• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Propozycje dla rowerzystów w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
17 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Rowerzyści w Gdyni w centrum mają do wyboru głównie jazdę zatłoczonymi wciąż ulicami lub chodnikami pomiędzy pieszymi. Rowerzyści w Gdyni w centrum mają do wyboru głównie jazdę zatłoczonymi wciąż ulicami lub chodnikami pomiędzy pieszymi.

Dodatkowe pasy wzdłuż jezdni, kontrapasy, dopuszczenie jazdy rowerem pod prąd to podstawowe pomysły na organizację ruchu rowerowego w centrum Gdyni. Zostały po raz pierwszy zaprezentowane głównie cyklistom, którzy pojawili się w magistracie. Uwag nie brakowało, ale urzędnicy zapewniają, że to dopiero wstępna koncepcja zmian.



Czy centrum Gdyni w najbliższych latach ma szansę zmienić się w zaproponowanej formie?

Dokumenty przygotowane przez biuro projektowe Stadtraum z Poznania po raz pierwszy ujrzały światło dzienne. O koncepcji mówiło się od dawna, jednak mogła się zmaterializować dopiero po audycie Bypad, w ramach którego miasto zobowiązało się przygotować stosowny dokument. Ma być wykorzystany przy projektowaniu konkretnych rozwiązań w centrum Gdyni. W jakim stopniu? Tego na razie nie wiadomo, bo zaproponowane zmiany idą w stosunku do obecnej organizacji, której dotyczyło opracowanie, gdzie cykliści mają do dyspozycji pięć przeznaczonych dla nich rozwiązań drogowych, bardzo daleko.

- Nie wszystko da się wprowadzić od razu i to jest pewne. To tylko propozycje, jak mógłby w przyszłości wyglądać ruch rowerowy w Gdyni. Staraliśmy się zaproponować różne oprócz dróg rowerowych warianty, takie jak pasy rowerowe, kontrapasy, dopuszczając ruch pod prąd. Istotną częścią opracowania jest również propozycja lokalizacji Strefy Tempo 30 - tłumaczy Aleksander Sagan z firmy Stadtraum.

Wśród zaproponowanych zmian jest m.in. stworzenie kontrapasa na całej długości ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni z pasem dla rowerów po drugiej stronie, podobnie jak w przypadku Skweru Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni. Na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni mogłyby pojawić się elementy nazwane sierżantami rowerowymi, czyli znaki poziome, stosowane tam, gdzie nie da się wytyczyć pasa rowerowego o określonej prawem szerokości. Na 10 lutego zobacz na mapie Gdyni z kolei droga rowerowa miałaby być poprowadzona kosztem chodnika i dać możliwość jazdy rowerzystom z obydwu stron w obydwu kierunkach.

W planach jest m.in. także wykorzystanie alei 17 grudnia zobacz na mapie Gdyni, oraz miejsca na istniejących ciągach pieszych, takich jak Aleja Topolowa zobacz na mapie Gdyni czy ciąg spacerowy na Alei Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni w przypadku wariantu związanego z budową drogi rowerowej.

Koncepcja ruchu w centrum Gdyni wraz z opisem

Uczestnicy momentami gorącej dyskusji decyzję o konsultacjach przyjęli z zadowoleniem. Niektórzy w trakcie ponad trzygodzinnego spotkania apelowali przy okazji o jak najszybszą i fundamentalną zmianę nastawienia do rowerzystów przez władze miasta, zamiast używania półśrodków.

- Musimy doprowadzić do pokojowego współżycia rowerzystów i kierowców samochodów w mieście. Nie można zakładać, że samochody mają w centrum dominować, natomiast rowerzyści i piesi są jedynie dodatkiem. Powinno być odwrotnie i tego oczekiwałbym od władz Gdyni - wyjaśniał dr Piotr Kuropatwiński, z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego

Przy okazji nie omieszkano wytknąć braków przygotowanej koncepcji. Autorzy nie wzięli bowiem pod uwagę prędkości samochodów, natężenia ruchu pojazdów i pieszych. W opracowaniu nie ma też mowy o likwidacji miejsc parkingowych. Zdaniem rowerzystów zabrakło też konsultacji z ich środowiskiem.

- Analiza z zadaniami ruchu kosztowałaby nas nawet dwukrotnie więcej. Nie czuliśmy, że na tym etapie jest potrzebna. Sam Bypad miał formę konsultacji, których wynikiem jest stworzenie tego dokumentu. Wszystkie głosy przyjmujemy, teraz jest czas, by kierować je bezpośrednio do nas. Niewykluczone są zmiany w koncepcji - mówi Rafał Studziński, z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Ostateczna wersja zostanie zaaprobowana w drugiej połowie listopada. Będzie szczegółowo badana przez urzędników w ramach zespołu stworzonego w Zarządzie Dróg i Zieleni. Wtedy okaże się, które z rozwiązań mają szansę realnie stać się obowiązującymi.

Na razie, przez dwa tygodnie, autorzy czekają na uwagi mieszkańców - nie tylko rowerzystów.

- Te zmiany wpłyną, czy chcemy tego, czy nie, na wszystkich mieszkańców, w tym także zmotoryzowanych. Nie słyszeliśmy żadnego głosu kierowcy podczas konsultacji tym bardziej prosimy o sensowne uwagi teraz. Jeżeli ich nie będzie, to dziwnie będzie słyszeć później zastrzeżenia zmotoryzowanych na temat wdrażanych zmian - dodaje Studziński.

Pomóc w rozwiązaniu wątpliwości ma też kolejne spotkanie z mieszkańcami na temat proponowanych zmian. Plansze mają pojawić się w Infoboksie, gdzie prawdopodobnie będzie można o zmianach raz jeszcze podyskutować i dopytać o szczegóły.

Efekty zmian mają być widoczne do połowy 2016 roku, ale już teraz wiadomo, że wiele z propozycji będzie musiało poczekać dłużej.

- Tworząc ten dokument, chcemy niejako "włożyć nogę w drzwi" i dać impuls do zmian. Oczywiście, przydałby się dodatkowy szczegółowy dokument, ale jego powstanie trwałoby dłuższy czas, a my chcieliśmy rozpocząć dyskusję. Nie da się wszystkiego natychmiast zrealizować. Metoda małych kroków tak trudnej materii, jak organizacja ruchu rowerowego jest konieczna - uzupełnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.

Uwagi do koncepcji można wysyłać do 29 października na adres koncepcja.rowerowa@stadtraum.pl. Więcej o koncepcji na stronie Mobilnej Gdyni

Miejsca

Opinie (229) 9 zablokowanych

  • ręce zatrzymaj, zabierzemy Ci obie nogi :P

    W zamian dostaniesz; mega dawkę endorfiny, zdrowe serce, spokojniejsze ulice i dużo dużo więcej...

    • 3 0

  • dobre oznakowanie (2)

    skrzyzowanie morska kcynska jadac samochodem od obwodnicy skrecajac w prawo w kcynska przy zielonym brakuje dla kierowcy dobrej widocznosci w postaci lustra po przeciwnej stronie .kierowca na skrzyzowaniu ma zachowac szczegolna ostroznosc a rowezysci jak maja zielone pedzi jak bezmuzg. drugie bardzo niebezpieczne miejsce to zjazd z obwodnicy na Slowackiego w kierunku gdanska sciezka rowerowa jest po lewej stronie jezdni kierowca nie ma mozliwosci zauwazenia rowezysty bo sa barjerki od etakady a musi obserwowac samochody zlewej str zeby mogl wjechac .Tam ROWEZYSTA powinien miec znak STOP.Nastepna sprawa to DABROWA jezdza rowerami po chodniku ,rowery bez swiatel rowerzysta bez kamizelki na skrzyzowaniu Nowowiczlinskiej z Anyzowa wjezdzaja pod samochod co moze doprowadzic do wypadku.ZASADA JEST TAKA SLABSZY POWINIEN USTAPIC SILNIEJSZEMU I NIE BEDZIE WYPADKOW.

    • 1 7

    • Bardzo zla zasada. Taka zasada juz panuje i dlatego samochody jada po ludziach na przejsciach, chodnikach, przystankach. TIR spycha osobowe z drogi itd. Powinno byc dokladnie odwrotnie. Silniejszy powinien chronic slabszego, czyli pieszych.

      • 3 0

    • takiej zasady nie ma w krajach uważających się za cywilizowane

      prawo silniejszego to forma bezprawia.

      • 1 0

  • Rowerzyści (1)

    Każdy rowerzysta powinien znać przepisy kodeksu drogowego a co najmniej znać i przestrzegać znaki drogowe. Makabra co się dzieje na ulicach. Pieszy nie ma miejsca, bo może być rozjechany przez pędzących rowerzystów. Użytkownik samochodu musi mieć głowę obracającą się o 360 stopni aby zauważyć nagle wjeżdżającego rowerzystę (w najbardziej dla niego dogodnym momencie), który postanowił zjechać z chodnika na jezdnię. Tylko u nas rowerzyści są ponad prawem.

    • 4 4

    • Dlatego rowerzysci powinni miec jak najwiecej dedykowanych ddr. A pacyfikowani powinni byc kierowcy samochodow. Pieszy tez musi miec oczy dookola glowy, bo jest tratowany przez samochody na chodnikach i przejsciach dla pieszych. To jest dopiero survival

      • 4 2

  • Nalezy wyasfaltowac kontrapas na ul.starowiejeskiej

    to samo z nowymi kontrapasami na ul.starowiejskiej te male waskie pasy rowerowe musza byc gladkie rowne i przyjemne bo ta ulica jest nieprzyjemna same kamienie caly rower skacze itp.. a wystarczy te waskie paski wylac czyms i kolazowki bedamogly jechac i to samo w 2 strone tylko to zacheci do rowerow to jest jedyne rozsadne rozwiazanie podobne juz jest na ul.10 lutego jeden pas gladki ta gladkosc wchodzi na 2 pas i tym fragmentem jezdze rowerem po tej ulicy omijajac te kamienie zabytkowy bruk czy co to jeest moze kocie lby ha

    • 1 2

  • BRAK ŚCIEZEK (1)

    szkoda ze nie ma sciezek rowerowych , aby można było dejschac do centrum Gdyni, np. z Oksywia, czy Obłuza. Nie ma tez sciezek z Obłuża na Oksywie .!!!!!!!!!

    • 4 0

    • dla połączenia Oksywia i Obłuża z centrum Gdyni

      potrzebna jest otwierana kładka pieszo-rowerowa od ulicy adm. Romualda Wagi do skweru Gombrowicza przy Muzeum Emigracji.

      • 1 0

  • Co za kretyńskie pytania (1)

    To nie opór kierowców tylko zdrowy rozsądek i kompromis, nie może być tak, ze rowerzyści mają nieporównywalnie większe przywileje niż reszta uzytkowników dróg.

    • 2 5

    • przywileje mają kierowcy, oni też nagminnie uzurpują sobie prawa do bezkarnej jazdy

      powyżej limitów prędkości, o parkowaniu w niedozwolony sposób na chodnikach zmilczę.

      • 2 0

  • huraaaaa

    widzę, że na słupach już wiszą Śzczurki, Stasiaki, Gucie i reszta samorzadności.......nareszcie

    • 1 2

  • Najlepiej mi sie podoba Denis z samorzadnosci jak ten rozrabiaka Denis z filmu bajki buahaa

    tak mi sie kojazy Denis ktory powiesil swoje reklamy nad przystankami autobusowymi jakimis linkami do slupow wyobrazam sobie ze jak w bajce sam wszedl na te slupy i poprzyczepial to haa magia nazwiska ale to tylko moja opinia ....;)

    • 0 2

  • Psy tez powinny zdawac egzaminy z poruszania sie po ulicach

    idzie taki piesek raz jedna strona chodnika wacha cos w trawce oczywiscie na smyczy az nagle cos wyczowa w zaroslach i przebiega na 2 strone chodnika przeskakujac nad droga rowerowa oczywiscie nieustapiwszy pierwszenstwa rowerzyscie bez sygnalizacji skretu w prawo bez dzwoneczka a wieczorem to taki piesek nawet swiatel nie ma skandal a smycz tez nie oswietlona a jego wlascciciel jeszcze na czarno ubrany to jak rowerzysta ma ich dostrzec???i jeszcze ta smycz przez cala.droge.r a w razie kolicji gdzie taki psiak ma numery rejestracyjne krecidupka jedna a gdzie OC ?? AC itp..a wlascicie czemu niema na kortce numeru polisy?? przeciez porusza sie po ulicach niesprawiedliwy ten swiat do kierowcow samochodow ;):) ha takie wnioski wyciagnolem czytajac te waszea megaadre komentarze haa

    • 5 1

  • A czy w zwiazku z wyborami (1)

    samochodem też będę mógł jeździć pod prąd?

    • 1 3

    • już takie próby były na Monciaku w Sopocie

      też chcesz do czubków? lepiej zażyj tabletki, ale przedtem sprawdź, czy potrafisz jeździć rowerem, to leczy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum