• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Jestem za ograniczeniem do 10 km/h prędkości nie tylko na sopockiej drodze rowerowej ale i w całym trójmieście. Ruch dzięki strefom zostanie upłynniony i system sprawdzać się będzie bardzo dobrze. Od razu piesi zaczną czuć się bezpieczniej.

    • 14 10

    • Ja na całym świecie, najlepiej wprowadzić nakaz prowadzenia roweru, będzie jeszcze bardziej bezpiecznie

      • 4 2

  • Wstyd mi za tych oszołomów (1)

    Szczególnie tych z mas krytycznych, sam dużo jezdze na rowerze ale to co oni wyrabiają utrudniając innym życie przechodzi ludzkie pojęcie.

    • 29 16

    • Bo to Polska kolego. Czego spodziewałeś się w tym czymś ?!? Wszędzie gdzieindziej jest normalnie.

      • 2 2

  • rowerem to się po wsi jeździ (5)

    nie po to ludzie wydają grube pieniądze żeby mieć samochód żeby potem jeździć 30kmh i paliwo tracić! ścieżki dla rowerów powinny być opodatkowane tak ja paliwo, trzeba wprowadzić obowiązkowe OC dla rowerzystów i coroczny przegląd stanu technicznego wtedy się odechce wjeżdżać na jezdnię!

    • 25 27

    • Akurat jazda 30 km/h pozwala oszczędzić mnóstwo paliwa. (1)

      • 11 4

      • taa jezdzij tak dluzej to za remont sie nie wyplacisz.

        • 2 4

    • i jeszcze wprowadzić badania lekraskie, psychotesty, karte rowerową i opłaty skarbowe

      I jeszcze wywiad środowiskowy przeprowadzać czy ktos aby napewno na rowerzyste sie nadaje

      • 12 2

    • Sam jeżdżę dużo na rowerze i uważam, że pomysł ustawowego OC dla rowerzystów jest bardzo dobry. Zwłaszcza ze względu na sumy gwarancyjne które w ubezpieczeniach samochodowych są odpowiednie to w ubezpieczeniu rowerowym (dobrowolnym) stanowią zaledwie jedną tysięczną sumy gwarancyjnej ubezpieczenia obowiązkowego. Gdyby rowerzysta chciał mieć tak samo dobre OC jak kierowca musiałby rocznie płacić ponad 100 tysięcy złotych składki. Kierowca ma super ubezpieczenie (ustawowe) za pieniądze rzędu 500 zł (zniżki, nie za duży silnik).

      • 5 7

    • Jeszcze OC dla pieszych i obowiązkowy przegląd butów.

      • 5 1

  • Teraz już rozumiecie, czemu tak nie cierpię tych rowerowych bydlaczków? (7)

    A to dopiero początek rowerowego terroru - jeszcze się zdziwicie, do czego tego rowerowe czubki są zdolne.

    • 35 31

    • Ty chyba jazdy rowerem nie byles w stanie opanowac i sie mścisz... (2)

      • 13 6

      • mścić się? Nie. Jedynie stwierdzam fakty, że gros rowerzystów aż pała nienawiścią do innych. (1)

        Sam jeżdżę na rowerze ale rekreacyjnie, spokojnie i sprawia mi to dużą frajdę. Natomiast moje słowa kieruję do tego bydlęctwa, które z roweru próbuje tworzyć jakąś formę walki z cywilizacją - ekolodzy, rowerzyści, neonaziści/kibole, lewacy i homoseksualiści...najbardziej agresywne grupy społeczne.

        • 12 10

        • Racja

          rowerzyści zapomnieli,że jazda na rowerze powinna sprawiać frajdę i jest to forma rekreacji.Zamiast tego walczą z ludźmi,którzy dojeżdżają do pracy stnadardowymi środkami lokomocji, i po co to ?

          • 9 6

    • A ja (1)

      jeżdżę na rowerku do pracy w bibliotece ale wcale nie jestem bydlaczkiem

      • 8 4

      • bez wątpienia nie jesteś^^

        • 2 2

    • ale na 100% normalni rowerzysci nie maja zadnego biznesu w tym zeby wojowac z kierowcami i pieszymi tylko ci dzialacze maja glupie pomysly i tyle. ja jak jade rowerem czy samochodem mam oczy do okola glowy i mysle za innych i jakos szczesliwie udaje mi sie poruszac jak ide pieszo to tez mysle i nie mialem nigdy jakichs spiec z innymi ludzmi a na forum czytam co chwile tylko obrzucanie sie blotem. czy to wam sprawia przyjemnosc? szanujmy sie na drogach i tyle a kazdy dojedzie czy dojdzie gdzie chce, czasem lepiej ustapic komus niz byc chamem, najczesciej kazdy kazdemu ustepuje z moich obserwacji i to sie sprawdza dobrze.

      • 9 2

    • Guru trujmiasta halewicz

      Halewicz po czym ty rozpoznajesz czubków!!!!

      • 0 2

  • (4)

    Jak rowezysci zaczna placic podatki za drogi, beda wykupywac obowiazkowe OC to wtedy nabeda prawo do nazekania na drogi rowerowe i ich brak.

    • 25 15

    • Płace podatkiem równiez za twoja ulice więc ty bedziesz płacił podatkiem za moją scieżkę (2)

      • 9 5

      • Już dawno płaci - w akcyzie za paliwo, podatkach dla miasta/powiatu/spółdzielni.

        A pomysł OC dla rowerzystów popieram - jako kierowca, cyklista i mas-- pieszy. ;)

        • 4 2

      • podatki dochodowe NIC nie znacza- spojrz sobie do budzetu panstwa....
        wiec rowerzysci mniej placa a wiecej wymagaja

        • 3 2

    • poza rowerem posiadam rowniez samochod wiec place wszysytkie samochodwe oplaty,czyli mam prawo wedlug twej wykladni narzekac a wiec:

      -riksze wzdluz pasa nadmorskiego blokujace czesto cala droge.
      -brak tychze drog w wystarczajacej ilosci.
      -kierowcy nagminnie pakujacy sie na przejazdy dla rowerow wzdluz przejsc dla pieszych.
      samochody parkujace na sciezkach rowerowych.
      -piesi nie patrzacy po czym ida a pozniej wielce zdziwieni gdy ktos im rowa przeszoruje....

      • 6 4

  • Głupota goni głupotę. (4)

    Samochód służy do transportu, rower jest narzędziem rekreacyjnym. W takim kraju jak Białoruś, Ukraina, Rosja obowiązują normalne prędkości w terenie zabudowanym (domyślnie maks 60 km/h), rowerzyści normalnie jeżdżą po drogach i nie potrzebują do tego specjalnych ścieżek jak w durnej "zachodniej europie". Nie wszystko co zachodnie jest dobre, akurat najlepsze prawo o ruchu drogowym obowiązuje w Rosji (gorzej z jego przestrzeganiem). W Rosji kierowca nie musi wykonywać żadnego polecenia ani się legitymować puki funkcjonariusz nie okaże mu wydrukowanego przepisu oraz nie przedstawi rzeczywistej (a nie wymyślonej jak w Polsce) przyczyny zatrzymania.

    Tempo30 to wymysł pseudointeligentów z zapyziałego zachodu. Ci zachodni niby tacy super-techniczni, jednak to Rosjanie latają w kosmos i mają trwałe maszyny.

    • 13 17

    • A jakie zarobki i drogi w tej Rosji mają, hoho (1)

      • 2 1

      • Wyjedź za granicę do jakiegoś kurortu i zobacz kto ma najwięcej kasy... są to Rosjanie.

        • 3 3

    • tak jak to w Rosji jest narzucasz innym jak mają żyć ? Spadaj !

      • 0 3

    • Niewiedza goni niewiedzę.

      Po pierwsze, rower również służy do transportu, po drugie, pewnie, gdyby rower zaczął Ci jeździć po ulicy, to byś się denerwował, bo 'rowery mają jeździć po ścieżkach'.

      • 5 1

  • Usunąć z chodników

    Usunąć z chodników wszystkich rowerzystów.
    Jak tam ich nie będzie można zastanawiać się co dalej.
    A swoją drogą obowiązkowe OC i doroczny przegląd
    powinny obowiązywać. Tak jak badanie trzeźwości
    i sprawdzanie stanu technicznego roweru przez policję.

    • 23 14

  • usunąć kodeks drogowy!!!

    • 1 6

  • Drogi rowerowe (1)

    Proponuję wprowadzić mandaty dla rowerzystów którzy pomimo iż jest ścieżka rowerowa jadą drogą ( np. ulica Wielkopolska) Nie interesuje mnie czy jest to kolarz "zawodowy" czy nie stwarza niepotrzebne zagrożenie na drodze.

    • 28 7

    • naucz się odróżniać stwarzanie zagrożenia

      od wystawiania się na ryzyko

      • 6 5

  • cudowne dziecko dwóch pedałów (1)

    mam olbrzymi bebzon obcisłe kalesony a na nich reklamy proszku do prania odkamieniacza pasty do zębów płynu do mycia naczyń więc nie śmigam ścieżką rowerową bo to wstyd

    • 14 7

    • I koła rowerowe za 5 tysięcy jedno, wystarczy godzina Gdyńską sciezką rowerową i po kołach

      Widzę że na reklamach się znasz, akwizytor w skodzie ?

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum