• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

2 tys. zł za metr drogi rowerowej. Drogo?

Piotr Weltrowski
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni. Urzędnicy duży koszt tłumaczą m.in. koniecznością zabezpieczenia drogi od strony skarpy, a także dodatkowymi nasadzeniami zieleni.

W Sopocie powstała nowa droga rowerowa biegnąca wzdłuż Skarpy Sopockiej zobacz na mapie Sopotu. Półkilometrowy odcinek kosztował 1 mln 149 tys. zł, co daje 2300 zł za jeden metr. Czy to nie za drogo?



Czy jest sens budowania dróg rowerowych w miejscach, gdzie konieczne jest tworzenie dla nich całej infrastruktury?

Droga wybudowana na odcinku od ul. Polnej do ul. 3 Maja wykonana została z kostki betonowej niefazowanej. Obiekt oficjalnie oddano do użytku 29 września.

Budowa drogi rowerowej kosztowała 1 mln 149 tys. zł, chociaż trzeba dodać, że część tej kwoty (652 tys. zł) pochodziła nie z budżetu miasta, a z dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

Mimo wszystko, koszt inwestycji może dziwić.

Wystarczy porównać go z kosztami innych ścieżek rowerowych. W Gdańsku właśnie wybudowano ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Sucharskiego. Za zbudowanie odcinka o długości 2515 m i szerokości 3 m miasto zapłaci niespełna 1,43 mln zł, co daje ok. 569 zł za metr drogi. O podobnych kosztach mówi się w wypadku inwestycji prowadzonych na terenie całego kraju: m.in. w Krakowie czy w Łodzi. Dlaczego więc sopocka ścieżka jest aż tak droga?

- W tym wypadku budowa samej drogi stanowiła tylko część kosztów. Część prac polegała na przebudowie ciągu pieszego i jezdni prowadzącej do samej drogi rowerowej, konieczna była też instalacja oświetlenia na całej długości ciągu. Jako że droga powstała wzdłuż skarpy, konieczne było także jej zabezpieczenie i ustawienie barierek. Dodatkowo, w ramach inwestycji, przeprowadzone zostały wycinki zieleni i nasadzanie zieleni zamiennej - tłumaczy Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego ZDiZ.

On też przedstawił nam pełen kosztorys przedsięwzięcia: prace drogowe (przy drodze i przy prowadzącej do niej jezdni) kosztowały 774 tys. zł, prace sanitarne - 98 tys. zł, prace elektryczne - 112 tys. zł, wycinka i nasadzenia zieleni - 91 tys. zł, przygotowanie dokumentacji - 61 tys. zł, a nadzór nad inwestycją - 13 tys. zł.

- Mogę zapewnić, że koszt samych prac drogowych dotyczących budowy drogi nie odbiegał od średniej wartości tego typu prac, przeprowadzanych obecnie w Polsce - zapewnia Ogint.

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • droga pieszo rowerowa

    Już nic nie kumam.Droga rowerowa czy ścieżka piesza bo więcej tam pieszych z pieskami niż rowerzystów.

    • 7 3

  • to właśnie jest droga pieszo rowerowa

    Więc można tam pojeździć slalomem pomiędzy pieszymi

    • 5 3

  • Może byście napisali że to miesiąc temu było

    i że to nie jest "droga dla rowerów"

    • 5 1

  • a może czas na podatki rowerowe!! (1)

    albo niech tam bramki postawią i opłaty kasują.

    • 8 7

    • jak na razie to nie kasowali na autostradach

      czekasz na zmianę?

      • 0 0

  • Na zdjeciu widoczne duże natężenie ruchu na nowej drodze. (1)

    Od razu widać, że była bardzo potrzebna.

    • 9 2

    • Wyrzucone pieniądze

      Władza wydaje pieniądze na swoje pomniki, czyli to co widać w przestrzeni publicznej lekceważąc inne potrzeby. Co z tej inwestycji mają ludzie żyjący w niedostatku, których nawet nie stać na rower? Nie mówiąc już o tym, że rekreacja jest luksusem dla zamożnych.

      • 0 1

  • Po zbudowaniu drogi dla rowerów i pieszych (4)

    warto policzyć ile osób z nich korzysta w taki czy inny sposób. W Gdańsku na głównych ciągach ruchu rowerowego jest to regularnie robione i podawane do wiadomości w internecie.

    • 7 0

    • Guzik (1)

      Guzik prawda. Po tych ścieżkach jeżdżą również rolkarze oraz matki na rolkach z wózkami. Tak więc dane są lekko "zaburzone". :)

      • 2 4

      • "korzysta w taki czy inny sposób."

        • 2 0

    • No i ile? (1)

      Podaj dane.

      • 3 0

      • skorzystaj z internetu, to się dowiesz

        w lipcu na trasie nadmorskiej było 196 tysięcy przejazdów rowerem

        • 0 0

  • O czym jest ten artykuł ? (1)

    • 1 5

    • ten artykuł jest łagodną formą kwestionowania polityki tworzenia infrastruktury rowerowej

      warto się zastanowić, czy zainwestowane środki nie przyniosłyby większych korzyści, gdyby w Sopocie był przeprowadzony całościowy przegląd potrzeb mieszkańców, chcących korzystać z roweru w codziennych dojazdach. Z mojej strony oczekuję drogi rowerowej wzdłuż linii SKM od stacji Kamienny Potok do ulicy Westerplatte (kładka rowerowa nad jarem)

      • 1 1

  • Sopot ! Nie perła Bałtyku.

    W Sopocie też nie wszystko się udaje. Zbudowano tak drogo bo była kasa.
    Taka dość powszechna przypadłość kiedy to można poszastać " nie swoją" forsą.

    • 1 2

  • Tak? O co chodzi?

    • 1 1

  • tak, drogo

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum