• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybory Samorządowe 2010, a sprawa rowerowa w Gdańsku

Krzysztof Kochanowicz
12 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Gdańska Kampania Rowerowa zwróciła się dziś do wszystkich kandydatów na fotel Prezydenta Miasta Gdańska, z pytaniami, dotyczącymi rozwoju komunikacji rowerowej w Gdańsku oraz stosunku do tej formy transportu i do współpracy z organizacjami rowerowymi.



Gdańska Kampania Rowerowa liczy, że odpowiedzi kandydatów (lub ich komitetów wyborczych) pozwolą przybliżyć poglądy na poniższe kwestie wyborcom - zarówno tym, którzy na co dzień poruszają się po Gdańsku na rowerze - jak i wszystkim innym osobom zainteresowanym rozwojem proekologicznej, zdrowej i niezwykle wydajnej formy transportu, jaką jest miejski ruch rowerowy.

Na odpowiedzi organizacja będzie czekać do 16 listopada. Dzień później podsumuje ankiety, a ich wyniki udostępni mediom.

Ankieta Rowerowa dla kandydatów na fotel Prezydenta Miasta Gdańska
1. Miasto Gdańsk, wraz z Gdynią i Sopotem, bierze udział w projekcie "Rozwój Komunikacji Rowerowej w Aglomeracji Gdańskiej w latach 2007-2013", dofinansowanym ze środków UE. Pierwotnie projekt przewidywał wybudowanie lub zmodernizowanie na terenie Gdańska ok. 96 km tras rowerowych. Jednak został on okrojony do zaledwie 23 km. Trasy rowerowe powstają też przy okazji większych inwestycji drogowych. Łącznie, w Gdańsku buduje się ok. 3-4 km tras rowerowych rocznie (trasa rowerowa to droga rowerowa, strefa pieszo rowerowa, pas rowerowy w jezdni lub ulica z ruchem rowerowym dopuszczonym pod prąd). Koszty tych inwestycji to obecnie ok. 3 promile (0,3 proc.!) rocznego budżetu inwestycyjnego miasta. Czy Pana/Pani zdaniem to wystarczy, czy też w przypadku objęcia prezydentury doprowadzi Pan/Pani do zwiększenia nakładów i ilości powstających tras rowerowych?

A. Taka ilość tras rowerowych budowanych rocznie w zupełności mnie zadowala.

B. To zdecydowanie za mało aby można było nazywać Gdańsk rowerowym liderem Polski, po objęciu prezydentury doprowadzę do powstawania minimum: .... km tras rowerowych rocznie (prosimy wpisać liczbę kilometrów).

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

2. Miasto Gdańsk, dopiero po kilkunastu latach rozwijania systemu komunikacji rowerowej, rozpoczęło niedawno montaż pierwszej partii bezpieczniejszych stojaków rowerowych (umożliwiają przypięcie roweru za ramę a nie tylko za przednie koło). Jednak to, czego brakuje w mieście najbardziej, czyli w pełni bezpieczne parkingi rowerowe (monitoring, wbudowane zapięcia z alarmem uruchamiane kartą miejską, zadaszenie), zwłaszcza przy stacjach SKM i głównych węzłach przesiadkowych, ma dopiero powstać w ramach projektu dofinansowanego z UE. Z roku na rok realizacja tych kluczowych inwestycji jest odsuwana (obecnie - na 2012 rok). Planowana ilość parkingów została zmniejszona, a szczegółowej lokalizacji i wymagań technicznych nie konsultuje się z organizacjami rowerowymi. Czy w przypadku objęcia prezydenckiego fotela doprowadzi Pan/Pani do przyspieszenia budowy sieci takich parkingów i powstania ich we wszystkich potrzebnych miejscach? Czy wyda Pan/Pani polecenie skonsultowania ich szczegółowej lokalizacji i warunków technicznych z organizacjami użytkowników rowerów?

A. Uważam że powstanie sieci bezpiecznych parkingów rowerowych nie jest najważniejsze a ich realizacja może poczekać. Konsultacje z użytkownikami są zbędne ponieważ wiedza projektantów i urzędników jest wystarczająca.

B. Doprowadzę do bezzwłocznych konsultacji projektów i lokalizacji parkingów oraz maksymalnego przyspieszenia ich realizacji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

3. Pomimo wieloletnich obietnic władz miasta, w wielu dużych inwestycjach miejskich, zaprojektowanych lub znajdujących się na etapie koncepcji i wizualizacji, takich jak np. ul. Nowa Wałowa, nowa ul. Jana z Kolna, Trasa Słowackiego, Droga Zielona - infrastruktura rowerowa nie istnieje lub też została zaprojektowana wbrew podstawowym normom i zdrowemu rozsądkowi. Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta miasta, doprowadzi Pan/Pani do publicznego przeglądu wszystkich tych inwestycji pod kątem uwzględnienia w nich potrzeb komunikacji rowerowej i umożliwi organizacjom rowerowym wniesienie uwag oraz uzgodnienie z projektantami zmian i poprawek które "uratują" te inwestycje dla komunikacji rowerowej?

A. Ruch rowerowy to zjawisko marginalne i moim zdaniem nie ma sensu dostosowywać tak dużych inwestycji miejskich do potrzeb rowerzystów.

B. Zgadzam się i bezzwłocznie zlecę taki przegląd oraz ewentualne poprawki w projektach i koncepcjach, o ile nie zagrozi to terminom i wykonalności technicznej poszczególnych inwestycji.

C. Wszystkie wymienione inwestycje muszą zostać w pełni dostosowane do potrzeb komunikacji rowerowej, będę oczekiwał od podległych mi urzędników maksymalnej współpracy z organizacjami rowerowymi w celu poprawienia bubli projektowych.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

4. Miasto Gdańsk, wspólnie z Gdynią, Sopotem, Pruszczem Gdańskim oraz Województwem Pomorskim, jest obecnie udziałowcem kolei SKM. Udziały miast i województwa to ok. 25% akcji spółki. Wykupywanie kolejnych udziałów nie przekłada się jednak na widoczny wpływ miast na politykę spółki. Pomimo wielokrotnych deklaracji władz, nadal nie został uregulowany problem przewozu rowerów w pociągach SKM. Zarząd Spółki w 2010 roku zrezygnował z dotychczasowego, bezpłatnego przewozu rowerów w okresie maj - październik, wprowadzając "promocję" - bilet na rower za 1 zł, dostępny wyłącznie w kasach SKM. Istnienie opłaty jak i konieczność zakupu biletu w specjalnym okienku - odstraszają i utrudniają używanie najbardziej nowoczesnego, elastycznego, szybkiego i proekologicznego środka komunikacji miejskiej, jakim w miastach całego świata staje się transport kombinowany - rower + sieciowa komunikacja publiczna. Polityka spółki stoi też w sprzeczności z działaniami innych podobnych przewoźników w Polsce (np. SKM i metro warszawskie wożą rowery bezpłatnie przez cały rok). Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta deklaruje się Pan/Pani wywrzeć nacisk na władze SKM w celu wprowadzenia bezpłatnego przewozu rowerów przez cały rok?

A. W tej dziedzinie nie mam zamiaru wywierać wpływu na władze SKM.

B. Tak, ponieważ uważam że integracja rowerów z SKM (bezpieczne przechowalnie przy przystankach oraz możliwość darmowego przewozu) to kluczowy element zarówno dla rozwoju ruchu rowerowego jak i dla zwiększenia ilości pasażerów samej SKMki oraz realna alternatywa dla korkującej Trójmiasto masowej motoryzacji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

5. Miasto Gdańsk posiadało duże doświadczenie we współpracy z organizacjami rowerowymi (organizacje te bezpłatnie współtworzyły m.in. projekt dofinansowania rozbudowy sieci dróg rowerowych ze środków GEF, studium wykonalności obecnie realizowanego projektu finansowanego ze środków UE a także opiniowały cały szereg inwestycji rowerowych). Współpraca ta odbywała się przede wszystkim na forum otwartego, społecznego zespołu doradczego przy prezydencie miasta (powołanego w 1998 r.). Niestety, od ok. 2 lat, władze miasta zaprzestały organizowania tego typu spotkań. Od półtora roku nie są także konsultowane żadne projekty infrastruktury rowerowej. Zamiast dialogu społecznego zapowiadane jest powstanie... miejskiej strony internetowej na tematy rowerowe. Po ewentualnym wyborze Pana/Pani na stanowisku prezydenta:

A. Będę kontynuował obecną politykę władz miasta. Konsultacje społeczne nie są konieczne, ponieważ urzędnicy i projektanci posiadają dostateczną wiedzę aby decydować o sposobach rozwoju komunikacji rowerowej w mieście a strona internetowa to wystarczający kanał debaty z użytkownikami rowerów.

B. Polecę podległym urzędnikom natychmiastowe przywrócenie konsultacji społecznych inwestycji rowerowych i możliwie szybko spotkam się z przedstawicielami wszystkich zainteresowanych organizacji rowerowych w celu wypracowania zasad ścisłej współpracy nawiązujących do zarzuconej tradycji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:


Koordynatorzy Gdańskiej Kampanii Rowerowej:
Roger Jackowski
Michał Błaut
Gdańska Kampania Rowerowa
projekt stowarzyszenia
Obywatelska Liga Ekologiczna



Opracował:

Opinie (81) 2 zablokowane

  • Komitety kapitalistów chcących wstrzymania budowy ścieżki rowerowej

    przy ul. Kartuskiej! Zbierają od naiwnych mieszkańców po 20zł,na adwokatów. Niezły cyrk! Co na to kandydaci na prezydenta Gdańska?

    • 5 0

  • Dlaczego prezydent mami Gdańszczan w reklamówkach na tle nowych dróg?

    Czy nie bylo lepszego rozwiązania dla Łostowickiej niż rondo? Było: wiadukt, ale ECS wazniejszy! I tak jes tze wszytskimi drogami w tym mieście. Panu A mowiczowi dziekujemy

    • 0 2

  • Niech ktoś mnie oświeci jak mozna przez 2 lata projektowac stojaki dla rowerów? (3)

    Wszędzie narzekają że wydajność pracy w Polsce jest na najniższym poziomie ten poziom najwyraźniej zaniżają właśnie urzędnicy.
    A to dlatego ze sa wybieraniu z pionu politycznego i po znajomości.Niech ktoś mi powie która firma by potrafiła na siebie zarobić gdyby jej pracownicy pracowali tak jak urzędnicy!! Dla przykładu zatrudniam murarza a sie okazuje ze on murować nie umie i daje ogłoszenie ludzie powiedzcie jak postawić ścianę bo ja nie mam pojęcia.
    Tak samo jest z oficerem rowerowym i innymi urzędnikami niekompetentni ludzie zatrudnieni na cały etat pytają się mieszkańców miasta powiedzcie co chcecie i jak to ma wyglądać .To poco zostali zatrudnieni skoro nic nie potrafią i sie pytają!!Ale najlepsze jest to ze jak już sie ludzie nad nimi zlitują i im podpowiedzą to oni i tak albo nic nie robią albo zrobią byle jak zupełnie odwrotnie po swojemu!!

    • 2 3

    • Nie ma to jak wyprowadzić się na wieś;) (2)

      Cisza, spokój i stojakow rowerowych nikt nie potrzebuje. Roweru nie ukradna bo każdy tu się zna, każdy przynajmniej po dwa rowery ma. Nie zazdroszcze Wam mieszczuchy, nie zazdroszcze.

      • 1 1

      • na wsi ztego co pokazuja tez nie wesoło ciagle kłótnie o miedze :)

        Wójta tez wybieracie i sołtysa itp

        • 0 0

      • zdonżasz rowerem do kina?

        • 0 0

  • tak 3mac!!!

    atakowac radnych niech przedstawia swoje pomysly, lub ich brak ....

    • 1 0

  • Obiecanki PAWŁA ADAMOWICZA

    Po raz kolejny partia P.O. uaktywnia się z wielkimi hasłami przed wyborami, a potem nagle sprawy umykają. Takim włodarzem jest Paweł A. dobrze nam wszystkim znany! Pozostałe duże Partie też rzucają hasła, ale jedynie w błoto.
    W wyborach samorządowych nie duże władze mają siłę tylko maluccy-nasi przedstawiciele z rodzin,podwórek, osiedli. To ONI znają nasze problemy i oni bez układów politycznych mogą je rozwiązywać lokalnie.
    sam sprawdź: www.nowygdansk.pl , ja się do nich przekonałem!Mam też kandydata: lista 21 nr 2 , dobry człowiek na radnego!!!

    • 0 1

  • WSZYSTKO WAM OBIECAM. TAK JAK DOTYCHCZAS. CO JA BĘDĘ ROBIŁ JAK MNIE NIE WYBIERZECIE?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum