• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdemontują barierkę na drodze rowerowej na ul. Piramowicza?

Joanna Skutkiewicz
5 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny stworzyła projekt uchwały w sprawie demontażu barierki na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. PiramowiczaMapka w Gdańsku-Wrzeszczu. Zdaniem radnych, ale także wielu rowerzystów, po reorganizacji ruchu drogowego na ul. Piramowicza, barierka na drodze rowerowej nie spełnia swojej funkcji poprawy bezpieczeństwa.



Od końca lipca zeszłego roku kierowcy korzystający z ul. Piramowicza mogą poruszać się tylko od al. Zwycięstwa w kierunku al. Hallera. Wcześniej kierunek ruchu był przeciwny.

Zanim jeszcze doszło do odwrócenia ruchu na tej ulicy, zdecydowano o zamontowaniu barierki typu U-12, czyli tzw. ucha, która ma uniemożliwić rowerzystom przecięcie łuku zastosowanego przy budowie drogi rowerowej. Z policyjnych statystyk wynika, że miało to sens, bowiem podczas gdy w 2018 roku doszło w tym miejscu aż do 21 zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, w 2020 roku ta liczba zmniejszyła się do dwóch.

Ul. Piramowicza: liczba wypadków i kolizji maleje od 2019 roku



  • Przed zamontowaniem barierek, rowerzyści często skracali sobie drogę przez skrzyżowanie.
  • Z policyjnych statystyk wynika, że barierka spełnia swoją rolę.

Radni wnioskują o demontaż



Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny w projekcie uchwały wnioskuje o niezwłoczny całkowity demontaż barierki. Radni wnioskują o wprowadzenie korekty przebiegu drogi rowerowej, tj. wyprostowania jej, wraz z odpowiednią modyfikacją przebiegu przyległego chodnika. Zmiana ta, według twórców projektu, mogłaby być wprowadzona w pierwszym etapie za pomocą odpowiedniego oznakowania poziomego, a docelowo przebudowana w zakresie nawierzchni.

Czytelnik: rowerzyści również winni kolizji na Piramowicza



Zdaniem radnych, po reorganizacji ruchu drogowego na ul. Piramowicza nie ma uzasadnienia dla dalszego istnienia barierki drogowej w bezpośrednim sąsiedztwie przejazdu rowerowego. Ponadto w uzasadnieniu czytamy, że "przedmiotowa barierka powoduje niepotrzebne odgięcie toru jazdy rowerzystów, wymuszając na nich niebezpieczne manewry i niejednokrotnie wjazd na chodnik, który przez takie poprowadzenie drogi rowerowej jest dodatkowo zwężony".

Ponadto, demontaż barierki miałby zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych i ułatwić wzajemną obserwację na linii rowerzysta-kierowca na al. Zwycięstwa. Ma poprawić również warunki ruchu pieszego na odcinku łączącym szkołę Conradinum z przystankiem tramwajowym.

Miejsca

Opinie (144) 10 zablokowanych

  • Co za ignorant to wymyślił? (2)

    Wyprostowanie ścieżki spotęguje ryzyko kolizji! Kierowca skręcający w uliczkę nie będzie miał "azylu", by móc bezpiecznie rozejrzeć się na boki i przepuścić rowerzystę jadącego od strony opery!

    • 8 3

    • Jaki azyl? Po prostu się zatrzyma i rozejrzy

      Proste przejazdy są dużo bezpieczniejsze niż zatoczki właśnie z uwagi na to, że rowerzyści są bliżej jezdni i widać ich lepiej

      • 2 1

    • Wszystkie przejazdy są tak projektowane żeby właśnie nie było widać rowerzysty. A później są kolizje, potrącenia, płacz, interpelacje i wysokie statystyki.

      • 3 0

  • (3)

    Z policyjnego raportu wynika, z 2019 r. rowerzyści byli sprawcami 1626 wypadków, w których zginęły - uwaga - 132 osoby, a 1555 osób doznało obrażeń ciała. Oznacza to, że wypadek spowodowany przez cyklistę pochłania średnio blisko dwa razy więcej ofiar, niż wypadek z udziałem rowerzysty spowodowany przez kierowcę auta osobowego!
    Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów były: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159 wypadków) oraz - uwaga - niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139 wypadków)!

    zródło: Interia.pl

    • 16 4

    • kolejny wpis stanowiący przejaw samochodozy w wersji hard

      • 2 0

    • Dodaj że kierowcy w tym czasie uśmiercili 170 rowerzystów (1)

      i byli sprawcami prawie 3tys wypadków z ich udziałem.

      moje źródło to dane policji rok 2020r., a nie jakaś śmieszna interia.

      • 2 5

      • Ale rowerzystów nie szkoda.

        Za rowerzystę powinni dawać punkty ujemne i premię zamiast mandatu.

        • 3 1

  • Czas najwyższy. wyminąć się tam nie da (6)

    wszyscy tną chodnikiem. inaczej się nie da i do tego ten slalom. niech jezdnie tak budują. slalom plus barierka na srodku

    • 8 27

    • I tu był problem (2)

      zawsze cięli po chodniku, a winę zrzucono na kierowców

      • 3 4

      • no bo nie da sie inaczej

        • 0 3

      • dlaczego kłamiesz? uwaga, karma wraca

        • 0 3

    • (2)

      a może wystarczy przejechać w tym miejscu wolniej?

      • 10 5

      • Tak ciasne zakręty na ddr muszą być szersze, bo dwa rowery z przeciwka w zakręcie fizycznie się tam nie mieszczą. Ktoś zbudował 4 zakręty o 90 stopni, zachowując szerokość jak na prostej drodze, a teraz zdziwienie.

        • 5 3

      • tez sie nie wyminiesz nawet przy 5kmh

        • 4 7

  • (4)

    Rada starców...i wszystko jasne, siedzą pier...dzą w stołki i wymyślają różne bzdury, tak jak pseudo modernizacja przejścia przy skrzyżowaniu Miszewskiego - Uphagena, takiej bzdury jeszcze nie było, pokażcie statystyki wypadków w tym miejscu.

    • 20 9

    • (3)

      Było trzeba szanować pieszych. Skończyło się rumakowanie 80 km/h w terenie zabudowanym.

      • 4 4

      • (2)

        O czym ty pier... jakie 80 km/h. Przecież tam jest wieczny korek.
        Główny komentujący dobrze pisze pokażcie statystyki.

        • 3 1

        • Jaki korek? (1)

          dwie godziny dziennie w szczycie może jest. Nigdy w życiu nie stałem w korku na wysokości Piramowicza...

          • 2 2

          • jesteś pewien że wiesz gdzie jest to skrzyżowanie? Byłeś kiedyś w Gdańsku, we Wrzeszczu? Chyba że jesteś nocnym stróżem to wtedy rzeczywiście nie ma tam korków

            • 2 1

  • i**otyczny pomysł jednokierunkowej Piramowicza.

    Przywrócić ruch dwukierunkowy na Piramowicza - zrobienie jednokierunkowej znacznie zwiększyło korki na Zwycięstwa, Hallera i Mickiewicza, a czas przejazdu wydłużył się o 20%, tj. więcej kosztów i smogu !!!

    • 10 5

  • (10)

    Odwrócono ruch pojazdów na ul.Piramowicza bo samochody stwarzały zagrożenie dla rowerzystów. Jestem za likwidacją ścieżek rowerowych bo rowerzyści stwarzają zagrożenie dla pieszych

    • 93 44

    • Największym osiągnięciem lobby samochodowego

      jest przekonanie wielu mieszkańców naszych miast, że nie ma możliwości pokojowego współistnienia pieszych i rowerzystów na chodnikach i innych fragmentach przestrzeni miejskiej, które zostały uwolnione od nadmiaru jeżdżących i parkujących samochodów. Być może ktoś się podszywa pod DA, którego posty bywały na tym portalu rozsądne, ten do nich nie należy.

      • 2 3

    • samochody zabijają 2000 osób rocznie (1)

      jestem za likwidacją ulic dla samochodów

      • 17 8

      • a ja proponuję drogę do osiągnięcia tego celu: wdrożenie (w uzgodnieniu z radami dzielnic i mieszkańcami)

        programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów od (szybko) jeżdżących i parkujących samochodów, Dotyczy to szczególnie historycznej części miasta oraz okolic stacji SKM i PKM.

        • 2 5

    • konflikt (3)

      Rowerzyści stwarzają zagrożenie dla pieszych, piesi dla rowerzystów, rowerzyści dla samochodów, samochody dla rowerzystów itd.
      Bezrozumnie zbudowane "drogi rowerowe", na których jest konflikt wszystkich ze wszystkimi.
      Tak zbudowane, tak zwane drogi rowerowe to najniebezpieczniejsze miejsca w mieście.

      • 21 1

      • AA - piszesz nieprawdę. W naszym kraju najbardziej niebezpieczne miejsca dla pieszych to przejścia przez jezdnię

        chodniki dla pieszych są niebezpieczne ponieważ zdarzają się kierowcy lekceważący limity prędkości i nie mieszczący się na jezdni. Gdyby chodniki nie bywały zastawione zaparkowanymi samochodami, byłyby bardziej bezpieczne dla pieszych nawet wtedy, gdyby na nich dopuszczono ruch rowerów - ta forma pokojowego współżycia w wielu rejonach Gdańska już funkcjonuje. Poniżej znajdziemy opinie narzekaczy- cyklistów, którzy by chcieli w mieście stworzyć drogi dla rowerów by mogli na nich trenować do triathlonu albo innego tur de frans.

        • 3 2

      • Cel jest zrealizowany.

        Żadni biedopiesi i obcisłogaci nie dotykają świętego asfaltu i nie przeszkadzają jechać "szybko ale bezpiecznie".

        A że na 10% pasa drogowego który im został jest tłok i zagrożenie? Trudno. Kierowcom to nie przeszkadza.

        Tylko potem płacz, jak wkurzeni ludzie przesiadają się do samochodów i trzeba stać w korkach...

        • 4 4

      • bo pasek poprowadzony slalomem od lewej do prawej na wąskim chodniku nie jest żadną drogą rowerową

        nigdy nią nie było!

        • 11 5

    • Tylko że wtedy miejsce rowerzysty jest na jezdni. (1)

      Pewnie wyznaczyliby wtedy pas rowerowy na Grunwaldzkiej, zabierając jeden pas. Na pewno tego chcesz?

      • 7 4

      • tak

        droga dla rowerów, buspas i dopiero samochody - czas na zmianę priorytetów

        • 7 7

    • Popieram, trzeba będzie złożyć petycję do rady starców...

      • 12 8

  • Bez sensu (23)

    Niemal wszystkie drogi rowerowe są zaprojektowane przez ludzi którzy chyba nigdy na rowerze nie jeździli. Bezpieczniej jest jechać na rowerze po najbardziej ruchliwej jezdni, niż po pożal się Boże drodze rowerowej, na której jest konflikt wszystkich ze wszystkimi. Budowa takich dróg rowerowych to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Urzędnikom chodzi chyba tylko o to żeby mogli powiedzieć ile to naszych milionów wydali (wyrzucili) na drogi rowerowe.

    • 44 18

    • (15)

      Przecież ta bariera to uspokojenie ruchu, więc w czym problem? Musisz zwolnić przed skrzyżowaniem żeby wejść w łuk. Jak widać działa, bo rowerzysta na nagraniu przestał pedałować.

      • 10 3

      • widać że komentujesz zza kierownicy auta (7)

        Uspokojenie ruchu dotyczy samochodów. Rowerów nie trzeba uspokajać ponieważ poruszają się z prędkościami o wiele mniejszymi niż samochody. Zwykle nie przekraczają 20 km/h. Nieliczni jadą 30 km/h. Ale to i tak o wiele wolniej niż samochody.
        Tam nie powinno być żadnego łuku. Tak jak tobie nikt nie robi łuku przed skrzyżowaniem z jezdni.

        • 12 5

        • nieliczni jadą 30? (6)

          gościu, jestem rowerzystą; większość dyma ile fabryka dała; nie oglądając się na takich krzyzówkach

          • 1 3

          • Czyli ile? (5)

            Najlepsi dobiją do 50, czyli prędkości przy której tuż obok jesteś zawalidrogą?

            • 1 0

            • 50 (4)

              na ścieżce w sąsiedztwie chodnika to dużo, zwłaszcza jak sie jest nieskłonnym do zwalniania i zwracania uwagi na innych użytkowników

              • 1 1

              • A na drodze w sąsiedztwie chodnika to już mało? (1)

                • 0 1

              • jeśli nie ma separatora

                to tak, 50 to też sporo dla samochodu

                • 1 0

              • na olbrzymiej większości DDR nie da się rozwijać prędkości 50 km/h na rowerze (1)

                W Kopenhadze prędkość 90% rowerzystów waha się w przedziale 0d 18 do 25 km/h. Statystyki pokazują, że prawdopodobieństwo odniesienia ciężkich obrażeń w wyniku potrącenia przez samochód jadący z prędkością 30 km/h jest pomijalnie małe: najważniejsza jest długość czasu na reakcję po ujrzeniu sytuacji kolizyjnej: rowerzyści często dzięki temu "o włos" unikają wypadków z pieszymi lub samochodami, ponieważ większą prędkość w warunkach miejskich osiąga niewielka w stosunku do ogólnej liczby cyklistów grupa kolarzy na rowerach szosowych.

                • 0 0

              • tak

                w kopenhadze może jeżdża wolno, ale gd to nie dania;

                uderzenie przez samochód z pręd. 30 nie jest pomijalne - pręd. 30 daje czas na reakcję i dlatego skutki są mniej tragiczne

                tylko co to wszystko ma do rzeczy?

                masa nas cyklistów jeździ w gd za szybko, kompletnie nie zwracając uwagi na pieszych czy samochody

                • 1 1

      • (6)

        Problem jest wtedy, gdy przy tej barierce mija się dwóch rowerzystów z przeciwka. Barierka jest bardzo blisko krawędzi drogi, a rower w tak ciasnym zakręcie wymaga miejsca po bokach, więc jeden rowerzysta wjeżdża na chodnik. Do tego barierka spowalnia również rowerzystów opuszczających skrzyżowanie, co akurat nie ma sensu.

        • 9 3

        • "Problem jest wtedy, gdy przy tej barierce mija się dwóch rowerzystów z przeciwka." (5)

          Jaki problem. Scieżka ma tę samą szerokość na całej długości. Jeśli zwolnisz, miniesz się bez kłopotu; nawet jeśli wjedziesz na chodnik, to nic sie nie stanie.

          • 2 1

          • No właśnie nie miniesz, bo w zakręcie jest za wąsko (3)

            Zakręt jest bardzo ciasny, a rower ma swoją długość i szerokość. A jak wjedziesz na chodnik to właśnie coś się stanie, bo potem jest krzyk że rowerzyści stwarzają niebezpieczeństwo dla pieszych.

            • 2 1

            • ej no, ale (2)

              przecież to nie tak, że tam chodzą procesje 24/7

              jak podjeżdżasz, to zwalniasz i jadąc od wewnętrznej ogarniesz, czy możesz bezpiecznie na chwilę zahaczyć o chodnik, a jak nie to poczekaj kilka sekund

              • 1 0

              • Jeżeli infrastruktura zmusza Cię do łamania prawa (1)

                To coś jest z nią mocno nie tak...

                • 1 0

              • "łamania prawa"?

                serio?

                może wystarczy barierkę lekko przesunąć i unikniemy łamania prawa i innych zbrodni ;)

                • 2 0

          • Jakby ścieżka miała przepisową szerokość - nie ma sprawy.

            Ale robią zbyt wąskie, bo przecież kierownica wystaje nad trawnik i nie ma problemu.

            Jest między barierkami 1.60m, czyli szerokość dwóch kierownic?

            • 1 0

    • Ty jeste idealnym przykładem głupoty i jeszcze to potwierdzasz,takim szkodnikom jak ty powinno sie (2)

      Wszedzie dzbanie robi sie wydzielone drogi rowerowe bo jazda ulicami w Polsce jest wyjątkowo niebezpieczna!!Dodatkowo my rowerzysci nie chcemy truć się spalinami.A blachoszroty w trójmiescie to staare szroty niespełniajace zadnych norm spalin!!

      • 1 1

      • nie wszędzie, miłku rowerowy, nie wszędzie (1)

        W dobrze zarządzanych miastach na pierwszym miejscu w hierarchii rozwiązań stawia się działania na rzecz uspokojenia i redukcji skali ruchu samochodów, wydzielone, separowane drogi dla rowerów tworzy się wzdłuż głównych arterii ruchu lub niezależnie od sieci drogowej (np. wzdłuż zbiorników wodnych, rzek i kanałów). W Holandii szacuje się, że 47% przejazdów rowerem odbywa się w tzw. ruchu mieszanym, na jezdniach zwykłych ulic, najważniejsze jest stosowanie dobrych rozwiązań na skrzyżowaniach dróg dla rowerów z korytarzami ruchu innych pojazdów: tam często rowerzyści mają pierwszeństwo, tak jak nasi rowerzyści jadący w poprzek wylotu ulicy Piramowicza.

        • 0 0

        • Przepisy u nas są jak najbardziej w porządku.

          Rowerzyści prawie zawsze mają pierwszeństwo jeżeli nie ma świateł. Tylko co z tego, jak obowiązuje nie PoRD, tylko prawo dżungli?

          • 0 1

    • Jak widzę tych pożal się rowerzystów (1)

      To już wystarczy aby czuć się niebezpiecznie a Bóg wie co taki odwali z pełnym puerwszenstwem

      • 1 4

      • kiedy odstawiłeś leki?

        karma wraca. Ósme przykazanie mówi: nie uogólniaj i do tego jeszcze mówiąc fałszywe świadectwo przeciw bliźniemu twemu.

        • 0 0

    • piszesz nieprawdę. Oddzielone od jezdni drogi dla rowerów (elementy tzw. widzialnej infrastruktury rowerowej)

      od wielu lat są tworzone na podstawie wytycznych opartych o holenderski podręcznik projektowania infrastruktury rowerowej. Zważ, że chodzi nie tylko o "obiektywne bezpieczeństwo" ale głównie o "poczucie bezpieczeństwa" większości potencjalnych użytkowników dróg dla rowerów czyli kobiet. Większość z nich stwierdza w badaniach, że bezpiecznie czują się jedynie na wydzielonych z jezdni (niestety często kosztem szerokości chodnika lub trawnika) dróg dla rowerów. Wyzwaniem jest zbyt słaba promocja powstających w mieście rozwiązań: takich jak drogi dla rowerów i chodniki zachowujące niweletę na wylotach ulic podporządkowanych - np. na wylocie ulicy Bema na Kartuską.

      • 0 0

    • nie,

      bezpieczniej jest na ścieżce niż na drodze

      • 1 0

  • Przed każdym wjazdem na skrzyżowanie (przecięcie DDR z jednią) powinny być barierki albo inne spowalniacze, bo rowerzyści (6)

    gnają jak szaleni (nie wszyscy oczywiście)

    • 37 13

    • Przed każdym wjazdem na przejeście dla pieszych/przejazd rowerowy powinny być tam progi zwalniające albo inne spowalniacze, (3)

      bo samochodowcy gnają jak szaleni.
      I nagminnie wymuszają pierwszeństwo, zwłaszcza na prawoskrętach - nawet na sygnalizacji z "zieloną strzałką".
      I potrącają ludzi.

      • 6 5

      • oczywiście że tak (2)

        bo to nie kwestia roweru, czy samochodu, tylko mentalności - wszyscy cisną do oporu i nie zwracają uwagi na innych (bo pierwszeństwo, bo długa droga hamowania, bo przepustowość, bo srośtam)

        • 1 1

        • nieprawda, rygorystyczny moralisto (1)

          większość zachowuje się rozsądnie i unika kolizji na dobrze zaprojektowanych skrzyżowaniach

          • 1 0

          • Większość unika kolizji? Tak.

            Większość zachowuje się rozsądnie? Przejedź się przez miasto nie łamiąc przepisów i powiedz mi że większość będzie jechać grzecznie za Tobą :D

            • 0 2

    • I znak stop dla kierowców przed każdym przejściem i przejazdem rowerowym.

      • 4 0

    • przed kazdym przejsciem i przejazdem rowerowym dla kierowcy powinno takie byc

      • 7 3

  • taka paranoja ze w Gdańsku 50 razy muszą wszystko przerabiac i zakazdym razem gorzej jest :) (1)

    Tylko ze płacą za to z kasy mieszkanców !!

    • 4 1

    • piszesz nieprawdę, przypuszczalnie kolejny raz malkontencie

      w Gdańsku w ostatnich latach powstało bardzo wiele rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, a więc praktycznie wszystkich mieszkańców: przecież pieszymi bywają wszyscy kierowcy; wielu z nich bywa regularnie rowerzystami.

      • 0 1

  • Będę pamiętał o Piramowicza przy następnych wyborach Dulcyneo. (5)

    • 33 13

    • i co (2)

      zagłosujesz na (jakiegoś) Brauna? Czy Kacpra?

      • 8 4

      • Tak! (1)

        Obojętnie na kogo za te zmiany na Piramowicza, byle nie na tych co klepneli te zmiany!

        • 3 4

        • idź czym prędzej do apteki, tam sprzedają maść na włosy i skuteczne bardzo leki

          • 1 0

    • Mieszkańcy Banina wybierają sołtysa wsi, a nie prezydenta Gdańska.

      • 3 0

    • Ale Ona nie startuje na twoim Podlasiu.

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum