• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?

Piotr Weltrowski
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni. Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni.

W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej zobacz na mapie Sopotu. Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?



Czy jest sens budowania dróg rowerowych w miejscach, gdzie konieczne jest tworzenie dla nich całej infrastruktury?

Droga wybudowana na odcinku od ul. Polnej do ul. 3 Maja wykonana została z kostki betonowej niefazowanej. Obiekt oficjalnie oddano do użytku 29 września.

Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.

Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?

- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.

On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.

- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • Fajnie fajnie

    tyle, że budują po kawałeczku to tu to tam. Niech kiedyś wreszcie połączą te odcinki w jedną sieć - to dopiero będzie wypas. Ech, marzenia.....

    • 4 0

  • wat?

    "przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł" az tyle kosztuje przygotowanie dokumentacji przez stazystow? ciekawe kto zgarnal ta kase.

    • 4 2

  • wstyd pani jachim (1)

    pani zecznik jachim obiecala swiatelka do roweru dla kazdego kto przyjedzie rowerem na otwarcie,tymczasem zaprosila ta natretna kobieta jakies dzieci ,pewnie z prywatnej szkoly i im rozdala,nie wiem po co? I dla innych nie starczylo,wstyd pani jachim,10glosow mniej w wyborach przez pania!

    • 1 2

    • wstyd

      tak jestem 60+ i stwierdzam !to był BURDEL!!!

      • 1 1

  • Powinni pobierać opłaty od wjazdu na tą drogę

    Drogo, ale jak na światowy kurort przystało.

    • 2 2

  • niechby tak rowerzyści jeździli tymi ścieżkami a nie chodnikami (1)

    po asfalcie żaden samochód wieczorem nie jedzie a rowerzyści pchają się chodnikami - czy nie ma na takich rady?

    • 2 6

    • jechałem wczoraj rowerem po asfalcie ulicy Sikorskiego

      potem "pchałem się" chodnikiem Alei Niepodległości od Reja do Czyżewskiego. Samochodów widziałem całe mnóstwo, pieszego na chodniku jak na lekarstwo.

      • 0 0

  • no nie tanio-droga rowerowa

    z pieniędzy unijnych powstała droga rowerowa ze Złotej Karczmy do Matemblewa .początek obok Lidla .Powstała z pompą,a teraz z szerokości 4 m zrobiło się 2m reszta drogi zarosła jak i rowy odpływowe wody wyłożone kostką kamienną.Inwestujmy i nie dbajmy ,kiedyś odkopią i tu byli nasi ...

    • 1 3

  • Sopot

    Duzo za duzo ,ewidentny brak gospodarowania publiczna kasa rozrzutnosc a moze cos innego ,gospodarz nie jest ekonomiczny.

    • 3 2

  • Dzidek by to za 7zł zrobił

    drożyzna!!

    • 1 1

  • Sopot jak zwykle obrał swoje autorskie rozwiązanie, z którego już dawno zrezygnowano w Gdańsku, a nawet w Gdyni, czyli kostka bauma. Kilka lat i będzie tam pełno dziur, a do tego bardzo niebezpieczna. gdy jest pada deszcz albo jest duża wilgotność powietrza.

    • 6 0

  • nie jest za drogo (3)

    o ile rowerzyści będą z tej ścieżki korzystali. Na razie obserwuję, że ścieżki rowerowe to niepotrzebne inwestycje, bo rowerzyści wolą jeździć po ulicy (bo równiej, mniej piasku, brak spowalniaczy itd.). Na ścieżki wjeżdżają gł. tam, gdzie jest zakaz poruszania się rowerów po drogach. Także uważam, że jeżeli miasto ma wydawać wspólne pieniądze na udogodnienia dla jednej grupy, to miło byłoby, gdyby ta grupa z tego korzystała. A jak nie, to bardzo poproszę o nowe nawierzchnie chodników - w imieniu grupy pieszych, do których sama należę :)

    • 8 4

    • te inwestycje nie są dla jednej grupy (2)

      tylko dla mieszkańców, którzy chcą bezpiecznie i wygodnie chodzić pieszo i jeździć rowerem. Co robisz, jak wysiądziesz z samochodu? Wsiadasz do windy?

      • 1 3

      • ale w artykule (1)

        jest napisane, że powstała droga rowerowa, cena jest podana za drogę rowerową, więc nie dla pieszych. Oczywiście Panie Nerwowy, jak wysiadam z tramwaju, autobusu lub skm'ki, zdecydowanie rzadziej z auta, wchodzę na chodnik a nie na ścieżkę rowerową. I dlatego proszę o nowe nawierzchnie chodników. A Pan wysiadając z auta wsiada prosto na rower???? Proszę przeczytać jeszcze raz. Napisałam, że inwestycja jest ok, o ile grupa, dla której jest przeznaczona, będzie z niej korzystać.

        • 3 3

        • ta droga to też poniekąd chodnik

          po co się wpisujesz w chór wujów psioczących na rowerzystów i zwolenników budowy dróg dla rowerów i pieszych? Oczywiście chodniki są potrzebne, ale warto kwestionować prawo do parkowania na nich samochodów.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum