• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach

Kamil Gołębiowski
13 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?



Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:

Jak powinno się przewozić rowery w autobusach?

Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze lub gdy wracamy wieczorem wspólnie z dziewczyną, która na spotkanie przybyła bez roweru? A może wystąpiło nagłe załamanie pogody albo obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa i trzeba najpierw tramwajem przejechać przez całe miasto na przykład nad morze lub do lasu, aby pojeździć tam? Istnieją w Trójmieście też trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą.

Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.

Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.

Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków. Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.

Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.

Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów



Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:

  1. dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
  2. grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
  3. nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
  4. jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
  5. grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
  6. nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)


Propozycje rozwiązania problemu



W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.

Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel. Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel.

Szczegóły zamówienia



Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska. 
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Komentarz autora:

Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.


Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach.  Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach. 

Opinie (209) 7 zablokowanych

  • Rowerzysta może: jechać po ulicy, po chodniku, ostatecznie po ścieżce rowerowej, (2)

    pchać się wszędzie z rowerem do autobusu/tramwaju/PKMki, a nawet do pomieszczenia z bankomatem!

    Ale niech no tylko ktokolwiek zwróci rowerzyście uwagę, że robi coś nie tak, albo naruszy Świętą Ścieżkę Rowerową!
    Jest to traktowane jak największa zbrodnia, a osobnik naruszający tą świętość od razu zostaje zbluzgany, a nawet rowerzysta może za to zabić, lub skopany zostanie samochód, jeśli kierowca na chwilę zablokuje ścieżkę, żeby móc bezpiecznie włączyć się do ruchu.

    Cały problem z rowerzystami polega na tym, że od tej grupy użytkowników dróg nie tylko nic się nie wymaga, ale też nie egzekwuje się przestrzegania prawa. Rowerzysta nie musi: znać i przestrzegać jakichkolwiek przepisów ruchu drogowego (nikt praktycznie tego nie egzekwuje), płacić obowiązkowego ubezpieczenia ani żadnego podatku na budowę infrastruktury rowerowej. Co musi rowerzysta, żeby poruszać się po drodze? Musi mieć rower i ewentualnie oświetlenie, jak jest ciemno. Nie musi znać żadnych przepisów ruchu drogowego, bo jest przekonany, że zawsze ma pierwszeństwo dzięki temu, że jedzie na rowerze, w czym utwierdzają go media przekazując wybiórcze informacje. W praktyce cała odpowiedzialność za zachowanie i bezpieczeństwo rowerzystów została przerzucona na kierowców.

    Oprócz tego rowerzysta może na drodze robić, co tylko mu się podoba. Jeśli nie zmiecie go ciężarówka, bo wjechał na ruchliwe skrzyżowanie na czerwonym, to pozostaje bezkarnym. Nie ma tablicy rejestracyjnej. Policjanci nawet jak będą w pobliżu, praktycznie nie mają szansy go złapać.

    Przez robienie z rowerzystów świętych krów, zachowanie samych rowerzystów i agresywne, nachalne, a wręcz na chama propagowanie jazdy na rowerze przez media, jeżdżenie na rowerze zaczyna być obciachem oraz wstydem dla zwykłego Kowalskiego, bo przez to wszystko człowiek na rowerze przez wszystkich innych użytkowników dróg jest postrzegany wyłącznie negatywnie.

    • 22 10

    • Po pierwsze: Wstęp to kolejny post jakich wiele. Generalizuje Pan jak inni. Ponadto, strasznie subiektywnie przedstawiona sytuacja.
      Po drugie: Zakłamuje Pan rzeczywistość, twierdząc że od rowerzystów się niczego nie wymaga. Obowiązują ich te same przepisy co innych uczestników ruchu drogowego. Za złamanie przepisów w takim samym stopniu karze się rowerzystów jak i kierowców (naocznie przez policję). Problem jest z zapisem z kamer, gdzie nie jest możliwym ustalenie tożsamości.
      Odpowiedzialność została przerzucona na kierowców ponieważ, statystycznie to oni są sprawcami poważniejszych wypadów. Wariatów rowerowych którzy wjeżdżają na czerwonym jest stosunkowo mało. Dlatego jest jeszcze mniej z tego tytułu wypadków.
      Problemem są kierowcy którzy nie wiedzą jak poszanować innych uczestników ruchu drogowego. Nie dotrzymanie minimalnej odległości od od wyprzedzającego pojazdu, sprawia że bardzo dużo jest wypadków z tego tytułu. Niesie to z sobą konsekwencje, gdzie duża część rowerzystów najzwyczajniej boi się jazdy ulicą i bezprawnie jeżdżą chodnikiem.
      D.

      • 2 3

    • masz racje kyselak

      Pierwszy raz ktos napisal prawde o ped**arzach.Czasem bylo mi wstyd ze juz paru z nich pobilem ale po twoim artykule nie mam wyrzutow kazdy duren w obcislych gaciach ktory we mnie wjedzie bedzie na miejscu lany..

      • 5 3

  • Żenujące zachowanie (1)

    Ostatnio widziałem w Gdańsku jak do autobusu na Suchanino władowało się trzech gaciorów w kaskach z rowerami. Poza tym, że śmierdziało od ich potu i przepoconych ubrań, to zablokowali cały autobus. Na kolejnym przystanku do autobusu nie weszła kobieta z wózkiem. Nie rozumiem tej popapranej ich eko-mentalności, po prostu zacząłem garadzić rowerzystami w kaskach i lycrowych ubrankach. Gardzę również tzw. rowerowymi aktywistami.

    • 10 5

    • Widzę sporo negatywnych emocji. Sporo tej nienawiści jak na jedną małą istotę.
      D.

      • 4 2

  • Bilet na rower

    Rozwiązanie problemu rowerów w tramwajach, autobusach czy SKM jest proste - bilet na rower. W cenie biletu normalnego. bez żadnych ulg.

    • 1 1

  • w Polsce nie da się. Normalne

    • 0 1

  • Jeszcze więcej (1)

    niech zrobią wolnych miejsc na rowery, wózki. A dla ludzi miejsca nie ma. Te nowe tramwaje to masakra. Kto to projektował? Kilka siedzień na krzyż, powykręcane, udziwnione. Tam gdzie weszłoby jeszcze ze 3 siedzenia to jest jedno i jakieś półki czy co to za g.... robione bez pomyślunku. Ale zresztą jak wszystko w naszym kraju.

    • 7 1

    • *siedzeń

      • 1 1

  • Może jak w Kopenhadze?

    Rowery można wozić bez problemu, ale poza godzinami szczytu, 7-9 i 15-17. No i haki to tragedia, zawieszenie na tym roweru jest za trudne, przy kilku nie da się też zdjąć ich

    • 3 2

  • Jak uświadomić młode matki ??? (4)

    Nauczcie matki jak się wyjeżdża z autobusów wózkami z dziećmi,bo wjechać to potrafią ale już wyjechać nie wiedzą którą stroną .Gdy patrzę jak one to robią to wydaję mi się że te maleństwa zaraz wylecą z wózków.Potrafią też zostawić wózek z dzieckiem uruchamiając hamulec,a sama siada i ogląda smartfona.Na zakrętach wiadomo co się może stać.

    • 45 12

    • Taaa, a gdzie mają te matki te dzieci wyjąć podczas tego przejazdu jak wszystkie miejsca zajęte a nikt nie ustąpi...A babcie to już w ogóle siadają na tych rozkładanych przy miejscu na wózki i udają, że nie wiedzą o co chodzi, przecie te miejsca są najbliżej wyjścia... A swoją drogą ostatnio jechaliśmy z żoną wózkiem, a z nami jechał jeszcze jeden wózek - widać było że turyści, którzy chyba jechali pierwszy raz komunikacją publiczną z wózkiem - nie posunęli się by zrobić miejsce 2-giemu wózkowi (3 się mieszczą normalnie). Przy wyjściu strasznie się motali,on jej oczywiście nie pomagał, gniewnie mówili przepraszam, mimo że mieli wolną drogę do wyjścia. Co się okazało babce brakowało miejsca by wykręcić tak wózkiem by wyjechać przodem, bo tyłem, jak należy, miejsca na manewr miała pełno. No i męczyła się wyjeżdrzając przodem - facet jej po długim czasie dopiero się rudszył pomóc i złapał za przednie koła...

      • 0 2

    • (1)

      Przede wszystkim, trzeba te matki polki uswiadomic ,ze w autobusie jest miejsce na wozek a nie na dziecko w wozku. Ja to zawsze mam beke, przychodzi godzina 12.00 w poludniu, matki polki (wszystkie na raz) wybieraja sie na spacer do autobusu, kiedys naliczylem w 6 wozkow probowaly jechac, probowaly sie niczym klocki w tetrisie poustawiac w tym autubusie. a wez ktorejs zwroc uwage,ze nie pojedzie to Cie zakąsa i zatryska jadem na smierc. Jak to ? dziecki rodzi jej sie wszystko nalezy :D

      • 17 12

      • Później jeszcze te "madki" wracają, w takiej samej ilości, oczywiście w godzinach szczytu 15-16.

        • 7 3

    • Większość ma problem

      z otworzeniem drzwi i wjechaniem z wózkiem do sklepu. Powinni uczyć manewrowania wózkiem na szkole rodzenia.

      • 6 5

  • Jeżdżę autobusami z rowerem do pracy , z domu wychodzę parę minut po godzinie piątej . Wcześniej nie było problemu . Wsiadałem do prawie pustego autobusu dojeżdżałem do pętli wsiadałem na rower przejeżdżałem na pętlę tramwajową. Do 169 tam rower na jeden z 3 wieszaków .Wysiadałem na Nowym Świecie tam jeszcze 15 min na rowerze i byłem w pracy. Ale teraz już nie jest tak łatwo autobusy z wieszakami jeżdzą zupełnie bez żadnego planu raz na tej linii raz na innej zaplanowanie czegokolwiek przekracza zdolności ZTM , ( postaramy się w miarę możliwości )(czyli w języku urzędniczym pocałuj nas...) .Więc w np. w sobotę trzeba wstać 4,30 postać na pętli 25min a na górze spacerek 45 min.Dojazd do pracy zajmuje godzinę dłużej . A wszystkim Mądrasińskim życzę 45min spacerku zwłaszcza kiedy "g...a z nieba będą lecieć, najlepiej ulicą Kościerską o 5 rano ale jesienią kiedy jest ciemno jak u afro... a stada dzików biegają .Na pewno pozytywnie wpłynie to na komfort jazdy kiedy zgubicie trochę kilogramów będzie lużniej w autobusach i emisja spalin spadnie a tolerancja wasza wzrośnie.... Pozdrawiam rowerzysta z przymusu!!!

    • 3 3

  • Niemieckie Mercedesy, czemu nie polskie Solarisy?? (1)

    Jeżeli nawet byłyby gorsze, to zamawiając je polskie pieniądze nie płynęłyby w prostej linii za zachodnią granicę, tylko zostawałyby w Polsce.

    • 4 1

    • Kanał

      To tureckie "mercedesy".

      • 4 0

  • Bez błota proszę

    Uważam, że do pojazdów miejskich nie powinno wpuszczać się rowerów bez błotników.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum