• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • Ulice dla tempa

    ,,Tempo 30,, za mało żądacie, powinniście domagać się zabronienia całkowitego ruch samochodowego w Gdyni. Zakaz miałby dotyczyć wszystkich bez wyjątków, samochodów porządku publicznego, ratowniczych, specjalnych, oprócz oczywiście waszych prezesów i was samych jak będziecie w tego potrzebowali.

    • 8 7

  • Czas najwyższy powołać stowarzyszenie broniące praw pieszych.

    Rowerzyści wygonieni z dróg przez silniejszych (samochody) stosują te same metody wobec pieszych. Kalego rozjeżdżać na asfalcie źle, Kali rozjeżdżać na chodniku dobrze.

    Chodniki są dla pieszych, choćby dla matek z dziećmi , a jeśli pół metra obok rowerzyści jeżdżą bez opamiętania, to trudno mówić o jakimkolwiek poczuciu bezpieczeństwa.

    Już nie wspomnę o wiatach przystankowych, z których wyjście grozi rozjechaniem przez rowerzystę, bo jakiś miękki i bezmyślny urzędnik pod presją krzykliwiej grupki rowerzystów wyznaczył ścieżkę dokładnie tam, gdzie zaczyna się wiata (tak jest np. na Morskiej w Gdyni).

    • 20 3

  • DO ROWERZYSTÓW (7)

    Kilka tygodni temu miałam nie miłą sytuacje z rowerzystami a mianowicie szłam z wozkiem i córeczką przez wiadukt na morenie do carffura Pani rowerzystka MYSLAŁA ze cały chodnik jest dla niej i jej partnera chciała zebym ustąpiła jej prawą stronę zeby mogli sobie przwjechać oczywiście nie ustąpiłam zaczeli mnie wyzywac obliżać przy moich dzieciach i przy ludziach stojących na przystanku ale nikomu to nie przeszkadza ze rowerzysci dzwonią i rozjezdzają pieszych o wyzwiskach juz nie wspomne DLATEGO ROWERZYSTO CHODNIK NALEZY DO PIESZYCH A NIE DLA ROWERZYSTÓW OMIN NAS A NIE DZWOŃ

    • 29 7

    • szkoda ,że nikt

      nie pomógł i nie zadzwonił na policję,bo rowerzyści jadąc po chodniku i nie ustępując pani pierszeństwa popełnili wykroczenie drogowe, ponadto jest zakaz jeżdżenia rowerzystów obok siebie

      • 16 2

    • (2)

      ale gdybyś ustąpiła to całej sprawy by nie było. Na tym polega problem, że w Polsce nikt nikomu nie ustąpi.

      • 7 12

      • (1)

        ja mam pytanie do mamuśki? czy zawsze przestrzega przepisów? jak masz psa, to czy po nim sprzątasz? zawsze przez ul. przechodzisz tylko na pasach? papierki tylko do śmietnika, a nie na chodnik? Założe się, ze nie. Tylko innych błedy widzimy.

        • 6 11

        • no jasne
          napisz jeszcze, że mama nie segreguje śmieci, a w Ameryce bija Murzynów
          w końcu jesteś rowerzystą i umiesz prowadzić dyskusję :P

          • 3 0

    • (1)

      Taaa, najgorsze są te kobiety z wózkami. Myślicie, że jak macie wozek, albo bebech w 7 miesiacu, to wszystko wam wolno. A autobusie, w sklepie, na ulicy. A potem rodzicie to małe paskuctwo i ono zaczyna biegac, po ulicach, scieszkach rowerowych, głaskac obce psy...a jak się coś stanie, to ani dziecko nie jest winne (bo tylko dziecko), ani matka.
      Ciężarne kobiety i matki z dzecmi do lat 10, pownno się na Marsa wysyłać.

      • 5 13

      • a Ty skąd jesteś? z marsa?

        • 2 0

    • Kołobrzeska

      A może tym zajmie się Straż Miejska,to samo jest na Przymorzu na ul.Kołobrzeskiej,czują się jak panowie lawirując wśród pieszych.Powinni jeżdzić ulicą

      • 2 0

  • Ta i ku**a na każdym skrzyżowaniu jeszcze mużyna podcierającego d*pę z potu. W d*pach się poprzewracało rowerzystom. Jeszcze im, źle święte krowy. Sam jeżdże na rowerze ale kur** bez przesady ludzie.

    • 21 7

  • zupelnie nie rozumiem tego calego rabanu.Kiedys sciezek rowerowych nie bylo a jezdzilo sie bardzo fajnie!!!Dzis rowerzysci zachowuja sie jak jakas pieprzona sekta!!!strach ogarnia jak sie im przygladnac blizej!maja mord w oczach!Tragedia!

    • 15 4

  • Kochani, (1)

    zamiast jeździć 10/godzinę szlakiem nadmorskim im. K...skiego, jeździjcie Grunwaldzką, Powstańców Warszawy i Haffnera, razem z samochodami. To będzie prawdziwy sprawdzian dla tzw. "władz miasta" (Sopotu znaczy się). Jeździjcie oczywiście tam, gdzie to nie zabronione, a niebawem pojawią się na tych ulicach znaki zakazujące jazdy rowerem. I w ten sposób okaże się jakie są prawdziwe intencje władz miasteczka.

    • 9 4

    • Jak na razie problem w tym, że

      Grunwaldzka jest jednokierunkowa.

      A poza tym to artykuł o propozycji strefy Tempo 30 w Gdyni, a nie o Sopocie. :-)

      • 0 0

  • rowerzysci terroryzuja kierowcow

    niech trzymaja sie drog rowerowych

    • 12 8

  • Żądamy żeby rowerzyści poruszali się po ścieżkach rowerowych

    tam gdzie są dostępne. Zapraszam na ulicę Chwarznieńską gdzie jest ścieżka (nowa) od Sokółki do lasu na Chwarznie i dalej wspólna dla rowerzystów i pieszych w stronę Witomina - jak któremu z rowerzystów przeszkadza jazda wspólna z pieszymi to jest równoległa ścieżka rowerowa przez las. Niestety 9 na 10 rowerzystów jeździ po jezdni. Pytam się po co wydawano pieniądze na ścieżkę rowerową.

    • 15 7

  • To chyba ci z

    masy debilnej.Mordy myślą nie skalane.

    • 8 6

  • I co jeszcze? (1)

    Może w ogóle zamknąć Gdynię dla samochodów, żeby nie przeszkadzały Jaśnie Państwu Rowerzystom? We łbach się poprzewracało...

    • 20 7

    • w zasadzie, skoro pytasz, tak radykalny zakaz na pewno rozładował by korki...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum