• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?

Piotr Weltrowski
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni. Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni.

W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej zobacz na mapie Sopotu. Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?



Czy jest sens budowania dróg rowerowych w miejscach, gdzie konieczne jest tworzenie dla nich całej infrastruktury?

Droga wybudowana na odcinku od ul. Polnej do ul. 3 Maja wykonana została z kostki betonowej niefazowanej. Obiekt oficjalnie oddano do użytku 29 września.

Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.

Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?

- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.

On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.

- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • i znów

    Sopot będzie w księdze Guinesa ?

    • 0 3

  • absurd po polsku (2)

    Nie widzę sensu budować ścieżki rowerowe, z których korzysta niewielu rowerzystów. Oni wolą jeździć po jezdni lub chodniku. To powinno być karalne, ale żadne odpowiednie władze tym się nie interesują. Ścieżki powinny biec równolegle i obok jezdni, a nie przy budynkach (większe zagrożenie kolizją z pieszym, mniejsze bezpieczeństwo pieszych, wziętych w dwa ognie przez rowery i samochody, mniejsza widoczność rowerzysty, wypadającego na przecinającą jego trasę jezdnię). A cena absurdalnie wysoka. Z te pieniądze można wybudować duży dom, a nie parę metrów ścieżki, którą rozjadą samochody.

    • 5 6

    • pasy rowerowe na jezdniach są często zastawiane parkującymi samochodami

      to jest droga poza pasem drogowym - wygodna i dla pieszych, i dla rowerzystów. Skąd wiesz, że z tej drogi dla pieszych i rowerzystów będzie korzystało mało rowerzystów? Co to znaczy mało? Jak będzie 300 dziennie to będzie mało?

      • 3 3

    • Mieszkańcu ! - po groma się wypowiadasz jak nie wiesz nawet gdzie ta ścieżka jest wykonana. Idź i zobacz a dopiero się przekonasz jakie bzdety i dyrdymały napisałeś. A tak na marginesie to idź i się utop póki wada ciepła.

      • 2 3

  • a kto bogatemu zabroni ?

    • 1 1

  • Wezmą 2tyś a zrobią za 1 tyś i po dwóch latach bedzie sie zapadać .bt/

    bt

    • 0 3

  • Asfalt

    Szwedzi ciągną wszędzie u siebie najzwyklejszy asfalt. Taka ścieżka jest gotowa w kilka dni, kosztuje na pewno mniej i wszyscy są zadowoleni.

    • 3 1

  • E, tam

    Ustawi się bramki do pobierania opłat i raz dwa "odbije się" koszt budowy:)

    • 1 3

  • Bardzo dobra śćieżka. (1)

    Brawo SOPOT - jechałem już tą ścieżką, bardzo mi przypadła do gustu a nawet zachwyciła swym urokiem. Martwię się tylko aby nie było dewastacji na tej ścieżce, bo chuliganów u nas nie brakuje. A widać tu na tym forum jak niektórzy się źle wypowiadają, to oni najczęściej niszczą wszystko co się da. Mam tylko jeszcze pytanie do WŁADZ, czy to jest tylko ścieżka dla rowerzystów, czy też jest to i przejście dla pieszych, bo jak na razie to nie widziałem tam żadnego oznakowania. Ścieżka jest dość szeroka więc mogłaby być i dla pieszych, tym bardziej, że są tam ustawione ławeczki do wypoczynku.

    • 3 1

    • Jeździłeś nią w tę i z powrotem kilkaset razy?
      Bo to jest odległość do jazdy rowerem w sam raz dla mojego trzyletniego synka...

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum