Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia
Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej . Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.
Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.
Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.
- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).
Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".
W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.
Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).
Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?
- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową , a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.
- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła .
Miejsca
Opinie (334) 9 zablokowanych
-
2016-07-06 21:04
Drogi lesne niszcza przez wyrab lasu. Pare lat temu nie wycinali i bylo ok. Teraz wszystko rozjezdzone przez ciezki sprzet.
- 7 2
-
2016-07-06 21:27
Swiat sie konczy
Nie ma drogi rowerowej-przegralismy zycie
- 4 3
-
2016-07-06 22:25
Jak dla mnie wystarczy wyrownanie i utwardzenie tej drogi, bylaby wielka ulga.
- 7 3
-
2016-07-06 22:37
zbyt dużo się tymi pedalarzami, przejmujecie... (1)
pożytku z nich żadnego nie ma, jedynie same straty
- 8 8
-
2016-07-07 10:14
siedzący tryb życia i brak ruchu wywołuje straty trudno zauważalne i trudne do przezwyciężenia
- 1 1
-
2016-07-06 23:36
Kościerska....
A pamiętacie asfalt, oświetlenie....pomysły tragicznych decydentów nie mieszczą się w głowach tych myślących inaczej. Proponuję , przed pójściem do pracy do Magistratu - zimny prysznic, potem chociaż 10 pompek , a potem sole trzeźwiące i do...roboty!
- 2 2
-
2016-07-06 23:47
Boisko - Kościerska
Projekt boiska -to totalna niewiedza i nie zrozumienie realiów.Na Kaszubach ,na Kociewiu istnieje iks pięknie zadbanych boisk, przystrzyżona trawa, bielutkie bramki i..100-150 kolorowych plastikowych siedzisk....A boisko Kościerska ?
Miasto jest chytre! Nic nie robimy - czekamy na tych dee...Jedni naiwni tacy byli i podarowali Miastu niepowtarzalną infrastrukturę... a miasto to olało! To jest nasze wspólne dobro komunalne i zmarnować to to jak...nie potrafię znaleźć stosownego porównania.....! Więcej orientacji na rzeczywistość panowie Prezydenci!- 5 2
-
2016-07-07 04:05
brawo radni, tak trzymać
kto to słyszał, żeby rowerem po lesie jeździć. ten las to ma być szcz*lnia i sr*lnia dla psów i bezdomnych a nie dla cyklistów i innych wegetarian.
ścieżka rowerowa do leśniczówki wystarczy - leśniczemu dzień dobry powiedzieć i z powrotem pedałować.
a jak komuś nie odpowiada, to spacerowa w dół jak znalazł dla chętnych wrażeń i survival'u.
ja bym jeszcze tego pachołka ogrodził, bo wchodzą tam się pogapić i jeszcze co wypatrzą, że radni czegoś nie zrobili. Niech sobie ludzie do zoo chodzą 3 razy w tygodniu albo siedzą w chałupie na d...- 9 3
-
2016-07-07 08:22
tramwaj (1)
W/g mnie tramwaj llllllllllllllllączący Oliwę z Osową jeżdżący np. ul.kościerską byłby świetnym rozwiązaniem.Może DRMG weżmie ten pomysł pod uwagę.
- 1 5
-
2016-07-07 08:31
Fakt - tramwaj, aby przewieść rowerek pod górę jak najbardziej wskazany dla większości "rowerzystów"
- 1 4
-
2016-07-07 13:30
rower terenowo-survivalowy
Jechał ktoś wieczorem po zmroku jesienią Kościerską do góry do domu po pracy? Tu nie chodzi o rekreację tylko o bezpieczne skomunikowanie trasą rowerową dzielnicy zamieszkałej przez wykształconych, dbających o środowisko i dobrze zarabiających ludzi.
- 6 1
-
2016-07-12 13:07
zakaz budowy obiektów w pobliżu cieków i zbiorników wodnych w pasie szerokości 100 metrów od brzegu?
to porażka.
Jak budować najbardziej atrakcyjne dla turystów trasy rowerowe wzdłuż brzegów rzek, jezior i sztucznych zbiorników wodnych?
Mam nadzieję, że albo ten zapis ulegnie zmianie, albo jego interpretacja będzie wystarczająco elastyczna.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.