• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z rowerem do serwisu - jak często i po co?

Joanna Skutkiewicz
17 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Niektórych napraw serwisowych nie zrobimy w domowych warunkach Niektórych napraw serwisowych nie zrobimy w domowych warunkach

Sprawny rower to nie tylko kwestia wygody użytkowania. To przede wszystkim nasze bezpieczeństwo, które zawsze powinno być priorytetem. Choć wiele napraw serwisowych możemy - przy odrobinie chęci, czasu i zdolności manualnych - wykonać samodzielnie w domu, to inne wymagają udania się z rowerem do serwisu.






Jeżeli jesteśmy złotymi rączkami i umiemy wykonać podstawowe naprawy swojego jednośladu, zapewne będziemy rzadkimi gośćmi w serwisie rowerowym. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre części i podzespoły wymagają dość regularnych przeglądów i wymian, których nie będziemy w stanie przeprowadzić samodzielnie.

- Co 4000 kilometrów powinniśmy wymieniać łożyska w kołach i supporcie - mówi Robert LewandowskiWysepki. - Po takim przebiegu zwykle są one już zużyte. Podobnie powinniśmy dbać o inne części roweru. Przykładowo, płyn w hamulcach hydraulicznych wymaga wymiany co dwa lata. Warto pilnować terminów, bo w przypadku odwlekania podobnych czynności serwisowych, niedługo później możemy stanąć przed koniecznością wymiany całych podzespołów.


Kiedy do serwisu rowerowego?



Jeśli po ostatniej jesiennej jeździe odstawiliśmy rower w kąt, do piwnicy lub na balkon, nie dbając uprzednio o jego konserwację, prawdopodobnie będziemy mieć sporo roboty. Zachęcamy do tego, aby przed zawiezieniem roweru do serwisu dokładnie go umyć, wyczyścić i osuszyć. W ten sposób zaoszczędzimy mechanikom pracy, a sobie pieniędzy i niepotrzebnego wstydu.

- Wielu klientów nie dba należycie o rowery, nie czyści ich regularnie nawet po użytkowaniu w błocie i deszczowych warunkach - mówi Piotr Krzemiński z serwisu Rowersi. - Piasek zmieszany ze smarem i błotem zamienia się w swojego rodzaju tarkę, która działa na podzespoły roweru niczym papier ścierny na drewno. Taki stan sprzętu potrafi wyraźnie podnieść koszt serwisu. Do niszczenia napędu, klocków hamulcowych i ich okładzin przyczynia się też sól drogowa. Niestety, potrafi ona nawet spowodować pękanie szprych w kołach.
Przeczytaj także:



Ile kosztuje i co obejmuje przegląd serwisowy?



Serwisy rowerowe w Trójmieście oferują przeglądy w co najmniej dwóch wersjach: podstawowej i rozszerzonej. Podstawowy przegląd roweru obejmuje zazwyczaj regulacje (hamulców, przerzutek, połączeń śrubowych), kontrolę ogumienia, ciśnienia w oponach, łożysk, smarowanie, centrowanie kół, niekiedy także mycie całego roweru. Zakres przeglądu rozszerzonego różni się pomiędzy serwisami, zazwyczaj jednak polega na całkowitym rozebraniu roweru w celu dokładnego wyczyszczenia i nasmarowania części, a potem złożenia całej maszyny od nowa.

- Podczas przeglądu dokładnie kontrolujemy stan roweru - mówi Mikołaj Paszkowski z serwisu Zdrowy Rower. - Nierzadko zdarza się, że klienci montują którąś część roweru w sposób niepoprawny, co potrafi niestety szybko wpłynąć na pojawienie się poważniejszej awarii. Zdarza się, że do serwisu przyprowadzane są rowery z krzywo założonym kołem czy niepoprawnie zamontowanymi klockami hamulcowymi.
W trójmiejskich serwisach rowerowych cena przeglądu podstawowego to około 100-200 złotych, w wersji premium musimy zapłacić od 200 do 390 złotych. Warto przejrzeć oferty sklepów rowerowych, gdyż wiele z nich oferuje przedsezonowe promocje, nawet do połowy ceny.

- Rower poddawany gruntownemu przeglądowi rozbieramy do samej ramy - tłumaczy Piotr Krzemiński. - Każda część jest czyszczona, a jeśli to konieczne również smarowana, następnie wraca na umytą ramę maszyny. Koła centrujemy, otwieramy piasty, czyścimy je i smarujemy. Rower jest składany od podstaw, wyregulowany, przygotowany do jazdy na kolejny sezon.
Mechanicy w serwisach, mający niekiedy nawet kilkudziesięcioletnie doświadczenie w tym fachu i dysponujący specjalistycznym sprzętem, są w stanie przeprowadzić regulacje bardzo sprawnie i precyzyjnie. Do jednych z ważniejszych czynności serwisowych należą centrowanie kół, kontrola połączeń śrubowych i okładzin w hamulcach hydraulicznych czy wymiana płynu hamulcowego. Dokonując pewnych napraw w domu, możemy łatwo popełnić błąd, który w najlepszym wypadku będzie kosztował nas komfort jazdy, a w najgorszym - nasze bezpieczeństwo.

- Zużycie poszczególnych komponentów zależy nie tylko od liczby kilometrów czy przejechanych godzin, lecz także od warunków pogodowych, terenu, stylu jazdy i klasy sprzętu - mówi Wojciech GrukDre rowery. - Użytkowników typowo rekreacyjnych zapraszamy na coroczny przegląd przedsezonowy, w ramach którego sprawdzamy zużycie części i dokonujemy niezbędnych regulacji. Osoby traktujące kolarstwo bardziej sportowo zachęcamy do kilku wizyt w trakcie sezonu. W obu przypadkach regularność serwisowania przekłada się na zwiększenie żywotności naszego sprzętu, komfort użytkowania i poprawę bezpieczeństwa.
- Co ciekawe, przed sezonem klienci czasem przychodzą do nas, aby poskarżyć się że... mają dętki do wymiany, bo podczas kilku miesięcy postoju roweru w piwnicy uciekło im powietrze - mówi Piotr Krzemiński. - Świadomość faktu, że pierwszy bar schodzi z opon już pierwszej nocy po odstawieniu roweru, pozwoli wielu osobom zaoszczędzić fatygi.
Przed sezonem rowerowym warto zrobić przegląd swojego roweru Przed sezonem rowerowym warto zrobić przegląd swojego roweru

Jak umówić się na przegląd?



Aby zarezerwować termin na przegląd roweru, najłatwiej i najszybciej zadzwonić do wybranego serwisu. Jeśli wiemy, że mamy coś do naprawienia w swoim jednośladzie, nie zwlekajmy zbyt długo. Im bliżej wiosny, tym dłuższe będą kolejki.
Trójmiejskie serwisy rowerowe coraz częściej wychodzą do klientów z ciekawymi propozycjami, które mają zachęcić rowerzystów do korzystania z ich usług. W gdańskiej Wysepce można zarezerwować termin przez internet, także z opcją wyboru usługi ekspresowej. Ustalenie terminu poprzez kalendarz serwisowy gwarantuje otrzymanie roweru z powrotem w ustalonym terminie oraz odgórne określenie ceny i zakresu prac. Z kolei Dre rowery wychodzi z propozycją bezpłatnego transportu roweru do serwisu i do domu klienta na terenie Trójmiasta.

Miejsca

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • Mój rower już po przeglądzie. Klocki hamulcowe wymienione, nowy łańcuch. Przerzutki wyregulowane. Na sezon powinno wystarczyć. Później nie trzeba się martwić o naprawy i przeglądy jak sezon w pełni i kolejki.

    • 9 0

  • (1)

    ten facet nawet nie wie jak się trzyma wkrętak, pierwsze skojarzenie to "kucharz" z pincetą

    • 9 0

    • ale swoje kasuje jeden i drugi

      • 0 0

  • Prawda jak zawsze po srodku.Czy wszyscy muszą naprawiac rower sami?Kobiety tez mają to robic? (2)

    Auto tez możecie naprawiać sami :) Inna sprawa ze wszystkie naprawy można wykonać samemu w domu ,ale trzeba mieć gdzie i czym ,roweru tez nie będziesz mył w domu na dywanie a do wanny go nie wstawisz tym bardziej ,że większość jej już nie posiada.Tak serwisy są potrzebne ,ale ludzie tam najlepiej jak by pracowali za darmo?Serwis ma miejsce i ma narzędzie które naprawy ułatwiają ,i łatwiej szybciej dokonać regulacji.Jest wolny rynek i każdy może sobie poszukać gdzie taniej czy lepiej.
    Ale niektórym wydaje ,się że nadal powinno być jak kiedyś ,sąsiad z klatki cos tam naprawiał wigry3 za parę groszy na piwo gdańskie.
    Wszystkie naprawy zawsze wykonywałem sam.

    • 16 1

    • Dobrze gada

      No właśnie, np. obiad też można zrobić samemu a często ludzie wpier..... Na mieście... Płacą za osobę 50-80 zł i więcej ... A za naprawę roweru ciężko dać 100-200 zł.

      • 3 0

    • Jak masz zamiłowanie do majsterkowania to się da

      Ja serwisuję rower samemu. Daję radę z hamulcami, przerzutkami, suportem, lekkim centrowaniem kół, pedałami SPD. Nie rozbierałem jeszcze piast kół i sterów, ale to kwestia czasu. Jak sobie nie poradzę pójdę do serwisu. Za cenę serwisu mam już sporo narzędzi, które w przyszłości powinny się zwrócić.

      • 2 0

  • Chyba Wam sufit na łby się spat... (8)

    Rower to można "serwisować" samemu, wystarczy zwykły nóż kuchenny i łyżka do zdejmowania i zakładania opon.
    Wiem, że serwis nie fundacja charytatywna i musi zarabiać, ale za cenę 100 zł to ja sobie fajne narzędzia kupię do roweru.

    • 5 12

    • Jak masz czas i miejsce to kto ci broni ? a pozostali jak tacy inteligentni niech sami otwieraja serwisy rowerowe i usługi za (3)

      • 0 1

      • Czas i miejsce? (2)

        Pełen serwis roweru to godzina maks i można to zrobić w salonie, a jak jest pogoda to na dworze.

        • 0 4

        • czyli własnie potwierdziłes ze niemasz zielonego pojecia o naprawie i konserwacji roweru

          • 5 1

        • To chętnie zobaczę

          rower przed takim serwisem i po :)
          Godzina to za mało, żeby rower dobrze umyć, a co dopiero wyserwisować...

          • 2 0

    • (1)

      Do czego używasz noża kuchennego serwisujac rower?

      • 0 1

      • multitul kuchenny

        jako łyżka do opon
        jako śrubokręt
        jako klucz do suportu i wielotrybu
        jako dźwignia do klinów
        jako szpachla do rdzy

        • 0 0

    • Wymień suport nożem (1)

      Nożem rower naprawi ... :))))

      • 4 0

      • kiedyś zrobiłem kapitalny remont roweru wyłowionego z Renu...
        w Święta, gdy wszystko tam było pozamykane...
        sztućcami (noże, widelce, dziadek do orzechów itp) i spożywką (oliwa, masło)

        nie pomalowałem, ponad rok jeździłem takim pordzewiałym, bo zardzewiał na uroczy złotawy kolor
        tylko na nim napisałem flamastrem "Rheingold"

        i budził szacun, a po bruku wydawał charakterystyczny klekot... szkoda, został tam... tęsknię...

        ;-)

        • 1 0

  • dno (3)

    śmieszny artykuł, rower i wszystko co związane z bieżącymi naprawami urosło do rangi zaawansowanego serwisu toyoty z napędem hybrydowym. szukają frajerów jak nic ... "serwisy rowerowe coraz częściej wychodzą do klientów z ciekawymi propozycjami, które mają zachęcić rowerzystów do korzystania z ich usług". proponuje jeszcze wymianę powietrza w dętce za 20zł za sztukę. Za 400zł mam komplet narzędzi do naprawy roweru i robie to sam w ramach hobby, włącznie z wymianą płynu w hydraulice.

    • 10 5

    • (2)

      tak tak, przeserwisuj sobie dobry damper. Kup sobie narzędzia do jego rozkręcenia, a potem się zorientuj, że zestaw naprawczy ma tylko dystrybutor na Polskę, ewentualnei można sciągnąć z DE...

      • 4 2

      • dno (1)

        jak mam serwisowac coś czego nie mam ? :) gdybym miał to pewnie bym zakupił specjalistyczne narzędzia. Cześci kupuje wysyłkowo cały czas bez przepłacania w 3miejskich sklepach rowerowych bo niektóre kosztują znacznie więcej niż w necie.

        • 1 2

        • Przestan
          Masz jakiś tani rower i piszesz o serwisowaniu jakbyś był ekspertem...
          Jasne, że szrot za 500zl to nie jest rower nad którym warto się spuszczac, jeśli lancuch posmarowany prawidłowo to już połowa sukcesu

          • 4 0

  • Jak chcesz by coś było zrobione dobrze, zrób to sam. (1)

    Jak mi w Wysepce wymienili linkę od hamulca to za tydzień biegłem po następną.

    • 14 2

    • Mogłeś biec po następną tylko z jednego powodu - bo się przetarła. A to jest możliwe, gdy klient się uprze, aby wymienić _tylko_linki_!!!! A że pancerze stare to wuj... to no serwis robi... a potem taka opinia

      • 2 3

  • Cena a uczciość

    Ja wolę oddać do serwisu, skoro u fryzjera płace często 200 zł i więcej za farbowanie z obcinaniem haha za co ?? To w serwisach rowerowych (uczciwych) Gdzie ktoś się stara, często się ubrudzi i nawkurza przy śrubach/suportach ktore ciężko odkręcić to i tak mało. To jest artykuł sponsorowany i trochę tu "dziwnie" z tym powietrzem i łożyskach po 4 000 ... Waga, styl jazdy, warunki ... To czasami po 2 000 padną a czasami trzymają klika lat tak jak moje ;)). Ważne żeby serwis był uczciwy ! W Gdańsku na Przymorzu/Zaspie (koło deptaka na molo w Brzeźnie w osiedlu) jest taki mały serwis rowerowy, byłam i polecam.

    • 2 1

  • Coraz mniej facetów.
    Ciotki nawet roweru nie potrafią naprawić.....
    Jakich czasów ja doczekałem tfu.

    • 3 1

  • Ceny z kosmosu! W tej cenie można oddać motocykl na przegląd, a jakby nie patrzeć, to znacznie bardziej skomplikowana materia.

    • 0 0

  • Omijać ten serwis z daleka! (1)

    Ignorancja i arogancja, traktowanie klientów z góry, kompletna nieznajomość serwisowania rowerów - zawsze poprawki, "ślepota" na występujące problemy z dostarczonym do serwisu rowerem, prowizorki serwisowe wzorowane na naszych wschodnich sąsiadach. I pośpiech, bo inni klienci czekają.

    Widocznie wszystko zamiast do mózgu poszło w nogi.

    • 3 1

    • Pit

      Który?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum