Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach
8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?
Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:
Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.
Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.
Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.
Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów
Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:
- dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
- grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
- nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
- jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
- grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
- nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)
Propozycje rozwiązania problemu
W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.
Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.
Szczegóły zamówienia
Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.
Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.
To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.
Opinie (209) 7 zablokowanych
-
2018-05-13 11:50
(3)
Niedługo problem rozwiąże się sam . Dziś brakuje 50 kierowców w GAiT . Jeszcze trochę a na trasę wyjedzie co któryś autobus. W środku będzie taki tłok , że żaden rower nie wjedzie . Problem zniknie.
P.S. Ciekawe kogo posadzą na te nowe 46 autobusów ? Młodych świeżo po kursie ?- 8 3
-
2018-05-13 11:55
Kierowcy (2)
Powinni powymieniac z 90 procent kierowców w Gdańsku , bo Ci co obecnie pracują sa niemili, niesympatyczni, sfochowani. Zatrudnili pierwszych lepszych a oni się do takiej pracy z ludźmi nie nadają. Lepiej zatrudnić Ukraińców.
- 3 6
-
2018-05-13 12:11
Miły to jestem dla żony a nie dla ludzi , którzy nie potrafią czytać - kierowca sprzedaje bilety na przystanku ZA ODLICZONĄ KWOTĘ . Którzy próbują zmusić mnie łsmania przepisów bo tak IM wygodnie .
- 4 2
-
2018-05-13 13:38
Więcej Banderowców...
- 1 2
-
2018-05-13 12:05
(1)
Jaśkową Doliną , pod górę rowerem ????? Nigdy , tylko autobusem . Jestem rowerzystą na płaski - max 1 km dystans. Acha , i należy mi się 70 PLN za dojazd rowerem do pracy jak urzędnikom : z rowerem do tramwaju potem do autobusu i ostatnie 100 m rowerem . Żeby koledzy z pracy widzieli mnie na siodełku.
- 10 6
-
2018-05-13 14:03
Dziad dla 70 zl
- 1 2
-
2018-05-13 12:24
Pognac na 4 wiatry sfochowanych wozakow z GAiT!! (2)
Ukry przyjma stawki z pocalowaniem w rękę. Tylko związkowi brzuchacze będą bulgotac. Rozbisurmanili się furmani.
- 0 12
-
2018-05-13 12:28
nie pajacuj :-)
- 4 1
-
2018-05-13 13:40
Ukraińcom też otworzą się oczy , że Lachy mają ich za tanich parobków
- 3 0
-
2018-05-13 13:23
do czego słóży rower
Niech ci wielcy cykliści się zastanowią do czego służy rower, tak samo co oznacza słowo chodnik...
- 5 4
-
2018-05-13 14:02
Skoro ktoś wybrał się na rower to niech na nim jedzie do cholery a nie d*pę pcha do pełnych autobusów.
- 8 5
-
2018-05-13 16:38
Polskość to nienormalność
Polskę to tylko bombardować i patrzeć, czy równo płonie. polakówowi nie dogodzisz, zawsze będzie źle.
- 1 5
-
2018-05-13 17:36
Niemieckie Mercedesy, czemu nie polskie Solarisy?? (1)
Jeżeli nawet byłyby gorsze, to zamawiając je polskie pieniądze nie płynęłyby w prostej linii za zachodnią granicę, tylko zostawałyby w Polsce.
- 4 1
-
2018-05-13 21:25
Kanał
To tureckie "mercedesy".
- 4 0
-
2018-05-13 21:18
Krakowiak
Tramwaje Krakowiak są średnio 2 x dłuższe od gdańskich i ludzie nie są w nich nigdy stłoczeni.
- 3 0
-
2018-05-13 21:22
Bez błota proszę
Uważam, że do pojazdów miejskich nie powinno wpuszczać się rowerów bez błotników.
- 1 2
-
2018-05-13 21:37
Jeżdżę autobusami z rowerem do pracy , z domu wychodzę parę minut po godzinie piątej . Wcześniej nie było problemu . Wsiadałem do prawie pustego autobusu dojeżdżałem do pętli wsiadałem na rower przejeżdżałem na pętlę tramwajową. Do 169 tam rower na jeden z 3 wieszaków .Wysiadałem na Nowym Świecie tam jeszcze 15 min na rowerze i byłem w pracy. Ale teraz już nie jest tak łatwo autobusy z wieszakami jeżdzą zupełnie bez żadnego planu raz na tej linii raz na innej zaplanowanie czegokolwiek przekracza zdolności ZTM , ( postaramy się w miarę możliwości )(czyli w języku urzędniczym pocałuj nas...) .Więc w np. w sobotę trzeba wstać 4,30 postać na pętli 25min a na górze spacerek 45 min.Dojazd do pracy zajmuje godzinę dłużej . A wszystkim Mądrasińskim życzę 45min spacerku zwłaszcza kiedy "g...a z nieba będą lecieć, najlepiej ulicą Kościerską o 5 rano ale jesienią kiedy jest ciemno jak u afro... a stada dzików biegają .Na pewno pozytywnie wpłynie to na komfort jazdy kiedy zgubicie trochę kilogramów będzie lużniej w autobusach i emisja spalin spadnie a tolerancja wasza wzrośnie.... Pozdrawiam rowerzysta z przymusu!!!
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.