• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • Czy wyborcy Platformy i POkO zapłacą z własnej kieszeni (1)

    Czy dalej będą bulgotac o wolnych sądach i demokracji?!

    • 13 1

    • pan zapłaci i pan

      kary z odsetkami. Wyrwą te 40 baniek

      • 1 0

  • Podobny wałek był z Tristarem - "firma" bierze miliony, i ogłasza upadłość. (43)

    I oczywiście nikt za to nie beknie, żaden urzędas.

    • 894 41

    • (21)

      Ale tristar działa I się cały czas rozwija

      • 33 116

      • hahaha (16)

        • 88 15

        • To, że Ty tego nie widzisz, nie znaczy, że nie działa (15)

          Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście, wszystkie mierzalne dane to wskazują. To, że Ty nie widzisz, że zyskałeś 8% czasu (czyli 5 minut na każde 60 minut), to niczyja wina. Co Ty oczekiwałeś, że nagle pokonasz tę trasę 60-minutową w 20 minut? Dzieckiem jesteś?

          • 63 72

          • (12)

            Przejedź się autem w nocy. Nie ma już jak kiedyś pomarańczowych świateł. Przejazd o 4 z Gdyni do Gdańska to 25 minut na pustej drodze. Zielona fala to kibel. Bo jadąc około 60 stoisz na wszystkich światłach , jadąc ponad 85 da radę dopiero.

            • 105 32

            • 85?

              mandat 100-200 zł + 4 punkty karne.

              • 0 0

            • w tym roku jechałem przez Pruszków

              jedna główna droga i same skrzyżowania ze światłami . Jadąc zgodnie z przepisami prawie cały Pruszków przejechałem w zielonej fali. Pewnie tam nasz tristar pojechał.

              • 2 0

            • 25 minut z Gdyni do Gdańska to mega szybko (4)

              Obudź się, Trójmiasto to już nie wygon i twór miastopodobny, przejedź przez jakiekolwiek większe miasto kilkanaście kilometrów w 25 minut. Takie rzeczy chyba tylko u nas.

              • 34 20

              • co ty bredzisz? 25 minut to szybko? W nocy? (2)

                • 4 3

              • tak, to ekstremalnie szybko, trzeba jechać wspomniane 85 km/h i nie stawać na czerwonych światłach, na ograniczeniu 50 km/h, żeby tak szybko dojechać z Gdyni do Gdańska

                • 0 1

              • a byłeś kiedykolwiek w mieście?

                takim normalnym, zagranicznym mieście z klasyczną urbanistyką

                • 1 1

              • Przeciez on napisal o nocy. W warszawie na 4-pasmowkach nie przejedziesz kilkunastu km w 25min xd? Bez tristara?

                • 35 9

            • (4)

              Pomarańczowych świateł nie ma i nigdy nie było. Są żółte

              • 19 21

              • ten się znowu uaktywnił

                Wróciłeś ze Sreberka?

                • 4 0

              • Tak, żółte jest w przepisach, ale w rzeczywistości pomarańczowe.

                • 9 0

              • (1)

                DArek DAlton.

                • 9 4

              • papiery są żółte, nie światła

                • 2 1

          • (1)

            zapomniales dodac ze przyspieszył ruch tylko samochodowy

            • 5 6

            • nie no

              piesi też szybciej przez przejścia biegaja:D

              • 41 0

      • Pomiary odcinkowe ...

        Jak TriStar działa to opowiedz nam jak działają pomiary odcinkowe ;)

        Na obwodnicy (od Chyloni po Rusocin) musi to być uruchomione, bo to co tam odp@#$ "szybcy-bezpieczni" to masakra ...

        • 0 0

      • "działa"

        • 6 5

      • Tak jak ty i wszyscy mieszkańcy Trójmiasta głodujący na tych samych ludzi od 20 lat

        • 21 6

      • Tak samo jak ty

        rozwijasz jakieś wizje niepoparte żadnymi faktami.

        • 6 5

    • (9)

      Tristara fenomenem jest to że za 35 milionów złotych udrożnił ruch w Trójmieście o 8,9 % i teraz uwaga!!! W Wrocławiu za 2 mln złotych zamontowano w mieście liczniki zmiany świateł ,które wiszą przy skrzyżowaniach. Dzięki temu ruch usprawniono o 30 procent. Można? Już wiecie czemu tak bardzo pro peowskie jest pomorze? To tylko jeden przykładów z setek tysięcy marnotrawienia pieniędzy.
      Proszę spojrzeć co wyprawia się w Gdyni...likwidują parki by budować parki, kupują hamaki i ławki z USB za jakie kwoty?? Kawałek metalu wygiętego by pełnić funkcję ,,opieraka" to kwoty 8 tysięcy złotych...
      Ps. Nie jestem pisowcem.

      • 149 23

      • We Wrocławiu też pozwężano masę ulic (3)

        Wiem, że to ponad Twoją głowę, ale zwężanie ulic paradoksalnie udrażnia inne, serio.

        • 29 15

        • (2)

          Co w Gdyni zwęża? Zwężona przez d**ilne ścieżki Starowiejska?

          • 14 16

          • Zwężona z 1 pasa do 1 pasa? (1)

            Ty ten nabiał to chyba mały masz.

            • 19 3

            • a mi pasuje zwęzenie do jednego pasa "wylotówki" do Pruszcza Gdańskiego

              Jak jadę z Oruni do Wrzeszcza to wszystko stoi przed Sandomierską a ja jak pan śmigam przez centrum.

              • 0 1

      • (3)

        30%? to chyba te liczniki zakrzywiają czasoprzestrzen. Jak patrzysz na zegarek, to szybciej dojezdzasz do celu? :)

        • 16 8

        • We Wrocławiu zmiana świateł trwa dłużej (2)

          Więcej przejeżdża pojazdów. A u nas przykładowo na radunskiej czasem jeden przejedzie skrecając w lewo bo wszystkich blokuje.

          • 10 3

          • (1)

            Ale to nie ma nic wspólnego z licznikami. A im dłużej jadą pojazdy, to tym bardziej cierpia na tym piesi i rowerzysci. Czas nie jest z gumy, można nim tylko gospodarować. Kwestia priorytetow

            • 5 5

            • to ze dłuzej postoisz ale wiecej przejedzie

              każde dodatkowe zatrzymanie i ruszenie to zmarnowane sekundy.

              • 0 0

      • Własnie je zdejmują ;)

        To była bardzo niewygodna prawda, jak TANIO mozna usprawnić ruch (światła z podaniem czasu ich zmiany).

        ale już urzędnicy wrocławscy załatwiają ten problem - właśnie je demontują, bo nowe światła już nie będą miały tej informacji ... a żeby było równo w całym mieście to stare zmieniają na takie bez ;)

        NIK tam się należy ;)

        ... ja p@#$ w co za poj@#$ kraju żyję

        • 2 1

    • Żaden Tristar nie pomoże, gdy kierowcy są kretynami i nie potrafią ruszyć na zielonym (4)

      Albo blokują skrzyżowania. Ze nie wspomnę o braku umiejętności poruszania się po rondach, albo skrzyżowaniach równorzędnych

      • 6 1

      • a poco mam gnać ze skrzyżowania skoro za chwile będę hamował na czerwonym

        a są jeszcze tacy co wyprzedza by w kolejce stanąć na pierwszym miejscu. To dopiero chore współzawodnictwo.

        • 2 0

      • (2)

        Słyszałeś o ograniczonym zaufaniu na drodze ?

        To jak wszyscy ruszają równo jak się tylko włączy światło zielone to mokry sen kontrolerów ruchu - tzw idealny model przepływu pojazdów - w życiu niemożliwy do zrealizowania choćby z tego względu, że każdy samochód ma inna charakterystykę nabierania prędkości.

        • 0 6

        • Bzdury. Czytaj ze zrozumieniem.

          Chodzi o ruszenie. A nie nabieranie prędkości

          • 4 0

        • raczej każdy kierowca ma inna charakterystykę odkładania telefonu.....

          • 5 0

    • (1)

      Masz jakies informacje o korupcji albo niegospodarnosci, że ktoś musi "bekać"? Za bezpodstawne oskarżenia ty też możesz beknac cwaniaczku

      • 3 12

      • Marika , uspokój się. Nie będziesz w sejmie

        • 6 2

    • Uwielbiam ludzi którzy bekają wszystkich

      Beknąć to Ty sobie możesz sam, co najwyżej po obiedzie :)

      • 11 9

    • (2)

      Po użyciu przez ciebie określenia "urzędas widać", że jesteś prostym człowiekiem.

      • 10 26

      • Fakt jest do czego się przyczepić. Zmieniło to faktycznie sens mojego postu. Lepiej Ci Panie miodek?

        • 9 6

      • Prosty i krzywy.

        Z tym twierdzeniem zgadzam się,urzędasy to pokrzywieni ludzie w swoim myśleniu i działaniu.Wyprostuj się!

        • 17 4

  • (23)

    Gdyby nie to, ze nie da się jezdzic na rozładowanej baterii, to system pewnie by przetrwał. Byłby po prostu mniej popularny, bo niektórzy siła samych nóg nie daliby rady, ale masa ludzi wciąż by z tego korzystała i system dopinalby się zapewne finansowo.

    • 318 30

    • (14)

      Tja, jeździć rowerem o wadze 30kg bez baterii i jeszcze za to płacić... A wystarczyło dać "normalne" rowery jak w Londynie, Rzymie, czy choćby Krakowie

      • 124 8

      • (9)

        "Normalne rowery" to byłoby wyrzucanie pieniędzy w błoto. Taki to mam swój. Impreza ma sens tylko w przypadku, gdy 100% to elektryki.

        • 25 92

        • no i super że masz swój

          ale swoim np wieczorem nie pojadę do Brzeźna czy innej Chylonii, a wypożyczonego przynajmniej mi nikt nie ukradnie.
          a tak serio to dużo ludzi mających swoje rowery i tak korzysta z roweru miejskiego bo jest wygodny z założenia.

          • 0 0

        • (3)

          wolę diesle

          • 6 1

          • Eko (2)

            Diesel jest eko !!!Wydala najwięcej co2 a tym żyją rośliny zzielone!!!

            • 8 0

            • (1)

              Najwięcej CO2? LOL

              • 0 0

              • Najwięcej emitują co2 kierunkowskazy jak się nie uzupełni w nich płynu.

                • 1 1

        • (1)

          Jakoś we Wrocławiu czy Warszawie mają wzięcie.

          • 13 1

          • tam jest płasko

            • 9 4

        • Elektryka moglbys sam se tez kupic

          Ale pewnie nie stac....

          • 0 4

        • aha, swoim rowerem też jeździsz od A do B i o nim zapominasz, czy po niego wracasz? ile masz swoich rowerów na mieście?

          • 44 0

      • Powiem ci, że by się dało, gdyby te rowery były lżejsze

        albo napęd elektryczny rzeczywiście byłby wspomagającym, coś na zasadzie zwykłego roweru z zamontowanym zestawem do konwersji na napęd elektryczny, czyli silnikiem w tylnym kole. Cały zestaw to około 6 kg, także takie rowery byłby trochę lżejsze niż to co mamy teraz, już nie mówiąc o tym, że MEVO są dosyć ciężkie jak na elektryki. Można znaleźć rowery elektryczne mające 20-21 kg wagi.

        • 8 0

      • o ile się nie mylę (1)

        miasta o których wspomniałeś nie mają takich wzniesień jak u nas. Ja mam podobny rower i jeżdżę nim tylko dlatego, że ma wspomaganie. Wcześniej wogóle nie jeździłem i takich osób na pewno jest więcej.

        • 11 2

        • Fakt, ze w Lublinie i Białymstoku na pewno jest mniej wzniesień niż w Gdańsku. Jakby nie było, jak widać system rowerów elektrycznych nie przetrwał. Standardowe rowery byłyby nie dla każdego, ale zapewne działałoby to bez problemu.

          • 7 1

      • No tak, w sumie o to mi chodziło. Normalne rowery. Tak jest np. W Lublinie i Białymstoku i nie ma problemu.

        • 19 5

    • 30 kg łostowicką w stronę havla...albo przejazd bez naładowanej baterii z centrum, wzdłuż kartuskiej do auchan (1)

      • 9 0

      • Jakoś moja żona na zwykłym rowerze miejskim 21kg + bagaż (to będzie z 26kg razem) daje radę bez wspomagania nie tylko na wspomnianych trasach ale też Rakoczego w górę w kierunku Bulońskiej. A tu płacz o lekki podjazd kartuską w kierunku Auchan... :|

        • 1 1

    • Jak to miało jeździć? (2)

      Od samego początku to nie miało racji bytu, pracuje w branży rowerowej i jak zobaczyłem pierwsze prototypy roweru metropolitarnego to postukałem się w czoło. Bombajska tandeta najgorszego sortu, same silniki jeszcze w miarę ale nie przy takiej kombinacji, elektronika do bani, wykonanie do bani, 3-biegowe piasty kompletnie nie sprawdzają się w trójmiejskim terenie zwłaszcza jak to coś waży ponad 30kg! To po prostu nie miało prawa działać i nie mam bladego pojęcia kto odpowiadał za projekt tego czegoś. Nawet średnio ogarnięta osobą, która interesuje się rowerami nie zaprojektowałaby takiego szajsu.

      • 17 2

      • (1)

        ZEN. Zdarza mi się jeździć niemieckim rowerem z lat 50-tych, czasem także radzieckim Uralem. Masa - niemal 20 kg, ilość biegów - 1. I wyobraź sobie, że da się.
        Śmieszne jest twierdzenie, że 3 biegi to za mało, podczas gdy jeszcze jakieś 30 lat temu przerzutka to było "coś", a przeciętni ludzie jakoś na rowerach jeździli.

        • 5 3

        • Fakt.

          30 lat temu Jubilatem pokonywałem 20-30 km dziennie, i to nie tylko na płaskim terenie. I jakoś nie sprawiało to mi ani moim znajomym, którzy mieli podobne rowery, większych problemów.

          • 3 1

    • (1)

      Bateria jest potrzebna do lokalizacji roweru. Gdyby nie to to połowa już by była pocięta na kawałki i zezłomowana.

      • 3 5

      • od tego jest inna bateria

        • 2 0

    • 30kg g*wno napędzać? nie dziękuję, mam doświadczenia jak cudowne wspomaganie się wyłączy

      • 16 1

  • a teraz bedzie dodatkowa kasa z odsetkami.

    kolesie wygrają w sądzie i bez sr*nia się z ładowaniem baterii zainkasują kolejne miliony. To juz pewnie dogadane.

    • 3 1

  • (1)

    może mogło być inaczej?
    Pomysł Fajny... Ale Kultura Trójmiasta nie dorosła do takiego rozwiązania! ciągłe akty wandalizmu i skrajna nieodpowiedzialność użytkowników. Podobnie jest z hulajnogami i carsheringiem w 3mieście - na szczęście ostatni temat to inicjatywa prywatnych przedsiębiorców bez psujów urzędników. Ciekawe ilu urzędników zarobiło na takim obrocie sytuacji w Mevo? Może jakaś prokuratura zainteresowałaby się tematem?

    • 1 7

    • ale przyczyna jest inna

      • 1 0

  • Proszę, nie nazywajcie kilku prętów - stacjami. Ośmieszacie się. (2)

    • 53 0

    • Teraz Józki i Zdzichy (1)

      zacierają łapy, bo wreszcie zamiast kraść druty i śruby będą mieć robotę łatwą i przyjemną przy demontażu tych "stacji".
      Pokazałem te stacje w wakacje znajomym zza granicy. Nie mogli uwierzyć, że to nie ma ładowania.

      • 4 0

      • z zagranicy powiadasz

        czyli z Kolbud

        • 0 0

  • Dulska, Pudel i Szczur (4)

    ta trójka to gwarancja niepowodzenia...

    • 25 3

    • Lepszy Macierewicz i Ziobro (1)

      • 1 5

      • Macierewicz siedzi w szafie, a Ziobro to nie wiem

        w każdym razie oni nie bardzo mają związek z 3miastem...

        • 1 0

    • Prawie jak Marks Engels i Lenin

      • 1 0

    • racja!

      • 1 0

  • Po co te elektryki?

    90% to powinny być zwykłe rowery, a ewentualnie 10% elektryczne.

    • 4 0

  • Mevo...

    Jak mozna bylo zrobic rowery bez stacji ładujących, odstawiasz rower i on sam sie laduje w stojaku, zablokowany ze nikt go nie rzuci do np. Motlawy. A tak wymieniaj te akumulatory i jakie trzeba miec zaplecze do tego zeby to obslugiwac. W Gdansku sa takie stacje np przed dworcem pks ktore byky finansowane z srodkow unijnych dzialajace na zasadzie petli indukcyjnych bodajże ale stoja tam tylko rowery mieszkancow bo jest zadaszenie.

    • 4 0

  • (3)

    Pierwszy krok ku naprawie systemu: 70% floty to zwykłe rowery, pozostałe 30% to rowery elektryczne dodatkowo płatne - tak jak od początku mówiło większość osób z branży.

    • 70 3

    • Zwykłe?

      Zwykły rower to mam własny, jak przystało na klasowo świadomego, postępowego i nowoczesnego obywatela Bangladeszu II i nic płacić nie muszę, choć kto wie jak długo jeszcze? Elektryki w naszym pagórkowatym terenie to dobry pomysł, tylko te stacje nie powinny być postojowe a ładowania skoro tyle kosztowały!

      • 0 1

    • Pierwszy krok to wywalić na zbity pysk odpowidzialnych za tą farsę urzędasów.

      • 8 1

    • proste!

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum