rowery

Sejm odrzucił projekt nt. bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów

Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów.
Sejm odrzucił projekt dotyczący zwiększenia odległości bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów. Mateusz Słodkowski/Trojmiasto.pl

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w czwartek, 20 maja, odrzucono projekt posłanki Iwony Kozłowskiej dotyczący poprawy bezpieczeństwa podczas wyprzedzania rowerzystów na drogach.



Czy przepis w obecnym brzmieniu jest wystarczający?

tak, zdecydowanie 42%
tak, ale kierowcy go nie przestrzegają 25%
nie, lepiej byłoby zmienić przepis z 1 na 1,5 metra 29%
nie mam zdania 4%
zakończona Łącznie głosów: 600
Od lat w Polsce trwa kampania społeczna "1,5 metra dla rowerzysty", która ma podnosić świadomość kierowców aut w kwestii utrzymywania bezpiecznej odległości podczas wyprzedzania roweru. Posłanka Iwona Kozłowska z Koalicji Obywatelskiej przedstawiła propozycję usankcjonowania prawnego ww. sugestii i zwiększenia minimalnej odległości pojazdu od wyprzedzanego roweru z 1 metra do 1,5 metra. Przepis miał również dotyczyć wyprzedzania wózków, motorowerów i motocykli.

- Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że liczba osób, które korzystają z rowerów, jest bardzo duża - uzasadniała posłanka Iwona Kozłowska. - Korzystają z rowerów całe rodziny, osoby w celach turystycznych, cykliści w celach dojazdów do pracy. Różne powody kierują ludźmi, którzy wsiadają na rower i traktują go jako środek komunikacji czy to miejski, czy poza miejscowościami. (...) Rowerzyści oczekują, aby prócz kampanii społecznych nastąpiła również zmiana w ustawie.
- Obowiązujące obecnie przepisy to odległość nie mniejsza niż 1 metr - dodaje. - Niestety kierowcy nie zawsze zachowują ten dystans: skracają do 50 cm, a czasami jeszcze bardziej, i jadą na tzw. "gazetę". 50 cm, o które ja wnoszę w tym projekcie ustawy, to nie jest wcale tak dużo, a dla bezpieczeństwa jest to ogromna odległość.

Projekt odrzucony w pierwszym czytaniu



Sejmowa Komisja Infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem projektu ustawy podczas pierwszego czytania. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zaznaczył, że obecne przepisy są wystarczające, a problem wynika z ich nieprzestrzegania. Według Webera odległość obowiązująca aktualnie (1 metr) wystarczy, aby kierujący rowerem był bezpieczny.

Dużo wypadków z rowerami w 2020



Głównym argumentem przeciwko przyjęciu projektu była obawa o zablokowanie ruchu na odcinkach dróg, które są oznaczone podwójną ciągłą linią. Gdyby sugestia została przyjęta, na takich drogach auta nie mogłyby legalnie wyprzedzić rowerzystów.

Przypomnijmy, że w roku 2020 kierujący rowerami wzięli udział w aż 3768 wypadkach drogowych. Zginęło w nich 249 rowerzystów, a 3403 osoby zostały ranne.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (161)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »