Bezpieczne ulice dla pieszych i rowerzystów w Gdańsku
Gdańsk za pięć lat ma stać się miastem, w którym piesi i rowerzyści nie będą ginęli w wypadkach. Będzie więcej stref uspokojonego ruchu oraz skrzyżowań równorzędnych. Taki plan działań na kolejną kadencję przedstawił Paweł Adamowicz wraz ze swoim komitetem wyborczym.
- Obecnie mamy uspokojony ruch na 60 proc. ulicach Gdańska, dzięki czemu jesteśmy pionierami na tle innych miast Polski. W 2007 i 2009 roku odnotowano 19 ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, zaś w ubiegłym roku już tylko osiem. Naszym celem jest jednak zero takich zdarzeń, jak ma to miejsce w Norwegii czy Szwecji - mówi Piotr Grzelak, obecnie zastępca prezydenta Gdańska i kandydat na radnego z komitetu Pawła Adamowicza.
Komitet Pawła Adamowicza planuje postawić na sprawdzone rozwiązania, czyli więcej ulic z maksymalną prędkością 30 km/h, więcej skrzyżowań równorzędnych oraz elementów, które wymuszą zwolnienie w obrębie przejść dla pieszych.
- Chcemy, by wszystkie ulice lokalne i dojazdowe były objęte strefą tempo 30 oraz skrzyżowaniami równorzędnymi, aby kierujący pojazdem musiał zawsze spojrzeć w prawo i upewnić się, czy nic nie nadjeżdża - dodaje Grzelak.
Priorytet dla pieszych, lecz wciąż bez przejść dla pieszych
- Idziemy konsekwentnie w kierunku polityki miejskiej, która opiera się na braku ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, dająca wyraźny priorytet pieszym, aby "odzyskać" dla nich miasto oraz priorytetowo podchodzimy do komunikacji zbiorowej. To jest szereg działań, które oprócz nakładów finansowych, będą wymagały zmiany mentalności i postaw wśród kierowców - uzupełnia Adamowicz.
Mimo tych haseł, wciąż opóźnia się zapowiadana przez włodarzy miasta budowa przejścia przez al. Grunwaldzką w Oliwie na wysokości biurowców Olivia Business Centre . Nie uwzględniono go nawet w ramach trwającego remontu nawierzchni jezdni al. Grunwaldzkiej.
- Rozmawiamy z inwestorem OBC w zakresie partycypacji finansowej tego przedsięwzięcia. Jeżeli rozmowy te zakończą się sukcesem, przejście będzie wykonane jeszcze w tym roku - deklaruje Piotr Grzelak.
Czytaj też: Ukośne przejście przez Grunwaldzką w Oliwie
Żadnych terminów nie ma natomiast w zakresie przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu , które miało być odtworzone jeszcze w poprzedniej kadencji Pawła Adamowicza.
- Kiedyś funkcjonowało ono w innym reżimie prawnym. Dzisiaj nie możemy go odtworzyć w takiej formie i musi być zbudowane na nowo, od podstaw, co wiążę się z dużym kosztem - tłumaczy Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Bez szans na przejście przy Teatrze Miniatura?
Inwestycje na rzecz integracji najmłodszych i seniorów
Wojciech Błaszkowski, obecny na sobotniej konferencji i będący także kandydatem z komitetu Pawła Adamowicza w okręgu czwartym, zapowiedział kontynuację działań na rzecz integracji lokalnej społeczności.
- Potrzebne są kolejne inwestycje, które będą integrowały społeczność lokalną z danym miejscem i ze sobą, ponieważ kiedy społeczność jest zintegrowana, stanowi dużą siłę - mówi Błaszkowski i jednocześnie chwali dotychczasowe działania Pawła Adamowicza - Cieszę się, że powstają inwestycje z myślą o najmłodszych, zwiększa się też dostępność basenów oraz realizowane są kolejne boiska przyszkolne. Dla najstarszych powstają natomiast kluby seniora i kluby sąsiedzkie.
Radni z komitetu Adamowicza zawieszają członkostwo w PO
Błaszkowski oraz Grzelak, w związku ze startem w wyborach z komitetu Adamowicza, złożyli wniosek o zawieszenie członkostwa w Platformie Obywatelskiej.
Wcześniej podobny wniosek złożyła Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska (będzie kandydowała do rady miasta z okręgu drugiego: Śródmieście, Chełm, Ujeścisko i Łostowice), zaś radna Beata Dunajewska została zawieszona przez lokalne władze PO po tym, jak zgodziła się kandydować z listy Adamowicza w okręgu pierwszym, obejmującym m.in. Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Wyspę Stogi, Wyspę Sobieszewską, Rudniki, Olszynkę oraz Orunię.
Opinie (401) 4 zablokowane
-
2018-08-11 21:06
kto chociaż raz szedł Źródlaną (2)
z pewnością nie zagłosuj na Adamowicza.
- 31 5
-
2018-08-12 07:14
PA chce na tym się skoncentrować po wyborach
Nikt nie jest wszechmocny od razu
- 3 3
-
2018-08-12 09:13
a gdzie to jest? w lesie?
- 2 4
-
2018-08-11 21:08
(3)
Wprowadzanie stref tempo 30 nic nie daje, bo kierowcy i tak przekraczają dozwoloną prędkość.
- 35 3
-
2018-08-11 22:14
wprowadzenie stref tempo 30 było ważnym czynnikiem prowadzącym do redukcji liczby wypadków (2)
z udziałem pieszych i rowerzystów w Gdańsku i innych miastach Polski, Europy i świata.
To są fakty. Warto unikać posługiwania się wiedzą anegdotyczną.- 6 12
-
2018-08-11 22:47
Tempo 30 tak (1)
Ale z dodatkami jak skrzyżowania równorzedne, spowalniacze, wydzielone parkowanie, osłupkowanie. Dopiero to wszystko razem daje jakieś efekty
- 8 6
-
2018-08-12 21:31
i to właśnie jest wprowadzane w Gdańsku i w Sopocie
w wielu miejscach z dobrym skutkiem.
Oby tak dalej.
Jeśli tego nie widzisz, idź do okulisty lub psychologa.- 2 0
-
2018-08-11 21:14
The Bill (4)
Hmm... A ludzie giną na osiedlowych uliczkach czy na głównych ulicach jak Grunwaldzka, Słowackiego, Spacerowa czy al. Kazimierza Jagiellończyka (obwodnica)? Może od razu wprowadzić zakaz poruszania się pojazdami mechanicznymi to wypadków nie będzie w ogóle. A może lepiej zlikwidować przejścia bez świateł na trzypasmowych drogach i (co się może niektórym nie podobać) uruchomić w końcu kamery Tristara do mierzenia prędkości?
- 40 5
-
2018-08-11 21:21
(3)
Gdzie w Gdańsku jest przejście przez 3 pasy ruchu bez świateł?
- 7 3
-
2018-08-11 21:28
Na Grunwaldzkiej przy Wysepce, ale od strony dworca PKP.
- 8 3
-
2018-08-11 22:15
Znam nawet takie przez 4 pasy
54°20'57.3"N 18°40'44.4"E
- 7 1
-
2018-08-12 00:27
Może chodzi o ta nieszczęsna Miniaturę na Grunwaldzkiej ;P
- 0 5
-
2018-08-11 21:15
pseudo rowerzyści (3)
Rowerzyści najczęściej nie stosują się do przepisów ruchu ...mają w d....pieszych , jadą tak szybko po chodniku jakby mieli ich staranować. Nie jeżdżą po ścieżkach dla rowerów bo wygodniej im jeździć po chodniku wjeżdżając w zakręt itd. , przeciskają się wręcz między pieszymi. Objazdami wyznaczonymi przez znaki drogowe nie jadą, bo łatwiej zniszczyć trawnik robiąc ścieżkę na skróty. Rowerzyści rzekomo sportowo nastawieni są ....a jak widać z przykładów to niekoniecznie....raczej nastawienie na ułatwianie sobie jazdy i upraszczanie drogi maksymalnie....Dlatego uważam że są to pseudo rowerzyści wygodni bardziej niż przeciętnie...
- 55 21
-
2018-08-11 21:29
Kierowcy robia to samo. Jada tak szybko jak im pasuje, parkuja na chodnikach i drogach rowerowych.
- 13 6
-
2018-08-12 09:49
(1)
To nie jest kwestia rowerzystów tylko schamienia społeczeństwa w każdym miejscu i w każdej dziedzinie
- 13 1
-
2018-08-12 10:10
w punkt!
- 9 1
-
2018-08-11 21:21
Budyń jestes przegrany
Założ koszulke i idz pajacowac
- 34 11
-
2018-08-11 21:25
Ludzie głosujcie na Budynia.... (2)
... wyobrażacie sobie jak zycie w Gdansku byloby nudne bez niego?
- 18 16
-
2018-08-11 22:24
(1)
A jak o wiele lepsze.
- 6 3
-
2018-08-11 22:31
Nie badz smieszny
- 3 7
-
2018-08-11 21:25
Strefy 30 to fikcja. Nawet autobusy miejskie jada tam 2x szybciej. Przejscie przez ulice graniczy z cudem bo kierowcy trabia na pieszych
- 42 5
-
2018-08-11 21:26
Poproszę o pasy przed skrzyżowaniami równorzędnymi na Osowej (1)
Na Osowej w strefie skrzyżowań równorzędnych brakuje oznakowań poziomych (np. Niedziałkowskiego), a na Jednorożca i Biwakowej są zatarte. Kierowcy jadą bardzo szybko i nie zauważają ani aut ani rowerów jadących z prawej. System jest niedopracowany i powoduje zagrożenie. Fuszerka!
- 21 5
-
2018-08-12 11:49
Nie są potzebne znaki poziome
skoro jest się w strefie dróg równorzędnych.
Chyba że nie wiesz gdzie się zatrzymać?- 3 0
-
2018-08-11 21:28
kiełbasa wyborcza budynia
- 29 8
-
2018-08-11 21:29
Budyń znów uprawia politykę pod wybry.
- 22 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.