• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Testowe rowery Mevo dotarły do Trójmiasta

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak będą wyglądać rowery Mevo, które wkrótce pojawią się w Trójmieście i na Pomorzu. Tak będą wyglądać rowery Mevo, które wkrótce pojawią się w Trójmieście i na Pomorzu.

Pierwsze rowery systemu Mevo dotarły w piątek do Trójmiasta. Przez najbliższe dni będą testowane. - Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne - mówi Jarosław Maciejewski ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.



Czy podoba ci się wygląd roweru metropolitalnego?

Na początku tygodnia informowaliśmy o opóźnieniu inauguracji systemu roweru metropolitalnego. Było ono spowodowane m.in. nieprzeprowadzeniem na czas testów zamówionych dla Trójmiasta i Pomorza elektrycznych rowerów, co było warunkiem niezbędnym do uruchomienia systemu.

W piątek ten problem rozwiązano, ponieważ po południu do Gdańska przyjechały cztery testowe egzemplarze roweru. Po godz. 13 pracownicy Obszaru Metropolitalnego wyjechali rowerami na Długi Targ, czym - jak mówi Jarosław Maciejewski ze stowarzyszenia - wzbudzili "duże poruszenie".

- Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne. Rowerem jedzie się lekko i swobodnie. Zapadają ustalenia, jak długo będziemy je testować. Mamy prawo do wnoszenia uwag i poprawek, które mogą zostać uwzględnione przed oficjalnym startem systemu. Na razie jednak nie możemy określić, kiedy to nastąpi.
Kolorystyka rowerów jest stonowana. Początkowo wykonawca chciał, by - wzorem innych miast, gdzie działają samorządowe systemy rowerów na godziny - były one szare, ale na to nie zgodził się zamawiający.

Zgodnie ze specyfikacją wszystkie rowery są elektryczne, na kierownicy zamocowane mają metalowe koszyki. W Gdańsku pozostaną przez kilka, kilkanaście dni, w trakcie których sprawdzana będzie ich funkcjonalność i zgodność ze specyfikacją przetargową.

Rower metropolitalny pierwotnie miał ruszyć 18 listopada. Później termin przesunięto na 9 grudnia. Kolejny termin nie został ustalony, bo wykonawca systemu, firma Nextbike wciąż pracuje nad ostatnimi poprawkami. Zgodnie z umową wykonawca zobowiązany jest do zgłoszenia gotowości systemu na co najmniej 7 dni przed jego uruchomieniem.

Na razie taka gotowość nie została zgłoszona, ale pojawienie się rowerów w Trójmieście oznacza, że jest do tego coraz bliżej.

O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr

Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • Może byś tak Damian wpadł popedałować? (1)

    • 5 0

    • od ze wsi do de wsi...

      • 0 0

  • chińszczyzna (4)

    już widzę te sztyce wysunięte na max, a i tak nie wystarczy:
    siodło za nisko, bóle kolan, blokady, łąkotki do wypiep...

    do studentów Medu: uczcie się USG stawów, to będzie hit,
    każdy wyższy będzie ich potrzebował kilka razy rocznie,
    a blokada kolana na ślepo, bez USG to każdorazowo
    przegrany przez lekarza proces o odpowiedzialność zawodową
    i o błąd w sztuce lekarskiej, o wielotysięczne odszkodowanie

    • 10 7

    • to nie są rowery na wyprawy całodniowe. (1)

      będą służyć do kilkuminutowych przejazdow. takze nie przesadzaj. tym bardziej ze wszystkie bedą wspomagane.

      • 6 1

      • Trzeba zmieniać wysokość siodelka

        Za każdym razem.. eee tam, wolę własny

        • 2 0

    • Twoja opinia wyssana z palucha jest dla nas bardzo istotna.

      • 6 4

    • Ewidentnie te rowery nadają się tylko dla niskich osób.

      • 8 1

  • czy tam nie ma prostej regulacji wysokości siodełka? (2)

    w każdym razie na tym zdjęciu słabo to widać

    • 5 1

    • jak masz powyżej 180cm to nie pojedziesz.

      • 3 0

    • w realu nie ma problemu

      • 0 0

  • na damce mam popylać?

    i te kolory takie ge nderowe.

    • 7 0

  • Look jak Wigry3 ;)

    Czemu takie małe kółka i waga 37kg???

    • 6 0

  • Zima (3)

    Po zimie rudy będzie wszędzie i rowery będą tylko nadawały się na złom.

    • 3 2

    • a one nie z aluminium? (2)

      przypadkiem?

      • 3 2

      • (1)

        No łańcuch, kaseta i dużo innych części jest z metalu

        • 4 0

        • to sie wymieni.... wy to macie problemy...

          • 0 3

  • (1)

    A będą wersje dla wysokich? Bo z tego co widzę sa tak małe, że wyższe osoby wybiją sobie kolanami zęby.

    • 16 2

    • No i małe kółka

      • 1 0

  • Szaleni rowerzyści..... (3)

    Teraz to dopiero zacznie się zbiorowe rozjeżdżanie pieszych na chodnikach !!!!!!

    • 8 4

    • Kierowcy boją się konkurencji?

      • 0 0

    • jak na razie ma zbiorowe rozjeżdżanie pieszych na przejściach

      przez miszczów trzech pedałów i kierownicy jeżdżących "szybko ale bezpiecznie".

      Rowerolucja nie z takimi problemami pomogła sobie poradzić w dobrze zarządzanych miastach.

      • 2 0

    • Guma za paskiem

      i jak coś to prdalarze w cymbały wał.
      Chodnik nie jest od poruszania się rowerem.

      • 1 2

  • (26)

    Kwestia zdawania pobierania rowerów jest nie przemyślana, jedna z najgorszych opcji z jakimi się spotkałem. Jak to ma się trzymać tego stojaka na co? Linka z kodem?

    • 35 33

    • przecież nie trzeba niczego podczepiać, można zostawić nawet na chodniku (7)

      • 6 10

      • W obrębie stacji zostawianie roweru będzie bezpłatne. (1)

        • 4 1

        • Jaki będzie obręb stacji?

          Czy rowery będą mogły się walać w promieniu 10m?

          • 1 1

      • skąd te minusy, skoro takie informacje podawali?

        • 0 1

      • tzn że te rowery można zostawić (1)

        Na każdy ogólnie dostępnym stojaku A prywatnego na stojaku mevo już nie? I jak to będzie z rezerwacją roweru. Czy jak zostawię go na chwilę pod sklepem to mi go zwiną?

        • 10 1

        • pewnie bedzie mozna dodac stojak do systemu. co za problem

          • 1 2

      • (1)

        To po co te ramy metalowe? można byłoby zrobić tylko wiatę dla rowerów miejskich.

        • 7 6

        • wiata jednak jest dużo drozsza ;)

          • 3 2

    • Pewnie będą miały zamki w sobie. Na tym polega ta IV generacja tych rowerów.

      • 2 1

    • (15)

      Kompletnie nie przemyślany system zdawania - brak diody w stojaku potwierdzającej poprawne zdanie lub pobranie, brak kodu kreskowego aby pobrać aplikacją rower.
      W stojaku powinna być pochwa w która wsuwa się ramę roweru i jest dedykowane tylko dla rowerów miejskich - ktoś wstawi swój prywatny rower i nie będziesz miał możliwości oddania w stacji roweru i co wtedy mam jechać do kolejnej oddać?
      Cieszyłem się z tej inwestycji, ale na razie wygląda to słabo.

      • 44 11

      • (1)

        Poczekajmy, aż będzie regulamin wypożyczania rowerów - będzie można zostawic rower gdziekolwiek, ale będzie to dodatkowo płatne. Domyślam się, ze pozostawienie roweru w pobliżu stacji będzie bezpłatne. Pewnie z dokładnością jaka ma GPS, w promieniu ok. 5 metrów, niekoniecznie przy tym szarym uchwycie.

        • 12 3

        • te uchwyty powinny być jaskrawe,
          rowery też,
          barwy powinny być kontrastowe
          zieleń i czerwień
          lub błękit i żółć

          te rowery powinny być b.widoczne
          uchwyty też
          inaczej niebezpiecznie

          i każdy menel może pozwać Next za każdy wypadek
          a oni dobrze ubezpieczeni, bogaci,
          mogą płacić miliardy

          • 5 4

      • (12)

        Te rowery się oddaje w inny sposób, nie poprzez "zadokowanie" ich do stacji. To jest system jak w Traficarach - zostawiasz tam gdzie ci wygodnie - nie musi to być stacja. Tak więc jeśli w stacji nie będzie miejsca, to i tak będziesz mógł zostawić rower.

        • 14 13

        • to już widzę porzucone byle gdzie rowery na chodnikach ,lub ulicach (1)

          jak te auta z traficaru

          • 37 8

          • to własnie to twoje urojenie (sorry, też je mam)
            jest powodem, dlaczego system 3gen.
            dostał stacje

            one nie slużą do niczego innego
            niz do zapobiegania bałaganowi
            taki system nie potrzebuje ich wcale

            Ruda, mam rację?

            • 3 5

        • (6)

          Przecież to non sens o którym piszesz ludzie porozrzucają rowery gdzie popadnie, wyobraź sobie że idziesz z dziewczyna lub z grupa znajomych po rowery, to co masz losowo ich szukać w aplikacji gdzie są? W taki sposób rowery będą ginąć bo nie będą zabezpieczone w żaden sposób poza GPS'em.

          • 16 13

          • Niekoniecznie 'gdzie popadnie' - na stronie Metropoliagdansk.pl: (3)

            ' (...) Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją (...)'
            ... chyba że nastąpiła zmiana koncepcji.

            • 22 1

            • (2)

              hej, Ruda,

              a widziałaś kiedyś system trzeciej generacji, z gps'ami, zamiast terminali - aplikacja telefoniczna, lokalizacja każdego roweru na mapie, nie ma ładowania w czasie postoju

              ... gdzie trzeba oddawać rower na stacji?

              • 4 3

              • Ruda nie widziała. Dlatego czeka, jak teoria będzie wyglądała w praktyce. (1)

                Gorzej - sama wypróbuje ;D
                Ps. To Ofo jednak działa w PLu? Podobno utknęło. Najwyraźniej potrzebuję up date'u, chyba mi cosik umknęło...

                • 6 2

              • nic ci nie umknęło, o Czujna,
                ofów i mobików używałem w pracy
                a że "fruwam", to widuję je w ich domu

                frrrr

                • 1 3

          • Taaa (1)

            Już widzę te grupy ludzi wałęsające się w poszukiwaniu rowerów :) :) :)

            • 22 2

            • Widać że nie byłeś nigdzie poza trójmiastem :)

              • 7 7

        • A jak zatem będą mocowane do stojaków, za pomocą linki z kodem? (2)

          Czy po prostu będzie się je odstawiało gdziekolwiek obok?
          Rozwiązanie warszawskie, wrocławskie lub katowickie zdecydowanie funkcjonalniejsze podjeżdżasz jeden klik i po sprawie.
          Oczywiście opcja pozostawienie go poza stacją wygodna, ale będzie droższa i mało funkcjonalna.

          • 7 8

          • Zostawienie na stacji, nie oznacza, że trzeba te rowery przypinać do stojaków. Zapewne będzie wystarczyło je zostawić w obrębie kilku metrów od stojaków. Rowery będą miały własne "zatrzaski" blokujące je, gdziekolwiek będą stały. Ale jak zostawisz gdzieś dużo dalej, to zapłacisz ekstra.

            • 7 1

          • Jeszcze nie wiadomo na 100%, kolega piszę że to ma być system jak w traficar, jakoś nie wyobrażam sobie tego ale zobaczymy.

            Ja mam nadzieje że ludzie będą tylko szanować te rowery, które mają nam służyć, kolejna rzecz oby szybko nauczyli się ludzie oznaczać uszkodzony rower dla serwisu czy nowej osoby podejmujące rower - poprzez obniżenie i obrócenie siodełka tyłem na przód o 180 stopni co będzie oznaczało uszkodzony.

            • 16 1

    • A co w sytuacji gdy przy stojaku nie będzie ani jednego roweru przez dłuższy czas? Pewnie będzie tak jak z traficarem będą p orzucac rowery tak jak samochody gdZie popadnie

      • 5 1

  • Traficar lepszy

    Jak w temacie :)

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum