• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bagażniki rowerowe na hak a polskie prawo

Krzysztof Kochanowicz
18 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Transport roweru w samolocie

Polskie prawo nadal nie zostało dostosowane do przewożenia rowerów za pomocą samochodowych bagażników montowanych na haku holowniczym. Chociaż takie bagażniki można kupić legalnie, to ich użytkowanie jest w zasadzie niezgodne z Prawem o ruchu drogowym. Nieracjonalne przepisy utrudniają życie miłośnikom rowerów i równocześnie hamują rozwój branży.



Bagażniki do przewozu rowerów, montowane na haku holowniczym, z tyłu samochodu, częściowo zasłaniają tylne tablice rejestracyjne. Tymczasem zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasłanianie tylnych tablic jest zakazane. Jak wynika z art. 60 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zabrania "zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne". W kolejnym punkcie zabrania się także "ozdabiania tablic rejestracyjnych oraz umieszczania z przodu lub z tyłu pojazdu znaków, napisów lub przedmiotów, które ograniczają czytelność tych tablic".

W efekcie korzystanie z bagażników do przewozu rowerów, które montowane są na haku, jest de facto nielegalne, mimo że takie produkty są oczywiście legalnie sprzedawane w naszym kraju. Część modeli bagażników ma miejsce na dodatkową, trzecią tablicę rejestracyjną, jednak prawo w Polsce - w przeciwieństwie do systemów funkcjonujących w większości krajów Europy - nie przewiduje możliwości korzystania z takiej opcji.

Jak tłumaczy Bartłomiej Markiewicz, ekspert polskiej firmy Taurus - specjalizującej się w produkcji i dystrybucji m.in. boxów dachowych oraz innego sprzętu ułatwiającego samochodowy transport, brak dostosowania prawa do realiów wymusza szukanie innych rozwiązań tego problemu.

"W krajach Europy Zachodniej można bez problemu wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną, co oczywiście likwiduje problem. U nas jednak trzeba liczyć na zdrowy rozsądek drogówki lub spróbować użyć sposobu. Przykładowo, można dorobić tablicę informacyjną. Ważna jest w tym przypadku nazwa - nie jest to bowiem żadna kopia czy też coś nielegalnego. Prawo zabrania bowiem zdejmowania tablicy rejestracyjnej i jednocześnie wymaga odpowiedniej widoczności numerów rejestracyjnych. Dzięki tablicy informacyjnej numery będą widoczne, chociaż legalność takiego rozwiązania zależy od interpretacji" - wyjaśnia Bartłomiej Markiewicz.

Mimo że sprawa braku uregulowania kwestii transportu przy użyciu tego rodzaju bagażników znana jest od lat, to dotychczas żaden z rządów nie zdecydował się na dostosowanie Prawa o ruchu drogowym do realiów. Losy kontrolowanych kierowców - posiadających montowane na haku bagażniki do przewozu rowerów - zależą więc od podejścia poszczególnych policjantów.


Według eksperta firmy Taurus, aktualny stan prawny wymaga modyfikacji, ponieważ sytuacja, kiedy za legalnie zakupiony i używany zgodnie z instrukcją bagażnik grozi mandat, jest absurdalna.

"Odpowiednie zmiany w prawie nie wymagają od rządzących wielkiego nakładu pracy. Sprawa jest prosta. Wystarczyłoby w zasadzie umożliwić montaż trzeciej tablicy rejestracyjnej w specjalnym miejscu, które posiada zdecydowana większość dostępnych na rynku bagażników. Najwyższy czas skończyć z obecnym, w gruncie rzeczy nonsensownym, stanem" - dodaje Bartłomiej Markiewicz.

Przeczytaj również artykuł pt. Jak bezpiecznie przewieźć rower autem

Opracował:

Opinie (83) 10 zablokowanych

  • (1)

    Najważniejsze są światła z tyłu a przede wszystkim kierunkowskazy które są niewidoczne, zasłonięte niejednokrotnie przez 2 lub 3 rowery wiezione z tylu na haku. Ten problem należy rozwiązać.

    • 6 0

    • te bagażniki podłącza się do gniazda przyczepki

      chyba, że kto sobie budżetową wersję kupił

      • 1 0

  • W zestawie powinny być panel z światłami i tablicą

    Przekładamy tablice Rej. , podłączamy ... Producenci nie znają przepisów?

    • 2 3

  • Prawo nie nadąża za rzeczywistością.

    Obecnie w Polsce nie ma "prawa". Mamy zbiór wzajemnie sprzecznych i wykluczających się przepisów dowolnie interpretowanych przez sędziów w zależności od potrzeby chwili. Nawet konstytucja, która powinna być prawem najwyższym zawiera w sobie artykuł pozwalający na uchylanie jej postanowień w zależności od przepisu szczególnego. Profilaktycznie nie ma też przepisu pozwalającego odwołać posła.

    • 5 0

  • tablice (2)

    ja zawsze wyjmuje tablice z tyłu i wkładam do miejsca wyznaczonego na bagazniku rowerowym i po problemie

    • 1 0

    • Powinni ciebie za to zamknąć! (1)

      § 25. 1. Właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach konstrukcyjnie do tego przeznaczonych, z wyjątkiem przyczep, ciągników rolniczych, motocykli i motorowerów, na których tablice umieszcza się tylko z tyłu, z zastrzeżeniem ust. 1a-2.
      Czyli tablica ma być na samochodzie w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym, a nie na jakiejś nakładce.

      • 2 2

      • jeśli już jesteś takim znawcą, to powinieneś wiedzieć, ze "zamknięcie" za to nie grozi

        mandatu warto nie przyjąć - może się trafi zdroworozsądkowy (nie taki jak ty) sędzia

        • 1 1

  • Nielegalny VAT !!! (5)

    Jezeli zakup bagaznika jest legalny,a uzywanie jego jest nielegalne,to dlaczego panstwo kasuje za ten zakup VAT. Wychodze z zalozenia,ze jezeli kupuje towar z Vatem to jest on legalny!!!

    • 4 2

    • Co ma vat do legalności? (4)

      • 2 0

      • a znasz jakiś nielegalny, a ovatowany towar lub usługę? (3)

        • 2 0

        • Oczywiście. (1)

          Np. antyradar. Kupić możesz na fakturę z vatem, a używać nie możesz legalnie.

          • 2 0

          • Chińskie pseudo-xenony też możesz kupić, a nie możesz się na nich poruszać po drogach publicznych. To samo z żółtymi żarówkami.

            • 0 0

        • sygnały tzw. koguty niebieskie

          Możesz kupić legalnie, a w aucie to nawet ich nie możesz mieć.

          • 0 0

  • Czy napewno wszyscy jesteśmy równi wobec prawa? (2)

    Nie rozumiem dlaczego samochody muszą być wyposażone w numery identyfikacyjne, a rowery nie? Jedzie sobie taki pedalarz bez oświetlenia, pod prąd, bez znajomości przepisów, bez OC, na czerwonym, po przejściu, po chodniku, często nawalony i czuje się bezkarny.

    • 3 11

    • A najgorsze jest to, że cię wyprzedza, jak stoisz w korku...

      • 7 4

    • jak pieszy na przejściu bądź chodniku

      • 1 1

  • prawo

    Stanowi sejm a nie rząd.

    • 2 0

  • to moze warto napisac do Min. transportu (1)

    Sam artykuł niczego nie załatwi, trzeba działać

    • 2 1

    • Działaj, kto Ci broni?

      • 1 0

  • thule

    Z tego co pamiętam, to thule są do 130, ale głowy nie dam..

    • 0 0

  • spokojnie do 130 km/h (2)

    Boxy w większości mają atest do 130 km/h . Bagażniki bazowe też do takiej prędkości . Dobre belki nie odpadną nawet przy 250 km/h a boxy przy 200 km/h . Z uchwytami na rower pojedziemy i 170 km/h o ile jest to sprzęt z najwyższej półki np. Barracuda .

    • 1 4

    • Jechałem z 4 rowerami na dachu 170 km/h

      i dojechaliśmy cali i zdrowi, bagażnik też wytrzymał.
      Jedyne co można zarzucić, to spalanie paliwa, które wzrosło do 12 l/100 km, gdzie średnio przy tej prędkości bez rowerów na dachu wynosi max. 8 l/100 km.

      • 0 1

    • Barracuda Mont Blanc

      Miałem kilka produktów firmy Mont Blanc (Barrakuda). uważam, ze to jest badziew, dziadostwo w porównaniu np z Thule; bagażniki niewygodne, rozpadają się po 2-3 latach. Odradzam.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum