobić pas do pedalarzy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Żukowo

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum