• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy

Krzysztof Koprowski
21 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Trasa wspólnego przejazdu rowerowego. Przebieg uwzględnia także odcinki pokonywane pieszo. Trasa wspólnego przejazdu rowerowego. Przebieg uwzględnia także odcinki pokonywane pieszo.

Wspólny przejazd po Sopocie w ramach audytu polityki rowerowej po raz kolejny ujawnił niedoskonałości systemu tras dla jednośladów w kurorcie. Wielokrotnie było trzeba zsiadać roweru, aby zgodnie z prawem pokonać wyznaczoną trasę. Pojawiły się też zapowiedzi drobnych usprawnień oraz kilka propozycji najpilniejszych zmian.



Jak oceniasz jakość infrastruktury rowerowej w Sopocie?

Środowy przejazd rowerowy cieszył się niewielkim zainteresowaniem. W ok. dziesięcioosobowym gronie (liczba uczestników nieznacznie zmieniała się w trakcie trwania) było tylko troje mieszkańców (z czego jeden spoza Sopotu), zaś pozostałą część grupy stanowili urzędnicy, radni oraz przedstawiciele Polskiej Unii Mobilności Aktywnej.

Obecność członków PUMA była nieprzypadkowa. Przejazd był bowiem jednym z elementów poprzedzających wykonanie audytu infrastruktury rowerowej w miastach, gdzie funkcjonuje system rowerów miejskich Mevo.


  • Przy dworcu, po stronie al. Niepodległości, planowane jest utworzenie parkingu rowerowego.
  • Od dworca do al. Niepodległości przemieszczamy się pieszo.
  • W oczekiwaniu na zielone światło przez al. Niepodległości.
  • Ulicą Sikorskiego kierujemy się do ul. Armii Krajowej.
  • Kręta droga rowerowa na ul. Armii Krajowej.
  • Przy budynkach uniwersytetu istnieje bardzo ograniczona wzajemna widoczność pieszych, rowerzystów i kierowców.

Urząd Miasta - dworzec kolejowy - Uniwersytet Gdański



Punktem startowym był Urząd Miasta Sopotu, skąd wspólnie wyruszyliśmy na dworzec. Już po kilku metrach było trzeba dzielić się przestrzenią z pieszymi na wąskim chodniku, a następnie zsiąść z roweru po pokonaniu ronda. Dworzec, z oczywistych względów, należało pokonać prowadząc rower. Rowerem nie przejdziemy też drugim tunelem pod torami - na wysokości ul. Marynarzy.

W jaki zatem sposób pokonać bezpiecznie tory w ścisłym centrum Sopotu? Urzędnicy będą próbowali dostosować do potrzeb rowerzystów ul. Podjazd.

- Na razie istnieje wstępny szkic nowej organizacji ruchu. Będziemy chcieli wykonać przejazd pod torami, a następnie przez skrzyżowanie z al. Niepodległości i dalej ul. Sikorskiego, ponieważ jest to naturalna oś komunikacyjna dla rowerzystów w Sopocie. Najchętniej chcielibyśmy zrobić obustronne pasy rowerowe, o ile uda się wygospodarować na to miejsce - zapowiada Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy.
Po stronie al. Niepodległości planowana jest również budowa parkingu rowerowego, do którego będzie można dotrzeć właśnie ul. Podjazd.

Dopóki jednak to nie nastąpi, do ul. Sikorskiego zmuszeni jesteśmy prowadzić rower najpierw łącznikiem do al. Niepodległości, a następnie przez przejście dla pieszych.

Tutaj dopiero wsiadamy na rowery i najpierw w ruchu ogólnym, a potem wydzieloną i krętą drogą rowerową wzdłuż ul. Armii Krajowej jedziemy do następnego punktu wspólnego przejazdu - rejonu Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

W tym miejscu od wielu lat istnieje problem ograniczonej wzajemnej widoczności pieszych, rowerzystów i kierowców. Urzędnicy zapowiadają, że będą myśleli nad poprawą bezpieczeństwa ruchu.

  • Kolejny spacer z rowerem - wzdłuż al. Niepodległości w kierunku Kamiennego Potoku.
  • Nowa droga rowerowa wzdłuż ul. Wejherowskiej.
  • Nowa zadaszona wiata rowerowa przy przystanku SKM Kamienny Potok.
  • Przejazd w jednym poziomie przy przystanku SKM Kamienny Potok.

Uniwersytet Gdański - SKM Kamienny Potok



Ruszamy dalej - w kierunku al. Niepodległości. Po drodze przejeżdżamy przez niebezpieczny punkt potencjalnej kolizji pieszy-rowerzysta przy rondzie 23 Marca-Armii Krajowej, a następnie zjeżdżamy w dół po nowej, asfaltowej drodze, a następnie mocno wysłużonej, nierównej kostce betonowej do wspomnianej al. Niepodległości.

Stąd, wciąż po zniszczonej drodze rowerowej, jedziemy do wiaduktu nad torami kolejowymi. By dostać się na Kamienny Potok, ponownie zmuszeni jesteśmy do zejścia z rowerów na wysokości przystanku autobusowego. Docelowo ta przerwa w infrastrukturze ma być zlikwidowana.

Zjeżdżamy w dół po nowej, płaskiej jak stół, drodze rowerowej. Nasz następny postój to rejon przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Kamienny Potok.

- Mamy tutaj nasz najnowszy "nabytek" - zadaszoną wiatę dla rowerzystów, a wcześniej pokonywaliśmy pierwszy w Sopocie przejazd dla rowerzystów w jednym poziomie, bez żadnych fałd i łączeń [poprzez wyniesienie jezdni do rzędnej drogi rowerowej - dop. red.] - zwraca uwagę sopocki oficer rowerowy.
  • Przejazd tunelem pod torami na przystanku SKM Kamienny Potok.
  • Przejazd rowerowy na wysokości skrzyżowania Niepodległości-Haffnera.
  • Zdaniem uczestników wydarzenia, należy wynieść ten przejazd na wzór rozwiązania przy SKM Kamienny Potok. Po prawej ul. Sępia, po lewej (poza kadrem) rondo.

SKM Kamienny Potok - Haffnera/Sępia



Na drugą stronę torów kolejowych przedostajemy się tunelem, w którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 5 km/h. Co oczywiste, nikt z uczestników go nie przestrzega - jest to prędkość, przy której nie można utrzymać równowagi na rowerze.

Następnie wspólnym chodnikiem dla pieszych i rowerzystów docieramy do skrzyżowania z wąskim przejazdem rowerowym al. Niepodległości i ul. Haffnera. Stąd nową drogą rowerową zjeżdżamy do ronda na wysokości ul. Sępiej.

Tutaj uczestnicy przejazdu zwracają uwagę na niebezpieczny przejazd rowerowy ze względu na brak widoczności przez rowerzystów prawego kierunkowskazu samochodów, które opuszczają rondo w ul. Sępią.

Pojawia się postulat, aby przejazd rowerowy podwyższyć m.in. na wzór rozwiązania przy przystanku SKM Kamienny Potok, tworzyć tym samym próg zwalniający dla kierowców.

Na plus oceniono natomiast lepsze oznakowanie dwukierunkowego ruchu rowerowego na jednokierunkowej dla samochodów ul. Sępiej.

Przeczytaj naszą recenzję drogi rowerowej wzdłuż ul. Haffnera.

  • Koniec drogi rowerowej wzdłuż ul. Haffnera na wysokości ul. Wosia Budzysza. Jedno z wielu miejsc, gdzie jest ograniczona widoczność pieszy-rowerzysta.
  • Krótki postój przed szkołą podstawową nr 7. Po prawej Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy.
  • Stojaki przy szkole podstawowej nr 7.
  • Stojaki przy szkole podstawowej nr 7.

Haffnera/Sępia - Szkoła Podstawowa nr 7



Dalsza nasza podróż wiedzie w dół ul. Haffnera do Szkoły Podstawowej nr 7. Nowa droga rowerowa urywa się na wysokości ul. Wosia Budzysza. Rowerzyści (w tym przede wszystkim uczniowe) od tego miejsca muszą więc wybierać między jezdnią lub chodnikiem, co nie zawsze jest zgodne z przepisami.

Na dziedzińcu szkoły nie brakuje stojaków rowerowych - zarówno w kształcie litery U, jak i tzw. wyrwikółek. Jak tłumaczy sopocki oficer rowerowy, to drugie rozwiązanie ma uzasadnienie przy szkołach - mniejsze dziecięce rowery przewracają się w stojakach U-kształtnych, a ponadto wyrwikółka są wygodnym rozwiązaniem dla hulajnóg.

Niestety wjazd na teren szkoły wiedzie wąską jezdnią, na której trudno wyminąć się z samochodami.

Przy okazji rozmowy przy szkole dowiadujemy się również dlaczego na ul. Haffnera do "Monciaka" niemożliwe jest dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach.

- Brak takiego rozwiązania podyktowany jest skośnymi miejscami parkingowymi. Rowerzysta jechałby wówczas z kierunku innego niż samochody, co mogłoby być przyczyną potrąceń. Ruch dwukierunkowy dla rowerzystów został negatywnie zaopiniowany przez policję - tłumaczy sopocki oficer rowerowy.
  • Kładka nad wąwozem na wysokości ul. Majkowskiego.
  • Brak udogodnień dla rowerzystów do prowadzenia rowerów po schodach w stronę przejścia pod torami kolejowymi.

SP 7 - kładka nad wąwozem (Obrońców Westerplatte)



Spod Szkoły Podstawowej nr 7 jedziemy ul. Goyki do ul. Obrońców Westerplatte. Na podjeździe wychodzi na jaw niedoskonałość rowerów Mevo, na których poruszała się część uczestników przejazdu - wspomaganie okazuje się zbyt słabe, zaś rower zbyt ciężki, by bez większego wysiłku wjechać pod górę.

Po kilku minutach docieramy do wąwozu na przedłużeniu ul. Majkowskiego. Istniejąca tu kładka jest zbyt wąska do jazdy rowerem, więc znowu trzeba go prowadzić. Brakuje również udogodnień dla rowerzystów wzdłuż schodów do przejścia pod torami kolejowymi. Ewentualne zmiany w tym miejscu będą wymagały uzgodnień z konserwatorem zabytków.

  • Wąska ul. Obrońców Westerplatte, gdzie kierowcy niechętnie ustępują miejsca rowerzystom z naprzeciwka.
  • Przejazd jezdnią ul. Kościuszki w strefie tempo 30.
  • Ulica Sobieskiego: po lewej betonowa nawierzchni drogi rowerowej, po prawej znacznie wygodniejsza asfaltowa część dla aut.
  • Przejazd rowerowy przez ul. 3 Maja wprost na chodnik.
  • Spacer z rowerami w kierunku u. Golca.
  • Stojaki rowerowe przy SP8.

Kładka nad wąwozem - Sobieskiego - Szkoła Podstawowa nr 8



Kawałek dalej w stronę ul. Bohaterów Monte Cassino na ul. Obrońców Westerplatte wymijamy się na przysłowiową kartkę papieru z kierowcami z naprzeciwka i już po chwili ponownie jesteśmy na rondzie przy dworcu kolejowym. Tym razem jednak zmierzamy w stronę ul. Sobieskiego.

Jadąc po nierównej kostce betonowej, spoglądamy na znacznie lepiej wykonaną nawierzchnię jezdni. Ten kontrast jest szczególnie widoczny (i odczuwalny) na odcinku jednokierunkowym, gdzie droga rowerowa jest na poziomie asfaltowej jezdni, ale nadal z mniej wygodnego budulca.

Na skrzyżowaniu z ul. 3 Maja trafiamy na przejazd rowerowy, który... kończy się na chodniku. Część osób wybiera przejazd po skosie w bezimienną ulicę prowadzącą na zaplecze zabudowy. Okazuje się jednak, że wjazd odbył się w ruchu kolizyjnym z innymi relacjami na skrzyżowaniu (na szczęście nie doszło do żadnego zajechania drogi).

Po raz kolejny schodzimy z rowerów i prowadzimy je do ul. Golca, gdzie na zaledwie kilkadziesiąt metrów wsiadamy na jednoślady, by dotrzeć do Szkoły Podstawowej nr 8.

Tutaj ponownie w dyskusji wraca temat stojaków - okazuje się, że Sopot co roku zamawia ok. 100 takich elementów przede wszystkim z myślą o szkołach. Przy żadnej ze szkół nie ma zadaszonego parkingu, ale oficer rowerowy próbuje dojść do kompromisu z konserwatorem zabytków co do wyboru wiaty.

  • Wąski przesmyk z szkoły podstawowej do ul. Władysława IV.
  • Pofalowana droga wzdłuż ul. Władysława Łokietka.
  • Ostatni przejazd przed Gdańskiem i Ergo Areną.

Szkoła Podstawowa nr 8 - Ergo Arena



Aby dostać się do ul. Władysława IV prowadzimy rowery wąskim chodnikiem, a następnie włączamy się do ruchu na zasadach ogólnych. Na wysokości ul. Langiewicza zmuszeni jesteśmy wjechać w wydzieloną drogą rowerową przez przejście dla pieszych, ponieważ nie przewidziano żadnego wjazdu wprost z jezdni.

Następnie kilka ciasnych wiraży w obrębie ronda na wysokości ul. Polnej, absurdalnie "pofalowana" droga na Władysława Łokietka z przejazdem na drugą stronę ulicy i wreszcie docieramy do końca naszej podróży, czyli ronda przy Ergo Arenie na granicy Sopotu i Gdańska.

Wnioski z przejazdu i ostateczna ocena



Wnioski z przejazdu nasuwają się same i nie są żadnym zaskoczeniem dla osób, które korzystają z infrastruktury rowerowej w Sopocie: brak ciągłości tras, wielokrotna potrzeba prowadzenia roweru, ciasne zakręty, spychanie rowerzystów na przestrzenie piesze i niechęć do nawierzchni asfaltowej (z kilkoma pozytywnymi wyjątkami).

Oficjalna ocena pojawi się dopiero po zakończeniu objazdu wszystkich miast biorących udział we wdrażaniu rowerów Mevo. Już teraz gotowa jest diagnoza polityk rowerowych, którą zamieszczamy pod treścią artykułu.

Sopot do roweru nie zachęca


Podobny przejazd odbędzie się również w Gdańsku (przypuszczalnie 28 września - nieznane są jeszcze szczegóły) oraz Gdyni (termin nieustalony).

Diagnoza polityki rowerowej w gminach z Mevo from Trojmiasto.pl

Wydarzenia

Przejazd rowerowy ulicami Sopotu

zajęcia rekreacyjne

Opinie (47)

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    2019 rok a włodarze przez tyle lat ciągłej ścieżki rowerowej nie mogą zbudować....dziwne,widać budowa apartamentów ważniejsza . Ale widać mieszkańcom to pasuje skoro wiecznie te same twarze wybierają.

    • 29 11

  • Ci państwo mają chyba dużo czasu na takie bzdury. Normalni o tej porze pracują...

    • 18 26

  • A kiedy tunel pod Sopotem (1)

    Juz prawie wszystkie dzialki sprzedali a o tunelu cisza...

    • 11 11

    • po skoku cen w budowlance

      tunel jest nierealny, musiałby kosztować ze 3-4 miliardy, Sopotu nigdy nie będzie na to stać

      • 2 1

  • sobieskiego

    Odcinek ul Sobieskiego od Pulaskiego do ul Chopina to tor do jazdy terenowej a nie sciezka rowerowa

    • 17 2

  • (3)

    obok zwykłych ścieżek powinni jeszcze zrobić ścieżki "alkoholowe" kiedy ludzie "zmęczeni" nocnym życiem rozchodzą się do domów, właśnie szedłem przez Sopot i ogrom nachlanych poraża, zarówno nasza rodzima patologia jak i zagraniczna - godzina 7.00 rano

    • 20 4

    • (1)

      Od razu patologia, jest weekend ludzie wracają po imprezach. Patologia w tygodniu imprezuje, kiedy większość pracuje.

      • 3 2

      • a niech imprezują tylko się przy tym zachowują, dzisiaj siksy które widać co dopiero osiągnęły pełnoletnośc na bosaka po Grunwaldzkiej biegały niemiłosiernie przy tym dyskutując używając łaciny, Sopot ma się za uzdrowisko dlatego jakoś średnio mi to jedno z drugim pasuje

        • 5 1

    • tzw. efekt 500+

      • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    Skrzyżowanie drogi rowerowej i AK przy pętli Reja (1)

    Bardzo niebezpieczne. Niewidoczni rowerzyści wyskakują z dużą prędkością na samochody zwrócone frontem w stronę Gdańska. Do przebudowy !

    • 8 6

    • W żadnym normalnym kraju by się nie ostało coś takiego, by po wyrzuceniu rowerów z Niepodległości zafundowano im tor przeszkód. Tak właśnie działa i wygląda polityka wobec rowerzystów w "kurorcie".
      Cała AK, to jakaś rzeźba zaprojektowana bezmyślnie, bez uwzględnienia przepisów o jeździe w kierunku itd. z przeniesieniem na rowerzystów całego trudu wynikającego z pokonania tej ulicy.
      Skoro jest ograniczenie do 40, to domalować tam na prawym pasie rowerki i ci co chcą jechać jezdnią niech jadą jezdnią. Coś za coś. Uwolniono Niepodległości od rowerów, to tutaj powinna być dominacja na całej długości.
      Ci co chcą jechać z pominięciem ruchu samochodowego, niech jadą po tych zygzakach, a i tak muszą w kierunku przeciwnym. Chociaż tak samo w odcinku dwukierunkowym bym zrobił ruch rowerowy na jezdni.
      Wszystko poza tym będzie zgodne z prawem, bo zgodnie z definicją kierunku ruch powinien być zorganizowany prawą stroną drogi.

      • 3 0

  • panie Karnowski (1)

    weź się pan do roboty

    • 17 8

    • aposo?

      • 0 1

  • Ul. Władysława Łokietka - od pl. Dwóch Miast szeroka i dobrze oznaczona scieżka rowerowa. (8)

    Rowerzyści jadą bardzo często po chodniku wzdłuż działek, albo po jezdni (w obu kierunkach).
    Za hipodromem ścieżką przechodzi na drugą stronę jezdni i dla ruchu rowerowego na wprost jest zakaz wjazdu, ale rowerzyści tego nie zauważają i jadą dalej chodnikiem o szer. ok. 70 cm. Na zwróconą uwagę rozlega się stek przekleństw i inwektyw. Takich przykładów można mnożyć.
    Nie widzę powodu budowania kolejnych ścieżek, skoro rowerzyści i tak z nich nie korzystają. Pieniądze wyrzucone w błoto. Lepiej wyremontować chodniki i ustawić słupki uniemożliwiające niektórym kierowcom samochodów osobowych i dostawczych (sic!) parkowanie na chodniku.

    • 10 18

    • (3)

      Bo jest to ciąg pieszo-rowerowy, nie droga rowerowa. Byłaby droga, nikt by nie jechał ulicą.

      • 5 1

      • Tam jest "droga dla rowerów" nie mam tam "drogi pieszo-rowerowej". Według przynajmniej znaków ;) (2)

        Sopot to stan umysłu. tego nie ogarniesz.
        Co urzędnik chciał tam wycudować to nikt nie wie.
        Prawdopodobnie chodzi o to że pobrali kasę z zewnątrz na jezdnie z infrastrukturą rowerową, a zbudowali tylko jezdnie plus zwykły chodnik. więc na wąskim chodniczku dostawili tylko znak "droga dla rowerów" i tym sposobem wyczarowali cudo nad cudami :D

        P.S analogicznie nie rozumiem po co budować ekspresówki czy autostrady skoro wystarczy np. na zwykłej drodze gminnej postawić znak d-9 "autostrada".
        Mielibyśmy najgęstszą siec autostrad na świecie nie wydając praktycznie nic :D

        • 8 4

        • (1)

          Drogi rowerowej tam nie ma. Taka konstrukcja została wymyślona przez ministra w rozporządzeniu i powoływanie się na ten cud jest absurdem. Rozporządzenie dot. znaków i sygnałów drogowych nie daje ministrowi kompetencji do takiej twórczości.
          Są oczywiście ludzie broniący takiej życzeniowej tezy, że droga rowerowa obok drogi pieszej jest drogą rowerową, ale zaprzecza temu ustawa.

          • 0 3

          • tam jest tylko droga dla rowerow.

            tak jest oznaczona. owszem jest tylko w teori bo do jazdy rowerem sie nie nadaje. wyglada jak zwykly chodnik wiec piesi korzystaja z niej jak z chodnika. zeby było jeszcze bardziej bezsensu jest tam przystanek autobusowy. bareja lepiej by tego nie wymyslił. no ale to sopot.

            • 1 0

    • (1)

      a dlaczego na tej Łokietka ja nie mogę jechać na rowerze po jezdni to jest jakaś autostrada do ch..ja pana?Tak ja też nie widze sensu takich ścieżek jak na haffnera ślepe gie urywające się za grodziskiem po co to powstało?Od niepodległości w dół zjeżdżam sobie jezdnią nie kluczę nie przejeżdżam sto razy z jednej na drugą stronę nie muszę się włączać do ruchu, kolejne kwiatki Armii Krajowej niezgodny z przepisami bubel prowadzony raz jezdnią raz chodnikiem kolejny bubel 23 marca po co ta ścieżka na chodniku czy ta ulica to ekspresówka jakaś?Kolejny bubel Rzemieślnicza po co na takiej podrzędnej uliczce ścieżka na chodniku?Ogólnie Sopot ma najgorsze ścieżki rowerowe w trójmieście

      • 12 4

      • Bo w kurorcie tylko autem, to zgodne z def. kurortu.

        • 3 2

    • Nie raz jeżdże tamtędy i jak dla mnie jest to słabo oznaczone. powinni domalować znak poziomy.

      • 1 0

    • na Łokietka to jest 30km/h na większości długości

      w takich warunkach miejsce ruchu rowerowego jest na jezdni

      • 2 0

  • Brawo za akcję!!!! Mega sie cieszę (3)

    Decyzyjne osoby zobaczą efekt swoich decyzji nie tylko zza szyby samochodu :))

    Czekam na Gdynie

    • 14 4

    • Brak duzej reklamy (1)

      Dużo czytam o rowerach w Trójmieście, ale to przegapiłam ;( dajcie znać kiedy planowane są w Gdyni i Gdańsku

      • 8 1

      • też "przegapiłem"

        jak można pisać, że "cieszył się niewielkim zainteresowaniem"
        skoro raczej, "było tajne/poufne"?!!

        i trasa: kociokwik na Armii Krajowej powinien być obejrzany do końca,
        a jako wniosek - droga powinna pilnie być odpsychiatryzowana!

        • 1 2

    • Dla rowerzystów korzystających z rowerów w celach komunikacyjnych infrastruktura rowerowa stała się elementem antykomunikacyjnym.

      • 4 1

  • Tu nie ma co komentować. Wszystkie trasy w Sopocie to są gnioty i powinny być przebudowane lub polikwidowane (3)

    No ale tak to jest jak tematem zajmują się leśne dziadki co rower może raz do roku wyciągają żeby 3km sobie przejechać.

    Wszędzie strefa 30, a rowerzysta ma nakaz jazdy po chodniku. Bareja normalnie.

    No i jeszcze ten zakaz jazdy rowerem po głównej bez wytyczenia alternatywy. żal

    • 17 7

    • nie no, jazda po głównej to pewna śmierć! (2)

      • 2 3

      • Tak właśnie kierowcy są przyuczani do nieodpowiedzialności. (1)

        Budowanie infrastruktury rowerowej działa w dwie strony, bo infrastruktura nie powinna powodować zmniejszenia praw rowerzystów ani niczyjej dominacji.
        Kierowcy też nie rozumieją przepisów, że rowerzysta może nie jechać infrastrukturą, gdy nie jedzie w kierunku lub zamierza skręcić w innym niż ta infrastruktura prowadzi i często atakują ludzi bezpodstawnie.

        • 4 1

        • a z powodu ASF nie można co wścieklejszych odławiać i wywozić

          • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Szemud

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum