• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczne ulice dla pieszych i rowerzystów w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
11 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Prezydent Gdyni wybrał zastępców
Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy. Za pięć lat strefy uspokojonego ruchu mają być wprowadzone na wszystkich ulicach lokalnych i dojazdowych - tak proponuje Paweł Adamowicz i jego komitet wyborczy.

Gdańsk za pięć lat ma stać się miastem, w którym piesi i rowerzyści nie będą ginęli w wypadkach. Będzie więcej stref uspokojonego ruchu oraz skrzyżowań równorzędnych. Taki plan działań na kolejną kadencję przedstawił Paweł Adamowicz wraz ze swoim komitetem wyborczym.



Jak oceniasz obecną organizację ruchu na ulicach w Gdańsku?

"Zero wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych i rowerzystów" - to jeden z celów, jakie wyznaczył sobie prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wraz z radnymi, którzy będą kandydowali z jego komitetu wyborczego w jesiennych wyborach samorządowych z okręgu czwartego, czyli Wrzeszcza Górnego i Dolnego, Brętowa, Strzyży oraz Młynisk.

- Obecnie mamy uspokojony ruch na 60 proc. ulicach Gdańska, dzięki czemu jesteśmy pionierami na tle innych miast Polski. W 2007 i 2009 roku odnotowano 19 ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, zaś w ubiegłym roku już tylko osiem. Naszym celem jest jednak zero takich zdarzeń, jak ma to miejsce w Norwegii czy Szwecji - mówi Piotr Grzelak, obecnie zastępca prezydenta Gdańska i kandydat na radnego z komitetu Pawła Adamowicza.
Komitet Pawła Adamowicza planuje postawić na sprawdzone rozwiązania, czyli więcej ulic z maksymalną prędkością 30 km/h, więcej skrzyżowań równorzędnych oraz elementów, które wymuszą zwolnienie w obrębie przejść dla pieszych.

- Chcemy, by wszystkie ulice lokalne i dojazdowe były objęte strefą tempo 30 oraz skrzyżowaniami równorzędnymi, aby kierujący pojazdem musiał zawsze spojrzeć w prawo i upewnić się, czy nic nie nadjeżdża - dodaje Grzelak.
Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu. Choć prezydent KW Adamowicza deklaruje udogodnienia dla pieszych, nie podaje się nawet terminów odtworzenia przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu.

Priorytet dla pieszych, lecz wciąż bez przejść dla pieszych



- Idziemy konsekwentnie w kierunku polityki miejskiej, która opiera się na braku ofiar śmiertelnych wśród pieszych i rowerzystów, dająca wyraźny priorytet pieszym, aby "odzyskać" dla nich miasto oraz priorytetowo podchodzimy do komunikacji zbiorowej. To jest szereg działań, które oprócz nakładów finansowych, będą wymagały zmiany mentalności i postaw wśród kierowców - uzupełnia Adamowicz.
Mimo tych haseł, wciąż opóźnia się zapowiadana przez włodarzy miasta budowa przejścia przez al. Grunwaldzką w Oliwie na wysokości biurowców Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska. Nie uwzględniono go nawet w ramach trwającego remontu nawierzchni jezdni al. Grunwaldzkiej.

- Rozmawiamy z inwestorem OBC w zakresie partycypacji finansowej tego przedsięwzięcia. Jeżeli rozmowy te zakończą się sukcesem, przejście będzie wykonane jeszcze w tym roku - deklaruje Piotr Grzelak.
Czytaj też: Ukośne przejście przez Grunwaldzką w Oliwie

Żadnych terminów nie ma natomiast w zakresie przejścia przy Teatrze Miniatura we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, które miało być odtworzone jeszcze w poprzedniej kadencji Pawła Adamowicza.

- Kiedyś funkcjonowało ono w innym reżimie prawnym. Dzisiaj nie możemy go odtworzyć w takiej formie i musi być zbudowane na nowo, od podstaw, co wiążę się z dużym kosztem - tłumaczy Grzelak.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Bez szans na przejście przy Teatrze Miniatura?

  • Liczba ofiar wśród pieszych i rowerzystów w Gdańsku.

Inwestycje na rzecz integracji najmłodszych i seniorów



Wojciech Błaszkowski, obecny na sobotniej konferencji i będący także kandydatem z komitetu Pawła Adamowicza w okręgu czwartym, zapowiedział kontynuację działań na rzecz integracji lokalnej społeczności.

- Potrzebne są kolejne inwestycje, które będą integrowały społeczność lokalną z danym miejscem i ze sobą, ponieważ kiedy społeczność jest zintegrowana, stanowi dużą siłę - mówi Błaszkowski i jednocześnie chwali dotychczasowe działania Pawła Adamowicza - Cieszę się, że powstają inwestycje z myślą o najmłodszych, zwiększa się też dostępność basenów oraz realizowane są kolejne boiska przyszkolne. Dla najstarszych powstają natomiast kluby seniora i kluby sąsiedzkie.

Radni z komitetu Adamowicza zawieszają członkostwo w PO



Błaszkowski oraz Grzelak, w związku ze startem w wyborach z komitetu Adamowicza, złożyli wniosek o zawieszenie członkostwa w Platformie Obywatelskiej.

Wcześniej podobny wniosek złożyła Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska (będzie kandydowała do rady miasta z okręgu drugiego: Śródmieście, Chełm, Ujeścisko i Łostowice), zaś radna Beata Dunajewska została zawieszona przez lokalne władze PO po tym, jak zgodziła się kandydować z listy Adamowicza w okręgu pierwszym, obejmującym m.in. Brzeźno, Nowy Port, Letnicę, Wyspę Stogi, Wyspę Sobieszewską, Rudniki, Olszynkę oraz Orunię.

Opinie (401) 4 zablokowane

  • (2)

    W Anglii też są strefy 30,ale mil.Normalne przejścia dla pieszych,a szczególne oznaczone błyskającymi lampami(tam pieszy ma pierwszeństwo)rowerami w większości jeżdżą dzieci.Jest normalnie.Polecam wycieczkę po naukę.

    • 14 0

    • Byłem jeździłem.

      A po powrocie do Polski byłem w szoku. W Anglii między kierowcami jest współpraca, w Polsce konkurencja.

      • 1 0

    • W Anglii jest akcja Twenty's plenty

      To znaczy promuje się strefy 20 mil/godzinę - nie więcej (tj. ca. 32 km/h)

      Błyskające lampy warto wprowadzić i u nas (Toucan crossings).

      Poprzednio wprowadzone w Gdańsku strefy Tempo 30 już przyniosły wiele korzyści wszystkim użytkownikom i mieszkańcom.

      • 2 1

  • Cwane gapy miejskie

    Teraz to o pieszych myślicie? A gdzie wam się rozum schował jak budowany był handlowy kloc betonowy? Tam to są "ułatwienia", żeby dostać się do SKM i tramwaju. Ja ci Adamowicz podziękuję...

    • 17 4

  • Ul. Wielkopolska - Ofiar Grudnia 70 w Gdańsku

    Ścieżka rowerowa. Z góry jadę jezdnią, bo na ścieżce rowerowej bywa tłoczno, a pod górkę, i owszem, korzystam. Jadę wolno, mijam na ścieżce pieszych, matki z wózkami i psami. Da się podjechać, nawet jak uczestnicy obrzędów zastawią samochodami chodnik przed kaplicą, za Biedronką, za Hokejową.

    • 9 3

  • A inni kandydaci maja w ogóle jakieś pomysły? (1)

    Jeden próbuje kreować się na społecznika i ojca pokrzywdzonych w zasadzie nic konkretnego nie robiąc. a pozostali maja pomysły z kapelusza typu tramwaje na tory pkp. gdyby to jakość zważyć to Adamowicz nie ma sensownych przeciwników

    • 11 9

    • bo nie ma, oni trzęsą tyłkami ze strachu przed PISem

      • 1 3

  • Gdańsk - Niepołomicka, jezdnia noedokończona, ścieżki brak

    W Gdańsku może i jest jakaś ilość ścieżek rowerowych, ale są źle oznakowane, kończą się w nieoczekiwanych miejscach. Drogi są pełne dziur, remontowane nawierzchnie ulic są krótkimi odcinkami i nie da się jechać bez slalomu między dziurami, przykład Małomiejska, Równa, Niepołomicka, Świętokrzyska na Łostowicach, Sandomierska, itd. Pozostaje mi slalom i gdy jedziecie samochodem po tych ulicach, a przed wami rowerzysta, to proszę trzymać dystans. Gdy jadę samochodem też trzymam dustans

    • 15 1

  • Strefa tempo 30 i skrzyżowania równorzędne to fikcja (3)

    Zapraszam do Wrzeszcza można przekonać się jak to funkcjonuje.

    Polecam skrzyżowanie Wajdeloty i Grażyny na którym 90% kierowców wymusza pierwszeństwo bo jadą prosto.

    Albo ulicę Białą lub Miszewskiego gdzie nawet policja potrafi jechać 70km/h

    Niech Adamowicz lepiej wymusi na SM i policji efektywne działania egzekwujące obowiązujące przepisy prawa, a nie tworzy kolejne martwe rozwiązania które realnie nie wnoszą zmian.

    • 23 3

    • SM nie potrafi właściwie interpretować połowy przepisów.

      Ci ludzie potrzebują szkoleń, a komendant powinnien dawno poddać się do dymisji za ich niekompetencje.

      • 2 2

    • Kulsony sprawnie posługują się paralizatorem! Dobrze, źe nie okradają nas z adidasów, jak jojo!

      • 1 2

    • Fakt.

      Mieszkam w pobliżu. Mam identyczne spostrzeżenia.

      • 0 1

  • (2)

    Blablablabla = przedwyborcze gadanie.

    Ja na przyklad moge powiedziec, ze za 5 lat, kazdy bedzie mial statek kosmiczny.
    I kto mi zabroni tak gadac?
    Gadac to se mozna wszystko.
    I tyle w tym temacie.

    • 20 5

    • najwięcej obiecują synkowie jadący na nazwiskach ojców (1)

      • 4 4

      • a co sam byś zaproponował?

        skup się na meritum, a nie na problemach personalnych

        • 2 2

  • Kłamstwo (2)

    Kłamca, kłamca, kłamca

    • 16 5

    • (1)

      Budyneiro ma tyle ksywek, ze hoho. Ostatnio na topie to szambiarz vel. szambonurek

      • 6 3

      • Szambelan

        • 1 5

  • (4)

    A może tak, w ramach poprawy bezpieczeństwa mieszkańców i turystów, ktoś kompetentny zajął by się właściwym oznakowaniem poziomym wąziutkiej ul. Siennej, która nagle stała się jedyną drogą łączącą dzielnicę Stogi z resztą miasta? Jednokierunkowa do tej pory droga oraz kontrpas dla rowerzystów teraz służy dla przejazdu autobusów, TIRów z towarami, "gruszek" z cementem i niekończącego się sznura osobówek - w obu kierunkach. Brakuje tymczasowej żółtej linii rozdzielającej pasy ruchu w przeciwnych kierunkach. Bardzo często na tej krętej drodze zdarza się, wyjeżdżający z naprzeciwka pojazd poruszający się prawie środkiem jezdni. Uciec nie ma gdzie, bo w niewielkiej odległości od jezdni gęsto rosną drzewa, albo są wysokie krawężniki.
    Mam nadzieję, że osoby decyzyjne nie będą czekały na tragiczny wypadek, tylko postarają się mu zapobiec.

    • 14 2

    • Raczej wątpliwe. (1)

      Mało potencjalnych wyborców tam mieszka.

      • 3 2

      • Może mało mieszka

        ale potencjalni wyborcy jeżdżą na plażę

        • 2 0

    • (1)

      Nie mozna tam dac linii oddzielajacej pasy ruchu bo ulica jest za waska. To kwestia przepisow. A kontrapas rowerowy na czas remontu jest zawieszony.

      • 3 0

      • dla linii oddzielającej pasy jest za wąska, ale do puszczenia całego ruchu do dzielnicy i na plażę już za wąska nie jest?

        • 3 1

  • Adamowicz ma głos mój, całej mojej rodziny i wszystkich sąsiadów pod jednym warunkiem! (13)

    Jak jeszcze przed wyborami wprowadzić w całym Dolnym Wrzeszczu strefę płatnego parkowania. A Straż miejska zacznie egzekwować przepisy dotyczące parkowanie na zakazach, skrzyżowaniach, trawnikach i chodnikach. Jak zaczną odholowywać samochody pakujące na przejściach dla pieszych i rondach. Jak zaczną łapać kierowców notorycznie jeżdżących pod prąd, bo bliżej oraz tych którzy nie zatrzymują się na zielonych strzałkach.

    Mieszkam tu 38 lat i czuję się coraz bardziej zaszczuty przez kierowców z tablicami od NBR przez CBR po GSL, a jeszcze 5-6 lat temu był spokój i porządek.

    Jedyne co doświadczam w ostatnich latach to solidne podwyżki lokalnych podatków i totalny spadek jakości życia.

    • 24 11

    • (2)

      Podatek od nieruchomości w tym roku podniesiony po raz pierwszy od trzech lat. A Tobie jaki podnieśli?

      • 1 6

      • Od gruntu 2 razy od 2010 łącznie ponad 500% (1)

        • 3 2

        • wieczyste

          nie należy do podatków lokalnych

          • 2 3

    • Tani jesteś (1)

      Głosować na Adamowicza? Przecież on obiecuję walkę z problemami, które sam spowodował...

      • 7 3

      • problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego tworzą przede wszystkim sami kierowcy

        a nie prezydent miasta.

        Proste jak konstrukcja cepa.

        • 1 1

    • Czyli w ramach własnego spokoju (7)

      Chcesz te auta podrzucić do innych dzielnic? Rozwiązaniem są bezpłatne parkingi na obrzeżach miasta oraz dobra, niezawodna i wygodna komunikacja miejska. Trzeba zwalczać przyczyny, a nie skutki. Ale na to obecny włodarz jest za cienki.

      • 6 3

      • a dzieciaki mogą więcej? kierowca śmieciarki w Ameryce i bezrobotny prawnik? (1)

        • 2 4

        • To się okaże przy urnach wyborczych.

          Fakt, wybór jest kiepski. Już dawno stwierdziłem, że nie ma na kogo głosować. Teraz się zastanawiam, przeciwko komu.

          • 2 3

      • Do innych dzielnic? Pomyśl trochę. (3)

        Na razie to samichodziarze przerzucili się z Wrzeszcza Górnego na Dolny.

        Jak pracujesz w okolicach Manhattanu to darmowe parkowanie we Wrzeszczu Dolnym jest jeszcze do zaakceptowania, ale już na Zaspie czy Zielonym Trójkącie nie będzie, bo ludzie w końcu zaczną dojeżdżać z Sopotu czy Gdyni SKM a nie samochodem.

        Strefa płatnego parkowania to najbardziej korzystne rozwiązanie dla mieszkańców, którzy płacą za abonament 10 zł miesięcznie i nie mają problemów z parkowaniem.

        Przejdź się ulicami Wrzeszcza dzisiaj i jutro to zobaczysz różnicę.

        • 2 5

        • Mieszkam we Wrzeszczu (2)

          Po rewitalizacji Wajdeloty i wprowadzeniu opłat za parkowanie na Zator-Przytockiego Biała i Waryńskiego są nie do przejścia i nie do przejechania. Potrzebne są rozwiązania systemowe znane już w innych krajach i to nie tylko Europy. Parkingi na obrzeżach dla przyjezdnych dobrze skomunikowane z centrum to podstawa. Wprowadzanie kolejnych stref płatnego parkowania to przerzucanie parkujących aut na sąsiednie ulice. Takie rozwiązanie to jak leczenie syfilisu maścią na ptyszcze. Chwilowo usunie na niewielkim obszarze skutek, a!e nie przyczynę.

          • 7 3

          • Nie nie

            Strefy muszą być bo milion parkingów na obrzeżach i super komunikacja miejska nie spowodują że ludzie porzuca samochody. Tylko płatne parkowanie i skuteczna egzekucja przepisów daje efekty.

            Biała i Waryńskiego to przyklad totalnego syfu, a za Metropolią ogromny parking P&R świeci pustkami.

            Tak samo smutny widok jest przy kościele na Zatora Przytockiego gdzie samochodami jakby mogli to wjechaliby do świątyni, a ulica pusta bo trzeba płacić.

            • 4 1

          • Podziwiam kierowców autobusów ...

            Skrzyżowania i te niby parkingi utworzone bez wyobraźni...kierowcy jesteście mistrzami w omijanie bez kolizji

            • 4 1

      • rozwiązaniem jest systemowe podejście do kształtowania infrastruktury miejskiej

        przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo pieszych.

        do tego poprawa jakości taboru i częstotliwości SKM.

        Tylko ruch pieszy, rowery publiczne i SKM to dobre substytuty przejazdów samochodami.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum