• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • Dla ścisłości... (2)

    Zgodnie z nowelizacją Kodeksu Ruchu Drogowego - zastępcza nazwa "ścieżki rowerowa" przestała istnieć a na to miejsce powołana została nazwa "Drogi Rowerowe" - słusznie, bo ścieżki to mogą być zdrowia :P

    • 14 4

    • Ścieżka to tak wiejsko brzmi a przecież nasz europejski rząd (1)

      wykuwa nową rzeczywistość. Oczywiście że drogi rowerowe,
      dziwne że nie autostrady rowerowe, ale to tylko świadczy
      o skromności...

      • 3 7

      • Mogą jeszcze być :

        Magistrale r.; ekspresówki r.; schetynówki r.; trakty r.; drogi startowe r; kosmodromy r. itd.

        • 1 0

  • Rowerzyści to oszołomy i święte krowy (4)

    Myślą, że wszystko im wolno, bo wielcy z nich miłośnicy zdrowego stylu życia.. wdychając świeże spaliny. Chcesz pojeździć rowerem - wypad z centrum miasta. 30 km/h, jeszcze co! najlepiej niech wszyscy chodzą pieszo, żeby rowerzyści mogli jeździć.

    • 61 29

    • :P

      A kierowcy to gentelmeni w każdym calu, prawda? ...

      • 21 4

    • (1)

      ja jestem ciekaw co bedzie jak rowerzysci nie beda chcieli przestrzegac tego ograniczenia....

      • 5 2

      • Rowery - te najczęściej spotykane - to najpierw musiałyby się rozpędzać do tej prędkości ponad 30 km/h, bo niewiele to potrafi. A jeśli takowy się znajdzie, to i do 60 km/h poszwyrgolnie.

        • 4 0

    • odczep sie

      ktos musi wdychac te spaliny, przeciez ja nie otworze okna, zeby jonizator w klimie zaciągnął ołów . niech wdychają

      • 5 3

  • w sopocie sciezka rowerowa w ogole powinna byc oddzielona (2)

    od chodnika. rowerzysci jezdza za szybko-bez wyobrazni, a piesi sa nieuwazni wpychaja sie na sciezke. masakra

    • 49 4

    • sopot to masakra (1)

      łatwiej postawić znaki - zawsze można będzie jakiś mandat wlepić i już jest uzasadnienie dla istnienia dziwnego tworu o nazwie straż miejska
      a z drugiej strony to ładny przypał - wybudować drogi rowerowe za ileś set tysięcy złotych i ograniczyć do 10... brawo kudłatemu!

      • 3 1

      • tej drogi nie wybudowali tylko wydzielili ja z chodnika i tu jest problem. Nie wiem czy Sopot w ogóle jakąś droge rowerowa wybudował

        • 1 0

  • Strefy predkosci jak w Austri, autostrady jak w Niemczech... (3)

    McDonaldy jak w USA itp etc....
    Nie potrzeba nam zaborow zebysmy zapomnieli ze jestesmy Polakami.
    Wraz z wprowadzeniem stref predkosci, proponuje oblozyc drutem kolczastym sciezki rowerowe, zeby uzytkownicy nie mogli jej opuszczac "bo tak mi blizej" (zawalajac jednoczesnie np ul Chwaszczynska w Gdyni - dotyczy to szczegolnie kolarzy, ktorzy choc nie zdaja sobie z tego sprawy ez sa rowerzystami) i zamontowac bariery na przejsciach DLA PIESZYCH, zeby zmusic tym ktorym sie spieszy aby zsiedli z roweru i przeprowadzili go przez przejscie, zamiast wpadac na nie pilujac morde ze zielone jest...

    • 31 7

    • Po polskość to zapalaność na złamaność karkość. bez sensowości i bez potrzebności

      • 3 0

    • chyba jednak odstawiłeś tabletki (1)

      • 2 3

      • PS

        Proponuje takze zlozyc projekt budowy sciezki rowerowej na autostradach, najlepiej kosztem lewego pasa ruchu.

        • 2 1

  • do bandytow na rowerach (16)

    nie przejeżdża się przez przejcie dla pieszych tylko przeprowadza się rower!!!!! wbijcie se to tych pustych głów! bo bedzie kiepsko jak 1,5 tony kontra wy :)

    • 82 31

    • :P (14)

      Do kierowców samochodów:
      Zbliżając się do przejścia trzeba zachować ostrożność i przepuścić pieszych, bo mają pierwszeństwo.
      Wbijcie sobie to do tych pustych łbów. :D

      • 25 29

      • do Blachosmrodów !!! (1)

        do blachosmrodów trzeba na zielonych strzałkach się zatrzymywać !!! buractwo nie zna przepisów

        • 24 17

        • Ło matko...

          Co z tego, że się zatrzymam, skoro jak zaraz ruszę, jakiś debil na rowerze w ostatniej chwili mi wjedzie przed maskę? Rowerzysta z natury rzeczy jest szybszy od pieszego i może umknąć uwadze kierowcy. Nawet jeżeli ten się zatrzyma i 10x spojrzy w każdą stronę.

          Masz przepis i go przestrzegaj, zamiast bez sensu się wykłócać.

          • 5 1

      • (1)

        na przejsciu co sa swiatla to one decyduja kto ma pierwszenstwo

        • 14 2

        • Nie pierwszeństwo, tylko otwarty ruch, młotku.

          • 3 7

      • pierwszeństwo? (7)

        piesi mają pierwszeństwo, gdy już znajdują się NA PRZEJŚCIU. a nie, gdy przy nim np. stoją.

        więc jeśli ktoś wszedł na przejście, to jasne że przepuszczasz, a nie wciskasz gaz do dechy i rozjeżdżasz delikwenta.
        ale nie masz obowiązku się zatrzymać by przepuścić pieszych, gdy ci stoją przy jezdni i czekają. to twoja dobra wola.

        • 19 17

        • :P

          Bezeduraa panienko, czas na powtórny egzamin...

          • 15 17

        • maartaa, a teścia też rozjedziesz jak się nieopatrznie zatrzyma na przejściu? (2)

          • 4 6

          • czytanie ze zrozumieniem?

            widzę, że u niektórych szwankuje.

            gdy pieszy jest NA przejściu - przepuszczać.
            gdy stoi PRZY przejściu (na chodniku) - nie musisz.

            polecam lekturę: word.siedlce.pl/artykuly/pieszy-na-drodze,2,2,780,739,780 a w szczególności drugi akapit.

            • 10 2

          • tak...

            • 0 0

        • (2)

          Przez PRZEJSCIE DLA PIESZYCH rower sie PRZEPROWADZA PIESZO, a nie wjezdza na nie. Tu jest problem. Kilka miesiecy temu przelecial mi nad maska jeden taki szybkosciowiec - zwyzywal mnie, rwal sie do bicia pompka, ale Policja szybko go naprostowala. Na monitoringu bylo widac dokladnie, ze wykonalem manewr skretu poprawnie (zatrzymalem sie przed strzalka, pusciclem pieszych, ruszylem az tu nagle poajwil sie pedalowiec)
          Koles chcial byc cwany, bo jechal jezdnia i chcial przejsciem dla pieszych ominac skrzyzowanie (musialby stac na czerwonym) i nie wyszlo....
          Nie kazdy keirowca auta to morderca i nie kazdy rowerzysta to niewiniatko.

          • 40 2

          • ale w Gdańsku barany porobily przejścia dla pieszych połączone ze ścieżką (1)

            rowerową...zapala się dla nich zielone i jadą jak wariaci, specjalnie szybko wjeżdżają na pasy bo jak jest taka ścieżka rowerowa to oni nie muszą schodzić z rowerów. Powinni to zlikwidować bo więcej teraz wypadków z rowerzystami niż z pieszymi

            • 11 3

            • Na takich przejsciach moga gnac nawet z predkoscia swiatla, az im lajkry pekna - w takich miejscach zawsze zwiekszam czujnosc. Po prostu skoro zadaja od kierowcow aut szacunku i respektowania przepisow, niech robia to samo i bedzie ok.
              Prawda jest , ze nalezy patrzec w lusterka, bo motocykle, rowerzysci, babcie z wozkami na zakupy i rolkarze sa wszedzie - ale druga strona medalu jest taka ze samochody sa wszedziej

              • 7 1

      • a po co w szkole w takim razie uczą że trzeba patrzeć w lewo, potem w praw i potem jeszcze raz w lewo? (1)

        piesi nie mają pierwszeństwa na ulicy, ja jako kierowca muszę zwolnić przed przejściem ale zatrzymywać się nie muszę, a zadaniem pieszego a zwłaszcza rowerzysty jest poczekać aż wszystkie samochody przejadą by przejść/przejechać chyba że jest sygnalizacja, którą rowerzyści i piesi, częściej niż kierowcy mają gdzieś

        • 0 1

        • hahahahahahahahahhahah

          Nie wolno poczekać i przejechać. Trzeba zsiąść z roweru i przejść. Aha, nie wolno być po piwie.

          Nie jeżdżę rowerem to nie wiem.

          • 1 0

    • nie napinaj sie tak

      bo cos ci peknie. zastosuj trik "koła poza przejsciem, zderzak na przejsciu". jak jeden z drugim fiknie kozła przez zderzak to szybko zrozumie na czym polega uzywanie głowy

      • 3 2

  • skrzyzowania rownorzedne sa niebezpieczne

    jezeli znak nie reguluje to stwarza to opoznienie decyzyjne a w przypadku plci przeciwnej (problem lewa prawa) powoduje to jazde na tzw. 50/50. Tak jak strzezone przejazdy kolejowe powinny odjsc w zapomnienie (tunele) tak samo skrzyzowania rownorzedne.

    • 16 7

  • W d*pach wam sie juz przewraca. ja jestem za zwiekszeniem z 50 na 80, a rowery mnie nie interesuja (9)

    • 48 28

    • Co tam 80 ? Twój 20-letni golf da rade więcej

      • 13 6

    • nigdy nie wysiadasz z samochodu?

      • 3 3

    • (1)

      Może tak od razu do 666 km/h.

      • 2 2

      • zwiekszenie z 50km/h na 100km/h w mieście

        jestem dresiarzem z BMW, mam bardzo fajny i mocny samochod ze wzmacnianymi drzwiami i baaaaardzo mocnymi zderzakami, wafluny na rowerach też mnie nie interesują.

        • 2 0

    • A wiesz, skąd się wzięło obniżenie prędkości z 60km/h na 50km/h na zabudowanym? (4)

      cyt. z sieci:
      gdyby w pieszego uderzyło auto jadące z prędkością 30 km/h, szanse przeżycia pieszego wyniosłyby nawet 90 proc. Przy prędkości 50 km/h byłoby to już zaledwie 15 proc., a przy 60 km/h - prawie zero.

      • 4 3

      • to może lepiej wrócic do tych 60km/h ? (2)

        przy tak niskim progu szans na przezycie to pewnie pieszy wychodzi z wypadku jako dozywotni inwalida. moze lepiej by było by konczyl żywot a nie zostawał warzywem, skoro do tej pory nie uzywał głowy

        • 5 4

        • Skąd założenie, że nie używał głowy? (1)

          • 6 1

          • bo tak - jak 70% społeczeństwa jej nie uzywa

            • 0 0

      • pieszy ma chodnik, rower ścieżke rowerową a samochód ulice

        trzymajmy się tych zasad to nikt nie będzie giną.

        • 1 1

  • Jakie jest w przedmiotwej sprawie zdanie pchających taczki? (1)

    • 23 2

    • Nie jestes w pracy na budowie

      • 0 6

  • (3)

    Sami lobbiści, lobbing gejów ,teraz cyklistów,a jutro komunistów.Barejo wróć!!!!!

    • 28 6

    • :D

      No i jeszcze lobbyści "rury wydechowej".

      • 6 3

    • A za wszystkim stoi żydomasoneria. I iluminaci.

      • 6 1

    • mianownik wspolny Twoich lobbystów

      - lobbing pedalistów. mozna krócej? można!

      • 3 2

  • śLeDzIoLaNdIa

    w śledziolandi jest naprawde mało dróg rowerowych noi dobrze gdynia zasługuje na to

    • 8 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum