• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści zyskają własne pasy na al. Jana Pawła II

Krzysztof Koprowski
9 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór. Pasy rowerowe wykonane zostaną na odcinku od kładki do ul. Czarny Dwór.

W ciągu al. Jana Pawła II w Gdańsku powstaną wydzielone w jezdni pasy rowerowe. Kierowcy na rozwiązaniu nie ucierpią, ponieważ zachowane zostaną po dwa pasy w każdym kierunku. Inwestycja gotowa powinna być już na tegoroczny sezon wakacyjny.



W jaki sposób powinna być wykonana infrastruktura rowerowa w ciągu al. Jana Pawła II?

Infrastruktura rowerowa w ciągu ul. Jana Pawła II to obecnie dwa całkowicie odmienne światy. Między al. Rzeczypospolitej a ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska istnieje szeroka, wydzielona z jezdni droga rowerowa z barwionej masy bitumicznej (asfaltu).

Na odcinku między kładką a ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska sytuacja wygląda zgoła odmiennie. Droga rowerowa, o ile można ją tak w ogóle nazwać, powstała poprzez wydzielenie jej białą farbą z krzywego chodnika i fragmentów dawnego pasa startowego. W wielu miejscach jest ona przerwana w związku z doraźną wymianą chodnika oraz nowym układem drogowym wokół powstającego osiedla mieszkaniowego.

Ponadto na wysokości szpitala zobacz na mapie Gdańska infrastruktura dla rowerzystów "przechodzi" na drugą stronę, zmuszając tym samym rowerzystów zmierzających w stronę mola do dwukrotnego przekraczania alei - najpierw przy szpitalu, potem na skrzyżowaniu z ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska.

  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Wydzielona droga rowerowa na odcinku kładka-Hynka.
  • Pod al. Rzeczypospolitej także zostaną wykonane pasy rowerowe.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Pozostałość drogi rowerowej na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
  • Przejazd na drugą stronę alei w rejonie szpitala.
  • Droga rowerowa na odcinku al. Rzeczypospolitej - ul. Czarny Dwór.
Już wkrótce taki stan przejdzie do historii. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska chce jeszcze w kwietniu rozpocząć prace budowlane nad wydzielaniem w jezdni jednokierunkowych pasów o szerokości 1,5 m na odcinku kładka - ul. Czarny Dwór. Planowany termin zakończenia robót to czerwiec br.

W ramach inwestycji powstaną także śluzy rowerowe oraz przejazdy w poprzek alei, na wysokości istniejących przejść dla pieszych. Nowa organizacja ruchu przewiduje pasy rowerowe wzdłuż jezdni pod al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Będą się one łączyły ze wspomnianą wcześniej wydzieloną drogą rowerową. Będzie również możliwy łatwy wjazd na parking przy ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska, a dalej na drogę rowerową do molo.

Kierowcy na nowym rozwiązaniu nie stracą. Nadal będą dwa pasy ruchu, a w niektórych miejscach szerokość całej jezdni zostanie poszerzona, by zapewnić minimalną ich szerokość. Pojawią się dodatkowe sygnalizatory dla aut i rowerzystów oraz wyregulowane zostaną wpusty deszczowe.

Czy nie lepiej jednak było zachować spójność w prowadzeniu drogi rowerowej na całej alei i kontynuować jednostronne wydzielanie obok jezdni infrastruktury dla rowerzystów?

- Pasy rowerowe w al. Jana Pawła II są tym momentem, kiedy widzimy zmianę polityki rowerowej miasta. Chcemy zacząć stosować wypracowane i ustalone rozwiązania dla dróg rowerowych [m.in. w Systemie Tras Rowerowych - dop. red.]. Na odcinku bliżej torów kolejowych projekt drogi rowerowej był na tyle zaawansowany, że nie dało się go już zmienić. Pasy rowerowe są ponadto tańszym rozwiązaniem - przekonuje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Fragment dokumentu STeR dotyczący pasów rowerowych from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (160) 1 zablokowana

  • Głupota (4)

    Po oddaniu tunelu pod Martwą Wisłą, oddaniu reszty mieszkań przez Inpro, Allcona i deweloperów budujących się między kładką a SKM, to rowerzyści będą tylko spaliny wąchać! Miasto dało ciała nie wymagając od Allconu zachowania miejsca i budowy ścieżki rowerowej w miejscu, gdzie sprawdzała się doskonale, była bezpieczna i bezkolizyjna!

    • 19 7

    • (2)

      A na chodniku obok to nie wąchają? A bezkolizyjna nie jest i nie będzie jak tam więcej domów nastawiają

      • 5 0

      • właśnie w "osobne" ddr wpisane są konflikty jak http://goo.gl/LHzTDZ

        więcej pasów!

        ale porządnych a nie takich knotów jak na Wita Stwosza, gdzie na części rowerowej zalega syf z kilku zim

        • 4 0

      • Widać że rower znasz z telewizji.....

        Przejedz się zatłoczoną ulicą to poczujesz....
        nawet ten metr od aut to już jest wielka ulga

        • 1 1

    • Miasto złamało prawo sprzedając grunt zawierający "infrastrukturę" deweloperowi, w tym wypadku ścieżkę rowerową bez względu jak wyglądała . Cała transakcja i zabudowa mieszkaniowa jest nielegalna.

      • 2 2

  • Rowerowa Polska! (6)

    Jestem za likwidacją dróg i chodników, tylko drogi rowerowe! Won! z samochodami na ulicach! Won! z pieszymi na chodnikach! Won! z innymi rowerzystami na DDR! Won! ze zwierzakami w TPK! Bo ja jadę! Rowerzysta herbu obcisłe pantalony! Tylko ja się liczę! Reszta plebsu won!

    • 13 13

    • Wcale tak nie jest (4)

      Daj sensownie zbudowane ścieżki rowerowe (ciągłość, stan nawierzchni, zasięg) a nie zobaczysz nas na chodnikach ani na ulicach. Nie mamy śmigieł ani skrzydeł, żeby przefrunąć tam gdzie ścieżki nie ma, albo jej przebieg zmusza nas do ciągłej zmiany strony ulicy jak we Wrzeszczu przy rynku chociażby. Jadąc z jednego końca miasta na drugi 20% czasu tracę na przejeżdżanie przez ulicę, bo priorytet sygnalizacji jest dla samochodów a nie pieszych i rowerów.

      STOP Z BLACHOSMRODOWYM FASZYZMEM !!

      • 7 3

      • (3)

        We Wrzeszczu przy rynku można legalnie pojechać chodnikiem nie zmieniając strony

        • 2 1

        • tak mów psom

          • 0 3

        • od kiedy? jaki przepis na to zezwala? (1)

          • 1 2

          • nie żaden przepis

            znak C-13/16, poziomy - "droga dla rowerów i pieszych bez podziału nawierzchni"

            • 1 0

    • Rowerowa Polska!

      ZNACZY POLSKA PEDAŁEM STOI :)

      • 2 1

  • (2)

    W ciągu al. Jana Pawła II w Gdańsku powstaną wydzielone w jezdni pasy rowerowe.
    Moim zdaniem jest to rezerwa taktyczna na okoliczność otwarcia tunelu pod martwą Wisłą. Po otwarciu tunelu Al. JP II może zostać zakorkowana.

    • 6 3

    • nic się nie zakorkuje (1)

      jadący na wprost Czarnym Dworem nie puszczą skręcających w lewo

      • 3 0

      • Zrobią światła dla lewoskrętu.. zawsze robią!

        Świateł ciągle za mało!
        Takie światła to świetna sprawa - inwestycja, wydawanie publicznej kasy, wzrost PKB i oczywiście "uspokajanie" ruchu.
        Aby uspokoić Jana Pawła na amen brakuje własnie świteł dla lewoskrętu i otwarcia tunelu.

        • 0 1

  • (1)

    sytuacja wygląda z goła odmienne.

    tak trzymać

    • 1 2

    • Gdzie goła?

      • 1 0

  • GOŚĆ (2)

    Przecież tam jest ścieżka rowerowa to po co likwidować pas jezdni

    • 7 8

    • Umiejętność czytania jest za trudna ? (1)

      Są dwa pasy po dwa.

      Będą TRZY pasy po TRZY, jeden z nich -najwęższy- rowerowy.

      Gdzie masz likwidację?

      • 6 1

      • się rąbłem, sorki

        bedzie dwie pary po trzy pasy (to w sumie sześć) z czego skrajne dla rowerów

        i tak będzie całkiem dobrze

        • 3 1

  • zburzyć estakadę! (1)

    i budujemy normalne skrzyżowanie w poziomie gruntu. Mam nadzieję, że to się wydarzy w najbliższych latach! Ulga byłaby dla wszytskich, pieszych, rowerzystów, kierówców.

    • 7 5

    • zburzyć miasto

      I wybudować na nowo z szerokimi arteriami bezkolizyjnie przecinającymi ddr-y, szerokimi chodnikami, na których da się popchać wózek, mnogością parkingów podziemnych i mieszkaniami o podwyższonym standardzie dla wszystkich. Zieleńce i parki obowiązkowo od zera

      • 1 3

  • I dobrze że powstaną te pasy i ta pseudo droga rowerowa zniknie. Budowa nowej ddr byłaby jeszcze droższa niż rowerowa estakada w Gdyni

    • 4 0

  • zdrowy rozsądek potrzebny (9)

    Oby tylko nie zrobili podobnego bubla jak na Wita Stwosza... Ja wiem że temat rowerów, zdrowego trybu życia itp jest ostatnio nośny w kontekście wywiadu min. Waszczykowskiego ale naprawdę nie można odmówić mu nieco racji.. Naprawdę nieraz forsuje się pewną tezę, założenia a priori, które nijak mają się do rzeczywistości - są to ewidentnie działania motywowane ideologicznie. Sam jeżdżę sporo rowerem ale gdy słyszę iż Gdańsk ma być drugim Amsterdamem lub że rowery mają wypierać samochody a może nawet zastępować komunikację miejską to bierze mnie pusty śmiech. Ile kosztowały rozwiązania na ul. Wita Stwosza, jakie analizy je poprzedziły i jaki to dało skutek? Wyrzucone w błoto pieniądze i utrudniony ruch samochodowy - oto efekty. Gdańsk nigdy nie będzie Amsterdamem, choćby z racji pogody. Jesli ktoś ma inne zdane to niech wyjrzy za okno i jesienią/zimą/wiosną i zobaczy ilu dojrzy rowerzystów. Wiem, że dla nielicznej grupki rower to styl życia ale to tylko nieliczna grupka i nie można ulegać jej agresywnemu lobbingowi.

    • 10 12

    • pasy rowerowe na jezdni WIta Stwosza kosztowały kilkakrotnie mniej niż dwukierunkowa ddr (3)

      wydzielana z chodników.

      Jeśli chodzi o liczby rowerzystów, to są tam zamontowane liczniki - można wyczytać dane na stronie "rowerowego Gdańska".

      Nie chodzi o to, czy Gdańsk będzie "drugim Amsterdamem" - wystarczy, byś zaczął myśleć i zrozumiał, że miasto z dużą liczbą rowerzystów (którzy się przesiedli z komunikacji publicznej, samochodów czy przekształcili się z osób dotychczas poruszających się pieszo) to miasto dużo tańsze w utrzymaniu i przyjemniejsze do życia.

      Jeśli chodzi o kwestię klimatu, to są miasta w Europie, które mają dużo surowszy klimat niż w Gdańsku a liczby osób korzystających z rowerów są dużo wyższe.

      • 5 2

      • (1)

        Gdyby po Wita Stwosza był 5 razy taki ruch, to by miało sens. Przebić ulicę do Opata Rybińskiego i śluzy nabiorą sensu.

        • 0 4

        • ależ DLA NAS dawno już przebito Wita aż do Opata. pojedz i sam zobacz, tam jest dalszy ciąg drogi rowerowej, najwłaściwszy możliwy znak, czyli droga dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym. lepiej nie trzeba!

          jeszcze trzeba by zalegalizować rowery w Parku, bo do tej pory są tam jedynie tolerowane, a będzie można dojechać niemal do Sopotu omijając Grunwaldzką (a w Sopocie i tak wpadniemy w szambo, chlupf)

          • 3 1

      • https://www.youtube.com/watch?v=ilSTamUi1qA

        • 0 0

    • Oprócz pogody należy dodać ukształtowanie terenu. (1)

      • 0 3

      • ze niby mamy gorzej niż w Innsbrucku albo Oslo? jaja sobie robisz?

        • 3 0

    • Proszę Państwa, wrzucam film polecam obejrzeć i poszukać podobnych. Zima? A co mi tam pojadę rowerem. Twój argument o innym klimacie niż w Holandii ma się NIJAK do rzeczywistości.
      https://www.youtube.com/watch?v=ZMv3OB6XHvQ

      • 3 0

    • Polecam obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=q_319smF3k8

      • 1 0

    • Pasy nie utrudniły jazdy autem

      Pasy rowerowe nie utrudniły jazdy samochodem. Dalej można nią jechać, korków jak nie było tak nie ma. Wielką ich zaletą jest to, że te samochody w końcu jeżdżą wolniej.

      Obecnie tą droga można a spokojnie jechać rowerem, samochodem. Można też spokojniej przejść przez przejścia dla pieszych.

      Z punktu widzenia kierowcy - mistrza prostej - rzeczywiście jest gorzej.

      • 5 0

  • Ale tam juz jest scieżka (1)

    Tylko zaniedbana, niech jeszcze tam wygrodzą bus-pas i będzie wesoło

    • 3 2

    • pas dla rowerów mógł by być wspólny z motocyklami i autobusami....
      byle psy dopilnowali puszkarzy, by nie wchodzili w szkodę

      • 0 2

  • powiem tak brzydko (4)

    a piesi to ch..? Ścieżki rowerowe zabierają chodniki, jezdnie - jest wiele takich miejsc, gdzie na piechotę nie wolno, ale rowerem tak. Chcę sobie iść na spacer z dzieckiem w wózku, a tu "droga tylko dla rowerów"!. I jedzie i dzwoni jakiś cyklista, bo mu na ścieżkę wlezę. I ma rację. A ja mam dylać po trawie (jeśli jeszcze została obok) albo... nauczyć się latać. Tak bezmózgi projektują. A jeśli chodzi o koncepcję zabrania jezdni na JPII i oddania cyklistom - na szczęście szpital blisko, będzie potrzebne duuuuużo pomocy

    • 6 3

    • przecież artykuł jest na temat tworzenia pasów rowerowych na jezdni (1)

      (kosztem szerokości jezdni) a nie kosztem chodnika.

      Rozumiem, że z równą energią i zapałem będziesz walczył o zniesienie prawa do parkowania samochodów na chodnikach.

      • 1 1

      • tak. i o czytanie do końca ze zrozumieniem

        • 1 1

    • (1)

      Gdzie to miejsce gdzie jest ddr, a nie ma chodnika? Znam jedno na Spacerowej, drugie na Nowatorów. Masz tam prawo chodzić, ale musisz ustępować rowerzystom. Za to na wszystkich ciągach pieszo-rowerowych (poziomy podział znaku) rowerzyści muszą ustępować pieszym. Takich dróg w Trójmieście jest multum.

      • 3 0

      • Jest też trzecie - bardzo ładne widokowo - 3-go Maja, ścieżka nad dworcem.

        Widoki są bardzo ładne, przyjemnie się jedzie i chodzi na pewno też, dlatego akurat tam nie mam pretensji do pieszych. Ale jak mają chodnik a włażą na ścieżkę to mam ochotę stanąć na pedałach i......

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum