• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: przewozimy tyle rowerów, ile określił producent wagonu

zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej
4 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Druga, gorsza kategoria pasażerów PKM
- Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM. - Liczba rowerów w składzie PKM zależy od technicznych możliwości pociągów, a te zamawiał Samorząd Województwa Pomorskiego - przekonują przedstawiciele SKM.

W odpowiedzi na artykuł naszego czytelnika sprzed kilku dni, który krytykował regulacje dotyczące przewożenia rowerów w pociągach na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, operator tej linii, a więc Szybka Kolej Miejska przekonuje, że liczba przewożonych rowerów jest uzależniona od wskazań producenta wagonów.



Co jest głównym powodem problemów na polskiej kolei?

We wtorek opublikowaliśmy artykuł prezentujący opinię czytelnika z pierwszej podróży Pomorską Koleją Metropolitalną. Wśród głównych zarzutów wymieniał problemy z przewozem rowerów oraz brak należytej informacji dla podróżnych.

Czytaj: Pierwsza podróż PKM: brak informacji i problem z rowerami

Poniżej prezentujemy oficjalną odpowiedź operatora linii, czyli Szybkiej Kolei Miejskiej:

W odpowiedzi na artykuł, który ukazał się 1 sierpnia PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. uprzejmie informuję, że dopuszczamy przewóz rowerów, tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Determinują nas do tego zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej autobusów szynowych opracowane przez ich producenta. Zgodnie z ww. dokumentacją liczba miejsc w autobusach szynowych typu SA 133, SA 136 produkcji PESA oraz SA 137, SA 138 produkcji NEWAG wynosi 6.

Każdy wagon autobusu szynowego, w którym znajdują się miejsca do przewozu rowerów jest oznaczony piktogramami z informacją o liczbie możliwych do przewiezienia rowerów. Jednocześnie podkreślamy, że stosownie informacje o zasadach przewozu rowerów, w tym o maksymalnej liczbie możliwych do zabrania jednośladów, są zawarte m.in.
  • na tablicach informacyjnych przy kasach biletowych prowadzących sprzedaż biletów PKP SKM,
  • na tablicach ogłoszeń na peronach, przy których zatrzymują się pociągi SKM,
  • na stronie internetowej Spółki,
  • w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.

Jednocześnie podkreślić należy, że nie tylko PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. stosuje ograniczenia co do liczby przewożonych rowerów. Również i inni przewoźnicy reglamentują ich liczbę, kierując się zarówno względami bezpieczeństwa, zachowaniem należytego komfortu podróżowania pozostałych podróżnych oraz względami konstrukcyjnymi taboru. Dla przykładu, PKP Intercity S.A. umożliwia w składach pociągów zespolonych przewóz wyłącznie takiej liczby rowerów, ile jest miejsc wyznaczonych konstrukcyjnie do ich przewozu.

Decydujące kryterium przewozu rowerów: względy techniczne

W składach klasycznych, zestawionych z wagonów, rower można przewozić wyłącznie w pierwszym przedsionku pierwszego w składzie wagonu i w ostatnim przedsionku ostatniego w składzie pociągu wagonu i w taki sposób, aby nie utrudniał on podróżowania innym pasażerom. Za powyższe odpowiada zawsze podróżny z rowerem.

Raz jeszcze podkreśla się, że decydującym kryterium, którym musi kierować się PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o., określając zasady przewozu rowerów, są przede wszystkim względy bezpieczeństwa podróżnych, a także zapisy dokumentacji techniczno-ruchowej opracowanej przez producenta pojazdu dla każdego typu taboru, gdzie jednoznacznie określa się liczbę miejsc wraz z ich umiejscowieniem w pojeździe, w których można bezpiecznie przewozić rowery lub wózki dla osób niepełnosprawnych.

Nie można dopuścić do sytuacji, gdzie liczba rowerów będzie wyższa od liczby miejsc konstrukcyjnie przeznaczonych przez producenta danej jednostki taboru na przewóz roweru (uchwytów od rowerów), gdyż w przypadku zdarzeń z taborem (np. konieczność wdrożenia przez maszynistę awaryjnie nagłego hamowania), rower przewożony w miejscu do tego nieprzystosowanym może doprowadzić do uszkodzenia ciała innych podróżnych, a w skrajnych przypadkach - zagrażać ich życiu. Może także dojść do uszkodzenia wnętrza taboru.

Pojazdy na zamówienie Województwa Pomorskiego, SKM dzierżawi

Nie można zgodzić się też z zawartym w artykule stwierdzeniem, że odpowiedzialność za liczbę miejsc do przewozu rowerów lub sposób mocowania przewożonych jednośladów zależą od przewoźnika, w tym przypadku od PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o. Raz jeszcze podkreślamy, że lokalizacja ww. miejsc, liczba tych miejsc oraz sposób umocowania rowerów są podyktowane względami konstrukcyjnymi taboru. Przewoźnik nie ma prawa ich samodzielnie zmieniać lub modyfikować.

Nadmieniamy też, że pojazdy zostały poddane kompleksowym odbiorom - zarówno cząstkowym, jak i całościowym, po zakończeniu produkcji - przez ich właściciela, czyli Samorządowe Województwo Pomorskie. PKP SKM nie jest bowiem właścicielem ww. pojazdów, lecz jedynie ich dzierżawcą na czas wykonywania zadań przewozowych. Pojazdy serii SA136, SA137, SA138 i SA133 zostały wyprodukowane na zamówienie Województwa Pomorskiego, według specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanych przez Zamawiającego.

Informacja na peronach 1 i 2 we Wrzeszczu w gestii PKP PLK

Odnosząc się do zapisów dotyczących braku informacji na stacji Gdańsk Wrzeszcz, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. wyjaśnia, że za informację megafonową oraz ekspozycję rozkładu jazdy pociągów na peronach nr 1 i 2 odpowiada zarządca linii, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podkreślamy, że w sprawie niewłaściwej informacji na ww. peronach, w szczególności braku informacji wizualnej (wyświetlaczy) u Zarządcy linii kolejowej interweniował zarówno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, jak i nasza Spółka.


Niestety jak dotąd nasze starania nie odniosły skutku, tak samo jak liczne interwencje mediów elektronicznych i tradycyjnych. Zarządca linii informuje jedynie, że informacja wizualna zostanie uruchomiona do końca tego roku. Za ekspozycje rozkładów jazdy na peronie nr 1 i 2 odpowiada również PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., naszej Spółce zostały udostępnione tylko pojedyncze gabloty, w których eksponujemy informacje dla podróżnych (taryfę, prawo przewozowe oraz rozkład jazdy).

Na peronach SKM informacja działa

PKP SKM jest zarządcą infrastruktury kolejowej linii 250 (wydzielona para torów podmiejskich od przystanku Gdańsk Śródmieście do stacji Rumia). Na stacji Gdańsk Wrzeszcz odpowiada zatem za informację pasażerską wyłącznie na peronach 3 oraz 4, położonych na ww. linii. Pozostałe perony znajdują się w gestii narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej - Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na peronach stacji Gdańsk Wrzeszcz będących w zarządzie PKP SKM działa informacja megafonowa, wizualna (wyświetlacze) a rozkłady jazdy oraz komplet informacji są eksponowane kolejno: na peronie 3 w trzech gablotach, na peronie 4 w dwóch gablotach.
zarząd Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (477) ponad 10 zablokowanych

  • Dodatkowy specjalny wagon

    To niech producent zrobi wagon rowerowy i problem rozwiązany. Swoją drogą nie wiem czy te pociągi były kupione przez SKM, ale jeżeli tak to z tym wtopili.

    Jakoś Gdańsk rozwiązał sprawę z przejazdem tunelem i udostępnił zarówno autobus jak i przyczepkę, nie zasłania się tym że mało miejsca lub nie informuje aby jechać na około ;)

    • 3 0

  • Pamiętacie???

    Proszę nie krzyczeć na naszego pracownika-ja tu jestem Kierownikiem!!
    Nie mamy Pańskiego numerka(czytaj:rowerka) i co Pan nam zrobi?

    • 7 0

  • Rozwiązanie jest proste: obsługa pociągu jest zaopatrzona w elastyczne linki z zaczepami. (1)

    W przypadku, kiedy trzeba przewieźć więcej rowerów ze stacji, gdzie pociągi kursują rzadko i nie ma mowy o czekaniu na następny skład, rowery stawia się jeden przy drugim i tymi linkami zabezpiecza przed przemieszczaniem.
    Ale to w jakimś normalnym kraju...

    • 7 0

    • Gumowa linka to podstawowe wyposażenie. Od lat tak transporowane sa rowery podczas grupowych imprez w użyciem komunikacji masowej

      • 3 0

  • Piep**enie głupot (2)

    SKM ma w d*pie pasażerów z rowerami. Jeszcze w zeszłym roku nie było takich problemów jak obecnie. Teraz SKM zmieniło politykę wobec rowerzystów i wyrzuca ich z pociągów. A niech się spróbują dziwić kiepskim opiniom na swój temat.

    • 33 9

    • powiem więcej

      SKM/PKM ma wszystkich pasażerów tam gdzie raczyłeś wskazać. Jako monopolista świadczy usługę masową w ramach dotacji. I jesli więcej zaoszczędzi, to bardziej się zasłuży bo nie zawraca tej samej części ciała władzom zwierzchnim...

      • 0 0

    • Bo wiosną wycięto połowę kursów.

      • 1 0

  • prosta sprawa (4)

    Jeżeli jakiś niezbyt rozgarnięty prezes nie potrafi zrozumieć potrzeb pasażerów,to może niech wyłoży brakujące parę milionów do niedochodowego interesu z własnej kasy.
    Zabawa w firmę za cudze pieniądze to tylko w budyniowie.

    • 17 4

    • (1)

      Chyba jedyny normalny głos.
      Ktoś ten SIWZ na tabor napisał, i KTOŚ go zatwierdził. Normalny człowiek (KTOŚ) podałby się do dymisji, zwyczajnie, ze wstydu.
      A kolejarzy nie ma co wyzywać. Wystarczy trochę wyobraźni, co w przypadku wypadku może zrobić "latający" rower z dzieckiem.

      • 2 2

      • Gdy rower lata, to dziecko też...

        • 2 0

    • "Zabawa w firmę"

      W sam punkt. Ja ze sławnym "Staszek chciał się sprawdzić w biznesie".

      • 5 3

    • Popieram! Skm dla ludzi rowerów aut koni i betoniarek. Żądam przedziału dla trzody chlewnej i drobiu

      • 2 9

  • rowerzysta pan i władca wszystko sie nalezy najlepiej za free (17)

    roszczeniowe społeczenstwo rowerowe wszystko im sie należy. po co im ścieżki rowerowe jak rowery wożą autobusami i skm i pkm? Rowerzysta to Pan i władca wpycha sie rowerem do komunikacji miejskiej i blokuje miejsce innym ludziom w komunikacji a do tego potrafi sie wpychac kilku rowerzystów od razu bo często wracaja ostatnim autobusem . gdyby rowerzysci płącili normalne ceny za bilety za rowery nie było by problemów bo wtedy jechali by swoimi rowerami a nie wozili je komunikacja

    A jak wsiadacie do samochodu to tez wsiadacie w 10 bo po co jechac kilkoma. jest tyle a tyle miejsc dla rowerzystów i powinni to przestrzegać rygorystycznie bo w autobusach tez potrafi wpychac się nawet 5 i więcej rowerzystów a autobus pełny

    Myslę że będzie sporo negatywnego hejtu i minusów Pan i Panów rewerzystów na mój post

    • 41 81

    • Pewnie że będzie (9)

      boś głupi!

      • 12 12

      • sam jestes głupi (6)

        goldenmen ma racje. Rowerzyści to aktualnie najbardziej roszczeniowa grupa. Dla nich trzeba przebudować drogi, chodniki, zmienić konstrukcje autobusów, pociągów i cholera wie co jeszcze. jak nie mam miejsca w autobusie, tramwaju to do niego NIE WSIADAM a nie żądam ich powiększenia !!! W d*pach sie poprzewracało. Wszystko jest ok jak sie nic nie stanie. A potem w razie czego, jak wejdzie wiecej rowerów do pociagu to taki powie: sorry, było za mało uchwytów, to nie moja wina że rower połamał komuś nogi...to przewoźnik - bo pozwolił zabrać wiecej niż przepis pozwala. Brawo SKM, jak przepis mówi 6 to 6 a nie k.. 10, 15, 20 bo ktoś tak chce.

        • 16 17

        • trzeci typ prawdy w sensie Tischnera...

          W sytuacji gdy fruwający rower łamie nogi, pasażerowie i tak nie mają szans na wyjście z sytuacji bez szwanku. Bo oni też fruwają...
          Odpowiada sprawca sytuacji a nie bezpośredniego uszkodzenia. A tak na prawdę, to ubezpieczyciel. Ten, oczywiście, będzie starał się wyślizgać...
          I o to idzie a nie o bezpieczeństwo pasażerów.

          • 2 0

        • Dokładnie!!!

          • 1 0

        • A kierowcy spokojni. Wszedzie by chcieli darmowe parkingi, najlepiej 10 pasow w kazda strone bez skrzyzowan i dozwolona predkowci 300km/h

          • 5 1

        • (1)

          co wy macie w głowie? hahah rowerzysta wpadnie pod pociąg hahaha w takim razie trzeba zabronić pasażerów po często wpadają pod pociąg.

          • 1 3

          • ech...

            czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoją mocną strona...wiec nie zabieraj głosu !! Czas wrócić do szkoły bo podstaw nie ogarnąłeś

            • 5 1

        • Dzieki dobrej infrastrukturze rowerowej od kilku lat jeżdze do pracy na rowerze. Wcześniej jezdziłem samochodem. Wiele osób zamieniło środek transportu na rower. Nie będę wyliczał korzyści dla środowiska, ruchu samochodowego itd sprawa oczywista i opłacalna .

          • 17 4

      • (1)

        Sam jesteś głupi . Bo widzisz koniec własnej d*py ty i twój rowerek i nic cie nie interesuje poza. Nie życzę sobie was w tramwajach pkm i autobusach . Powinniście płacić 3krotnosc biletu to by się wam odechcialo wozić swoje rowerki

        • 3 4

        • baranku to nie rok 1980

          • 4 1

    • w tym twoim toku myślenie biedny przychlaście umysłowy jest jeden feler, mamy debilku XXI wiek a nie komunę. Skoro ta firma PKM tak się chwali jacy to oni są otwarci na pasażera to niech to udowodnią pasażer kupuje bilet palancie w kasie nie kradnie go tylko płaci swoją kasą enty raz opodatkowaną liczy że pojedzie a jakiś burak bezzębny każe mu wypiep**ać z pociągu w jakim normalnym państwie jest coś takiego?Pierw się zachęca ludzi by korzystali jeździli by zostawiali auta w domu by brali rodziny na wycieczki a potem co wypad z pociągu albo możesz jechać ty a rower za 5 koła zostaw na peronie tak żeby na powrocie go już nie zastać albo samą ramę?Oni są śmieszni z takim podejściem a potem płacz że linia nierentowna że ludzie nie korzystają jak są takim problemem i natrętami to po co januszom z skmki przeszkadzać niech wożą powietrze

      • 5 2

    • głupi debilu na wycieczkę do warszawy mam jechać 350 km drogą 3 dni?

      • 3 2

    • Bo to debile myślący tylko o własnej d*pie. Mają gdzieś innych pasażerów bo on chce z rowerkiem i koniec

      • 3 5

    • ty, kierowca, masz drogi? masz gdzie jeździć? masz gdzie parkować? (wszędzie bezkarnie) to zamknij - wiesz co...

      • 5 4

    • pies ogrodnika...

      Wychyl nosa za chociażby południową granicę.
      Wątpię abyś zrozumiał ale co szkodzi spróbować...

      • 4 1

    • tu nie chodzi o wciskanie rowerów kosztem podróżnych

      chodzi o kursy PKM w których pociąg jedzie pusty, lub prawie pusty (wiele miejsc siedzących wolnych) a konduktor z uporem twierdzi że na rower nie ma miejsca.

      Bo niektóre przedsionki są magicznie przystosowane do przewozu rowerów a inne nie.

      • 12 4

    • Następny idiota.

      • 3 2

  • ojej, tyle literek na proste (4)

    NIEDASIE

    • 12 2

    • Ale czego się nie da? (2)

      Przewozić więcej rowerów niż jest miejsc? To chyba logiczne. Czy o coś innego Ci chodzi?

      • 3 4

      • nie chcesz to nie widzisz. zamykasz oczy i Cie nie ma...

        "niedasie" rozwiązać problemu i zaspokoić potrzeby społecznej.
        To że Ty jej nie masz, to nie oznacza że jej nie ma...

        • 0 0

      • Dokładnie. Trafiłes w setno. P.s. Sory że zaminusowałem

        • 0 0

    • Ale w tedy NIEDASIE premii!!!!

      • 4 0

  • o jej (4)

    Tyle ile producent....
    Przecież jak nie są pełne wagony to można chyba przejechać z rowerem. A nawet jak sa pełniejsze ludzi to na kilku przystankach a potem wysiadają...
    Ja jako pasażer nie mam nic przeciwko temu aby bylo więcej rowerów w pojeździe...

    • 14 7

    • wbrew pozorom - trudne...

      Tylko aby zrealizować Twój postulat należy używać tego co nosi się między uszami ipod mostkiem. Oraz nie mieć tępego nadzorcy o mentalności (męt-alności) karbowego.

      • 0 0

    • (2)

      A ja jako pasażer nie zgadzam się i nie życzę sobie

      • 2 4

      • i ch*j!

        bo "...sądy sądami a sprawiedliwość musi być po naszej stronie..."

        • 0 0

      • ja jako pasażer nie życzę też sobie więcej pasażerów niż jest miejsc

        • 2 1

  • (16)

    No przecież trudno było przewidzieć, że ktoś może chcieć przewieść rower na Kaszuby. Za trudne dla urzędników.

    • 178 12

    • rowery (2)

      jak byłem nastolatkiem to nie było problemu , jeździliśmy rowerami z Gdańska do Kartuz, i jeszcze dalej a teraz przejedzie taki obcisłogaciowy , parę metrów i już nie ma sił. Aha nawet deszcz nam nier przeszkadzał. Trzeba tylko chcieć.

      • 4 2

      • Bo teraz dla roweru potrzebna jest "ynfrastruktura"!

        • 0 0

      • Dawno, bardzo dawno nie jestem nastolatkiem ale nadal wspomniany przez Ciebie dystans nie jest dla mnie problemem. Natomiast ma on juz znaczenie jeśli jadę np, z Kartuz do Słupska. Lub z Brodnicy do Iławy czy z Nowego Targu do słowackiego Popradu. Tak, używam łączonych środków komunikacji i uważam to za zdobycz cywilizacyjną.
        Więc, proszę, również przestań być natolatkiem i zmień perspektywę poza przydomowe podwórko...
        I nie daj sie manipulować tępym biurokratom, którym jest obojętne funkcjonowanie transportu i zaspokojenie potrzeb ludności.

        • 5 0

    • Masz rację (4)

      Urzędnik projektujący wnętrze PKMki powinien zostać zwolniony!

      • 20 6

      • (3)

        mamy XXI wiek. Jak by klient chciał 100 miejsc to producent by taki skład zrobił z pocałowaniem ręki. widocznie nikt nie pomyślał.

        • 13 3

        • i tu jest problem (1)

          klient nie chcial 100 miejsce

          bo po co?
          zeby 2 miesiace w roku sobie ped**arze mogli rowerki pociagami wozic?

          • 6 10

          • a po to czubie że te pociągi mają służyć na tej linii ileś lat i może być duży popyt na rowery za jakiś czas

            • 1 2

        • najlepiej cały pociąg i za darmo

          Dobranoc

          • 4 3

    • (6)

      Super. Ktoś wymyśli wycieczkę po Kaszubach z rodziną, kupi bilet i przy wejściu do pociągu usłyszy "nie ma miejsca". I tak można stać cały dzień i mieć nadzieję, że w którymś następnym pociągu będzie miejsce.

      • 30 5

      • A jakby było za dużo pasażerów (5)

        i nikt by nie mógł wsiąść?

        • 7 9

        • to samo

          To znaczy, że źle transport zorganizowano...
          Patrz Hel w sezonie. Sytuacja nagminna.
          Niedopasowanie ofery do potrzeb... I po premii...

          • 10 2

        • nie ma takiej możliwości (2)

          na Open'er czy inny woodstock jakoś wszyscy się mieszczą.

          • 9 3

          • w takim Pakistanie czy Bangladeszu... (1)

            ...to jeździ się na dachu składu i nikt jakoś afery nie robi. Pod rządami PiSSdy mamy już prawie drugi Bangladesz, to i jazda z rowerem na dachu powinna być dozwolona!

            • 6 9

            • Bangladesz to masz we łbie.

              • 11 1

        • jak nikt nie mógł wsiąść to jak mogło być za dużo pasażerów?

          • 2 1

    • po co mają jeździć po obcych krajach ?

      tu jest nasza ojczyzna, i tu trzeba jeździć na rowerach
      a nie po jakiś obcych landach czy Kaszubach
      nie wiadomo czego się tam naoglądają i będą chcieli tu to wprowadzać

      • 4 1

  • zakaz

    To podstawowe narzędzie biurokracji. Oczywiście, w pocie czoła dbającej o nasze dobro...
    Wszystkim dobrze znany przykład to metoda naprawy dziurawych dróg: szykana i ograniczenie prędkości

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum