• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia. Nowa droga rowerowa na Płk. Dąbka niebezpieczna?

Joanna Skutkiewicz
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów. Powstająca na Obłużu droga rowerowa wzbudza wątpliwości co do bezpieczeństwa rowerzystów.

Choć powstająca właśnie droga dla rowerów wzdłuż ul. Płk. Dąbka w Gdyni ma mieć zaledwie 400 metrów, i tak pojawiają się wątpliwości co do tego, czy użytkowanie jej będzie bezpieczne. Chodzi o skrzyżowanie ulic Ledóchowskiego i Płk. Dąbka, w sprawie którego napisała do nas zaniepokojona czytelniczka portalu.

Czy twoim zdaniem rowerzyści będą bezpiecznie pokonywać skrzyżowanie, o którym mowa w artykule?


Jeszcze w tym roku kalendarzowym ma powstać nowa droga dla rowerów na gdyńskim Obłużu. Odcinek wzdłuż ul. Płk. Dąbka na odcinku od ul. DerdowskiegoMapka do ul. KwiatkowskiegoMapka ma być częścią międzynarodowej trasy EuroVelo 10. O tej inwestycji pisaliśmy tutaj.

Czytelniczka portalu, pani Joanna z Gdyni, zwróciła się do nas z prośbą o interwencję, ponieważ jest przekonana, że pomiędzy rowerzystami a kierowcami aut będzie tam dochodzić do kolizji.

- Realizacja budzi jedno poważne zastrzeżenie - pisze pani Joanna. - Chodzi o umiejscowienie ścieżki rowerowej na bardzo problematycznym skrzyżowaniu ulic Ledóchowskiego i Płk. DąbkaMapka. Droga rowerowa poprowadzona została przy krawędzi skrzyżowania, z którego nie tylko w godzinach szczytu jest trudno wyjechać. Kierujący pojazdami, chcąc włączyć się do ruchu na ul. Płk. Dąbka, są na drodze podporządkowanej, więc muszą oczekiwać wolnego przejazdu z prawej i lewej strony, a czasami oczekuje się na skrzyżowaniu kilka minut. Przy realizowanym projekcie pojazdy nie są w stanie oczekiwać na dołączenie się do ruchu przy krawędzi skrzyżowania, bo właśnie tam przebiegać będzie ścieżka.

Szlaki rowerowe w Trójmieście


  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.
  • Sporne skrzyżowanie Ledóchowskiego i Płk. Dąbka.


Czy obawy czytelniczki są uzasadnione? Wydaje się, że sedno problemu może leżeć nie tyle w realizowanym projekcie inwestycji, co w organizacji ruchu i stosowania się kierowców samochodów do przepisów. Istotne dla bezpieczeństwa rowerzystów będzie również to, czy kierowcy nie zechcą skracać sobie drogi przez wjazd na buspas.

- Bezpieczeństwo jest zawsze bardzo subiektywną oceną - zauważa Łukasz Bosowski, prezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Na tym odcinku mamy skrzyżowania wyseparowanej z ruchu samochodowego drogi dla rowerów bez ograniczeń widoczności. Obie drogi są mniej więcej na podobnym poziomie, bez ostrych zjazdów ani podjazdów. W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu, ponieważ ul. Płk. Dąbka miejscami jest wielopasmowa i mało kto w tym rejonie przestrzega ograniczeń prędkości.
- Moim zdaniem ta obawa jest nieuzasadniona, ponieważ dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe.

Ogłoszenia rowerowe w Trójmieście



Można założyć, że projektanci i wykonawcy inwestycji wzięli pod uwagę usprawnienia konstrukcyjne związane z bezpieczeństwem rowerzystów. Świadczy o tym zamiar wyznaczenia linii zatrzymania w odpowiednim miejscu.

- Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów - zapewnia Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Doskonała widoczność z tego miejsca pozwala na włączenie się do ruchu bez konieczności blokowania przejazdu rowerowego.

Czytelniczka, pani Joanna, wciąż z zaniepokojeniem obserwuje umiejscowienie drogi dla rowerów na tym skrzyżowaniu. Jej zdaniem problemy pojawią się zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy na drodze pojawi się najwięcej rowerzystów.

Miejsca

Opinie (92) 3 zablokowane

  • Będę się posiłkował cytatami: "W okolicy skrzyżowań z Ledóchowskiego nie ma drzew ani krzewów. Pozostaje pytanie, jak w tych miejscach zostanie zorganizowane uspokojenie ruchu.." Tak tylko, że zamiast krzewów jest wysoki budynek stacji diagnostycznej oraz wiadukt kolejowy (zadrzewiony) Autobus (czyli raczej pojazd "uspokojony" od pojawienia się na tle wiaduktu do opisywanego skrzyżowania dojeżdża w ok. 3 sekundy. Jeżeli, jak mówi p. Furkal: "Linia zatrzymania dla samochodów wyjeżdżających z ul. Ledóchowskiego na ul. Płk. Dąbka będzie wyznaczona przed drogą dla rowerów", to wjazd z Ledóchowskiego w Dąbka w kierunku Pogórza będzie po prostu niemożliwy chyba, że nocą. "dzięki buspasowi rower jadący nową drogą dla rowerów będzie miał więcej czasu na reakcję - dodaje Bosowski. - W sytuacji kiedy auto skręca z Dąbka w Ledóchowskiego, gdyby auta mogły skręcać bezpośrednio z buspasa, ryzyko byłoby znacznie większe". Otóż informuję p. Bosowskiego, że z Dąbka w Ledóchowskiego skręca się właśnie z buspasa, który na każdym skrzyżowaniu w Gdyni przeistacza się w pas do skrętu w prawo - autobus to nie tramwaj. Widać to zresztą na zdjęciach czytelniczki.
    Cały układ byłby OK, gdyby na początku tego skrzyżowania zatrzymywano ruch światłami, które zapalają się 100m dalej dla pieszych. Wtedy wjazd z Ledóchowskiego w Dąbka w stronę Pogórza byłby możliwy. Dzisiaj w takiej sytuacji samochody z Pogórza po prostu dojeżdżają najdalej jak mogą i z reguły blokują wyjazd ze skrzyżowania. Tylko, każdy kija ma dwa końce i takie zatrzymanie powodowałoby pewnie jeszcze dłuższe korki przy Szperku. To całe skrzyżowanie potrzebuje po prostu dalszej rozbudowy o drugi wiadukt lub ucywilizowanie obecnego układu z przejazdem przez tory przy działkach.

    • 3 0

  • Widzę "mały" problem z wjazdem na ulicę Płk. Dąbka, będzie jedna zaleta tego durnego rozwiązania. Kierowcy będą musieli bardziej uważać, zwłaszcza ci którzy przez moje osiedle organizują sobie skrót, na dojeździe do miejsca np. pracy. Trasa rowerowa zorganizowana w ten sposób, czyli trochę jej jest, następnie trochę jej brak i znowu się pojawia, to i tak wstyd, bo przecież można by ją było poprowadzić stary ciągiem ul. Płk. Dąbka, czyli przez tory, koło byłej strzelnicy, i moim skromnym zdaniem, byłoby super. Ja takj jeżdżę na rowerze, trochę dookoła, ale głupio mi przepychać się z pieszymi przez wiadukt, tam oni są na prawie, przecież to chodnik. Podziwiam geniuszy, którzy "smigają" prawą stroną po drewnianej kładce. Ubaw jest przedni jak z naprzeciwka idzie ktoś np. z dużym psem, boki zrywać.

    • 2 0

  • Ehhhh (1)

    Mieszkam na tym osiedlu i nigdy nie stałem na tym skrzyżowaniu "pare minut"

    • 2 2

    • serio?! to masz farta czlowieku
      stoi sie bardzo dlugo i aby wjechac musisz albo wymusic albo czekac az ktos Cie wpusci

      • 0 1

  • proponuję zbudować scieżkę a każdemu kierowcy który ma problemy z przepisami zabierać od razu samochod i prawo jazdyl

    • 3 3

  • (2)

    dokłądnie o tym samym pomyślałam jak tylko zobaczyłam tą sciezke kto to projektował??!!!mozna to było przesunąc dalje!! zgadzam się z czytelniczką bedzie tam wiele niebezpiecznych sytuacji ..

    • 3 5

    • (1)

      nie znasz się. trasy rowerowe prowadzi się prosto. taki jest wszędzie standard.

      • 3 2

      • co za problem bylo przeniesc sciezke rowerowa na srodek wysepek tak aby do krawedzi drogi mogl pojechac samochod a kolejny ustepowal by pierszenstwa cyklista - moim zdaniem zaden, tylo wystarczylo pomyslec.

        • 0 2

  • Przed wiaduktem powinien być próg zwalniający, nikt tam nie jeździ 40, strach wejść na przejście (1)

    • 4 0

    • i czestsze patrole policji, na tym przejsciu nie raz doszlo do potracenia pieszego.

      • 1 0

  • (1)

    Problem z tyłka. Przejazd jeszcze nie został wymalowany, na razie jest stare oznakowanie, a nowe, jak pisze Jakub Furkal w artykule, będzie przewidywało zatrzymywanie się aut przed przejazdem rowerowym (będzie pewnie linia zatrzymania/warunkowego zatrzymania/warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów). Widoczność jest tutaj bardzo dobra, więc nie ma problemu, żeby kierowcy przekraczali przejazd i włączali się w Płk. Dąbka dynamicznie.

    • 1 3

    • wmq, wiac ze albo dawano nie jechales ta trasa albo po prostu tu nie mieszkaz, w tej chwili jesli linia zatrzymania zostanie wyznaczona przed sciezka widocznosc z lewej strony ograniczaja po pierwsze drzewa a po drugie stojace banery reklamowe.

      • 0 1

  • Reklamy przy tyn skrzyzowaniu

    Czy ktos moze mi odpowiedziec dlaczego na terenie zielonym przy stacji diagnostycznej stoja przyczpy z reklamami to moze mozna tam parkowac autami bo na parkingu osiedlowym tloczno czy to jest legalne czy miasto pobiera kase za reklame co robi staz miejska te reklamy tez zaslaniaja widok na tym skrzyzowaniu

    • 1 1

  • gdzie najpierw chodniki

    Prosze najpierw przejrzec cala ulice Plk.Dabka bo chodniki przy budynkach na odcinku CKU a PAGED pelne dziur gdzie przewracaja si dzieci oraz osoby starsze---Skandal!!!!!!

    • 2 0

  • Nie tylko ta droga stwarza zagrożenie dla rowerzystów mimo że jest dla nich stworzona. Inna drogą która jest częścią międzynarodowej trasy rowerowej R10 i powinna być miejscem gdzie rowerzyści mogą czuć się bezpiecznie jest droga wewnętrzna elektrociepłowni ( inaczej popielowka lub droga gdzie policja nie stoi). Mimo interwencji do urzędów to nikt z nim nic nie robi. Urząd w Kosakowie mówi że administruje czasowo i żeby samemu zgłaszać na policję bo oni robią to i nic to nie daje. Urząd miasta w Gdyni mówi że administruja tylko kawałkiem drogi i policja nie odpowiada na ich apele

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024

220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum