• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Zbyt duża ingerencja w przyrodę w Dolinie Ewy"

Ewelina Sobańska
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej jest lepszą alternatywą dla rowerzystów poruszających się między Oliwą a Owczarnią, niż byłaby nią utwardzona ul. Kościerska - uważają radni Oliwy. Leśna droga wiodąca wzdłuż ul. Spacerowej jest lepszą alternatywą dla rowerzystów poruszających się między Oliwą a Owczarnią, niż byłaby nią utwardzona ul. Kościerska - uważają radni Oliwy.

Rada Osiedla Oliwa negatywnie zaopiniowała budowę asfaltowej drogi wraz z oświetleniem wzdłuż ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska, między Owczarnią a Oliwą. Ewelina Sobańska, radna dzielnicy tłumaczy, dlaczego radni powstrzymali inwestycję, która ich zadaniem byłaby zbyt dużą ingerencją w przyrodę.



Artykuł Eweliny Sobańskiej jest odpowiedzią na tekst Rogera Jackowskiego pt. Spór o drogę rowerową z Oliwy do Osowy, który opublikowaliśmy w niedzielę, 9 lutego.

W samym centrum Oliwy mamy duże zaniedbania. Brakuje pieniędzy na doprowadzenie do cywilizowanej postaci np. ulicy Zacisze zobacz na mapie Gdańska, która nie ma utwardzonego podłoża i oświetlenia. Tym samym koncentrowanie się na lesie jest co najmniej niepoważne. Myśląc o spacerowiczach i rowerzystach, można by poprawić, umocnić samą nawierzchnię drogi leśnej, łączącej Oliwę z Osową. Jednak dla miasta Gdańska nie wiąże się to z kosztami. W tym celu wystarczy wystąpić z wnioskiem do zarządcy terenu, czyli do Nadleśnictwa Gdańsk. Zwracamy uwagę na to, że drogi należące do Lasów Państwowych mogą być remontowane bez potrzeby ustanawiania bądź zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (mpzp) "Lasy Oliwskie - droga Kościerska" jest niezasadne.

Przypominamy, że nie została dokończona budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Spacerowej, zaś w roku 2013 Nadleśnictwo Gdańsk ukończyło budowę nowej drogi gospodarczej (dostępnej dla spacerowiczów i rowerzystów), łączącej Oliwę z Osową, biegnącej kilkaset metrów od ulicy Spacerowej. Tym samym mamy dwa alternatywne rozwiązania poprowadzenia ruchu rowerowego. (Tu piszemy o drodze leśnej biegnącej wzdłuż ul. Spacerowej)

Niepokoi nas niegospodarność, do której w ostatnich latach dochodzi w Oliwie. Zmarnowano miejskie pieniądze na zmianę mpzp Doliny Czystej Wody. Planowano, że do roku 2010 powstanie tam zagospodarowanie turystyczne, m.in. wiata, mostek, ścieżka dydaktyczna. Mamy rok 2014, a do dzisiaj we wspomnianej dolinie nie ma nawet jednej skromnej ławki.

Kolejnym przykładem jest niszczejące boisko przy ulicy Kościerskiej (na rogu z ul. Bytowską). Od roku nie służy ono nikomu. Dawniej z tego terenu zielonego korzystali nie tylko wypoczywający mieszkańcy Gdańska, ale też sarny, lisy, dziki, zające, wiele ptaków i owadów. O łąkę dbał Miejski Ogród Zoologiczny Wybrzeża, a skoszona masa roślinna urozmaicała jadłospis zwierząt żyjących w ogrodzie. Dzisiaj mamy tu tylko szpecące ogrodzenie i zero pożytku.

Budowa drogi pieszo-rowerowej nie wpłynie pozytywnie na ochronę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego - wręcz przeciwnie. Kanalizowanie ruchu na jeden z najcenniejszych przyrodniczo obszarów TPK jest podstawowym, niedopuszczalnym błędem. Na granicy z planowaną drogą leży rezerwat przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Wzmożony ruch turystyczny w tym miejscu zwiększy prawdopodobieństwo zaśmiecania i dewastacji tego terenu. Świadomość społeczna jest niska. Większość osób nie wie, że na teren rezerwatu (poza wyznaczoną ścieżką) nie wolno wchodzić nam ani naszym zwierzętom (psom).

Budowa tej drogi, potencjalne i bardzo prawdopodobne otworzenie szlabanów dotychczas wyłączających ją z ruchu doprowadzi do nagminnego przejeżdżania przez las samochodami. To z kolei spowoduje wzrost zanieczyszczenia powietrza i może negatywnie wpłynąć na chronione w rezerwacie rośliny. Istnieje jeszcze duże zagrożenie zaśmiecania tej części lasu (łącznie z rezerwatem) pozostałościami roślinnymi z działek ogrodniczych. To zaś może skutkować rozprzestrzenianiem się geograficznie obcych, inwazyjnych gatunków roślin, a także ich pasożytów, owadów groźnych dla lasu, a tym bardziej dla rezerwatu przyrody.

Przeznaczenie gruntów na cele nieleśne bardzo prawdopodobnie oznacza budowę oświetlenia wzdłuż drogi. Oświetlanie ścieżki biegnącej w środku lasu również będzie miało negatywny wpływ na ochronę TPK. Miejscami wzdłuż drogi rośnie przyrodniczo cenny starodrzew. Nawet osoba niebędąca z wykształcenia przyrodnikiem powinna zauważyć, że oświetlenie wpłynie niekorzystnie na krajobraz - bądź co bądź - parku krajobrazowego. Co więcej, powoduje zanieczyszczenie środowiska światłem, synantropizuje las, a pośrednio faunę i florę tego terenu.

Lasy Oliwskie są dla mieszkańców Oliwy bezcenne, posiadają swoją bogatą historię i zawsze były pod godną opieką. Nie możemy pozwolić na zniweczenie starań naszych przodków. Zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju myślimy o kolejnych pokoleniach, by i one mogły cieszyć się dziką przyrodą w bezpośrednim sąsiedztwie miasta.
Ewelina Sobańska

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (165) 2 zablokowane

  • Lepiej poczekac na sciezke wzdluz spacerowej niz asfaltowac srodek lasu! (7)

    Droga rowerowa biegnaca tuz obok Spacerowej bedzie mogla byc oswietlona tymi samymi latarniami co ulica.
    Jestem kobieta, chetnie dojezdzam do pracy rowerem, ale i tak nie bede korzystac zima z wyasfaltowanej Koscierskiej - be bedzie to opustoszala ulica w srodku lasu.
    Bezpieczniej bym sie czula na sciezce rowerowej bedacej kontynuacja tej z Oliwy, ktora konczy sie przy lesniczowce.
    Nie kazdy jest tak odwazny, aby pomykac srodkiem lasu w nocy. Ze sciezki tuz obok Spacerowej na pewno korzystalo by wiecej osob.

    • 18 3

    • Nieee, (3)

      Szlachta musi mieć asfalt przez las.
      Pomyślcie nad wyciągiem,na kut pedałować pod górę ?

      • 4 7

      • (2)

        I to jest pomysł. Wystarczy utwardzić drogę, wcześniej modernizując kanalizację, zrobić odpływy wody i wyciąg krzesełkowy z wieszakami na rowery. Wtedy nawet WOJT się może skusi, bo nie będzie pod górę się szarpał?

        • 0 5

        • (1)

          To jest typowo pisowskie myślenie

          • 2 3

          • Głupota jak w sejmie, widać że poza pianą z pyska nic więcej z ciebie nie wyleci.

            • 0 2

    • Może za 20 lat zbudują tą Spacerową (1)

      A w lesie w nocy nikt się tam nie czai i nie wyskakuje zza krzaków, tam po prostu absolutnie nikogo nie ma. Wbrew pozorom łatwiej zostać napadniętym w mieście niż w lesie.

      • 10 0

      • Tak ci się tylko wydaje...

        zdziwił/a byś się, gdybyś kiedyś tam pochodził/a w ciepłą, ciemną wiosenną noc.

        • 0 0

    • Przeczytaj sobie artykuł

      "Spór o drogę rowerową z Oliwy do Osowy".

      • 0 0

  • dramatyczna sytuacja w obrebie asfaltowych dróg

    jak w temacie - katastrofa ekologiczna która powodują asfaltowe drogi w TPK
    takie jak dolina radości i reja w Sopocie. czy debil..i radni z oliwy nie brali pod uwagę ze asfalt leży już w parku i nikomu nie szkodzi - chyba tylko im na ich tępe łby . dolina radości to centrum turystyki rodzinnej , rowerowej.

    • 2 8

  • rezerwat

    Dolina ewy to rezerwat przyrody, jeszcze nie dawno były tutaj barierki zwodzone.
    Dawno tam nie byłem ale już od dawna jest sukcesywnie degradowany teren owej doliny.

    • 6 1

  • KOLEJNA DEGRADACJA TPK (3)

    Popatrzcie co się dzieje na Kępie Redłowskiej po zrobieniu "ścieżki rowerowo pieszej". Kompletna degradacja. To było klimatyczne miejsce dla ludzi szanujących przyrodę. Wpuszczono tam bydło.... i mamy co mamy. Podobnie ma być w Dolinie Ewy??? Panowie/Panie rowerzyści... prawdziwy rowerzysta nigdy nie jest zwolennikiem asfaltu w środku lasu.... A jakie siły próbują przeforsować budowę tej drogi??? Z pewnością nie prawdziwi rowerzyści - szanujący przyrodę, dla których nawet gospodarcza droga wybudowana przez Lasy Państwowe bardzo naruszyła pierwotną strukturę TPK. Szanujmy las otaczający Trójmiasto - mało miast w Polsce ma taki skarb.

    • 9 11

    • popieram cie

      Mieszkam w Redlowie. Degradacja srodowiska idzie pelna para. Super radnych mamy. P...... Rowerzystów.

      • 2 8

    • W Szwecji w okolicach miast ścieżki rowerowe przez lasy są asfaltowe i oświetlone.

      Zapraszam za Bałtyk na południowy trakt rowerowy Karlskrona - Nattraby.

      Nie zapominaj, że las oliwski jest między dużymi dzielnicami, co oczywiście nie znaczy że trzeba go wyciąć.

      • 0 0

    • I jeszcze jedno - co to za określenie "bydło" ? Mam cię szanować czy mam ci splunąć

      w twarz ? Chcesz być szanowany to szanuj innych, bo to nie działa tylko w jedną stronę.

      • 0 0

  • Czego wymagać od Sobańskiej miłośniczki Tańca z gwiazdami czy salonowej kuchni ? (1)

    • 6 6

    • Zaraz się dowiem, że p. Sobańska bije Murzynów !?

      Jakich argumentów używasz? To, co piszesz, to chwyty poniżej pasa, których celem jest poniżenie i ośmieszenie. Radni Oliwy bardzo merytorycznie podeszli do sprawy tej inwestycji, a p. Sobańska prezentuje wiedzę ekologiczną, której Ty nie posiadasz. Ta inwestycja i tak nie zostanie zrealizowana, bo narusza akty prawne związane z ochroną przyrody. Więc po co bić pianę i obrażać kompetentne osoby.

      • 0 0

  • jak nie wiadomo o co chodzi

    To chodzi o pieniądze. Niegospodarność panuje wszędzie.

    • 3 3

  • bardzo dobrze ze nie zaasfaltują (1)

    lubie to miejsce takim jakie jest , asfalt spowodowałby napływ miejskich szkodników , przyglupow na quadach , skuterkach , motocyklach a nawet samochodow

    • 6 7

    • zgadza się - i będzie jak w Gołębiewie

      otłuszczeni tatusiowie i mamusie, będą jeździć tam i z powrotem wożąc swoje latorośle na konne przejażdzki do kolejnej stadniny...

      • 2 5

  • dla tych co nie rozumieja tej decyzji proponuje aby wspieli sie na grzbiet .......... (2)

    ........... Pasma wzgórz równoległego do spacerowej od strony gdańska , zobaczycie : miejsca po palonych w lesie ogniskach , puszki , papierki , śmieci , a przeciez nie jest tak latwo sie tam wspiac ale bliskość asfaltu nie służy lasowi

    • 5 6

    • szczerze?

      gdybym chciał rozpalić w lesie ognisko, to tym bardziej w takim miejscu, żeby straż miejska/policka nie mogli za łatwo dojechać

      • 1 2

    • problemem nie jest asfalt ale chęć dojazdu samochodem wszędzie gdzie się chce

      • 1 0

  • W TPK jest sporo asfaltów i jakoś to im nie przeszkadza (9)

    Brak połączenia oliwy z osową , to największa rowerowa dziura wstydu w gdańsku. Ta leśna droga nie jest żadną komunikacyjną alternatywą i do tego w okresach mokrych zamienia się ona w błoto. Tu jest potrzebne połączenie komunikacyjne będące alternatywą dla samochodu a czy ztm-u. Osowa jest słabo skomunikowana z resztą miasta , dlatego rower pozwolił by na większą mobilność pomiędzy osową , oliwą i centrum. Dlatego wkurzają mnie argumenty rady oliwy. Ciekawe kto w niej zasiada. Ich myślenie jest chyba myśleniem z rodem minionej epoki. Droga przy kościerskiej właśnie ze względu na las miała by też walor rekreacyjny i na pewno nie wpłynie poważnie na przyrodę , jak chociażby biegnąca także przez las trasa słowackiego czy przebudowywana właśnie chwarznieńska w gdyni. Tu jakoś protestów nie było. Jak ma powstać jakaś droga rowerowa to są. Na pewno gdyby kościerska była trasą dla aut , na pewno rada oliwy by nie protestowała , tylko by przy klaskała. Wniosek jest taki rada oliwy jest antyrowerowa

    • 11 9

    • Z minionej epoki jesteś ty... (4)

      ...i asfalty w TPK budowane dla ZOMO. Jak ktoś, kto nie potrafi i nie chce jeździć rowerem po lesie, po wspaniałych ścieżkach w okolicy 3miasta może domagać się takich drastycznych zmian? Za chwilę będziesz się domagał ddr od Złotej Karczmy do Sanktuarium, asfaltu na Drodze Nadleśniczych czy na Łysej Górze.
      Poza tym mieszkasz na Chełmie, więc ta sprawa dotyczy cię tylko w celu rekreacyjnym, a do tego nie potrzeba asfaltu, tylko kondycji i sportowego zacięcia. Ty nawet nie próbujesz, bo się rower zabrudzi. Żałosne.

      • 5 6

      • Kościerska taka jaka jest teraz est najlepszą możliwą leśną drogą rowerowa

        Jej marna nawierzchnia wyklucza blachośmierdzieli, lepiej niż szlaban. Jak by tam był asfalcik, zaraz co drugi sobie wyrobi pozwoleństwo by jeździć do Osowej tym skrótem. A poza tym po drogach rowerowych można w tym kraju jeździć skuterami, jak by tam był asfalt, jazgot ich silników był by codziennością. Asfalt na podjeździe przyciągnął by też rolkarzy i skateboardzistow. Nierówna błotnistość chroni tę drogę dla rowerzystów.

        • 5 5

      • To że mieszkam na Chełmie nie znaczy że wogule mi jest to obojętne. Rejony Osowej rzadko odwiedzam , właśnie ze względu na brak normalnego połączenia. Mi owszem wystarczy ta nowa leśna droga , choć ją jeszcze nie jechałem , ale w Osowej mieszkają ludzie , którzy chcą właśnie dojeżdżać rowerem do pracy czy szkoły , w sposób wygodny , szybki i bezpieczny. A Spacerowa tego nie gwarantuje. Jak już wspomniałem nie będzie ona miała wielkiego wpływu na degradację przyrody. W lasach wiele dróg jest asfaltowych i nikomu to nie przeszkadza. A jeśli chodzi o oświetlenie to montuje się teraz nowe ekologiczne oświetlenie ledowe , takie jak na ciągu pomiędzy pętlą Łostowice a Kampinoską

        • 3 2

      • Słuchaj leśny MTB, nie jątrz. To jest droga łącząca dwie duże dzielnice, tyle tylko że (1)

        przez las, a nie leśny trakt wokoło. I nie wszyscy jeżdżą na góralach.
        Teraz powiem ci jak ja jeżdżę i przede wszystkim jakie mam cele podróży rowerem - np. zdarza mi się kupować i sprzedawać na allegro jakieś małe rzeczy również od/dla osób z Trójmiasta i aby nie ponosić jakichkolwiek kosztów transportu preferuję odbiór osobisty i zdarzało mi się w tym celu jeździć na górny trójmiejski taras. Jeszcze na razie Osowy nikt mi się nie trafił, ale jeśli to nastąpi to chętnie podjadę na górę na rowerze z Gdyni.

        • 1 1

        • To może kup sobie lepiej mapę e? Wyjdzie taniej niż asfaltowanie dla allegrowicza, który może kiedyś przypadkiem tamtędy pojedzie. Do Osowy z Gdyni jedzie się rowerem wzdłuż torów do Kościerzyny, a nie kombinuje jak koń pod górę.
          Dla ludzi nieświadomych najlepiej wyasfaltować całe TPK, dać GPS do rączki, by się nie zgubili.

          • 1 0

    • WOJT (2)

      Ja jako rowerzysta zupełnie się z tobą nie zgadzam. Lasy trójmiejskie, w tym oliwskie są delikatną tkanką na obrzeżach ogromnej, bezwzględnej, miażdżącej presji inwestycyjnej Trójmiasta, deweloperskiej i drogowej. Dodawanie do tego kolejnej inwestycji, nawet dla rowerzystów, którzy z definicji są bardziej przyjaźni przyrodzie niż kierowcy, stanowiłoby kolejny cios. Nie tędy droga. Alternatywą dla postępującego geometrycznie asfaltu drogowego nie powinien być asfalt rowerowy kosztem przyrody. Dla resztek naszej przyrody wolę sto razy aby została Dolina Ewy taka jak jest i męczyć się dalej ul. Spacerową, aniżeli betonować leśną ulicę Kościerską.

      Na razie zniszczono dziewiczy lasek gejowski w Kolibkach. Teraz gejów na schadzkach nie ma, ale nie ma też ciszy i spokoju, bo są ławki i alejki dla rowerzystów i pełni ludzi. Czy teraz mają być zniszczone lasy trójmiejskie? To może od razu oddajmy je deweloperom? Na pewno się ucieszą i przyklasną. Ci, nie mają żadnych zasad, ani wrażliwości na przyrodę.

      WOJT, przyhamuj trochę z tymi inwestycjami w przyrodę, nawet jako rowerzysta. Ja dojeżdżam do pracy rowerem codziennie, ale nie zgodzę się nie niszczenie przyrody, nawet jak by miało mi to ten dojazd ułatwić.

      • 6 5

      • Z kolei ja się z tobą nie zgadzam. Zapraszam do Szwecji, gdzie ludzie na punkcie (1)

        przyrody są bardziej czuli niż tu. W okolicach Karlskrony jest trochę asfaltowych ścieżek prowadzących przez lasy i dodatkowo oświetlonych. Jeśli tak jest ci cenna przyroda lasów trójmiejskich to po jakiego Osowa powstała. Nie było innych terenów ? Patrzę na "gogle > satelitę" i całe okolice Kartuskiej i na południe od niej to tereny bezleśne, dopiero od niedawna zagospodarowane pod mieszkaniówkę i będące bliżej centrów jakimi są Główne Miasto i Wrzeszcz. Nie można było tam szybciej zacząć budować ? Skoro jednak Osowa jest i jest dużą dzielnicą to sorry, jest to las miejski a nie poza miejski. I jakiś kompromis musi być z nim. I dlatego wierzę Jackowskiemu a nie tobie.

        • 0 1

        • lesistosc Szwecji 62% (Blekkinge o ktorym piszesz 68%)
          lesistosc Polski 28%

          to jest przepasc

          poza tym droga asfaltowa kosztuje nie tylko o wiele wiecej forsy ale i wiecej czasu, czy obedziemy sie przez ten czas bez tej drogi?

          • 1 0

    • Koniarze zasiadają, koniarze. Konikiem po asfalcie nie chcą.

      • 4 0

  • Sobańska jest z Zielonych czy z Pisu ?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum