• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Użytkownicy o nowym Mevo: mniej elektryków i wyższe ceny

Maciej Korolczuk
13 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób. W czwartkowych warsztatach udział wzięło ok. 40 osób.

Rowery elektryczne ale i konwencjonalne, wyższe opłaty abonamentowe, powiązanie roweru z Szybką Koleją Miejską, zróżnicowany "darmoczas" w ramach abonamentu i decentralizacja serwisu i ładowania baterii - to najważniejsze wnioski po warsztatach zorganizowanych w ramach przygotowań do reaktywacji systemu Mevo. W dyskusji o tym, jak ma wyglądać nowe Mevo, wzięło udział kilkadziesiąt osób.



Czy będziesz korzystać z Mevo 2.0?

- Chcemy posłuchać waszych uwag, co należy zrobić inaczej, może lepiej. Pracowaliśmy nad Mevo dwa lata. System był dobrze zaprojektowany, spełnił nasze założenia, cieszył się ogromną popularnością. Teraz trwa dialog techniczny z 12 firmami, które chcą jego przywrócenia. Mamy otwarte głowy. Teraz chcemy znaleźć odpowiedź, jak szybko i w jaki sposób uruchomić ponownie system roweru metropolitalnego - mówiła Paulina Cyniak z Obszaru Metropolitalnego, witając ok. 40 osób, które w czwartkowy wieczór zdecydowały się wziąć udział w dyskusji i warsztatach.
Spotkanie osób zainteresowanych jak najszybszych wznowieniem roweru potrwało ok. 2,5 godziny i przebiegło w spokojnej i merytorycznej atmosferze. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery zespoły, które przez kwadrans wspólnie z czterema moderatorami dyskutowały w swoim gronie na zadany temat. Po 15 minutach następowała zmiana stolików, a po czterech rundach nastąpiło podsumowanie dyskusji.

  • Do stolików podchodził i przysłuchiwał się rozmowom m.in. Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.
  • Od prawej: Paulina Cyniak z OMGGS, oficer rowerowy Remigiusz Kitliński oraz Tomasz Larczyński, aktywista rowerowy.

Pomysłów na to, jak powinno wyglądać Mevo 2.0, było wiele. Część z nich wybrzmiała wyraźnie:

  • Mevo powinno być systemem rowerów zarówno elektrycznych, jak i konwencjonalnych.
  • Za cenę lepszej dostępności roweru i niezawodności wspomagania użytkownicy są w stanie płacić wyższe abonamenty (np. 40-50 zł miesięcznie albo 200 zł rocznie).
  • Aby tę dostępność zapewnić, należy zdecentralizować serwis rowerów i punkt ładowania baterii oraz bardziej zaangażować w proces utrzymania rowerów, ich relokacji czy wymiany baterii samych użytkowników.
  • Pojawiły się też pomysły na zróżnicowanie tzw. darmoczasu (pakietu bezpłatnych minut w ramach abonamentu), umożliwienie dokupienia dodatkowych abonamentów i taryf do jednego konta (np. dla gości) czy większą integrację Mevo z komunikacją miejską (szczególnie z SKM).


Nowe Mevo uzupełnieniem, a nie konkurencją dla komunikacji



Uczestnicy warsztatów wskazywali, że nowe Mevo nie może konkurować z transportem publicznym, ale być jego uzupełnieniem. Nie powinno też kosztować więcej niż bilety okresowe.

Reaktywowany system - o ile będzie składał się z dwóch rodzajów rowerów - ma być też systemem łączącym, a nie wykluczającym. Wypożyczenie roweru - niezależnie, czy ze wspomaganiem elektrycznym, czy bez, powinno kosztować tyle samo, tak aby nie tworzyć systemu wykluczającego "dla bogatszych i biedniejszych".

Rowery Mevo 2.0 powinny być też lżejsze od poprzedników, by dało się na nich jechać nawet po rozładowaniu baterii.

Na 40 osób, które wzięły udział w warsztatach, 10 z nich przyjechało rowerem. Ponad połowa zadeklarowała z kolei, że skorzystałaby z roweru Mevo, gdyby system nie został zawieszony z końcem października.

- To, czego zabrakło mi w dyskusji, to tego, czy chcemy wprowadzać od razu rozwiązanie docelowe, czy może lepiej zastosować rozwiązanie pomostowe, np. na dwa lata, by zorientować się i wypracować, jak rower elektryczny może funkcjonować technologicznie, użytkowo czy finansowo - mówił Kamil Gołębiowski, uczestnik warsztatów.
- Rower musi być częścią zrównoważonego transportu, który nie rywalizuje z komunikacją miejską, tylko ją uzupełnia. To element większej całości. Pod tym kątem trzeba myśleć o taryfach i całej ofercie, która dzięki rowerowi zostanie rozciągnięta na maksymalnie dużą powierzchnię aglomeracji i miejsca z ograniczoną dziś komunikacją: Matarnią czy Kokoszkami - dodawał Tomasz Larczyński, aktywista miejski.
Swoje uwagi dotyczące wznowienia Mevo nadal można zgłaszać na adres: mevo@metropoliagdansk.pl

Urzędnicy zapowiedzieli, że przed ogłoszeniem przetargu - co planowane jest w pierwszej połowie 2020 r. - odbędzie się jeszcze co najmniej jedno spotkanie z mieszkańcami. O szczegółach będziemy informować.

Miejsca

Opinie (293) 8 zablokowanych

  • znacznie wyższy abonament

    Wprowadzenie bardzo znacznej podwyżki abonamentu za korzystanie z roweru pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie systemu ,zapobiegnie dewastacji sprzętu a ci co będą z niego korzystali będą o sprzęt dbać ,należy również wprowadzić wysokie kary za dewastacje sprzętu ,w innym przypadku nie ma sensu reaktywować systemu korzystania z rowerów miejskich ,doprowadzi to tylko do różnych machlojek i przetrwonienia publicznych pieniędzy,a kto za to odpowie,przecież nie urzędasy ,koszty poniosą szarzy mieszkańcy Gdańska ,szeregowi podatnicy ot i wszystko w temacie.

    • 0 9

  • buhahahah

    winny udaje glupa i ani mysli podac sie do dymisji. Szacunek dla publicznych pieniedzy, leming to lubi

    • 6 1

  • A gdzie w ankiecie zapis?

    Mam to w ...tam gdzie się kończy kęgosłup.

    • 2 2

  • Adam und Evo

    nowa nazwa na cześć budynia i Mevo-grzechu pierworednego niekompetencji peowskiej

    • 3 1

  • Chodziło o to by podwyżka była "głosem ludu" - i się udało

    Zręcznie prowadząc dyskusję "wypracowano" wnioski korzystne dla nowego operatora ale niezgodne z deklaracjami UM. Czyli będzie drożej i gorzej. A kto odpowie za te nieżyciowe założenia typu elektryki bez stacji ładowania? Teraz jak się projekt wysypie to będzie, że ludzie tak chcieli. Cwanie.

    • 13 1

  • Niedługo nie będziecie mieli na czym jeździć :D

    Rowery stoją pod gołym niebem także zbierajcie $ na remont :P

    • 9 2

  • Abonament? (3)

    Może zamiast abonamentu, lepiej sprawdziłoby się wypożyczanie rowerów na minuty? Przynajmniej nie byłoby bólu, że zapłaciłem abonament, a nie mogę skorzystać z roweru, bo stojaki w okolicy wiecznie puste, lub rowery rozładowane, a przy ewentualnym upadku operatora nie byłoby problemu ze zwrotem abonamentu?

    • 14 1

    • (1)

      a co nie było opcji na minuty? była

      • 4 0

      • Nie wiem. Nie zdążyłem wypróbować roweru. Mam na to zbyt mało okazji, bo do pracy dojeżdżam spoza miasta. Ale czasem gdy muszę tu zostać dłużej i się po mieście pokręcić, to jestem fanem wszystkiego, co jest do wynajęcia a nie jest taksówką, byle nie pchać się do centrum własnym samochodem. Tak po prostu przyszło mi na myśl, że skoro sposób "na minuty" sprawdza się u innych, w Mevo też mogłoby to być korzystniejsze rozwiązanie.

        • 2 0

    • prościej być nie może

      płatność kartą płatniczą
      blokowało by sumę gwarancyjną
      a po zakończeniu jazdy oddawała wadium, minus koszty przejazdu

      • 3 1

  • Cena była dobra

    Bo pamiętajmy że to nie było 10 zł miesięcznie , bo doplacalismy z podatków ! Cena była dobra można podnieść o max 5 Zeta toczy może z 20 nie więcej .za długi był darmowy czas , sam przeginalem bo miałem roczny plus to mogłem dwie godziny jeździć a realnie więcej go blokowałem .

    • 3 4

  • ankieta;

    Ile powinna kosztować godzina/doba/miesiąc wynajęcia roweru w systemieMevo?
    a) 0.5/5/10-20zl.
    b) 1/10/50zł
    c) 10/50/200zł

    • 1 4

  • 40-50zł

    co wyście się z *ujem na głowy pozamieniali?

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum