• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Pomysł fajny a wyszło jak zwykle... (12)

    Z drugiej strony przerost formy nad treścią... Niestety było to do przewidzenia. A można było zamówić zwykłe rowery, żadne pseudo elektryki... Szkoda.

    • 280 21

    • Zwykłe rowery? (1)

      W naszym górzystym, no może pagórkowatym terenie te jak mówisz "pseudo" elektryki są dobre.

      • 0 4

      • Gdzie tu sens

        Jeśli kogoś męczy jazda rowerem po górkach, proponuję przesiadkę do komunikacji miejskiej. Rowery elektryczne nie są trafionym pomysłem, co właśnie widzimy

        • 1 0

    • (2)

      Zwykłe rowery na trójmiejskie górki czy rower tylko dla dolnego tarasu a płacić mają wszyscy?

      • 11 6

      • lepszy sprawny lekki rower bez wspomagania

        niż pseudoelektryk z włączonym "przeszkadzaniem" bo bardzo czesto wspomaganiem się tego nazwać nie dało.
        więcej zwykłych rowerów!

        • 3 0

      • Jezdze po calym Trojmiescie na zwyklym rowerze i zyje. A rowery Mevo byly elektryczne tylko z nazwy, bo w 3/4 przypadkow wspomaganie przestawalo dzialac po kilkuset metrach.

        • 10 3

    • Jaki to pomysł stare jak swiat.

      To powinno byc 10 lat temu . Na całym swiecie od 50 lat funkcjonuja wypozyczalnie rowerów.

      • 3 0

    • Tak beda rowery alektryczne bedzie tylko nowy ich operator (1)

      • 1 7

      • Nikt normalny się tego nie podejmie

        Żeby to działało rowery muszą się ładować na stacjach, wiesz jaki byłby koszt takiej modernizacji?

        • 7 0

    • (3)

      Ciekawe jak teraz to włodarze rozegrają, i czy dalej będą się upierali przy elektrykach czy jednak pójdą po rozum do głowy...

      • 19 0

      • raczej nie pójdą bo zakup nowych rowerów to były by kolejne miliony a jest już strata i tak (2)

        ale co takiemu jak ty tłumaczyć jak z tego co piszesz wynika że o rozumie to raczej możesz tylko pomarzyć

        • 1 12

        • Jaka strata? Miasto Gdańsk zarobiło na tym bankructwie (1)

          • 1 6

          • Miasto czy urzędnicy?

            • 5 3

  • Nie

    wypaliło jak zawsze ot to normalne w tym kraju !!!!!!

    • 0 0

  • Może jest to czas na przemyślenie pomysłu 100% rowerów elektrycznych? (1)

    Elektryki są fajne, ale dużo z nimi problemów. Fajnie by było gdyby pojawiła się alternatywa w postaci lżejszych rowerów, bez napędu elektrycznego. Będą na pewno tańsze w obsłudze i tańsze w zakupie. Dzięki czemu będzie mogło być ich znacznie więcej.

    Dostępność to największy problem Mevo

    • 3 0

    • Elektryczne zawsze będą znikac jako pierwsze

      O ile na dolnym tarasie to prawie bez znaczenia czy biore elektryk czy zwykly, o tyle caly gorny taras zostanie odcięty, bo nikt nie bedzie chcial taszczyc takiego zloma pod gore. 100% elektrykow jest ok. Ale trzeba to inaczej ogarnąc. Np przez stacje na ktorych uzytkownik bedzie mogl sam wymienic baterie

      • 0 0

  • Pani Prezes zajmuje się polityką, a nie codziennością. (1)

    I tak to się wówczas kończy.

    • 5 1

    • pani Groteska dla Gdańszczan, Humoreska dla innych

      Platsusy są odwrotnościa króla Midasa, czego sie nie dotkną, zaraz spie...

      • 1 0

  • Są inne priorytety w Dulkowie na finansowanie pedałowania, rowery niekoniecznie

    • 3 0

  • paranoja

    głupi pomysł od początku / szczególnie elektryczność rowerów/. Dobrze ,ze się skończył.

    • 0 2

  • a mieszkańcy gdańska nadal wierzą że tu nie ma układu - to teraz tak NextB to firma z niemiec gdzie rowery działaja juz od kilka lat, pojawia sie w Gdańsku i zgarnia 10mil i znika ale nie to nie kolejny przekret gdzie kasa leci z Troj do DE

    • 7 0

  • Swój to swój...

    I dlatego najlepiej mieć swój rower - w końcu się kiedyś zwróci i nie trzeba być od niczego zależnym !!!

    • 2 0

  • A po co w ogóle coś takiego jak rower miejski?Dlaczego było i dalej jest takie parcie,żeby to było instytucjonalnie "przyklejone" do miast?Hulajnogi jakoś weszły na rynek bez niczyjej pomocy i wszystko jest OK,a z Mevo od początku problemy.Niech się za to weźmie jakaś normalna prywatna firma,która nie będzie się wstydziła przyznać,że to biznes,na którym trzeba zarobić.Ci,co będą chcieli jeździć,będą jeździć.

    • 3 1

  • Teraz wiecie kto zapłaci za bezmyślość urzędasów?

    Wy!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum