Propozycje dla rowerzystów w centrum Gdyni
Dodatkowe pasy wzdłuż jezdni, kontrapasy, dopuszczenie jazdy rowerem pod prąd to podstawowe pomysły na organizację ruchu rowerowego w centrum Gdyni. Zostały po raz pierwszy zaprezentowane głównie cyklistom, którzy pojawili się w magistracie. Uwag nie brakowało, ale urzędnicy zapewniają, że to dopiero wstępna koncepcja zmian.
- Nie wszystko da się wprowadzić od razu i to jest pewne. To tylko propozycje, jak mógłby w przyszłości wyglądać ruch rowerowy w Gdyni. Staraliśmy się zaproponować różne oprócz dróg rowerowych warianty, takie jak pasy rowerowe, kontrapasy, dopuszczając ruch pod prąd. Istotną częścią opracowania jest również propozycja lokalizacji Strefy Tempo 30 - tłumaczy Aleksander Sagan z firmy Stadtraum.
Wśród zaproponowanych zmian jest m.in. stworzenie kontrapasa na całej długości ul. Starowiejskiej z pasem dla rowerów po drugiej stronie, podobnie jak w przypadku Skweru Kościuszki i al. Jana Pawła II . Na ul. Świętojańskiej mogłyby pojawić się elementy nazwane sierżantami rowerowymi, czyli znaki poziome, stosowane tam, gdzie nie da się wytyczyć pasa rowerowego o określonej prawem szerokości. Na 10 lutego z kolei droga rowerowa miałaby być poprowadzona kosztem chodnika i dać możliwość jazdy rowerzystom z obydwu stron w obydwu kierunkach.
W planach jest m.in. także wykorzystanie alei 17 grudnia , oraz miejsca na istniejących ciągach pieszych, takich jak Aleja Topolowa czy ciąg spacerowy na Alei Jana Pawła II w przypadku wariantu związanego z budową drogi rowerowej.
Koncepcja ruchu w centrum Gdyni wraz z opisem
Uczestnicy momentami gorącej dyskusji decyzję o konsultacjach przyjęli z zadowoleniem. Niektórzy w trakcie ponad trzygodzinnego spotkania apelowali przy okazji o jak najszybszą i fundamentalną zmianę nastawienia do rowerzystów przez władze miasta, zamiast używania półśrodków.
- Musimy doprowadzić do pokojowego współżycia rowerzystów i kierowców samochodów w mieście. Nie można zakładać, że samochody mają w centrum dominować, natomiast rowerzyści i piesi są jedynie dodatkiem. Powinno być odwrotnie i tego oczekiwałbym od władz Gdyni - wyjaśniał dr Piotr Kuropatwiński, z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego
Przy okazji nie omieszkano wytknąć braków przygotowanej koncepcji. Autorzy nie wzięli bowiem pod uwagę prędkości samochodów, natężenia ruchu pojazdów i pieszych. W opracowaniu nie ma też mowy o likwidacji miejsc parkingowych. Zdaniem rowerzystów zabrakło też konsultacji z ich środowiskiem.
- Analiza z zadaniami ruchu kosztowałaby nas nawet dwukrotnie więcej. Nie czuliśmy, że na tym etapie jest potrzebna. Sam Bypad miał formę konsultacji, których wynikiem jest stworzenie tego dokumentu. Wszystkie głosy przyjmujemy, teraz jest czas, by kierować je bezpośrednio do nas. Niewykluczone są zmiany w koncepcji - mówi Rafał Studziński, z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ostateczna wersja zostanie zaaprobowana w drugiej połowie listopada. Będzie szczegółowo badana przez urzędników w ramach zespołu stworzonego w Zarządzie Dróg i Zieleni. Wtedy okaże się, które z rozwiązań mają szansę realnie stać się obowiązującymi.
Na razie, przez dwa tygodnie, autorzy czekają na uwagi mieszkańców - nie tylko rowerzystów.
- Te zmiany wpłyną, czy chcemy tego, czy nie, na wszystkich mieszkańców, w tym także zmotoryzowanych. Nie słyszeliśmy żadnego głosu kierowcy podczas konsultacji tym bardziej prosimy o sensowne uwagi teraz. Jeżeli ich nie będzie, to dziwnie będzie słyszeć później zastrzeżenia zmotoryzowanych na temat wdrażanych zmian - dodaje Studziński.
Pomóc w rozwiązaniu wątpliwości ma też kolejne spotkanie z mieszkańcami na temat proponowanych zmian. Plansze mają pojawić się w Infoboksie, gdzie prawdopodobnie będzie można o zmianach raz jeszcze podyskutować i dopytać o szczegóły.
Efekty zmian mają być widoczne do połowy 2016 roku, ale już teraz wiadomo, że wiele z propozycji będzie musiało poczekać dłużej.
- Tworząc ten dokument, chcemy niejako "włożyć nogę w drzwi" i dać impuls do zmian. Oczywiście, przydałby się dodatkowy szczegółowy dokument, ale jego powstanie trwałoby dłuższy czas, a my chcieliśmy rozpocząć dyskusję. Nie da się wszystkiego natychmiast zrealizować. Metoda małych kroków tak trudnej materii, jak organizacja ruchu rowerowego jest konieczna - uzupełnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. polityki rowerowej.
Uwagi do koncepcji można wysyłać do 29 października na adres koncepcja.rowerowa@stadtraum.pl. Więcej o koncepcji na stronie Mobilnej Gdyni
Miejsca
Opinie (229) 9 zablokowanych
-
2014-10-17 08:57
Gdynia XXI w.
Typowe dla Gdyni. Jak Władza /Zasiedziała/ czegoś nie uznaje a jest presja społeczna to daje Pełnomocnika i pozoruje aktywność.
Czas na zmiany !
Pogonić tę Paczkę Zasiedziałych Włodarzy !- 12 3
-
2014-10-17 08:43
Z ul.10-lutego to głupota. Niech przeliczą ile tam ludzi korzysta z chodnika. I znów mniejszość będzie dyktowała warunki?? Nie powinno być tak jak np. w Orłowie, gdzie chodnik jest węższy niż droga rowerowa, na której niektórzy próbują robić "życiówki". Co zrobić jak dojdzie do jakiegoś wypadku? Pieszy i rower nie ma tablic
- 26 6
-
2014-10-17 07:41
kielbasa wyborcza dla mafii rowerowej (1)
szkada czasu i kasy. Sa wieksze potrzeby i problemy w tym mieszcie, a dzieci 2 pedalow niech sie bawia zabawkami.
- 24 16
-
2014-10-17 08:36
olo to pewnie przyspawany do samochodu smutny człowiek, który zapewne dla miasta nic nie robi
- 11 13
-
2014-10-17 08:35
Trzeba próbować różne warianty w praktyce, a ostatecznie pozostawić najlepszy
Mam nadzieję, że kierowcy zaczną traktować rowerzystów, pieszych na równi.
Poza tym kto może zrezygnować z samochodu niech to zrobi - nawet jeśli miałby jeździć komunikacją miejską np. 2 razy w tygodniu - zawsze coś - to nam się wszystkim opłaci.- 15 14
-
2014-10-17 08:01
Zbudować wiecej estakad znikąd do nikąd!!!!!!!!
- 12 1
-
2014-10-17 07:52
Brakuje bramek gdzie rowerzyści
byli by sprawdzani pod kątem przygotowania do jazdy rowerem po drogach publicznych. Jedno z podstawowych pytań, to czy delikwent potrafi wskazać ręką kierunek jazdy.
- 15 7
-
2014-10-17 07:37
Co to za podział na rowerzystów i kierowców? Przecież każdy może stać sie tym drugim.
To chyba cecha cebulandii.
- 16 3
-
2014-10-17 07:31
Oczywiście najwięcej się dzieje przed wyborami,ciekawe.....
Na Świetojańskiej pas dla rowerów? Ciekawe gdzie jak teraz normalnie nie można przejechać bo niektóre kołki nie potrafią parkować równolegle tylko zostawi swoją rurę wystawioną w połowie na jezdnię a ślepa SM tego nie widzi. Chyba że zlikwidują miejsca postojowe wzdłuż całej ulicy.....- 20 3
-
2014-10-17 07:08
Haha
Idą wybory, to sie obudzil
- 11 2
-
2014-10-17 06:18
no i fajnie
Ciekawe propozycje. Miłego dnia!
- 9 21
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.