• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieszaki rowerowe w nowych gdańskich autobusach

Kamil Gołębiowski
13 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie Poręcze do przewozu rowerów to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i ergonomiczne. Na zdjęciu wnętrze tramwaju PESA "Krakowiak", Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie, listopad 2015.
Miejskie Mrzedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie

8 maja Gdańsk podpisał umowę na dostawę 46 nowych autobusów Mercedes Citaro. Niektóre z nowych autobusów będą miały na wyposażeniu również wieszaki do przewozu rowerów. Rowerzystów na pewno ucieszy, że będzie można przewozić w nich rowery, tylko czy wieszaki to dobre rozwiązanie?



Przeważnie rowery nie mają być wożone pojazdami komunikacji zbiorowej i przy użytkowaniu miejskim mają raczej dowozić pasażerów do przystanku. Na krótszych trasach rower jako środek transportu konkuruje skutecznie nie tylko z samochodem, ale również z komunikacją zbiorową, mając zaletę transportu bezpośrednio z punktu wyjazdu do celu. Inaczej jednak sprawa może wyglądać przy użyciu turystycznym roweru lub w sytuacjach wyjątkowych:

Jak powinno się przewozić rowery w autobusach?

Co zrobić, gdy rower zepsuł się po drodze lub gdy wracamy wieczorem wspólnie z dziewczyną, która na spotkanie przybyła bez roweru? A może wystąpiło nagłe załamanie pogody albo obrana trasa jest na możliwości rowerzysty po prostu zbyt długa i trzeba najpierw tramwajem przejechać przez całe miasto na przykład nad morze lub do lasu, aby pojeździć tam? Istnieją w Trójmieście też trasy, po których zasadniczo rowerem jeździć nie wolno, na przykład przez tunel pod Martwą Wisłą.

Istniejąca infrastruktura rowerowa w Trójmieście często jest wciąż wybrakowana i nie umożliwia wygodnej jazdy. Również planowany Rower Metropolitalny "Mevo" tylko częściowo rozwiąże kwestię dojazdu i w wielu przypadkach rower własnościowy nadal będzie niezbędny.

Dlatego autobusy i tramwaje powinny być co do zasady wyposażone w kilka miejsc do przewozu rowerów, możliwość transportu wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich, większego bagażu etc. Podobnie jak wózki, również rowery powinno być możliwe przewozić wygodnie i zgodnie z anatomią człowieka oraz konstrukcją typowego roweru.

Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków. Poręcze dla rowerów są wygodną i uniwersalną alternatywą dla haków i wieszaków.
Bardzo cieszy zatem, że przy najnowszym zamówieniu władze pomyślały również o rowerzystach. To warto zauważyć i docenić. Niestety, jak już pisaliśmy w przypadku utrudnionego przewozu rowerów pociągami SKM na linii PKM, haki-wieszaki są złym rozwiązaniem.

Zapisy specyfikacji warunków zamówienia były konsultowane z kierowcami, szczególnie w zakresie rozwiązań dotyczących kabiny prowadzącego. Udogodnienia dla przewozu rowerów z interesariuszami konsultowane nie były. Wieszaki rowerowe mają być zamontowane wyłącznie w pojazdach przegubowych, mniejsze pojazdy będą pozbawione rowerowych udogodnień.

Wieszaki dyskryminują liczne grupy pasażerów



Wymaganie od pasażerów podnoszenia rowerów i ich wieszania jest nienajlepszym rozwiązaniem. Wieszanie rowerów w pojazdach:

  1. dyskryminuje pasażerów fizycznie słabszych, w szczególności kobiety, dzieci i osoby starsze
  2. grozi zabrudzeniem ubrania lub jego uszkodzeniem
  3. nieefektywnie wykorzystuje przestrzeń, przy stojakach mieści się więcej rowerów na metr kwadratowy, niż na wieszakach
  4. jest niebezpieczne w dynamicznie przyspieszającym, zwalniającym lub skręcającym pojeździe
  5. grozi uszkodzeniem roweru. Haki powinny być wyposażone w ochronny rękaw gumowy, ten jednak często ulega awariom, a metal wieszaka trący o felgę podczas jazdy grozi jej uszkodzeniem
  6. nie nadaje się do rowerów cięższych, w szczególności do rowerów z sakwami lub elektrycznych (utrudnienia dla pasażera, niebezpieczeństwo, możliwość uszkodzenia)


Propozycje rozwiązania problemu



W pociągach, autobusach i tramwajach należy regulaminowo dopuścić przewóz rowerów pod opieką podróżnego bez konieczności umieszczania ich na wieszakach. Należy nie instalować wieszaków, a istniejące zdemontować. Haki należy zastąpić wydzielonymi przy bokach pojazdów poręczami i ewentualnie pasami do mocowania rowerów lub ergonomicznymi stojakami w podłodze. Dobrze skonstruowany stojak może pod nieobecność rowerów, wózków i bagażu pełnić na przykład funkcję oparcia, poręczy, a nawet przysiadaka, tak by przestrzeń dobrze służyła też regularnym pasażerom.

Kwestia przewozu rowerów w pojazdach komunikacji publicznej jest od lat istotnym, często spornym punktem na mapie rowerowych udogodnień dla mieszkańców. 46 nowych autobusów to duże i drogie zamówienie, które nie zdarza się co roku. Taka dostawa na lata, w sporej części pojazdów cementuje określony standard. Może warto, żeby ten standard był od razu porządny i zgodny z zapotrzebowaniem, a nie dyskryminujący i nieprzemyślany? Ostatnia dostawa autobusów dla Gdańska miała miejsce pod koniec 2016 roku. Przybyło wtedy 21 sztuk fabrycznie nowych pojazdów.

Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel. Nie zawsze potrzeba specjalnych konstrukcji. Dobry przykład życzliwości i życiowego podejścia obsługi pociągu regionalnego z Gdyni na Hel.

Szczegóły zamówienia



Podpisana umowa dotyczy dostawy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy mają spełniać normy emisji spalin Euro VI i będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.

Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska. 
Umowę podpisali Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony producenta, firmy EvoBus prezes zarządu Artur Konarski. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł.

To środki własne naszej firmy. Zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie. Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro w wersji midi o długości 10,6 m (2 sztuki), standard o dł. 12 m (18 sztuk) oraz przegubowych o dł. 18 m (26 sztuk) - powiedział Maciej Lisicki z GAiT
Komentarz autora:

Szanowny Panie Prezydencie, być może warto wsłuchać się w głos rowerowych fachowców-użytkowników i nawiązać dialog w tej sprawie, tak, aby szybko wypracować lepsze rozwiązanie, które maksymalnej liczbie użytkowników ułatwi transport w sposób niedyskryminujący żadnej grupy. Ponadto warto wszystkie pojazdy, a nie tylko przegubowe, wyposażyć w możliwość przewozu rowerów. Wypracowane rozwiązanie może okazać się pomocne też w przyszłych zamówieniach taboru i być wzorem dla innych miast i gmin, spoglądających na Gdańsk.


Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach.  Takie wieszaki mogą niedługo pojawić się w niektórych gdańskich autobusach. 

Opinie (209) 7 zablokowanych

  • (3)

    Niedługo problem rozwiąże się sam . Dziś brakuje 50 kierowców w GAiT . Jeszcze trochę a na trasę wyjedzie co któryś autobus. W środku będzie taki tłok , że żaden rower nie wjedzie . Problem zniknie.
    P.S. Ciekawe kogo posadzą na te nowe 46 autobusów ? Młodych świeżo po kursie ?

    • 8 3

    • Kierowcy (2)

      Powinni powymieniac z 90 procent kierowców w Gdańsku , bo Ci co obecnie pracują sa niemili, niesympatyczni, sfochowani. Zatrudnili pierwszych lepszych a oni się do takiej pracy z ludźmi nie nadają. Lepiej zatrudnić Ukraińców.

      • 3 6

      • Miły to jestem dla żony a nie dla ludzi , którzy nie potrafią czytać - kierowca sprzedaje bilety na przystanku ZA ODLICZONĄ KWOTĘ . Którzy próbują zmusić mnie łsmania przepisów bo tak IM wygodnie .

        • 4 2

      • Więcej Banderowców...

        • 1 2

  • (1)

    Jaśkową Doliną , pod górę rowerem ????? Nigdy , tylko autobusem . Jestem rowerzystą na płaski - max 1 km dystans. Acha , i należy mi się 70 PLN za dojazd rowerem do pracy jak urzędnikom : z rowerem do tramwaju potem do autobusu i ostatnie 100 m rowerem . Żeby koledzy z pracy widzieli mnie na siodełku.

    • 10 6

    • Dziad dla 70 zl

      • 1 2

  • Pognac na 4 wiatry sfochowanych wozakow z GAiT!! (2)

    Ukry przyjma stawki z pocalowaniem w rękę. Tylko związkowi brzuchacze będą bulgotac. Rozbisurmanili się furmani.

    • 0 12

    • nie pajacuj :-)

      • 4 1

    • Ukraińcom też otworzą się oczy , że Lachy mają ich za tanich parobków

      • 3 0

  • do czego słóży rower

    Niech ci wielcy cykliści się zastanowią do czego służy rower, tak samo co oznacza słowo chodnik...

    • 5 4

  • Skoro ktoś wybrał się na rower to niech na nim jedzie do cholery a nie d*pę pcha do pełnych autobusów.

    • 8 5

  • Polskość to nienormalność

    Polskę to tylko bombardować i patrzeć, czy równo płonie. polakówowi nie dogodzisz, zawsze będzie źle.

    • 1 5

  • Niemieckie Mercedesy, czemu nie polskie Solarisy?? (1)

    Jeżeli nawet byłyby gorsze, to zamawiając je polskie pieniądze nie płynęłyby w prostej linii za zachodnią granicę, tylko zostawałyby w Polsce.

    • 4 1

    • Kanał

      To tureckie "mercedesy".

      • 4 0

  • Krakowiak

    Tramwaje Krakowiak są średnio 2 x dłuższe od gdańskich i ludzie nie są w nich nigdy stłoczeni.

    • 3 0

  • Bez błota proszę

    Uważam, że do pojazdów miejskich nie powinno wpuszczać się rowerów bez błotników.

    • 1 2

  • Jeżdżę autobusami z rowerem do pracy , z domu wychodzę parę minut po godzinie piątej . Wcześniej nie było problemu . Wsiadałem do prawie pustego autobusu dojeżdżałem do pętli wsiadałem na rower przejeżdżałem na pętlę tramwajową. Do 169 tam rower na jeden z 3 wieszaków .Wysiadałem na Nowym Świecie tam jeszcze 15 min na rowerze i byłem w pracy. Ale teraz już nie jest tak łatwo autobusy z wieszakami jeżdzą zupełnie bez żadnego planu raz na tej linii raz na innej zaplanowanie czegokolwiek przekracza zdolności ZTM , ( postaramy się w miarę możliwości )(czyli w języku urzędniczym pocałuj nas...) .Więc w np. w sobotę trzeba wstać 4,30 postać na pętli 25min a na górze spacerek 45 min.Dojazd do pracy zajmuje godzinę dłużej . A wszystkim Mądrasińskim życzę 45min spacerku zwłaszcza kiedy "g...a z nieba będą lecieć, najlepiej ulicą Kościerską o 5 rano ale jesienią kiedy jest ciemno jak u afro... a stada dzików biegają .Na pewno pozytywnie wpłynie to na komfort jazdy kiedy zgubicie trochę kilogramów będzie lużniej w autobusach i emisja spalin spadnie a tolerancja wasza wzrośnie.... Pozdrawiam rowerzysta z przymusu!!!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum