• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot. Inwestycje rowerowe na 2020 rok

Kamila Lulińska
30 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Chciałbyś wiedzieć co nowego planuje Sopot w sektorze inwestycji rowerowych? Zobacz, czego możemy się spodziewać w tym roku. Chciałbyś wiedzieć co nowego planuje Sopot w sektorze inwestycji rowerowych? Zobacz, czego możemy się spodziewać w tym roku.

Koniec pierwszego miesiąca nowego roku już prawie za pasem i choć pogoda za oknem nieco niezimowa, to wciąż do wiosny nam daleko. Odliczamy niecierpliwie do okresu w roku, w którym "oficjalnie" rozpoczynamy sezon rowerowy, dlatego już teraz zapytaliśmy przedstawicieli trójmiejskich władz, jakie inwestycje rowerowe realizowane będą w ramach tegorocznego budżetu. Jako pierwszy z trójmiejskiej aglomeracji przedstawimy Sopot.

Co według Ciebie powinno być priorytetem w inwestycjach rowerowych w Sopocie?


Już teraz możemy powoli planować wiosenne i letnie wycieczki. W tym roku zaplanowanych do realizacji zostało kilka projektów dotyczących infrastruktury rowerowej. Przyjrzymy się czterem największym. Dwa z nich dotyczą modernizacji i budowy dróg rowerowych, a pozostałe - przebudowy kwartału ulic oraz naprawy szlaku rekreacyjnego w TPK.

- Staramy się do komunikacji rowerowej podchodzić kompleksowo, dlatego realizujemy tak różne zadania - mówi Krzysztof Jałoszyński, oficer rowerowy w Sopocie. - Niewątpliwie rowerzystom przypadnie do gustu nowa, gładka, asfaltowa nawierzchnia wyremontowanych dróg rowerowych. Remontowana infrastruktura jest już "pełnoletnia" i nie spełnia nowoczesnych standardów.

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Inwestycje rowerowe w Sopocie na 2020 rok



  1. Droga rowerowa wzdłuż alei Niepodległości - Modernizacja i budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Niepodległości od ul. Wejherowskiej do ul. Armii Krajowej (element dużego projektu przebudowy skrzyżowania) - w ramach prac w okolicy ul. Wejherowskiej zawężona zostanie al. Niepodległości, a z zaoszczędzonego miejsca wykonana zostanie pełnowymiarowa DDR o nawierzchni bitumicznej. Pozwoli to ostatecznie domknąć infrastrukturę rowerową na tym obszarze. Koszt przebudowy skrzyżowania to około 10 mln zł, z czego 9,5 mln zł ze środków UE.
  2. Droga rowerowa wzdłuż Armii Krajowej od 23 Marca do al. Niepodległości (przy pętli trolejbusowej) - modernizacja nawierzchni na bitumiczną, korekta przebiegu w punktach konfliktowych, wyniesienie skrzyżowań. Droga ta jest już wysłużona, więc niezbędna jest zarówno modernizacja nawierzchni, jak i dostosowanie rozwiązań do współczesnych standardów. Koszt 3,2 mln zł, z czego 2,9 mln zł z dofinansowania UE.
  3. Przebudowa kwartału ulic: Parkowa, Kordeckiego, Wojska Polskiego, Kilińskiego. - stworzenie tzw. woonerfu, czyli spokojnej przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerzystom. Po przebudowie będzie to prawdopodobnie największy woonerf w Polsce - będzie miał długość 1,2 km. Przebudowa etapami, koszt na rok 2020 - 7 mln zł.
  4. Szlak rekreacyjny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy - wyrównanie, oznakowanie i naprawa nawierzchni około 7 km tras leśnych w Sopocie (pod kątem pieszych i rowerzystów). Celem projektu jest z jednej strony wykorzystanie walorów przyrodniczych naszego parku krajobrazowego, z drugiej ochrona bioróżnorodności poprzez kanalizację ruchu turystycznego. Projekt realizowany wspólnie z Gdańskiem i Gdynią, koszt sopockiej części (7 km tras) to około 950 tys. zł.


Wiaty rowerowe przy szkołach



Władze Sopotu nie zapominają również o młodszych rowerzystach. Na ten rok zaplanowano wyposażenie czterech szkół podstawowych w wiaty rowerowe. Przed wakacjami wybudowane zostaną pierwsze dwie wiaty - lokalizacja pierwszej wiaty rowerowej jest już pewna, jednak wciąż trwają ustalenia co do wyboru drugiej placówki. Po wakacjach zaś, władze miasta planują wybudować kolejne dwie wiaty na terenie kolejnych szkół podstawowych.

- W przypadku pierwszej wiaty na pewno będzie to SP 8 przy ul. Golca - mówi Krzysztof Jałoszyński. - W przypadku drugiej ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Ostateczna lokalizacja będzie uzależniona od uzgodnień z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Docelowo wszystkie placówki edukacyjne chcielibyśmy wyposażyć w tego typu infrastrukturę.

Opinie (54)

  • "zawężona zostanie al. Niepodległości" to jest niemożliwe!

    al. Nieodległości musi spełniać normy i każdy pas musi pomieścić samochody ciężarowe i autobusy, nie będzie żadnego zwężania a jak już to skarpa na skrzyżowaniu zostanie przesunięta i może ten wysoki kamienny mur oporowy też, chociaż nie wiem czy to możliwe bo stoi tam dom. Ciężka sprawa i jedynym wyjściem jest chyba zwężenie i przesunięcie chodnika po drugiej stronie wtedy cała al. Niepodległości będzie mogła biec bliżej morza a po drugiej stronie będzie miejsce na drogę rowerową i chodnik

    • 4 3

  • Dobrze zarządzane miasto troszczy się nie tylko o budowę wydzielonych dróg dla rowerów (2)

    ale o podniesienie rangi (znaczenia) działań na rzecz poprawy warunków ruchu pieszych i rowerzystów oraz dostępu tych grup mieszkańców do stacji i przystanków transportu publicznego (zwłaszcza SKM). Jakość dostępu rowerzystów i pieszych do stacji SKM Sopot Kamienny Potok jest OK (poprawiła się w roku ubiegłym), ale jakość dostępu do stacji Sopot od ulicy Podjazd kształtuje się poniżej oczekiwań. Podobnie warto wprowadzić ulepszenia dostępu do stacji Sopot Wyścigi. Dalszym krokiem powinno być także zwiększenie częstotliwości połączeń SKM aby w Trójmieście wreszcie zaczął funkcjonować rozsądny układ rower+ kolej. Równolegle do poprawy infrastruktury warto tworzyć zinstytucjonalizowane formy dialogu między mieszkańcami korzystającymi z rowerów (warto ich podkształcić w wielu obszarach) a decydentami miejskimi. Bez podniesienia wiedzy wśród internautów ( i urzędników nie tylko rowerowych) nadal będziemy mieli stale do czynienia z nadmiernym, dyskredytującym działania władz hejtem.

    • 1 4

    • jakich wydzielonych jak to są tylko paski na chodnikach? (1)

      • 4 1

      • Nie wytłumaczysz, ci ludzie żyją w innej rzeczywistości

        stąd nie rozumieją wielu aspektów ruchu rowerowego, nie mówiąc o przepisach itd.

        • 2 0

  • pytanie ? (2)

    czy rowerzysta może korzystać z ulicy pomimo wybudowanej obok ścieżki rowerowej?

    • 1 6

    • może. w żadnych przepisach drogowych nie ma nic na temat żadnych "ścieżek"

      • 6 0

    • Czy jaśnie pan internauta może przyswoić sobie przepisy i doczytać, że może jechać jeśli np. taka droga rowerowa lub pas rowerowy jest po przeciwnej stronie jezdni (zgodność z kier. jazdy) oraz wtedy, gdy ma zamiar pojechać inaczej niż np. droga rowerowa prowadzi. Wtedy może na bezczela jechać obok, a taka droga rowerowa np. prowadzi na drugą stronę jezdni i go to nie rusza, on jedzie prosto, bo np. skręca w prawo lub ma taką ochotę jechać prawą stroną.
      Niemniej Prawo ruchu drogowym wyraźnie definiuje czym jest droga rowerowa lub pas rowerowy i nie dopatruję się, by asfalt obok chodnika był drogą rowerową z ustawy.

      • 2 0

  • To są wszystko atrapy, nie żadna infrastruktura rowerowa. szkoda tylko kasy na takie pseudo rozwiązania.

    • 4 1

  • wprowadzic rower+

    zabieramy patologicznym matkom i dajemy rowerzystkom !

    • 1 2

  • Fajnie że powstają ścieżki dla kierowców (1)

    pytanie kiedy w 3miescie powstanie pierwsza droga dla rowerów dla rowerzystów

    • 1 1

    • malkontentom udającym dbanie o interesy rowerzystów nasze stanowcze nie!

      • 0 0

  • Fajnie, ale ceny kosmiczne.

    Kto na tym aż tyle ma zarobić? Wójek?

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum