• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus dla rowerzystów wraca do tunelu pod Martwą Wisłą

Kamil Gołębiowski
14 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dodatkowo do ośmiu miejsc w autobusie, dostępna będzie rowerowa przyczepa mieszcząca kolejnych 20 jednośladów. Dodatkowo do ośmiu miejsc w autobusie, dostępna będzie rowerowa przyczepa mieszcząca kolejnych 20 jednośladów.

Tydzień szybciej niż w zeszłym roku wrócą autobusy sezonowe. Będzie nimi można pojechać z rowerem przez tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, do zoo w Oliwie zobacz na mapie Gdańska oraz na Westerplatte zobacz na mapie Gdańska.



Jak zorganizować przeprawę rowerową przez Martwą Wisłę?

Od soboty 21 kwietnia ruszą trzy autobusowe linie sezonowe w Gdańsku. Ta dobra wiadomość dla pasażerów oznacza, że będzie można o ponad tydzień szybciej niż rok temu dojechać autobusami przyspieszonej linii 606 z Dworca Głównego na Westerplatte, dodatkową linią 622 z Oliwy do zoo, a także przewieźć rower tunelem pod Martwą Wisłą, korzystając z linii 658. Wszystkie linie funkcjonować będą do odwołania.

Jesienią zeszłego roku pasażerowie z rowerami przeżyli nieprzyjemną niespodziankę, gdy bez wcześniejszego ostrzeżenia ich autobus "zniknął", a oni zostali na przystankach. Nie wolno im było również przejechać tunelem.

Czytaj więcej
: Autobus dla rowerzystów zniknął do marca


Linia rowerowa (dawniej 258) zmienia numer na 658



Nowa linia będzie funkcjonować w relacji Stadion Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska - Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, tak samo jak linia 258 w roku ubiegłym. W dni powszednie kursować będzie przez cały dzień. W szczytach (w godz. 6-9 oraz 14-17) co 20 minut, poza szczytem co 40 minut. W soboty, niedziele i święta w godz. 10-19 co ok. 20-25 minut.

Obowiązuje na niej taryfa zwykła, co oznacza, że rowerzyści płacą tylko za siebie, a rower jedzie bezpłatnie. Na linii kursować będzie autobus przystosowany do przewozu rowerów: maksymalnie pojedzie nim osiem jednośladów. Sześć zawieszonych w pionie na specjalnych wieszakach i opcjonalnie kolejne dwa rowery na stojąco, jeżeli będzie wystarczająco miejsca. Pojazd będzie wyposażony w przyczepę, w której dodatkowo będzie mogło pojechać dwadzieścia rowerów.

Linia rowerowa w Gdańsku pozostanie tylko jako sezonowa



Sezonowa "linia rowerowa" funkcjonująca przez tunel pod Martwą Wisłą pod numerem 658, zastąpiła kursujący wcześniej w stałym rozkładzie autobus linii 258. Dlaczego?

- Zmiana ta została poprzedzona kilkumiesięczną obserwacją napełnień na linii 258 w miesiącach jesiennych, zimowych i na przedwiośniu. Zainteresowanie linią od października do marca było niewielkie. Przez cały dzień bywały kursy bez ani jednego pasażera, a sporadycznie zdarzało się zaledwie kilkoro pasażerów z rowerami. Nie było więc ekonomicznego uzasadnienia dla utrzymywania linii 258 w takim kształcie, stąd decyzja o zmianie linii na sezonową. Zaoszczędzone w ten sposób środki finansowe wzmocniły połączenia autobusowe w innych rejonach miasta - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W praktyce oznacza to, że przejazd z rowerem nadal będzie zależał od dostępności autobusów i wiązał się z kosztami, podczas gdy przejazd tunelem dla kierowców samochodów pozostanie bezpłatny oraz możliwy bez sezonowych przerw i oczekiwania na transport.

Pojawia się natomiast pewna nadzieja na korzystną zmianę. Tunel pod Martwą Wisłą nie okazał się wystarczającym rozwiązaniem ani dla mieszkańców, ani dla turystów. Z tego względu miasto Gdańsk jest zainteresowane ponownym uruchomieniem przeprawy promowej i złożyło zapytanie ofertowe.

W zależności od zaoferowanych warunków może ono, choć nie musi, zakończyć się wyłonieniem wykonawcy. Jednostka wodna powinna być zdolna przetransportować jednorazowo 10-20 pieszych oraz 5-10 rowerów. Rozważane są dwa warianty trasy:

  1. Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Nabrzeże Zbożowe
  2. Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Latarnia Morska - Nabrzeże Zbożowe

Prom funkcjonowałby od 1 maja do 31 października. W maju, czerwcu, wrześniu i październiku w dni robocze przewiduje się wykonanie 13 rejsów co 60 minut (w godz. 7-19), zaś w soboty, niedziele i święta 30 rejsów w ciągu dnia.

Schemat trzech sezonowych linii autobusowych, które uruchomione zostaną w sobotę 21 kwietnia. Sezonowa linia rowerowa 658 zastępuje dawną 258, która była początkowo planowana jako całoroczna. Schemat trzech sezonowych linii autobusowych, które uruchomione zostaną w sobotę 21 kwietnia. Sezonowa linia rowerowa 658 zastępuje dawną 258, która była początkowo planowana jako całoroczna.

Dodatkowo wracają, znane z poprzednich sezonów zarówno mieszkańcom Gdańska, jak i przyjezdnym, sezonowe linie autobusowe do zoo i na Westerplatte.



Zmiany na linii 606 na Westerplatte

Funkcjonuje na trasie Wały Piastowskie (dworzec PKP) zobacz na mapie Gdańska - Westerplatte zobacz na mapie Gdańska, w dni powszednie w godz. 10-14, a w dni wolne od pracy w godz. 10-18. Na trasie linii obowiązywać będzie ograniczona liczba przystanków: "Wały Piastowskie", "Dworzec Główny", "Brama Wyżynna", "Ku Ujściu"(n/ż), "Twierdza Wisłoujście"(n/ż), "Przystań Żeglugi", "Westerplatte". Pojazdy będą kursować z częstotliwością co 80 minut, niezależnie od dnia i godziny.

Linia 622 z Oliwy zobacz na mapie Gdańska do ZOO zobacz na mapie Gdańska

Linia będzie funkcjonować w relacji Oliwa Pętla Tramwajowa - Oliwa ZOO, w dni powszednie oraz weekendy i święta w godz. 9-19, na stałej trasie, tj.: Oliwa Pętla Tramwajowa - Spacerowa - Oliwa zoo. Na trasie przejazdu będą obowiązywać wszystkie istniejące przystanki. W dni powszednie kursować będzie w godz. 9-19, co około 30 minut. W soboty, niedziele i święta będzie można korzystać z tej linii w godz. 9-19, co 20-30 min.

Dlaczego linia sezonowa dla rowerzystów w Gdańsku szybciej?



W 2017 r. linie sezonowe ruszyły 29 kwietnia - skąd szybszy start w tym roku?

Wynika to z popytu na te linie oraz dobrej pogody, jakiej spodziewamy się w kwietniu - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Koniec kursowania zależny od aury

Wszystkie linie sezonowe będą funkcjonować w 2018 r. do odwołania.

- Pogoda lubi nam płatać figle, dlatego zachowaliśmy możliwość podjęcia w terminie późniejszym decyzji o zawieszeniu funkcjonowania linii sezonowych - tłumaczy Jerzy Dobaczewski.
Szczegółowe rozkłady jazdy dla linii sezonowych dostępne będą w przyszłym tygodniu na stronie internetowej ZTM.

Opinie (244) 3 zablokowane

  • czas załadunku

    Przyczepa na rowery jest niby OK, ale jak osoby bez doświadczenia i odrobiny gibkości zabiorą się za ładowanie rowerów, to będzie trwało wieki, a i rower może spaść. Z drugiej strony słabo widzę konieczność zaangażowania kierowcy w załadunek. Jak jeden człowiek ma załadować 20 rowerów w kilka minut, w upalny dzień, nie spocić się, sprzedawać bilety pasażerom czystymi rękoma i w pachnącej koszuli i jeszcze skupić się na bezpiecznej jeździe, kiedy mu pot kapie z czoła?

    • 0 0

  • Jedna nitka w tunelu powinna być dla szrotow (17)

    a druga dla pieszych i rowerów.

    • 59 91

    • ankietę: (7)

      -"pozwolić na jazdę rowerem przez tunel"i 22 kretynów którzy to popieraja,przeciez samochodami jada wszyscy 90 km/h wyprzedaja sie z kazdej strony i jeszcze chcecie tam rowery wpuscic?
      -dla mnie to tak samo jakby na obodnice rowery wpuscic,a co niech jezdza.

      • 17 9

      • zrobi się progi to bedą grzecznie 50kmh jechać (2)

        • 11 7

        • zrobi sie progi

          leczenie psychiatryczne sobie zrob. baranie.

          • 0 0

        • + tempo 30 ;)

          • 5 4

      • obecność rowerów na jezdni uspokaja ruch (3)

        i poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

        Holandia ma najlepsze wskaźniki bezpieczeństwa ruchu drogowego: 47% przejazdów rowerem odbywa się tam w tzw. ruchu mieszanym na normalnych jezdniach ulic.

        • 7 16

        • (2)

          Ale to nie jest normalna jezdnia...

          • 4 4

          • w czym przejawia się jej nienormalność? (1)

            • 2 0

            • może na tym że. jeżdżą tamtędy Polacy, patrioci, katolicy?

              • 3 0

    • żenada!

      • 0 0

    • Tłumy pieszych tam chodzą (3)

      A rowerzystów wiele tysięcy codziennie.

      • 17 10

      • dodaj jeszcze, że tunelem przejeżdżają tłumy pasażerów tramwajów (2)

        a ponadto podejmij chociaż próbę wyleczenia się z zaawansowanych kompleksów

        • 7 8

        • Czemu autobus rowerowy nie jeździł w sezonie zimowym? (1)

          No czemu?! Nie idzie się domyśleć.

          • 7 12

          • a bo ja wiem, bo tacy prostacy jak ty o tym decydują?

            • 1 0

    • dla pieszych i rowerów dwukierunkowa (3)

      a dla szrotów włączana co kilka minut w każdym kierunku :-)

      • 19 11

      • (2)

        Gacie wam mózg ścisnęły.

        • 29 17

        • Pampers ci uwiera.

          • 9 7

        • Nie mogły

          Nie można ścisnąć czegoś, czego nie ma.

          • 25 12

  • Ten buc Dobaczewski nadal na stołku?

    • 0 0

  • A

    A ja głupi myślałem że rower kupuje się żeby na nim jeżdzić-a okazuje się że po to żeby go przewozić z miejsca na miejsce.

    • 0 0

  • rowerzystom trzeba pozwolić jeżdzic wszędzie gdzie chcą

    szczególnie na światłach przed ciężarówkami, torami przed tramwajem oraz pendolino, w tunelu bez świateł i sygnałów, skakać z mostu na asfalt, na pasie przed lądującym samolotem. Bo jak władze nie mogą to może pan Darwin pomoże pozbyć się tych degeneratów.

    • 1 0

  • Rowerzyści niech jadą naobkoło, na zdrowie im to wyjdzie (9)

    A ankieta powala, gdzie opcja, że rowery maja zakaz jazdy w tunelu? Ten autobus sezonowo to i tak ukłon i gest miasta w stronę rowerzystów

    • 51 68

    • Naob co?

      • 0 0

    • Kris przecież masz gdzie jeździć naobkoło Wzgórz Morenowych itp.

      • 0 0

    • A czemu ty nie jeździsz naobkoło?

      • 4 1

    • Na zdrowie? przez samo centrum?

      Jeszce jak by była jakaś trasa.
      Obecnie objechać centrum rowerem można jedynie CHODNIKIEM
      Taka to "stolica rowerowa"

      • 14 2

    • Masz pełnego pampersa i głupio piszesz.

      • 2 3

    • Jak cie tak zdrowie rowerzystów interesuje to przestań zatruwać spalinami wszystkich wokoło.

      Sam już najwyraźniej zatruty jesteś .

      • 14 10

    • (2)

      "naobkoło" ?

      • 21 2

      • Najwyraźniej Autor... (1)

        ... chodził "naobkoło" budynku szkoły, gdy na lekcje polskiego nie chciał iść. :)

        • 27 1

        • to bliżej

          bo mógł doobkoła

          • 18 0

  • Nie widzę problemu..

    Jak byłem młody to nie ważne czy na Kaszuby czy na Westerplatte rowerem byłem w stanie dojechać wszędzie sam . Po co wychodzić na rower skoro wrzucamy go na autobus xP leniwi jesteście

    • 2 0

  • Pe.ały

    Niech zakładają getry i zapierd... na około...

    • 1 0

  • (8)

    "Kraków znajduje się w czołówce polskich metropolii z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową. Jak wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP stolicę Małopolski o w roku 2017 wyprzedzała tylko Warszawa i Wrocław. Władze miasta przekonują, że sytuacja ta dynamicznie zmienia się na korzyść właśnie Krakowa, gdyż już w chwili obecnej do dyspozycji fanów dwóch kółek oddanych jest 220 km infrastruktury rowerowej. Co więcej, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozstrzygnął właśnie przetargi w formule „zaprojektuj i zbuduj” na budowę nowych ścieżek rowerowych w roku 2018."

    a w Gdańsku dalej NIC

    • 2 3

    • W Gdańsku w strefach uspokojonego ruchu znajduje się ponad 60 procent ulic (5)

      udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie przejazdów sięga 6 procent (na wiosnę i w lecie jeszcze więcej)

      W świetle wielokryterialnej analizy miesięcznika Rowertour Gdańsk nadal ma najlepszą infrastrukturę rowerową w kraju (w rankingu dużych miast wojewódzkich zajmuje regularnie pierwsze miejsce).

      Wydzielone drogi dla rowerów to nie wszystko: liczy się wielkość zbudowanego obszaru miasta wolnego od jeżdżących i parkujących samochodów.

      Gdańsk odstaje od wielu innych miast brakiem systemu rowerów na wynajem - ale to się ma zmienić w tym roku.

      • 0 4

      • (3)

        Rower mam własny nie potrzebuje socjalistycznego rozdawnictwa. Strefy uspokojonego ruchu to fikcja rowerowa, nie ma tam żadnej infrastruktury ani sensownej możliwości przejazdu

        • 1 1

        • rowery z bezobsługowych wypożyczalni to nie żadne socjalistyczne rozdawnictwo

          na takich systemach korzysta każde miasto i te mierzalne korzyści dają się wyliczyć.

          To że masz rower własny, to się z niego ciesz.

          Pisanie, że w strefach uspokojonego ruchu nie ma żadnej infrastruktury jest bzdurą i przejawem braku zrozumienia znaczenia prostego słowa: infrastruktura.

          Rowerzyści mają prawo jeździć po jezdni zwykłych ulic - niestety nadmiar samochodów w niektórych relacjach to znacznie utrudnia, ale pisanie, że nie ma tam żadnej infrastruktury jest przejawem zaślepienia.

          • 0 0

        • spróbuj przedstawić spójny przekaz

          Strefy uspokojonego ruchu w wielu miejscach sprawdzają się bardzo dobrze.

          Problemem jest niska jakość remontów jezdni i wymogi konserwatora, który domaga się stosowania historycznego bruku, po którym rowerzystkom i rowerzystom jeździ się bardzo niewygodnie.

          W wielu strefach problemem jest agresywna jazda kierowców, ale jak ktoś pisze, że w Gdańsku nie robi się NIC to znaczy że ma kłopoty ze swoimi emocjami.

          • 0 0

        • Co z tego że jest 30km jak w godzinach szczytu wąska droga jest nastawiona autami i nie ma możliwości się przecisnąć. Sezon jest od 2 miesięcy a na poboczu ciągle pełno piachu i soli. Do tego pełno dziur nierówności pozapadanych studzienek. Jak nie ma korka to sostawczaki i pojazdy budowlane oraz autobusy zap. po 60kmh Gdańsk to fikcja rowerowa i patologia

          • 2 1

      • Piękne samozaoranie

        "Udział przejazdów rowerem sięga 6%", hi hi

        • 1 1

    • Nawet taki Szczecin już nas wyprzedził. (1)

      Gdańsk to zascianek rowerowy. Poza propagandą niewiele się robi.

      • 1 1

      • propaganda jest względnie najsłabszą częścią polityki rowerowej Gdańska

        stąd takie opinie oparte o anegdotyczną wiedzę

        • 0 0

  • Budowa tunelu w ten sposób, to był absurd. (12)

    I dlaczego nie zbudowano tunelu metodami tańszymi, szerszego i w pełni wykonywanego przez Polskie firmy? Pasy rowerowe nie byłyby żadnym problemem.

    • 34 43

    • (4)

      Na całym świecie są miejsca, gdzie rowerem nie wjedziesz (tunele, mosty, czy autostrady), tylko u nas obcisłogaci wpychają się w te miejsca. Nawet na obwodnicy są...

      • 5 6

      • I nigdzie na świecie te tunele i autostrady nie biegną przez środek miasta (1)

        • 0 3

        • To jest nieprawda ;) Patrz L.A., czy Osaka :)

          • 2 0

      • w twoim świecie owszem

        w świecie rzeczywistym takie okazy jak ty są trzymane w zoo

        • 1 3

      • na całym świecie płaciłbyś za to myto

        a na kanale działałby prom. Gwarantuję ci

        • 3 4

    • Tunel, w którym myto muszą zapłacić ci, którzy nie mogą z niego korzystać, czyli rowerzyści (1)

      i piesi. Kierowcy za to zap..lają darmo!

      • 4 4

      • Po to jest tunel, dla samochodów, osiołku...

        • 2 0

    • Niestety ,ale ten tunel to porazka podobnie jak stadion.Na zachodzie w tunelach jeżdzą rowerzysci (1)

      przykładów było tu podawanych bardzo wiele .

      • 4 7

      • Gdzie są te przykłady?

        • 2 0

    • Ile Jarek płaci ci za komentarze? (2)

      • 11 13

      • leming widzisz chodzi oto ze to niema nic wpólnego z polityką ,rowerzysci maja rózne poglady polityczne

        ale wszyscy jeden wspólny cel ,chca by im jak najlepiej umożliwiono korzystanie z roweru.

        • 5 2

      • po zabraniu emerytur ubekom i kapusiom

        budżet jest w zasadzie nieograniczony

        • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum