• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Drogi lesne niszcza przez wyrab lasu. Pare lat temu nie wycinali i bylo ok. Teraz wszystko rozjezdzone przez ciezki sprzet.

    • 7 2

  • Swiat sie konczy

    Nie ma drogi rowerowej-przegralismy zycie

    • 4 3

  • Jak dla mnie wystarczy wyrownanie i utwardzenie tej drogi, bylaby wielka ulga.

    • 7 3

  • zbyt dużo się tymi pedalarzami, przejmujecie... (1)

    pożytku z nich żadnego nie ma, jedynie same straty

    • 8 8

    • siedzący tryb życia i brak ruchu wywołuje straty trudno zauważalne i trudne do przezwyciężenia

      • 1 1

  • Kościerska....

    A pamiętacie asfalt, oświetlenie....pomysły tragicznych decydentów nie mieszczą się w głowach tych myślących inaczej. Proponuję , przed pójściem do pracy do Magistratu - zimny prysznic, potem chociaż 10 pompek , a potem sole trzeźwiące i do...roboty!

    • 2 2

  • Boisko - Kościerska

    Projekt boiska -to totalna niewiedza i nie zrozumienie realiów.Na Kaszubach ,na Kociewiu istnieje iks pięknie zadbanych boisk, przystrzyżona trawa, bielutkie bramki i..100-150 kolorowych plastikowych siedzisk....A boisko Kościerska ?
    Miasto jest chytre! Nic nie robimy - czekamy na tych dee...Jedni naiwni tacy byli i podarowali Miastu niepowtarzalną infrastrukturę... a miasto to olało! To jest nasze wspólne dobro komunalne i zmarnować to to jak...nie potrafię znaleźć stosownego porównania.....! Więcej orientacji na rzeczywistość panowie Prezydenci!

    • 5 2

  • brawo radni, tak trzymać

    kto to słyszał, żeby rowerem po lesie jeździć. ten las to ma być szcz*lnia i sr*lnia dla psów i bezdomnych a nie dla cyklistów i innych wegetarian.
    ścieżka rowerowa do leśniczówki wystarczy - leśniczemu dzień dobry powiedzieć i z powrotem pedałować.
    a jak komuś nie odpowiada, to spacerowa w dół jak znalazł dla chętnych wrażeń i survival'u.
    ja bym jeszcze tego pachołka ogrodził, bo wchodzą tam się pogapić i jeszcze co wypatrzą, że radni czegoś nie zrobili. Niech sobie ludzie do zoo chodzą 3 razy w tygodniu albo siedzą w chałupie na d...

    • 9 3

  • tramwaj (1)

    W/g mnie tramwaj llllllllllllllllączący Oliwę z Osową jeżdżący np. ul.kościerską byłby świetnym rozwiązaniem.Może DRMG weżmie ten pomysł pod uwagę.

    • 1 5

    • Fakt - tramwaj, aby przewieść rowerek pod górę jak najbardziej wskazany dla większości "rowerzystów"

      • 1 4

  • rower terenowo-survivalowy

    Jechał ktoś wieczorem po zmroku jesienią Kościerską do góry do domu po pracy? Tu nie chodzi o rekreację tylko o bezpieczne skomunikowanie trasą rowerową dzielnicy zamieszkałej przez wykształconych, dbających o środowisko i dobrze zarabiających ludzi.

    • 6 1

  • zakaz budowy obiektów w pobliżu cieków i zbiorników wodnych w pasie szerokości 100 metrów od brzegu?

    to porażka.
    Jak budować najbardziej atrakcyjne dla turystów trasy rowerowe wzdłuż brzegów rzek, jezior i sztucznych zbiorników wodnych?

    Mam nadzieję, że albo ten zapis ulegnie zmianie, albo jego interpretacja będzie wystarczająco elastyczna.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum