• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Ingerencja w przyrodę to masowa wycinka drzewostanu przeprowadzona przez zielone ludziki

    Nie piszę "leśnicy" bo ci tu zarządzający, z tym pięknym zawodem mają niewiele wspólnego.

    • 9 2

  • i dobrze

    Są drogi leśne nie ma sensu świecić w Parku asfaltem

    • 9 3

  • Brawooooo!!!. BAAARRRRDZO DOBRZE!.

    • 7 4

  • Brakuje drogi z Oliwy na Osowe ale nie tylko (3)

    Nie powinny to być drogi asfaltowe, ale ubite scieżki leśne (żwir, odwodnienia, podsypane cementem aby były ubite).
    Inna sprawa że oprócz Kościerskiej to wiele leśnych dróg służacych do komunikacji rowerowej (nie rekreacji) jest w fatalnym stanie (np. z Matemblewa na Jaśien/Kiełpinek). Brakuje też rowerowerj obwodnicy trójmiasta przez las która była by rekreacyjną scieżką, ale bez wielkich różnicy wysokości.

    • 10 5

    • "Brakuje też rowerowerj obwodnicy trójmiasta przez las która była by rekreacyjną scieżką, ale bez wielkich różnicy wysokości."

      Wyrównać las, czy budować rowerowe wiadukty, aby rowerzyści się zbytnio nie zmęczyli?

      • 2 4

    • (1)

      wiesz jak wysypią te duże ostre kamienie to ja dziękuję, nie każdy jeździ na góralu

      • 3 0

      • i o to chodzi

        • 0 1

  • matarnia- kokoszki

    Ja poprosze rowniez polaczenie powyzsze!

    • 3 2

  • Po co analiza ścieżki do CH Osowa?

    Tam nikt nie jeździ i nie mieszka.

    Ludzie muszą jechać za obwodnicę i omijać CH Osowa.

    Ten dukt wzdłuż Spacerowej jest kiepski, bo jest za dużo zakrętów, podjazdów i zjazdów.

    Kościerska jest idealna, bo w miarę prosta i o małym nachyleniu.

    • 9 3

  • ..jestem rowerzysta i lubie rowery, popieram uzywanie rowerow i czasem jade z osowy do oliwy ta trasa.. - ale asfaltu w lesie nie chce!

    • 4 3

  • Gdyby 30 lat temu zrobili tam nawet byle jaki asfalt (3)

    to dzisiaj nikt by nawet nie wiedział że jest jakiś problem. W TPK są całe km dróg asfaltowych i jakoś nikt nie widzi w tych istniejących drogach problemu.
    Np Pętla Reja w Sopocie, Dolina Radości + połączenie do Matemblewa i drugie do Klukowa.
    Natomiast największym absurdem i hipokryzją jest to, że nie daje się zgody na wąski asfalt na Kościerskiej, po którym mogliby się poruszać jednynie piesi i rowerzyści a z drugiej strony bez mrugnięcia okiem poszerzono Słowackiego do 4 pasów, gdzie dzień w dzień tysiące samochodów stojących w korku wydmuchuje spaliny do lasu.
    Podobnie na Spacerowej, Sopockiej, Chwarznieńskiej w Gdyni.
    I uwaga - także na Obwodnicy i Estakadzie Kwiatkowskiego, które to przecinają TPK od Chylonii aż do Matarni.
    Gdzie wtedy była RDOŚ ze swoimi ekspertyzami dot degradacji środowiska?

    • 14 3

    • dodajmy jeszcze droge klesza (odnoga slowackiego w kierunku oliwy). (1)

      w poniedzialek wylali asfalt

      • 2 0

      • Klesza jako droga leśna służąca TPK miała kiedyś asfalt ale został zniszczony.

        • 2 1

    • w koncu ktos dobrze napisal, teraz niestety żyjemy w świecie wiecznego narzekania i wszyscy są tak super ekologiczni a rower to samo zło - nikt nie widzi w tym absurdu ?

      • 3 1

  • Chyba juz dość usług miasta dla pedalarzy ! (1)

    Ta zapluta roszczeniowa grupa baranów w obcisłych gaciach zachowuje sie jak Hitler któremu ciagle było mało terenu do życia (pedałowania)
    Precz z pedalarskim lobby z trójmiasta !!!

    • 5 14

    • masz malego trudo, ale zeby tak leczyc swoje kompleksy.....

      • 6 3

  • Wszystko co za obwodnicą nie powinno interesować miasta !! (1)

    chcieli mieszkac prawie na wsi ? to niech sobie radza sami !

    • 5 15

    • Nie ma to jak apartament w falowcu na Lumumby

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum