• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybory Samorządowe 2010, a sprawa rowerowa w Gdańsku

Krzysztof Kochanowicz
12 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Gdańska Kampania Rowerowa zwróciła się dziś do wszystkich kandydatów na fotel Prezydenta Miasta Gdańska, z pytaniami, dotyczącymi rozwoju komunikacji rowerowej w Gdańsku oraz stosunku do tej formy transportu i do współpracy z organizacjami rowerowymi.



Gdańska Kampania Rowerowa liczy, że odpowiedzi kandydatów (lub ich komitetów wyborczych) pozwolą przybliżyć poglądy na poniższe kwestie wyborcom - zarówno tym, którzy na co dzień poruszają się po Gdańsku na rowerze - jak i wszystkim innym osobom zainteresowanym rozwojem proekologicznej, zdrowej i niezwykle wydajnej formy transportu, jaką jest miejski ruch rowerowy.

Na odpowiedzi organizacja będzie czekać do 16 listopada. Dzień później podsumuje ankiety, a ich wyniki udostępni mediom.

Ankieta Rowerowa dla kandydatów na fotel Prezydenta Miasta Gdańska
1. Miasto Gdańsk, wraz z Gdynią i Sopotem, bierze udział w projekcie "Rozwój Komunikacji Rowerowej w Aglomeracji Gdańskiej w latach 2007-2013", dofinansowanym ze środków UE. Pierwotnie projekt przewidywał wybudowanie lub zmodernizowanie na terenie Gdańska ok. 96 km tras rowerowych. Jednak został on okrojony do zaledwie 23 km. Trasy rowerowe powstają też przy okazji większych inwestycji drogowych. Łącznie, w Gdańsku buduje się ok. 3-4 km tras rowerowych rocznie (trasa rowerowa to droga rowerowa, strefa pieszo rowerowa, pas rowerowy w jezdni lub ulica z ruchem rowerowym dopuszczonym pod prąd). Koszty tych inwestycji to obecnie ok. 3 promile (0,3 proc.!) rocznego budżetu inwestycyjnego miasta. Czy Pana/Pani zdaniem to wystarczy, czy też w przypadku objęcia prezydentury doprowadzi Pan/Pani do zwiększenia nakładów i ilości powstających tras rowerowych?

A. Taka ilość tras rowerowych budowanych rocznie w zupełności mnie zadowala.

B. To zdecydowanie za mało aby można było nazywać Gdańsk rowerowym liderem Polski, po objęciu prezydentury doprowadzę do powstawania minimum: .... km tras rowerowych rocznie (prosimy wpisać liczbę kilometrów).

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

2. Miasto Gdańsk, dopiero po kilkunastu latach rozwijania systemu komunikacji rowerowej, rozpoczęło niedawno montaż pierwszej partii bezpieczniejszych stojaków rowerowych (umożliwiają przypięcie roweru za ramę a nie tylko za przednie koło). Jednak to, czego brakuje w mieście najbardziej, czyli w pełni bezpieczne parkingi rowerowe (monitoring, wbudowane zapięcia z alarmem uruchamiane kartą miejską, zadaszenie), zwłaszcza przy stacjach SKM i głównych węzłach przesiadkowych, ma dopiero powstać w ramach projektu dofinansowanego z UE. Z roku na rok realizacja tych kluczowych inwestycji jest odsuwana (obecnie - na 2012 rok). Planowana ilość parkingów została zmniejszona, a szczegółowej lokalizacji i wymagań technicznych nie konsultuje się z organizacjami rowerowymi. Czy w przypadku objęcia prezydenckiego fotela doprowadzi Pan/Pani do przyspieszenia budowy sieci takich parkingów i powstania ich we wszystkich potrzebnych miejscach? Czy wyda Pan/Pani polecenie skonsultowania ich szczegółowej lokalizacji i warunków technicznych z organizacjami użytkowników rowerów?

A. Uważam że powstanie sieci bezpiecznych parkingów rowerowych nie jest najważniejsze a ich realizacja może poczekać. Konsultacje z użytkownikami są zbędne ponieważ wiedza projektantów i urzędników jest wystarczająca.

B. Doprowadzę do bezzwłocznych konsultacji projektów i lokalizacji parkingów oraz maksymalnego przyspieszenia ich realizacji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

3. Pomimo wieloletnich obietnic władz miasta, w wielu dużych inwestycjach miejskich, zaprojektowanych lub znajdujących się na etapie koncepcji i wizualizacji, takich jak np. ul. Nowa Wałowa, nowa ul. Jana z Kolna, Trasa Słowackiego, Droga Zielona - infrastruktura rowerowa nie istnieje lub też została zaprojektowana wbrew podstawowym normom i zdrowemu rozsądkowi. Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta miasta, doprowadzi Pan/Pani do publicznego przeglądu wszystkich tych inwestycji pod kątem uwzględnienia w nich potrzeb komunikacji rowerowej i umożliwi organizacjom rowerowym wniesienie uwag oraz uzgodnienie z projektantami zmian i poprawek które "uratują" te inwestycje dla komunikacji rowerowej?

A. Ruch rowerowy to zjawisko marginalne i moim zdaniem nie ma sensu dostosowywać tak dużych inwestycji miejskich do potrzeb rowerzystów.

B. Zgadzam się i bezzwłocznie zlecę taki przegląd oraz ewentualne poprawki w projektach i koncepcjach, o ile nie zagrozi to terminom i wykonalności technicznej poszczególnych inwestycji.

C. Wszystkie wymienione inwestycje muszą zostać w pełni dostosowane do potrzeb komunikacji rowerowej, będę oczekiwał od podległych mi urzędników maksymalnej współpracy z organizacjami rowerowymi w celu poprawienia bubli projektowych.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

4. Miasto Gdańsk, wspólnie z Gdynią, Sopotem, Pruszczem Gdańskim oraz Województwem Pomorskim, jest obecnie udziałowcem kolei SKM. Udziały miast i województwa to ok. 25% akcji spółki. Wykupywanie kolejnych udziałów nie przekłada się jednak na widoczny wpływ miast na politykę spółki. Pomimo wielokrotnych deklaracji władz, nadal nie został uregulowany problem przewozu rowerów w pociągach SKM. Zarząd Spółki w 2010 roku zrezygnował z dotychczasowego, bezpłatnego przewozu rowerów w okresie maj - październik, wprowadzając "promocję" - bilet na rower za 1 zł, dostępny wyłącznie w kasach SKM. Istnienie opłaty jak i konieczność zakupu biletu w specjalnym okienku - odstraszają i utrudniają używanie najbardziej nowoczesnego, elastycznego, szybkiego i proekologicznego środka komunikacji miejskiej, jakim w miastach całego świata staje się transport kombinowany - rower + sieciowa komunikacja publiczna. Polityka spółki stoi też w sprzeczności z działaniami innych podobnych przewoźników w Polsce (np. SKM i metro warszawskie wożą rowery bezpłatnie przez cały rok). Czy w przypadku objęcia funkcji prezydenta deklaruje się Pan/Pani wywrzeć nacisk na władze SKM w celu wprowadzenia bezpłatnego przewozu rowerów przez cały rok?

A. W tej dziedzinie nie mam zamiaru wywierać wpływu na władze SKM.

B. Tak, ponieważ uważam że integracja rowerów z SKM (bezpieczne przechowalnie przy przystankach oraz możliwość darmowego przewozu) to kluczowy element zarówno dla rozwoju ruchu rowerowego jak i dla zwiększenia ilości pasażerów samej SKMki oraz realna alternatywa dla korkującej Trójmiasto masowej motoryzacji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:

5. Miasto Gdańsk posiadało duże doświadczenie we współpracy z organizacjami rowerowymi (organizacje te bezpłatnie współtworzyły m.in. projekt dofinansowania rozbudowy sieci dróg rowerowych ze środków GEF, studium wykonalności obecnie realizowanego projektu finansowanego ze środków UE a także opiniowały cały szereg inwestycji rowerowych). Współpraca ta odbywała się przede wszystkim na forum otwartego, społecznego zespołu doradczego przy prezydencie miasta (powołanego w 1998 r.). Niestety, od ok. 2 lat, władze miasta zaprzestały organizowania tego typu spotkań. Od półtora roku nie są także konsultowane żadne projekty infrastruktury rowerowej. Zamiast dialogu społecznego zapowiadane jest powstanie... miejskiej strony internetowej na tematy rowerowe. Po ewentualnym wyborze Pana/Pani na stanowisku prezydenta:

A. Będę kontynuował obecną politykę władz miasta. Konsultacje społeczne nie są konieczne, ponieważ urzędnicy i projektanci posiadają dostateczną wiedzę aby decydować o sposobach rozwoju komunikacji rowerowej w mieście a strona internetowa to wystarczający kanał debaty z użytkownikami rowerów.

B. Polecę podległym urzędnikom natychmiastowe przywrócenie konsultacji społecznych inwestycji rowerowych i możliwie szybko spotkam się z przedstawicielami wszystkich zainteresowanych organizacji rowerowych w celu wypracowania zasad ścisłej współpracy nawiązujących do zarzuconej tradycji.

C. Odpowiedź własna kandydata/tki:


Koordynatorzy Gdańskiej Kampanii Rowerowej:
Roger Jackowski
Michał Błaut
Gdańska Kampania Rowerowa
projekt stowarzyszenia
Obywatelska Liga Ekologiczna



Opracował:

Opinie (81) 2 zablokowane

  • proponuję inny zestaw pytań (1)

    - czy miasto ma być dla ludzi czy dla samochodów ?

    - czy drogi rowerowe budowane są po to by (a) zwiększyć ruch rowerów do przewidzianego w podpisanej przez Gdańsk Karcie Brukselskiej poziomu 15% udziału w ogólnej liczbie przejazdów w mieście w roku 2010 czy też (b) by zminimalizować ruch rowerzystów na jezdniach miasta?

    - czy podane poziomy ruchu rowerowego mają być traktowane (a) jako poziomy minimalne czy (b) poziom utopijny do czarowania urzędników z Komisji Europejskiej?

    • 8 4

    • ciekawe jakie argumenty ma ten, co postawił minusa?

      chyba że to jakiś troll który tylko smuci a wyrażać się nie potrafi

      • 1 2

  • Ścieżka rowerowa na Powstańców Warszawskich (1)

    Miało nie być, a wygląda, że robią (w górnej części jako trakt pieszo-rowerowy(?). Szacunek dla tego, kto to przemyślał i zmienił zdanie.
    Jeśli to Oficer Rowerowy lub. p. Lisicki się tu przyłożył do sprawy - Brawo.

    • 6 4

    • całyczas jak co kolwiek robia to ponizej najmniejszych standartów cały czas kłada wielkie krawezniki na przejazdach rowerowych

      cały czas sa dziury nawet na nowych sfaltówkach a studzienki sa tak robione ze jest wtym miejscu albo wielka góra albo wiel albo najlepsze pomysły to kostka dziurawka na ostrym za krecie rowerowym czy robienie takich zakrętów gdzie krzaki i drzewa zabraniając ze nie widać czy ktoś nie jedzie z naprzeciwka a to ważne bo drogi rowerowe sa bardzo wąskie.
      dopiero jak telewizja pokaże te fuszerki to mówią ze poprawia ale guzik robią !!!

      • 3 2

  • Kiedy będzie w końcu trasa rowerowa na Westerplatte ? (1)

    Jest to miejsce uczęszczane przez wszystkich dostojników państwowych i lokalnych (i wszyscy się nim chwalą) ale żaden z nich nie ruszy d..y aby zrobić coś w sprawie trasy rowerowej w tym kierunku.

    • 6 1

    • Najpierw trzeba zmienić władze miasta

      • 0 1

  • Przypominam (2)

    wszystkim wyborcom w Gdyni, że za ścieżki rowerowe w tym mieście "odpowiada" dr.M Wołek - jeszcze radny.

    • 2 3

    • to rowerzysci juz wiedzą na kogo niegłosowac w gdyni pamietajcie:)

      o tym 21

      • 1 4

    • No i dr Wołek widać wiele zmienia

      powstała kładka rowerowo/piesza przez tory i jezdnie obok PPN-T aż do Gdyni Sportowej, następna na Wzgórzu równoległa do torów, trochę dalej kładka nad Piłsudskiego do węzła Cegielskiej. Ścieżki obok Trasy Gdyńskiej, i wiele, wiele innych. A w zamyśle jest jeszcze więcej. Wyczekiwanie na proj. Szczyta opóźnił gdyńskie ścieżki o ok 3,5 roku, obecnie wiadomo, ze była to Wojewódzko/Marszałkowska jak zwykle ściema.

      • 1 2

  • tak jak obecne władze napaćkaly Gdańsk ścieżkami rowerowymi do nikąd to zakrawa na mistrzostwo w bezmyślności

    jak można rządzić" metropolią' jak nie ma się pojęcia o położeniu większości ulic i nie było w kilku dzielnicach.
    przez dwanaście lat to szympans by się topografii miasta nauczył!

    • 5 4

  • Ale bzdury (8)

    Przecież ta ankieta to jeszcze jeden bzdet niedopieszczonego Rodżusia i jego zapomnianych funfli. Przy każdej z tras o których napisali są przewidziane drogi rowerowe. Projekty są opiniowane z oficerem rowerowym, który często jedzie na nich jak na łysej kobyle i trzeba dużo i często zmieniać. A to, że nie opiniuje się z całą sforą różnych oszołomów to bardzo dobrze, bo uzgodnienia trwałyby miesiącami. Mam gdzieś oficera rowerowego, ale to że parkingi rowerowe powstają w momencie, gdy on się pojawił to chyba widoczny znak, że coś robi.

    • 5 6

    • majstersztyk klakierki ;-)))) (1)

      bez żenady w biały dzień tak przy ludziach.... wstyd :-)))))

      • 4 4

      • :)))

        władze miasta się uczą jak postępować z przypadkowym społeczeństwem. Teraz przypadkowe społeczeństwo przestaje być przypadkowe :))

        • 3 0

    • masz na mysli te parkingi ktore powstaly 2 lata temu?

      bo tyle mniej wiecej dziala oficer rowerowy. ja rozumiem ze jest wiele potrzeb w miescie i wypada byc cierpliwym. i doceniam ze cos juz stanelo na miescie. niemniej tempo inwestycji nie licuje z szybkoscia roweru jako srodka transportu a juz napewno nie z terminami w jakich odprowadzam podatki (m.in. do kasy miasta)

      • 2 1

    • to albo pisał on sam albo jego kolerzka (4)

      tak bez wazeliny w d...pe wchodzić to trzeba naprawdę nie mieć zahamowań!!!! :) Ale co sie dziwić ten Kitlński sam jest taki sam .Nie robi kompletnie nic o jakich po prawkach piszesz skoro to co jest zrobione to potrafi 7 letnie dziecko wymyśli i zrobić 100 razy lepiej ii jeszcze na takie rzeczy potrzebował kilka lat!!
      A ignorancie pewnie nie zauważyłeś że ta cała inicjatywa to właśnie została wykonana dzięki społecznej organizacji rowerowej.Oni nie pracują za nasza kasę robią to za darmo !!.Wiec zanim zaczniesz wyzywać walni się w ta makówkę i przestań lizać d....pe urzędasom to wtedy może oczy otworzysz.
      Urzędasy pierdzą w stołki za naszą kasę !!!I wszystko odbija się od nich jak od ściany.Dlatego nie było konkursu na oficera rowerowego bo miała zostać nim osoba nie kompetentna marionetka,taki co będzie robił to co oczekuje od niego UM czyli nic!!Bez zgody UM nie ruszy nawet palcem w bucie!!
      Gdyby była konkurs na te stanowisko osoba wybrana robiła by wszystko by pokazać ze na nie zasługuje .Były by sprawozdania z tego co zrobił w każdym miesiącu i Co blokuje UM .I wtedy by sie okazało jak to jest z polityka urzędasów względem rowerzystów a tak cicho sza Kitliński kompletnie nie robi nic zgadza sie ze wszystkim .Właśnie po to został wybrany ze swoich bo to człowiek z UM a nie z rowerzystów!@!

      • 1 5

      • Kiliński ma zapewnioną pracę na 8 lat, więc będzie się dopiero starał pod koniec

        Adamowicz znalazł sobie przydupasa i pozbył się niewygodnych rowerzystów, którzy mu ciągle truli dupę, że nie wywiązuje się ze swych obietnic. Budyń, już nawet u cyklistów ma przerąbane

        • 2 2

      • Niezły jesteś (2)

        Ty biker naprawdę masz niezłe parcie na tą fuchę. Pogadaj z budyniem to może cię chociaż jakimś podoficerem zrobią. Sierżant w woju to nieźle może morde drzeć, a widać, że masz do tego talent. Pozdro.

        • 4 0

        • Srodki są ograniczone na iwestycje rowerowe wiec oficer rowerowy powinien byc zatrudniony na max 3 godziny dziennie!!! (1)

          No chyba ze sam stara się o do finansowanie dla miasta czego na 100% ten obecny nie robi bo jest tylko figurantem...
          To żądam jako podatnik szczegółowego wykazu co robi oficer rowerowy przez 8 godzin dziennie każdego miesiąca od 2 lat!! Skoro wyniki są tak marne.
          Może jeszcze bierze nad godziny? :) hi hi hi.
          To by mnie nie zdziwiło ludzie tego pokroju pewnie godzinami w UM siedzą na naszej klasie albo FB .
          Gdyby pracował by w prywatnej firmie wyleciał by z roboty już następnego dnia!!

          • 1 2

          • taki rzecznik UM na przykład całymi dniami siedzi w necie

            i broni swego pryncypała na forach internetowych. Poszedł nawet o poziom dalej i założył bloga, by dokopywać Nic o nas bez nas. Dorwać się do władzy to fajna rzecz, można swoich ludzi porozsadzać na stołkach i płacić im za pracę na rzecz słupków wyborczych. Płacić nie ze swojej kieszeni.

            • 0 0

  • A poszli mi z tymi ścieżkami.... innych problemów nie ma ???

    WAŻNIEJSZYCH o NIEBO !!!!

    • 3 14

  • Tak własnie marnuja kase naszą kase na bezmyslne pseudo drogi rowerowe (2)

    Na ul.Obrońców Wybrzeża prywatny inwestor przy galerii przymorze częściowo za swoja kasę wykonał drogę rowerowa według projektu UM jak zawsze wymyślili jakieś idiotyczne i spowalniacze i progi które utrudniają jazdę rolkarzom i rowerom miejskim za to szalejącym na góralach wogle nie odczuwają, nie została zrobiona do końca ulicy,ale to norma u nas dobrze ze chociaż tyle zrobili.Ale jakiś mądrala pewnie Oficer rowerowy :) wymyślił ze równolegle do niej po drugiej stronie ulicy Obrońców Wybrzeża też zrobią drogę rowerową i zrobili około 100 metrów.Droga jest kompletnie nie potrzebna bo i tak trzeba przejechać na druga stronę ulicy by jechać dalej!!
    Ale najlepsze jest to ze zrobili ją z kostki dziurawki .Nie da sie po niej kompletnie jechać bo są same dziury.Gdy ktoś się w zdenerwował i zawiadomił telewizje która z filmowała i zapytała UM to oni przyznali ze rzeczywiście spartolili to i ze to pomysł kompletnie nietrafiony obiecali przed kamerami ze zostanie wymieniona i wykonana poprawnie!!Do dzisiaj nic nie zrobili!! Wykonanie kosztowało kupę kasy wykonanie jej odnowa będzie kosztowało drugie tyle .A najlepsze jest te 100 metrów drogi rowerowej tam jest kompletnie nie potrzebne!! bo po drugiej stronie ulicy jest już droga Czyli kasa wyrzucona w błoto kto odpowie za marnotrawstwo pieniędzy podatników? Nikt !!!
    Albo robią coś raz a porządnie albo wcale ..A u nas robią troszkę byle jak potem 500 razy poprawki które kosztują kilka razy więcej!!

    Urzędasy latały zagranice na nasz koszt pod pretekstem by zobaczyć jak tam sie robi drogi rowerowe i jakie maja rozwiązania komunikacyjne.I co jakie wnioski??? A no takie ze nadal robią wszystko kompletnie byle jak bezmyślnie i po swojemu .Gratulacje dla oficera rowerowego za to ze stojaki na rowery projektował przez 2 lata i nadal nie potrafił zaprojektować takich funkcjonalnych jak jest to na zachodzie to na prawdę musiał być ogromny wysiłek umysłowy :)

    • 7 2

    • Roboty Pana Oficera nie widać. Tylko obiecanki.

      A te ok. 80 m drogi rowerowej z dziurawych płyt betonowych to Gdańska Idiotyczna Droga Rowerowa im A. Szczyta. Pisałem do UM i Leclerca i do oficera - był projekt, wszystko ok.
      Publiczne pieniądze, wiadomo !!

      • 0 3

    • rolki

      A wiesz kolego / koleżanko, że wg przepisów rolkarz jest pieszym i nie ma prawa poruszać się po ścieżce rowerowej?

      Z resztą się zgadzam.

      • 2 0

  • kiełbasa wyborcza (2)

    A może tak w ramach kiełbasy wyborczej puścić jakąś maszynę i wyczyścić drogi rowerowe z jesiennych brudów .

    • 8 0

    • niech Adamowicz ze swymi głosami z RM przejdzie się i pozbiera śmieci z kampani wyborczej, które porozwieszali i porozrzucali po mieście.

      • 5 1

    • Po lisciach sie jeszce da jechacchoc bardzo wolno bo poslizg na mokrych lisciach na zakrecie jest nie bezpieczny

      Ale gdy spadnie śnieg to po zasypanych drogach rowerowych już będzie jeździć tylko górale.UM co roku puszcza plotkę ze przeznaczył kasę na odmierzanie chociaż głównych dróg.Ale co roku jak zawsze sie okazuje ze nic tej kasy nie wykorzystali bo nic nie od śnieżali. Zagranicą gdybyś sie poślizgnął i miał jaka kol wiek szkodę to dostaniesz odszkodowanie bo wszyscy wiedzą ze rowerami nawet w Skandynawii ludzie jada do pracy cały rok .W Polsce by cie wyśmiali i dostał byś figę z makiem. :)

      • 3 1

  • Buble???

    1. Dzisiaj miałem wątpliwą przyjemność przejechać się pasami rowerowymi
    na Rajskiej w Gdańsku Stare Miasto
    jechałem z wózkiem rowerowym i ilość dziur w jezdni i gigantycznych
    kałuż z zastaną wodą poprostu mnie załamała
    na odcinku od św. Katarzyn do Medisona musiałem jechać pasem dla
    samochodów bo nie miałem pewności jak wielka dziura kryje się pod taflą wody
    dochodzę do wniosku że taka domowa produkcja ścieżek bez wcześniejszego
    remontu drogi to zwykłe oszustwo.
    2. Zgłaszałem już do SKM że nie mają oznaczonych nowych składów gdzie
    jest przedział dla rowerów i dla wózków inwalidzkich z tzw. rampami,
    odpisali że to rozważą, jak widać na razie nie rozważyli - czy ktoś
    widział kiedyś w tzw wyremontowanych składach jak chociaż raz użyto
    rampy dla wózków inwalidzkich???

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum