• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zniosą obowiązek jazdy drogą rowerową?

Joanna Skutkiewicz
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł. Czy obowiązek jazdy drogą dla rowerów zostanie zniesiony? Według jednego z posłów jest to dobry pomysł.

Poseł Koalicji Obywatelskiej, Franciszek Sterczewski, proponuje, aby nakaz poruszania się drogą dla rowerów nie dotyczył licencjonowanych zawodników Polskiego Związku Kolarskiego. Wysłał w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.


Poruszanie się drogami rowerowymi ciągle budzi kontrowersje. Wielu rowerzystów zwraca uwagę na kiepski stan nawierzchni, dyskomfort związany z nagle kończącymi się ścieżkami czy nagminnym, nagłym pojawianiem się na drogach rowerowych pieszych.

Według przepisów rowerzyści mają obowiązek jechać drogą rowerową, jeśli znajduje się ona po stronie ulicy, którą się poruszają. Franciszek Sterczewski, poseł Koalicji Obywatelskiej, zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z propozycją zwolnienia z tego obowiązku sporej części rowerzystów. "Uprzywilejowaną" grupą, która mogłaby korzystać z jezdni nawet wtedy, gdy obok znajduje się ścieżka rowerowa, mieliby być licencjonowani zawodnicy Polskiego Związku Kolarskiego.

Sterczewski wskazuje, że aktualny przepis "jest problematyczny dla osób uprawiających kolarstwo szosowe. Ich treningi wiążą się z rozwijaniem większych prędkości, a także - w przypadku osób trenujących w klubach sportowych - z jednoczesnym poruszaniem się na rowerach wieloosobowych grup. Taka sytuacja stwarza niebezpieczeństwo zarówno dla kolarzy szosowych, jak i dla pozostałych użytkowników i użytkowniczek dróg dla rowerów. Infrastruktura rowerowa nie jest dostosowana do treningów kolarskich - choć na wielu ścieżkach rowerowych obowiązują wysokie limity prędkości - przez co osoby trenujące tę dyscyplinę narażone są na kolizje, a także narażają na nie pozostałych rowerzystów i rowerzystki".

W tych krajach można już jeździć rowerem



Rower jako bezpieczny środek transportu



Stosunkowo niedawno, bo pod koniec kwietnia, ten sam poseł zwrócił się do ministra zdrowia z prośbą o ponowne przemyślenie zasadności wprowadzenia zakazu korzystania z rowerów miejskich w czasie pandemii koronawirusa.

Sterczewski pisał wówczas, że "wprowadzenie takiego zakazu, przy jednoczesnym ograniczeniu zbiorowego transportu, sprawia, że wiele osób straciło środek transportu, dzięki któremu realizowało swoje codzienne potrzeby. Rower jest indywidualnym środkiem transportu, przez co wymusza zachowanie odpowiedniego dystansu zalecanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia. W wielu europejskich państwach, chociażby w Niemczech, Holandii czy Danii, systemy rowerów publicznych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 nie zostały zakazane, a jedynie zmienione zostały zasady dotyczące bezpieczeństwa higienicznego. Należy także wspomnieć, że oba przytoczone wyżej rozporządzenia w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii systemów wypożyczenia elektrycznych hulajnóg, które wciąż funkcjonują w miastach, pomimo że elektryczne hulajnogi po pierwsze nie spełniają tak istotnej społecznie roli jako środek transportu, po drugie nie posiadają stacji, przez co zdecydowanie trudniej zachować higienę, a po trzecie według badań są bardzo kontuzjogenne, co sprawia, że dodatkowo obciążają system ochrony zdrowia". Z podobnym postulatem występował także Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, apelując o przywrócenie Veturilo - systemu rowerów miejskich w stolicy.

Gdańsk wprowadza udogodnienia dla rowerzystów

Opinie (226) ponad 10 zablokowanych

  • nie zaczynaj, jak nie możesz skończyć...

    Tę odmianę "millerowego" powiedzenia powinni wreszcze zacząć stosować urzędnicy.
    Bo gra wstępna bez finału to raczej satysfakcjonująca dla stron nie jest...

    • 0 1

  • (6)

    Jeśli rowerzyści chcą użytkować ulice i byc pełnoprawnymi ich użytkownikami to najpierw niech zdobędą karty rowerowe , nauczą się jazdy zgodnie z przepisami i opłacają obowiązkowe oc jak każdy użytkownik dróg! Ulice są pełne ludzi pajacujących po ulicach na rowerach kompletnie nie znając i nie przestrzegając przepisów i stwarzają niebezpieczeństwo i dla seibie i dla innych!

    • 23 12

    • A kierowcy oczywiści jak jeden mąż przetrzegają wszystkich (2)

      Możliwych przepisów PORD. Posiadanie OC nic nie zmienia, poza tym przeważnie OC w życiu prywatnym jest dorzucane do ubezpieczenia mieszkania.

      • 9 7

      • (1)

        Skoro nie przestrzegają to po co jest wymóg posiadania prawka?

        • 3 0

        • nie po co, ale dlaczego obowiązuje wymóg posiadania prawa

          Dlatego, że prowadzący samochód dysponuje pojazdem o nieporównanie większej energii kinetycznej niż rower. Dlatego musi się wykazać formalną znajomością przepisów sprawdzoną egzaminem. Po zdaniu egzaminu zwykle lekceważy limity prędkości oraz przepisy o parkowaniu na terenie zabudowanym.

          • 0 0

    • ale wypadki powodują głównie ci z prawkiem i opłaconym obowiązkowym OC ;)

      Jak to wyjaśnisz? 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści.

      Za 2/3 wypadków z udziałem rowerzystów odpowiadają kierowcy 4 kółek.
      Tacy wspaniali, a tyle wypadków powodują?

      • 10 6

    • haha a co ma OC do uzytkowania ulic?Nudzi mnie już czytanie bredni smarowanych przez zawistne szmaty których po prostu d.. boli że ktos inny może jechac i nie płacić w jakim kraju pa masz OC na rowery?Kiedy się skończy ten kretyński bełkot?W Szwajcarii kilka lat temu sie z tego wycofano bo stwierdzono że koszty systemu przewyższają korzyści ale tu w tym j..nym polskim grajdole gdzie najprostsze Ulice sa pełne pajacujących gdzie?Gdzie oni są?Po statystykach wypadków wynika jak byk że jadąc droga dla rowerów można zginąć potrąconym przez jakiegoś ch..ja który za nic ma np kolor światła na semaforze bo to jest najczęstszy rodzaj wypadków powodowanych przez tzw kierowców

      • 3 1

    • w du*** sobie wsadz karte rowerową, komunisto! Jak ten tępy naród nawet nie zna prawa drogowego nie mówiąc o znakach. To nie szwecja.

      • 2 2

  • Gdyby w Polsce były prawdziwe drogi dla rowerów to co innego

    Niestety u nas takich praktycznie nie ma. 99% To zwykłe przefarbowane chodniki z przeszkodami co kilka metrów. Strasznie się po tym jeździ. Najgorsze są te rozwiązania z małych gmin. 1.5m szerokości, kostka frezowana i krawężniki 10cm :D... ale znak DDR jest na nim ;)

    • 11 1

  • Idea słuszna (6)

    Rowerzysta jadący 40 km/h powinien jeździć po ulicy, a nie po DDR w bezpośrednim sąsiedztwie pieszych.

    • 14 12

    • jakim trzeba być jełopem (5)

      żeby drogą rowerową jechać 40?

      • 2 7

      • a czym ma jechać skoro po jezdni nie może. (4)

        no nonsens.

        Skoro po jezdni można jechać 50kmh to infrastruktura rowerowa obok także powinna to oferować. Proste i logiczne. Jak nie to nie powinna być obowiązkowa.

        • 8 3

        • a skoro samoloty mogą latać kilkaset km/h (3)

          to co? infrastruktura drogowa też powinna to umożliwiać? głupi i nielogiczny jest twój komentarz. Samochody wg ciebie powinny móc latać.

          • 4 10

          • ale samoloty poruszają się w przestrzeni gdzie są tylko inne samoloty nie spotykają na swojej drodze obiektów poruszających się 8X wolniej pajacu co jest palancie nielogicznego w oczekiwaniu że pojazd jadący 40 km/h poruszał się wspólnie z pojazdami jadącymi 50 czy 60 km/h a nie między pieszymi poruszającymi się 5 km/h

            • 2 1

          • i**otyczne porownanie. Serio bez sensu

            • 1 0

          • Tak i jeszcze raz tak Samochody powinny móc latać i to jest własnie rozwiązanie problemu.

            • 1 0

  • Kolarze po drogach publicznych trenować tylko w asekuracji samochodu z trenerem a samochód ma być oznakowany

    • 9 4

  • (1)

    czy oni trenują rzeczywiście na ścieżkach rowerowych?

    • 5 2

    • rzeczywiście nie bo się do tego nie nadają ale teoretycznie taki obowiązek mają

      • 2 0

  • dedykowane drogi dla rowerów w mieście obok istniejących jezdni to bezsens. (1)

    Nie wiem kto to wymyślił, podejrzewam, że kierowcy, którzy nie chcą rowerów na jezdniach. W cywilizowanych krajach nie ma takich dróg, są za to wąskie pasy tylko dla rowerów na jezdniach - jak na głownym obrazku.

    • 7 6

    • Jeżdżę dużo na rowerze i nie chcę przeciskać się między samochodami.

      Jeszcze mi życie miłe.

      • 3 3

  • ostatnio jakis obcisłogaci szeryf sie dowalił do mnie na ścieżce rowerowej. (1)

    że dzieci powinny jechać chodnikiem, a nie ścieżką rowerową. Ale to było w niedziele, więc pewnie jakiś janusz sie wynużył ze swojego blachosmorda, bo postanowił zaszpanować ciuchami z dekatlonu.

    • 5 14

    • w sumie ma racje.

      jeżeli nie mają ukończonych 10lat powinny jechać wraz z opiekunem chodnikiem.

      • 15 4

  • szosówki mają problem na drogach rowerowych, bo za szybko jeżdżą? (1)

    to lepiej ograniczenie prędkości na drogach rowerowych, skoro szosówki nie mają mózgu

    • 10 4

    • ograniczenie prędkości na ściezkach jest takie same jak na jezdni obok pajacu

      • 2 0

  • Rowerem jedzi sie przede wszystkim dla zdrowia a jazda ulica zdrowa nie jest ,juz lepiej jechac chodnikiem (4)

    Jesli jakies matoły chca jechać ulicami to niech sie trują spalinami ich problem .Wiekszosc rowerzystów jeżdzi dla zdrowia i przyjemności i dlatego drogi rowerowe maja byc oddalone jak najbardziej od spalin podobnie jak chodniki i najlepiej zabezpieczone zielenia drzewami i roślinnością.

    • 4 7

    • W miescie rowerem jeździ się przede wszystki do pracy, albo załatwić rzeczy w mieście

      Ręka w góre kto jeździ między samochodami dla zdrowia.

      • 3 1

    • A w imię (2)

      swojego bezpieczeństwa lepiej potrącić pieszego...

      • 1 1

      • nieprawda

        • 0 0

      • nieprawda

        rowerzysta potrącający pieszego zwykle sam odnosi obrażenia. Kierowca potrącający pieszego często wychodzi z takiej "kolizji" bez szwanku.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum