• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • rower jest po to aby na nim jezdzic a nie go przewozić ! (2)

    PRECZ Z ped**arzAMI !!!

    • 6 14

    • A czemu do Anglii nie jedzimy samochodem?

      Widzę, ze nawet chyba nie potrafisz jeździć rowerem. Zaburzenia równowagi czy gorzej?

      • 0 0

    • paranoja?

      Człowieku, to daje się leczyć... Pomóż sobie...
      Wtedy zrozumiesz, że jest coś poza twoim obszarem postrzegania...

      • 3 2

  • norma (2)

    przecież to oczywiste, że pociąg przewiezie tyle rowerów ile jest wyznaczone w dokumentacji. Jak 4-osobowa rodzina zamówi ubera to też będą mieli pretensję że kierowca nie zabierze ich 4 rowerów? ciekawe ilu z was byłoby szczęśliwych gdyby w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia niezabezpieczone rowery latałyby między siedzeniami pasazerów powodując zagrożenie

    • 1 6

    • Norma..

      No właśnie. Wszystkim nam chodzi o to, ze norma jest za niska. A poza tym te haki na rowery są beznadziejna. Żadna drobna dziewczyna czy kobieta (ani starsza osoba) nie jest w stanie powiesić roweru na takim haku. Rowery stoją więc nie powieszone (niezgodnie z normą). Głupota goni głupotę..

      • 1 0

    • Będą latały tak jak inne bagaże. I jak ludzie i urwane części konstrukcji wagonu...
      W warunkach gdy rowery latają, ludzie i tak nie mają szans wyjść bez szwanku...
      To nie argumenty a demagogia...

      • 3 1

  • Zakazać przewożenia rowerów (3)

    W autobusie, tramwaju, taksówce roweru nie przewieziesz. Może więc powinno się zakazać przewożenia rowerów również w PKM/SKM. Przecież rower jest po to, by nim jeździć , a nie go wozić kolejką. A jak ktoś chce pojeździć rowerem np. po Kaszubach, niech w samochodzie zamontuje uchwyty do przewożenia rowerów i niech jedzie i wiezie rower samochodem.

    • 2 12

    • Nie masz racji

      Autobusem, tramwajem przewiozę, większą taksówką też.

      • 0 0

    • Przewiozę.

      W autobusie, tramwaju (w Trójmieście) a i w taksówce, jak umówię się na odpowiedni samochód.
      Przewiozę w sypialnym, międzynarodowym i w samolocie. I nie teoretyzuję...
      Nie mam zamiaru rozjeżdżać samochodem regionu. Samochodem, który muszę gdzieś zaparkować i do którego muszę wrócić.

      Problem jest trochę innej natury, skala zjawiska przerosła zarządzających PKM/SKM.
      Zamiast zarządzić problemem zgodnie ze zidentyfikowaną potrzebą, administracyjnie usiłują pozbyć się problemu. Na dodatek zasłaniając się z załogą, budząc niskie instynkty plemienne...
      Panie Głuszek and Co.... Na zaliczenie z marketingu proszę nie liczyć, egzamin oblany...
      Podobnie zarządzający województwem (Świlski and Co.), z polityki społecznej i dialogu - bania...
      Widząc na peronach zdezorientowane grupy Skandynawów czy Niemców, usiłujących z rowerami dostać się do składów, odnoszę wrażenie, że wykonawstwo nie nadążyło za pustymi obietnicami...

      • 2 0

    • Prawdziwy rowerzysta co to na Kaszuby zamiast rowerem to autem się pcha!!!
      Dobre sobie!!!

      • 3 1

  • Miało być inaczej

    PKM miała być kolejką łączącą m.in. Kaszuby z Trójmiastem, czyli też dla nas - turystów (w tym z rowerami). Inwestor po prostu źle określił wymagania dotyczące zamawianego taboru. I tłumaczenie, że takie są warunki producenta, jest odwracaniem kota ogonem. Producent nie ma prawa dyktować inwestorowi jakie ma zamówić wagony. Trzeba było zamówić tabor z większą ilością miejsc dla rowerów. Proste...

    • 3 0

  • Tylko po co były te pomparytczne ankiety dla przyszłych użytkowników PKM (19)

    które umieściło PKM na swoich stronach pod kątem określenia zapotrzebowania na rowery.
    Pic na wodę.
    Przecież od razu wiadomo było, ze latem chęć przewozów rowerów radykalnie wzrasta.
    A nie można by podłączyć wagonu "bonanzy" do niektórych składów?
    Dodakowo informuję SKM
    że w konieczności wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania Każdy ciężki bagaż i walizki też mogą ranić.
    Więc może zakazać?

    • 156 9

    • walizki (5)

      Wczoraj jechałam PKM i po wagonach "latały" niezabezpieczone walizki. Może zakazać jazdy z walizkami ;)?

      • 19 4

      • tak nieuku, (1)

        A te walizki to tych samych roszczeniowców co rowery.

        • 3 6

        • no pewnie
          jak se na lotnisko jadą
          na urlop na "razulowym wybżerzu"
          "te obrzydliwe kapitalisty rąbane"
          to koniecznie taksówką, albo limuzyną
          bo mają bagaż
          a PKM-SKM nie daje rady przewozić bagażu
          no nie dają rady
          to jest za trudne dla nich

          może kto inny niż SKM da radę obsłużyć PKM?
          ktokolwiek inny?

          • 0 0

      • Widziałaś latające walizki?

        Zmniejsz dawkę.

        • 1 0

      • Lepiej zakazać pasażerów, zostawić walizki i rowery (1)

        to eliminuje problem rannych i poszkodowanych

        • 29 2

        • dziadkowie z laskami, mamcie z wózkami, połamańce o kulach
          wszystkiego zakazać...

          a najbardziej sr*cza zakazać, bo jak kulejorz zahamuje
          to się kupka wychlupoce

          • 11 1

    • tylko po co były te pomparytczne ankiety dla przyszłych użytkowników PKM (1)

      Pewnie i masz rację z tym iż walizka też może zranić.Wszyscy tu mają tylko pretensje i roszczenia że ja chcę i musi być tak a nie inaczej.Jestem też tylko pasażerem nie pracownikiem i w pełni popieram w tym zakresie politykę przewoźnika.Pociąg pasażerski jest do przewożenia przede wszystkim ludzi+większe ich bagaże i te nieszczęsne rowery w zakresie na ile pozwalają
      konstrukcje tychże wagonów.Jeden z drugim jakby jechał i (oby nie było tak nigdy) został zraniony takim rowerem to rościł by pretensje zarówno do przewoźnika jak i obsługi pociągu,bo przecież pan pozwolił zabrać jeden rower więcej i właśnie on mnie zranił !!! Mało tego było by larum na forum,że dla przewoźnika liczy się tylko kasa i ma w du..... ie bezpieczeństwo i pasażerów.Kiedy w końcu przyjmiemy do wiadomości iż jest to komunikacja publiczna i decydując się na korzystanie z niej przyjmujemy iż nie zawsze się uda przejechać tak jak my sobie tego życzymy.Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i nie zawsze da się wszystko przewidzieć.Mam taką propozycję dla wszystkich miłośników rowerowych wypadów złóżcie pismo do Marszałka aby zrobił wam dodatkowy kurs jeden rano i powrót wieczorem w weekendy.A biada żebyście nie wykorzystali go w pełni i chociaż grosik z moich podatków pójdzie na dofinansowanie nierentownego połączenia.W tym przypadku też stanę się roszczeniowcem do wszystkiego i wszystkich.

      • 0 1

      • rentowne/nierentowne połączenia

        w jakiej krainie przebywasz? czy wiesz co to jest rentowność? czy wiesz jakie powinny być zadania miasta, gminy, województwa w społeczeństwie obywatelskim? Wpływy komunikacji miejskiej w Gdańsku z biletów to około 50% - wcale nie takie złe.
        To ona jest rentowna czy nie?
        Cytat "Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i nie zawsze da się wszystko przewidzieć" - sprawa jest sygnalizowana nie od tygodnia, miesiąca a nawet roku - tu nie ma nic do przewidywania. Albo stawia się na zrównoważony rozwój Regionu, także i turystykę, albo kasujemy wszystko i każda rodzina posiada dwa samochody i wtedy zobaczysz jaki będzie skutek.

        • 1 0

    • PKM, to Wy jesteście dla Nas, a nie My dla Was! (10)

      I nigdy odwrotnie!
      Tak macie nas obsłużyć, jakie mamy potrzeby, bo to My Was zatrudniamy.
      To My płacimy za bilety.
      I z naszych podatków został sfinansowany cały ten kramik.

      • 20 8

      • pkm jest dla wszystkich (3)

        nie tylko dla roszczeniowych ped**arzy

        chcecie wozic sobie rowerki pociagiem?
        spoko niech pkm doczepi wagon i kasuje po 10 zlotych od roweru
        sprawa zalatwiona
        ale niech zgadne to jak typowy cebulaczek chcesz zeby rower za darmo ci przewiezli bo w koncu kupiles bilet za 3 zlote

        • 9 16

        • (2)

          A co to gnoju ma do rzeczy ze się tak spytam? Ta śmieszna spółka pkm skm jest na utrzymaniu podatników i ma im służyć

          • 2 2

          • Podatnicy to nie tylko ped**arze, mierzwo człekokształtna.

            • 0 2

          • To zrób im na złość i nie płać :->

            • 0 2

      • (3)

        Ooo proszę służyć państwu bo madam czy jegomość tak mówi i koniec. Kurna co za kraj porąbancow

        • 2 2

        • (2)

          My ich debilu utrzymujemy z naszych podatków

          • 1 3

          • (1)

            Z naszych podatków budują też ścieżki rowerowe dla ped.larzy - kretynie.

            • 1 4

            • A co rowerzyści ty głupi gnoju nie są obywatelami?

              • 4 2

      • Taxi sobie zamów ona jest dla ciebie!!!!

        • 2 1

      • Nie płać, nie płacz -siadaj na rower. PKM ma wozić pasażerów, Może jeszcze autokuszetki i spa?

        • 3 9

  • zemsta c i u l ó w SKM

    za to, że im nałożyli kaganiec na linii Gdańsk-Słupsk
    politycznie wymusili taryfę gratis na rowery

    więc tu w PKM wykorzystali pretekst by rowerzystom bruździć

    ale przejadą się
    ten, PISowski lub kolejnego rozdania (inny) wojewoda, równie politycznie
    by unikać zadzierania z rowerzystami
    może odebrać SKM obsługę PKM
    i zlecić to albo ZTM, albo np. Arrivie, albo utworzyć osobny podmiot

    świetne do zatrudniania dla pocio*ów

    • 2 0

  • Albo kolej albo rower (1)

    Po co jeździć kolejką jak ma sie rower. Rozumem jak sie zepsuje.
    A jak dzieci nie daja rady to jeździć z nimi po okolicy zamieszkania.

    • 0 2

    • spróbuj zrozumieć...

      Aby dalej, lepiej, dokładniej i przyjemniej... po ludzku...
      Aby zmieścić się w szczupłym limicie czasu wolnego.
      Aby pominąć znaną okolicę, przejechaną już 12387 razy.
      Aby 150km dziennie zrobić w wybranym terenie..
      Aby poczuć krew w żyłach i wiatr w... uszach... ;)
      Aby zobaczyć miejsca, do których nie da się dojechać inaczej.
      Aby uszanować te miejsca i nie wlec tam kupy blachy...
      Aby...
      Rozumiem, że to nie Twoje motywacje, nie namawiam, nie zmuszam...
      Jednak oczekuję wzajemności...

      • 1 0

  • PKM sama dla siebie

    Pasażerowie proszą o wykazanie dobrej woli i doczepienie wagonu dla rowerów lub powiększenie składu w dni i trasy szczególnie obciążone ruchem rowerowym. Nic więcej.....
    Niestety lepiej powiedzieć: "wina ludzi, bo jeżdżą" (cytata z jednego konduktora z linii do Kościerzyny).

    • 3 0

  • PKM zarządzają nieudacznicy!!!!Potrzeby klientów zupełnie się ignoruje, rozkład jazdy pociągów dramatycznie żadki. Rządy miernot!!!!

    • 3 0

  • Ta wypowiedz.....

    ...jeszcze bardziej pograza PKM i SKM.
    Ta inwestycja to przerost formy nad trescia.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum