• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Prawdziwy rowerzysta i teraz dojedzie do Osowej (2)

    A łajzy niech jeżdżą autobusem.
    Bardzo dobrze, że weszła ta ustawa bo ukróci degradację środowiska.
    A Damszel-Turek niech lepiej żeby odeszła tak samo jak Budyń przestępca.

    • 23 28

    • Dojedzie i będzie jechał jezdnią ul. Spacerowej, a ty pierwszy będziesz narzekał, że rowerzyści blokują ci św. przepustowość.

      • 11 4

    • dlaczego jeżdżących autobusem nazywasz łajzami?

      złe myśli wracają do ich autorów.

      • 1 0

  • Największym absurdem tej decyzji środowiskowej jest to: (3)

    Że turystyka wodna jest OK, ale jakość życia mieszkańców w okolicy parku jest nieważna.
    Brakuje silnego lobby, które ruszyło by skostniałe decyzje prawne nieuwzględniające potrzeb ludzi mieszkających wokół parku !

    • 19 9

    • Zarzut byłby sensowny (1)

      ale wtedy, gdyby wyłączono z ruchu drogę, która istniała i służyła mieszkańcom.
      Tymczasem osoby, które wybierały życie w Osowej (a mało jest tam autochtonów), sami wybrali pewne udogodnienia kosztem pewnych trudności. Wzdłuż spacerowej powstała właśnie utwardzona, odwodniona droga, ale niektórzy nadal woleliby zaorać rezerwat, niż nadłożyć te dwa kilometry na rowerze.

      • 5 4

      • a ta "odwodniona droga" kończy się po 2/3 Spacerowej

        a dalej teleportacja a la Star Trek

        E n e r g I z e !

        • 3 0

    • czyli poprowadzić asfalt

      przez Rezerwat Przyrody znajdujący się w tamtej części TPK?

      • 2 2

  • proponuję tunel (2)

    odłożyli 40mln zł ze śmieci, to niech budują psia jego mać!

    • 10 11

    • W tunelu rowerem nie pojedziesz... (1)

      ...a kosztował będzie ok. 1,2 miliarda. To za te pieniądze wolę przenieść całą Osowę do centrum!

      • 4 3

      • Prawdziwy pedalarz tunelem przejedzie

        nikt mu nie będzie dyktował po czym ma jechać

        • 1 6

  • PO CO KOMPLIKOWAĆ PROSTE?

    Żadna, ale to żadna nawierzchnia (poza asfaltem, ale z dobrym odwodnieniem) nie wytrzyma wożenia dorodnych pni drzew ścinanych w Parku Krajobrazowym. Dopóki nadleśnictwo będzie prowadzić tam intensywną wycinkę - taka budowa nie ma sensu. Rozwiązaniem byłoby jedynie utwardzenie istniejących ścieżek, analogicznie do zrobionych gdzieniegdzie w Parku Reagana, i przeznaczenie ich wyłącznie dla ruchu pieszo rowerowego. Dodam - o szerokości nie pozwalającej żadnemu idiocie na jeżdżenie tam samochodem i z garbami wyrzucającymi w powietrze debili na quadach. Przypomnę, że chodzi o utwardzenie za pomocą gliny, żwiru i piachu, ale w sposób zapobiegający namakaniu czy osiadaniu nawet po dużych deszczach. I tyle.

    • 34 3

  • Po to jest las, aby jeździć po drogach leśnych lub gruntowych. (1)

    Jak ktoś chce jeździć po asfalcie to niech pojeździ po mieście, gdzie asfaltowych ścieżek nie brakuje. Litości, nie asfaltujmy lasu tylko dlatego, by Janusz na rowerze miał wygodniej, bo z tego lasu niedługo nic nie zostanie. Obecna droga jest dobra. Jak ktoś chce jechać rowerem przez las i nie daje rady, to niech podreperuje kondycje. To sama przyjemność.

    • 42 16

    • Trzeba w takim razie zerwać asfalt ze Słowackiego i Spacerowej.

      • 12 8

  • Propaganda pedałowania kończy się (3)

    i bardzo dobrze, bo Polska to normalny kraj

    • 21 31

    • (1)

      Tak jest! Zróbmy z Polski drugą Moskwę! A nie sorry, tam też teraz robią drogi rowerowe kosztem ulic... Chyba tylko Korea Północna może nas uratować!

      • 17 8

      • A ty myslałeś że uratują cię arabscy islamscy imigranci ?:)

        powodzenia

        • 1 3

    • raczej nierozwinięty

      • 2 1

  • Zaasfaltować!

    Żeby pedalarze mieli po czym jeździć.
    Obok pociągnąć ścieżkę rowerową. Może być na odwal, bo żaden pedalarz i tak nią nie pojedzie.

    • 12 16

  • Ale Puszczę wycinac trzeba, bo kornik.

    • 16 4

  • (5)

    I bardzo dobrze.
    Są co najmniej 2 dobre ścieżki leśna, po których można rowerem dojechać do Owczarni.

    Lanie asfaltu w lesie, aby jechać rowerem jest bez sensu.
    Natomiast sens ma wybudowanie dróg rowerowych przy okazji przebudowy Spacerowej i budowy tunelu pod Pachołkiem.

    • 40 6

    • (4)

      A któreż to te niby drogi? Podaj proszę ich przebieg. Tylko nie proponuj trasy 8 km, jak Kościerska ma 4 km.

      • 6 3

      • Trasy, które testowałem patrząc od Opackiej, do wjazdu do Owczarni maja od 4,5 do 6,3 km.
        Często jeżdżę Bytowską.

        • 5 4

      • Proszę (2)

        Droga Rynarzewska, zaczyna się za leśniczówką Rynarzewo (tam gdzie kończy się ścieżka rowerowa), którą można dojechać do 1) Do Owczarni - bardzo dobra żwirowo - kamienista nawierzchnia 2) Spacerowej (krzyżówka z drogą na Gołębiewo - przed samym węzłem Wysoka),

        Droga Marnych Mostów, część niebieskiego szlaku rowerowego, zaczyna się za Dworem Oliwskim, można dojechać do krzyżówki z Drogą Węglową oraz dojazdem na Owczarnię.

        • 8 3

        • (1)

          I to są niby drogi alternatywne wobec prostej jak strzała Koscierskiej? Może od razu przez Reja?

          • 3 2

          • Jakby jeszcze była asfaltowa, ze 3m szeroka, z oświetleniem, w zimie odśnieżana w pierwszej kolejności i w dodatku z płotem, aby zwierzaki się nie pałętały, to byłby już prawie wypas.
            Obowiązkowo jakiś bar po drodze (z piwem 0%) bo po górkę to człowiek się zmęczy i trzeba płyny uzupełnić,

            No i darmowe WiFI na całej długości.

            • 10 4

  • Ścieżka (1)

    Rowerowa wzdłuż spacerowej która jest już oświetlona i ograniczenie prędkości do 60km/h poprawiło by bezpieczeństwo.

    • 12 8

    • Myślę, że ograniczenie do 30km/h

      poprawiło by bezpieczeństwo, bo to jest max dla pedalarza mknącego środkiem pasa obok ścieżki rowerowej.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum