Ulica Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata
Rowerzyści przemierzający Dolny Taras w Gdańsku muszą uzbroić się w cierpliwość. Zapowiadana od lat trasa rowerowa wzdłuż ul. Kołobrzeskiej powstanie nie wcześniej niż w latach 2022-23. Opóźnienie jest spowodowane problemami z pozyskaniem gruntów niezbędnych do realizacji wydzielonych dróg rowerowych.
W przypadku al. Grunwaldzkiej udało się zrealizować te założenia, zaś na Przymorzu Małym prace budowlane do dzisiaj się nie rozpoczęły.
Problem z pozyskaniem gruntów Skarbu Państwa
Okazuje się, że największą przeszkodą nie są problemy natury finansowej, lecz pozyskanie gruntów pod realizację infrastruktury rowerowej.
- Stan prawny ul. Kołobrzeskiej wskazuje, że jest drogą powiatową we własności Skarbu Państwa. Taki stan rzeczy powoduje, że inwestor (Gmina Miasta Gdańska) musiałaby pozyskać grunty od Skarbu Państwa. Ustalono więc, że Urząd Miejski w Gdańsku wystąpi do wojewody z wnioskiem o komunalizację pasa drogowego ul. Kołobrzeskiej - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto zamierza przeprowadzić inwestycję w oparciu o specustawę drogową - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z uwagi na "konieczność punktowych wykroczeń poza pas drogowy".
Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście
Węższe pasy ruchu i jednokierunkowe drogi rowerowe
Dla całego przebiegu planowanej trasy rowerowej gotowa jest już dokumentacja projektowa. Zakłada ona zwężenie pasów ruchu z 3,5 m do 3 m szerokości przy jednoczesnym pozostawieniu przekroju pasów 2+2.
Po obu stronach jezdni przewidziano jednokierunkowe wydzielone drogi rowerowe. Jak tłumaczą urzędnicy, jest to rozwiązanie wygodniejsze od typowej dwukierunkowej drogi rowerowej, która w tym przypadku musiałaby kilka razy zmieniać stronę ulicy ze względu na brak miejsca do jej przeprowadzenia.
- Jednokierunkowe drogi rowerowe powstaną kosztem zawężonych jezdni ulicy Kołobrzeskiej oraz częściowo tych części chodnika, które są wykorzystywane do parkowania samochodów - dodaje Kozicka-Prus.
Tramwaj nie blokuje budowy infrastruktury rowerowej
Warto nadmienić, że powstanie drogi rowerowej nie koliduje w żaden sposób z rozważanymi przez miasto koncepcjami budowy trasy tramwajowej właśnie w ul. Kołobrzeskiej.
Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości zapadnie decyzja o budowie infrastruktury szynowej, będzie ona musiała uwzględnić drogi rowerowe.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.
Kiedy należy spodziewać się rozpoczęcia budowy infrastruktury rowerowej w ul. Kołobrzeskiej?
- Przetarg zostanie ogłoszony po uzyskaniu wymaganych decyzji. Realizacja robót planowana jest na lata 2022-2023 - zapowiada przedstawicielka magistratu.
Opinie (122) 3 zablokowane
-
2021-09-08 06:12
Pic na wybory w 23
- 0 1
-
2021-09-07 23:56
Przesada, Kołobrzeską da się nieżle przejechać
Spróbujcie Gdańską, Chrobrego czy Do Studzienki. Będziecie mieć porównanie. Planiści chyba nie jeżdzą na rowerach
- 5 1
-
2021-09-07 09:34
(4)
czy zawsze drogi rowerowe muszą odbywać się poprzez zwężenie pasów dla samochodów i wyznaczenie 0,5m drogi rowerowej? To nie jest zbyt bezpieczne ani dla kierowców, ani dla rowerzystów. Lepiej żeby były one oddzielone od drogi.
- 28 24
-
2021-09-07 11:06
Drogi są zwężane tylko gdy są przewymiarowane (1)
W tym przypadku z 3,5 do 3 metrów. To nie autostrada, 3 metry w zupełności wystarczają jako droga miejska. A pas rowerowy musi mieć około metra, nie pół. Jak wyznaczali pasy na Jana Pawła to w niektórych miejscach było za wąsko i wtedy poszerzyli jezdnię.
- 6 2
-
2021-09-07 19:24
3 m szerokości pasa dla osobówki to OK
ale tam jeździ dużo samochodów ciężarowych i autobusów, dla nich 3 m to trochę mało
- 4 2
-
2021-09-07 10:45
Rowerzysta na drodze współdzielonej jest lepiej widoczny przez kierowców samochodów.
W przypadku osobnego pasa dla aut i rowerów, kierowcy samochodów często wymuszają pierwszeństwo na rowerzystach przy skręcie w poprzeczną ulicę.
Ja osobiście czuje się o wiele bezpieczniej na współdzielonej drodze.- 5 1
-
2021-09-07 10:08
zgadzam sie tylko wydzielone
- 5 2
-
2021-09-07 10:09
Polska jest zasciankiem europy gdy chodzi o rozwój infrastruktury dla rowerów i pieszych ! (1)
A juz zupełnie jestesmy lata swietlen za skandynawią gdzie wogle rozwija sie głownie infrastrukture tylko dla pieszych i rowerzystów !!
- 5 2
-
2021-09-07 15:44
nie tyle polska co 3miasto.
- 1 1
-
2021-09-07 15:37
A ja daję radę
Kołobrzeską daję radę. Problemem to jest rower z przyczepką, którym ostatnio facet jechał Spacerową. Za nim TIR, za tirem 50 samochodów
- 2 3
-
2021-09-07 11:23
Zwężyć (1)
o jeden pas całą Kołobrzeską do Auchana i problem z głowy. I świętymi krowami przez kilkadziesiąt lat rozwoju Gdańska byli kierowcy, co było zasadniczym błędem - sprawiło to, że wiele ulic stało się jedynie "przejściowymi" miejscami... przejściowymi po schodach ;)
- 3 2
-
2021-09-07 11:32
Zwęzyć Kołobrzeską ? Wariat?
- 0 3
-
2021-09-06 18:14
(2)
Zrobiło się tam bardzo niebezpiecznie odkąd pojawiły się uberitsy/glovo zatrudniające obcokrajowców bez znajomości języka i przepisów. Mam nadzieję, że wydzielenie pasa dla rowerów zakończy szaleńcze rajdy rowerzystów i amatorów hulajnóg, a policja w końcu zacznie monitorować tę okolicę i będzie wystawiać mandaty
- 26 18
-
2021-09-07 11:21
To prawda
Najgorsze, że wieczorami jeżdżą bez świateł. No i jak się skręca rowerem z jezdni w poprzeczną, to trzeba uważać, czy ktoś Ci chodnikiem nie śmignie na przejściu bez sygnalizacji
- 0 1
-
2021-09-06 18:35
O czym ty mowisz poza tym, że starasz się wpleść rasizm dumny polaku?
- 9 7
-
2021-09-06 18:45
Czy nie można normalnie jeździć po ulicy? (7)
Na Kołobrzeskiej jest wąski wiadukt i nie ma miejsca na te gdańskie wynalazki. Co za pomysł by wydzielać pasy - szczególnie zimą wygląda to absurdalnie.
- 12 23
-
2021-09-06 18:49
(4)
Nie można bo samochodziki myślą że to ich prywatne ćwierć mili
- 20 3
-
2021-09-06 19:10
Najwięcej wypadków z rowerami jest na przejściach i przejazdach rowerowych (3)
powinno się jeździć jezdnią - do tego jest.
- 11 6
-
2021-09-06 21:06
dokładnie. jest to milin razy wygodniejsze i bezpieczniejsze dla wszystkich!!! (2)
piesi mają dla siebie normalny chodnik dla siebie
rowerzyści prostą, szybką trasę (bez slalomów)
kierowcy wbrew pozorom też zyskają bo wszystko by mieli na widoku.- 8 3
-
2021-09-07 08:54
dokładnie (1)
kiedy jadę samochodem po tej samej drodze co rowerzysta, to go widzę, czy to przede mną, czy w lusterku, a nie wypadającego nagle spoza krzaka. Przeszkadza mi tylko, jeśli na wąskiej drodze muszę jechać za kimś 10km/godz. Jak już ktoś się decyduje na jazdę rowerem po ulicy, to niech zasuwa przynajmniej te 20 km/godz i czasami przepuści kolejkę pojazdów za sobą.
- 5 0
-
2021-09-07 11:18
Dokładnie
Pasy w jezdni rozwiązują ten problem
- 3 1
-
2021-09-06 22:29
to nic nowego ze buraki z blachosmrodów pokazuja jakimi bezmózgami sa wszedzie na swiecie dzbyny buduje sie drogi rtowerowe
wydzielone czesto oddzielone własnie jeszcze pasem zieleni ale wy jesteście ,ale to nic nowego Gdańsk to raj dla piratów drogowych.
- 1 2
-
2021-09-06 19:13
cisne jak sie da i tyle kazdy szanujacy kierowca to rozumie
- 1 0
-
2021-09-07 11:12
Zazwyczaj jezdnią da się rowerem bezpiecznie przejechać
Chodnikiem jadę, gdy mam duże niesymetryczne zakupy - ale wtedy z "prędkością zbliżoną do prędkości pieszego". Problemem jest jazda hulajnogą - po Kołobrzeskiej nie mogę, bo na jezdni ograniczenie 50, wolno chodnikiem nie ma sensu, zostaje Krynicka, Lęborska i Słupska, gdzie jest strefa 30.
- 3 12
-
2021-09-07 10:51
Ww
No i super
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.