• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach

Kamil Gołębiowski
13 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?



Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:

Jak powinno się przewozić rowery w autobusach?

Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze lub gdy wracamy wieczorem wspólnie z dziewczyną, która na spotkanie przybyła bez roweru? A może wystąpiło nagłe załamanie pogody albo obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa i trzeba najpierw tramwajem przejechać przez całe miasto na przykład nad morze lub do lasu, aby pojeździć tam? Istnieją w Trójmieście też trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą.

Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.

Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.

Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków. Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.

Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.

Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów



Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:

  1. dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
  2. grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
  3. nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
  4. jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
  5. grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
  6. nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)


Propozycje rozwiązania problemu



W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.

Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel. Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel.

Szczegóły zamówienia



Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska. 
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Komentarz autora:

Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.


Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach.  Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach. 

Opinie (209) 7 zablokowanych

  • Pognac na 4 wiatry sfochowanych wozakow z GAiT!! (2)

    Ukry przyjma stawki z pocalowaniem w rękę. Tylko związkowi brzuchacze będą bulgotac. Rozbisurmanili się furmani.

    • 0 12

    • Ukraińcom też otworzą się oczy , że Lachy mają ich za tanich parobków

      • 3 0

    • nie pajacuj :-)

      • 4 1

  • (3)

    Niedługo problem rozwiąże się sam . Dziś brakuje 50 kierowców w GAiT . Jeszcze trochę a na trasę wyjedzie co któryś autobus. W środku będzie taki tłok , że żaden rower nie wjedzie . Problem zniknie.
    P.S. Ciekawe kogo posadzą na te nowe 46 autobusów ? Młodych świeżo po kursie ?

    • 8 3

    • Kierowcy (2)

      Powinni powymieniac z 90 procent kierowców w Gdańsku , bo Ci co obecnie pracują sa niemili, niesympatyczni, sfochowani. Zatrudnili pierwszych lepszych a oni się do takiej pracy z ludźmi nie nadają. Lepiej zatrudnić Ukraińców.

      • 3 6

      • Więcej Banderowców...

        • 1 2

      • Miły to jestem dla żony a nie dla ludzi , którzy nie potrafią czytać - kierowca sprzedaje bilety na przystanku ZA ODLICZONĄ KWOTĘ . Którzy próbują zmusić mnie łsmania przepisów bo tak IM wygodnie .

        • 4 2

  • do czego słóży rower

    Niech ci wielcy cykliści się zastanowią do czego służy rower, tak samo co oznacza słowo chodnik...

    • 5 4

  • (1)

    Posiadacze rowerów powinni też kasować bilet za przewóz rowera. Rower służy do jazdy a nie przewożenia autobusem

    • 13 7

    • Masakra

      Dla wózków tez powinna być opłata i dla walizek i dla grubych osób co zajmują dwa siedzenia podwójny bilet. Houk.

      • 7 1

  • Na autobusach powinno być wyraźnie napisane (3)

    że mogą w nim jechać max. 2-3 rowery, a nie że pcha się tych rowerów tyle że nie da się już do autobusu wsiąść ani z niego wysiąść. I rower musi być przypięty bo trzymanie roweru na środku autobusu kończy się tym że przy hamowaniu rower ląduje na pasażerach z przodu.

    • 16 5

    • Hehe

      W autobisie jest napisane ilu pasażerów może przewieźć maksymalnie a i tak ludzie się pchają i nikt ich nie liczy ile jedzie jedzie przepełniony autobusie.

      • 7 2

    • (1)

      Max 1

      • 7 5

      • Zależy który i na której linii.

        • 4 3

  • Bezedura

    Zgodnie z Ustawą o Transporcie Drogowym to kierowca odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów w autobusie . I dopóki to nie zostanie zmienione przez ustawodawcę żaden rower nie powinien być przewożony w środku autobusu. Pomijam już fakt , że rower przekracza dozwolone wymiary i ma wystające metalowe elementy np. pedały. I proszę nie powoływać się na przykłady innych miast . To , że codziennie 5 mln much je kupę nie oznacza , iz mamy je naśladować.

    • 12 5

  • ... (1)

    Jeżeli to ma wyglądać tak, jak w obecnych autobusach, to serdecznie dziękuję. Czasami korzystam z linii 158 na której kursuje bus z takim "udogodnieniem" i oto moje spostrzeżenia:
    1. by łatwiej zawieszać rowery, bus w swojej środkowej części pozbawiony jest poziomej poręczy. Stojący pasażerowie nie mają czego się złapać!
    2. Nawet jeżeli złapią się tego stelażu pod rowery - jest to nieergonomiczne i NIEBEZPIECZNE, gdyż wystające części tego stelażu znajduję się na wysokości GŁOWY! Spotkanie z nimi w czasie wypadku to w najlepszym wypadku oszpecająca blizna na całe życie!
    3. Rowery zawieszone pionowo uniemożliwiają poruszanie się po busie osobom otyłym. Jeżeli rower został powieszony na wprost drzwi środkowych (a rowerzystom nie chce się wieszać ich sprzętów bliżej kierowcy), to do busu nie wejdą też osoby z wózkami dziecięcymi!
    Osobiście boję się jeździć tak wyposażonymi autobusami i z przykrością dowiaduję się, że dla miasta jest to jakaś forma priorytetu. A wszystko to dla najbardziej roszczeniowej bandy ludzi, której zmęczyły się nóżki.

    • 17 3

    • Bo te autobusy nie mają homologacji na przewoz rowerow. Wszystko jest prowizorką i do czasu jak będzie ałała. Na wszystko musi być papier. Zadzwońcie do producenta i zapytajcie czy taki czy inny autobus jest dopuszczony do przewozu rowerów.

      • 6 1

  • Pasażer kupuje bilet jadąc autobusem A dlaczego rower przewożone są za darmo i tyle miejsca zajmują!

    • 12 4

  • Po co te stojaki?

    Kierowca powinien decydować czy może wziąć rower na pokład czy nie! Tylko u nas to jest wielka obraza jak jakiś tam kierowca by miał decydować o pani prezes. Nikt jej nie będzie mówił co może a czego nie!!!!

    • 4 4

  • Nowych w sensie fabrycznie nowych, czy znowu (1)

    szrot od jihad Merkel?

    • 4 0

    • Dokladnie tak trujacy spalinami szrot

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum