• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot przebuduje nadmorską trasę rowerową. Początek prac w poniedziałek

Krzysztof Koprowski
13 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (17 kwietnia 2019)

Od poniedziałku rowerzyści przemieszczający się nadmorską drogą rowerową w Sopocie będą musieli liczyć się ze sporymi utrudnieniami w ruchu. Rozpoczyna się bowiem remont tego popularnego szlaku. Po zakończeniu prac nawierzchnia nadal będzie wykonana z kostki betonowej. Możliwe, że utrzymane zostanie również ograniczenie prędkości do 10 km/h.



Z jakiego materiału powinna być wykonana nowa nawierzchnia nadmorskiej drogi rowerowej w Sopocie?

Prace budowlane rozpoczną się w poniedziałek 15 kwietnia i potrwają do połowy czerwca br. Jednocześnie przebudową objęte zostaną dwa odcinki:
  1. od granicy administracyjnej z Gdańskiem zobacz na mapie Sopotu do wybudowanego kilka lat temu hotelu Sopot Marriott Resort & Spa zobacz na mapie Sopotu
  2. od Lasku Karlikowskiego zobacz na mapie Sopotu do Chrobrego zobacz na mapie Sopotu

Na czas trwania remontu przygotowano oznakowany objazd równoległymi ulicami: Park Jelitkowski - Bitwy pod Płowcami - powrót na trasę nadmorską (Wojska Polskiego) - Emilii Plater - Na Wydmach - Grunwaldzką - Parkową - Piastów - powrót na trasę nadmorską.

Kontynuacja prac po wakacjach



Po wakacjach planowane jest rozpoczęcie przebudowy pozostałego odcinka drogi rowerowej między Gdańskiem a skwerem Kuracyjnym (z wyjątkiem przebudowy nawierzchni na odc. Kordeckiego - Chrobrego).

Za inwestycję w zakresie branży drogowej, konstrukcyjno-budowlanej, zieleni oraz małej architektury odpowiada wyłoniona w przetargu firma Strabag z Pruszkowa (oferta na kwotę ok. 3,59 mln zł), zaś w zakresie branży elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej - konsorcjum PUH EL Professional Mariusz Maszota z Gdyni o. Kębłowo oraz Amel z Góry w woj. pomorskim (oferta na kwotę ok. 1,66 mln zł).

Nawierzchnia nadal będzie z betonowej kostki



Przebudowa nadmorskiej drogi rowerowej nie oznacza jednak zastąpienia niewygodnej kostki betonowej nawierzchnią asfaltową. Nowa nawierzchnia nadal będzie ułożona z wykorzystaniem betonowego budulca, choć w formie niefazowej (gładkiej).

- Jest to realizacja przyjętej strategii, w ramach której w strefie konserwatorskiej w bezpośredniej bliskości plaży nie używamy asfaltu. Dotyczy to nie tylko alejki nadmorskiej, ale również jezdni - m.in. planowanej niebawem przebudowy rejonu ul. Parkowej. Dobrze ułożona nawierzchnia z kostki niefazowanej cechuje się zbliżonymi właściwościami do asfaltu. Jest ona również dopuszczona w standardach rowerowych - wyjaśnia Krzysztof Jałoszyński, inspektor ds. komunikacji rowerowej w Urzędzie Miasta Sopotu.

Sopot do roweru nie zachęca



Możliwe ograniczenia prędkości dla rowerzystów



Po remoncie przypuszczalnie nadal będą też obowiązywały ograniczenia prędkości dla rowerzystów do 10 km/h.

Osobom, które rzadko korzystają z roweru, wyjaśnijmy, że jest to całkowicie nieżyciowe ograniczenie. Przy prędkości 10 km/h z trudem można utrzymać równowagę na jednośladzie, zaś przekroczenie jej o 3-5 km/h możliwe jest bez większego wysiłku już przy jednokrotnym obrocie pedałami. Rowery Mevo posiadają natomiast wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h.

Istniejąca niewygodna kostka betonowa zostanie zastąpiona nową, niefazowaną. To efekt przyjętej przez miasto strategii w strefie konserwatorskiej. Istniejąca niewygodna kostka betonowa zostanie zastąpiona nową, niefazowaną. To efekt przyjętej przez miasto strategii w strefie konserwatorskiej.
- Ograniczenie prędkości nie wynikało ze stanu nawierzchni, a z występowania licznych punktów kolizyjnych z pieszymi. Tam, gdzie intensywny ruch pieszych krzyżuje się z ruchem rowerowym oraz przy wyjściach z klubów żeglarskich, ograniczenie prędkości rowerzystów może nadal okazać się niezbędne - przekonuje Jałoszyński.

Opinie (203) 1 zablokowana

  • (9)

    Sopot to największa zakała rowerowa Trójmiasta. Nawet w Gdyni nikt nie robi już ddrów z kostki bauma!!

    • 180 18

    • jakość dróg i innych udogodnień dla rowerów (3)

      ocenia się nie na podstawie jakości nawierzchni (która jest oczywiście także ważna) ale głównie na podstawie rozwiązań przyjmowanych w miejscach krzyżowania się ruchu rowerowego z innymi rodzajami ruchu (zwłaszcza kołowego). Popularność trasy nadmorskiej wynika właśnie z braku wzdłuż niej jakichkolwiek miejsc krzyżowania się ruchu rowerowego z ruchem kołowym (jezdniami ulic). Skrzyżowania z ruchem pieszym są nieuniknione, najważniejsza jest zasada nawiązywania kontaktu wzrokowego z innymi użytkownikami przestrzeni miejskiej: pieszymi i innymi rowerzystami. Jak cykliści będą patrzeć w oczy pieszym i vice versa, wzajemny szacunek zapobiegnie kolizjom.

      • 3 0

      • (1)

        ruch rowerowy jest ruchem kołowym

        • 3 2

        • ciekawe, w jaki sposób taki "rygoryzm" słowny dodaje wartość do dyskusji

          prowadzonej na tym anonimowym forum, zwykle z dominacją malkontenctwa

          • 0 1

      • Masz rację. Niestety żyjemy w czasach kiedy kontakt wzrokowy i obserwowanie otoczenia jest bardzo często zastępowane wgapianiem się w ekran telefonu, zarówno wśród pieszych, jak i rowerzystów. A wtedy o wypadek nietrudno. Inna sprawa, że piesi, zwłaszcza turyści mają tendencję do zachowywania się w pobliżu deptaka jak święte krowy, bo w końcu są na wakacjach i wszystko im wolno.

        • 2 1

    • Przeczytałeś dokładnie?

      Więc o co ci chodzi? Przecież chcą to poprawić.

      • 2 0

    • W Gdyni nie ma ścieżek z kostki! (1)

      Tam jest biała farba i malunki! Te kilka metrów z kostki przy al. Zwycięstwa chyba się nie liczy... a jak przejechać z Gdyni, pasem nadmorskim do Sopotu? Chyba dronem

      • 3 4

      • Przez park w kolibkach lub przy alei zwycięstwa, odcinkiem leśnym

        • 3 1

    • Należy wspomnieć, że w Sopocie wiele z tych "ścieżek rowerowych" w ogóle nie jest "ściezkami rowerowymi" ponieważ brakuje znaków pionowych. A to co jest na Armii Krajowej to już jest w ogóle patologia.

      • 15 1

    • No kostka bez fazy jest dobra co nie zmienia faktu,ze sciezki w Sopocie jak i w Gdyni to dno totalne.Przelot z Gdanska do Redy to jest dramat jakis

      • 17 6

  • Rowery

    A może k....wa. Wzięli byście się za chodniki dla pieszych

    • 3 2

  • Ścieżka rowerowa (1)

    Sopot kurort tyle. Turystów przyjeżdża a nie stać na porządną drogę rowerowa

    • 6 1

    • najlepsze jest to ze te rozwiązanie będzie znacznie droższe od " porządnej drogi rowerowej".
      asfalt jest znacznie tańszy nawet od takiej kostki.

      • 1 0

  • Skoro rower to taka zagrożenie to zakazać bhp używać

    Będzie taniej dla wszystkich

    • 0 2

  • Beka

    Jaka w ogóle beka. Jak mają zamiar tam mandaty wstawiać to szybko trzeba ogarnąć jakąś wersję yanosika dla rowerzystów.

    • 1 1

  • Rowery nie posiadają prędkościomierza (5)

    więc to ograniczenie mogą sobie w d.... wsadzić.

    • 177 12

    • Malo kto wie ale w naszym kraju nie mamy ani jednego

      Radaru ktory mialby homologacje na pomiar predkocni roweru. Zaden rower tez nie jest zobowiazany do posiadania predkosciomierza. Stawianie tam jakiegokolwiek znaku ograniczajacego prędkość jest absurdem

      • 7 1

    • (3)

      Nie. Oczywiście nie ma obowiązku posiadania licznika (ani jego poprawnej kalibracji) ale to już jest sprawa danego rowerzysty aby maksymalnej prędkości nie przekraczać. Nie ma tłumaczenia "nie wiem ile jadę". Co nie zmienia faktu, że to ograniczenie jest absurdalne. No i pytanie czy aby na pewno jest. Bo z tego co pamiętam to przynajmniej w niektórych miejscach nie ma znaków drogowych, a jedynie są prostokątne tabliczki z symbolami znaku drogowego

      • 4 3

      • Tam jest tylu pieszych w sezonie, że to 10 ma sens. (2)

        Generalnie cała ścieżka nadmorska nie ma sensu od czerwca do września, bo albo wyprzedzasz ciągle na trzeciego i straszysz pieszych, albo snujesz się w pociągu 15 km/h. To nie jest dróżka z funkcją transportową, ani miejsce treningu, to teren dla letników, którzy chcą leniwie popedałować 5 km tam i 5 z powrotem. Gdyby dopyszczono 50 km/h to nic by nie zmieniło poza większym pohukiwaniem pseudosportowców, którzy akurat tam chcą się zaprezentować. Fakt, że przez Sopot brak jest wygodnego przejazdu rowerem nie zmienia mojej negatywnej oceny nadmorskiego bulwaru rowerowego. Czy są ograniczenia, czy nie.

        • 10 6

        • To niech piesi chodzą po swojej części i nie wchodzą na rowerową. Dla nas lokalnych szlak nadmorski to trasa transportowa bo to jedyny szybki sposób przejechania przez 3 - city

          • 11 2

        • Przecież tam w wielu miejscach DDR jest odseparowana od chodnika.

          • 7 0

  • Prośba !!! (2)

    Tylko proszę nie tylko gładko ale i odpowiednio szeroko. Dziękuję !

    • 65 3

    • nie będzie gładko :(

      będzie kostka...
      Drogi Sopocie,
      Nadmorski kurorcie, letnie centrum trójmiasta...
      ...gdzie gładkie trasy dla rolek, hulajnog, longboardów?

      • 0 1

    • Taaa jasne. I co jeszcze ???
      Moze poszerzymy cały Sopot ?

      • 1 4

  • W sopocie w pasie nadmorskim wszyscy łamią przepisy

    piesi włażą na ściezkę bez ograniczeń, po samej scieżce dla pieszych lubią chodzic kordonami, tak że np. biegając nie da się ich ominąć, inni chodzą z psami na długich smyczach
    Szanujący się rowerzysta w ogóle tam nie jezdzi w sezonie, niektorzy jakby o tym zapomnieli i jezdża za szybko, ale najgorszą patologią są małe dzieci jadące lewą stroną albo ostatnio modne u dziaciaków pojazdy elektryczne 4-kołowe
    Generalnie jak się komus cos stanie, to sam jest sobie winien

    • 1 2

  • ścieżki rowerowe za mało, wyłączyć pasy ruchu aut oddać rowerzystom a piesi to albo na rower albo w domu siedzieć ,jaki to ja jestem zielony brawo JA .No bo tak wszędzie jest w europie to ja też tak muszę sobie rowerem pojeżdzić.

    • 1 2

  • Przed każdym przejściem dla pieszych, powinny być progi zwalniające dla rowerzystów. (1)

    Ścieżka rowerowa to nie autostrada.

    • 4 5

    • A dla pieszych barierki, żeby nie wchodzili na scieżkę

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum