• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły Badania Klimatu Rowerowego. Oceń, jak jeździ się po mieście

Joanna Karjalainen
9 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W ankiecie mogą wziąć udział mieszkańcy m.in. Sopotu, Gdańska i Gdyni. W ankiecie mogą wziąć udział mieszkańcy m.in. Sopotu, Gdańska i Gdyni.

Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia ci radość czy jest raczej źródłem stresów? To tylko niektóre z pytań, na które odpowiadają respondenci w corocznym Badaniu Klimatu Rowerowego. Ruszyła już tegoroczna edycja.



Czy uważasz że infrastruktura rowerowa w Trójmieście poprawia się?

Badania Klimatu Rowerowego są próbą zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Realizowane są przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) od 2018 roku w cyklu dwuletnim, według metodologii Fahrradklima-Test. Ankietę można wypełnić na stronie RowerowyKlimat.pl.

- Przedstawiając swoją opinię na temat korzystania z roweru w twoim mieście czy gminie, przekazujesz osobom kształtującym politykę rowerową i zarządcom ruchu ważną informację zwrotną, opinię eksperta, codziennego użytkownika przestrzeni publicznej - informują koordynatorzy badania.

- Wyniki badania umożliwiają stworzenie Rankingu Miast Przyjaznych Rowerzystom, czyli wielowymiarowego obrazu sytuacji osób korzystających z rowerów w poszczególnych miastach i gminach w Polsce, dając możliwość wsparcia argumentów na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i jakości przestrzeni publicznych - dodają.

Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie



Udział w badaniu dla każdego



W badaniach może wziąć udział każdy mieszkaniec danego miasta lub gminy - bez względu na to czy korzysta z roweru często, czy tylko sporadycznie. W ankiecie pojawiają się pytania związane z odczuciami użytkownika roweru poruszającego się po danym mieście lub gminie.

Ankietowani odpowiadają m.in. na pytania dotyczące podejścia kierowców, ale także dziennikarzy i służb miejskich do rowerzystów. Należy także ocenić przyjazność infrastruktury oraz jej utrzymania zimą, jakość relacji między rowerzystami a pieszymi i wiele innych.

Badania są anonimowe, jednak pod koniec wypełniania ankiety można pozostawić swój adres e-mail i tym samym wziąć udział w losowaniu nagród w postaci rowerów.

Pozyskane dane zostaną opracowane i udostępnione publicznie w formie raportów dla poszczególnych gmin i miast biorących udział w badaniu, zgodnie z metodologicznym minimalnym progiem liczby respondentów.

W zeszłorocznej edycji badania Gdańsk i Gdynia otrzymały wyróżnienia. Pisaliśmy o tym w osobnym artykule. Sopot nie został wówczas uwzględniony w badaniu ze względu na niewystarczającą liczbę mieszkańców biorących udział w ankiecie. Sopocianie i sopocianki wypełnili wówczas tylko 43 ankiety. Być może w tym roku będzie inaczej?

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Rower to mój środek lokomocji. (2)

    Nie mam prawa jazdy więc codziennie trasę do pracy pokonuje rowerem. Niestety dróg rowerowych brak. Przemieszczam się chodnikiem ponieważ rano jest on pusty i czuję się na nim bezpiecznie. Trochę gorzej z powrotem, ale ludzie są uprzejmi i mnie przepuszczają. Mam nadzieje, że to się zmieni i trasy rowerowe w końcu powstaną, bo niestety mieszkańców przybywa i ruch na drogach coraz większy.

    • 23 8

    • rowerzysta obłuże

      Mam podobną sytyację i jeżdże po chodnikach, ludzie faktycznie sa dość wyrozumiali. Przebijanie się wąską ul Płk. Dąbka w Gdynia to nic przyjemnego dla rowerzysty-a drogi rowerowej brak

      • 2 0

    • Pani Joanno, jest nadzieja!

      Już trzeci raz rano przejechałem roerem przez Sopot chodnikiem obok patrolu drogówki i nie czepiali się mnie. Kiedyś nie do pomyslenia.

      Rozsądek dociera i do sopockiej policji. Może któryś byłw Japonii i sie napatrzył ponadstumilionowemu cywilizowanemu narodowi jeżdżącemu masowo rowerami po chodnikach, bez sankcji. Tam nawet policja jezdzi po chodnikach bez kasków. I nie ma typowych gdzie indziej napadów wścieklicy między kierowcami, oraz miedzy wszystkimi innymi, kazdy z każdym. Da się? Da się!

      Nasze bezpieczeństwo nie zależy tylko od jakości dróg. Takze od jakości ich uzyszkodników, oraz ich kultury osobistej!

      Szanowanko i szerokości! Wszystkim.

      • 3 1

  • Rower????

    Czekam kiedy Prezydentka/Prezydent da radę, i powstaną jakieś kładki rowerowe nad Obwodnicą w rejonie Owczarni i Osowy + ścieżka dojazdowa do Oliwy. Obecny średni czas dojazdu autobusem do Oliwy w godzinach porannych to 1h na dół; popołudniowych 1,5h w górę - w soboty i niedzielę korki od godziny 11.00 do 17.00 w obydwu kierunkach. Rower byłby zbawieniem .....

    • 2 0

  • Dalej pełna samochodoza w sprzeczności z oficjalną polityką miasta (3)

    • 5 8

    • Gdańsk południe (2)

      to brak dróg, ścieżek rowerowych i sprawnej komunikacji.

      • 4 3

      • dzisiaj technicznie gotowa była ddr wzdłuż Nowej Warszawskiej (1)

        z dojazdem do DDR wzdłuż Havla

        • 0 1

        • co trzeba mieć pod beretem by zaprzeczać faktom?

          • 0 0

  • Rozumiem, że to tylko interesuje rowerzystów, ale tego typu badania powinny uwzględniać część dla pieszych i kierowców (6)

    A to z tego powodu, że rowerzyści istnieją w pewnym układzie obejmującym pozostałych i ich zdanie może bardzo dużo powiedzieć o tym, w jaki sposób powinny działać czy ścieżki rowerowe czy edukacja rowerzystów, której praktycznie NIW ma.

    • 4 7

    • ale co tu edukowac? (4)

      infrastruktura jest zbyt abstrakcyjna do przepisów jakie mamy.
      z jednej strony dziecko ma obowiązek jechać ruchliwą jezdnią, kawałek dalej kolarz ma obowiązek jechać chodnikiem. Totalny bezsens.

      Czas najwyższy skończyć z przywilejami dla kierowców. to sie zrobi normalnie

      • 3 1

      • Nie wiem co, może przepisy obowiązujące rowerzystów? (1)

        90% z nich nie ma o nich zielonego pojęcia i jeszcze tu na tym portalu wprowadza ludzi w błąd

        • 0 4

        • 80% rowerzystów biorących udział w badaniach klimatu rowerowego dwa lata temu

          było posiadaczami prawa jazdy. Przypuszczalnie dla Ciebie zdanie egzaminu na prawo jazdy było największym osiągnięciem intelektualnym w życiu. Badania wykazują, że kilkunastoletnie dzieci doskonale znają przepisy ruchu drogowego i się ściśle do nich stosują.

          • 0 0

      • Dziecko do lat 10 ma obowiązek jechać chodnikiem, także z opiekunem - nie znasz przepisów? (1)

        Dorosły ma ZAKAZ jazdy chodnikiem (poza paroma przypadkami), to że ty jeździsz, nie znaczy, że jest to dozwolone

        • 2 0

        • a 11letnie ma obowiązek jechaćjezdnią

          Dorosły ma NAKAz jazdy chodnikiem wystarczy znak c13/c16!

          • 1 1

    • 80% rowerzystów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy

      i osoby mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Proszę nie pisać bzdur na temat braku znajomości przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów.

      • 0 0

  • Piękna pogoda, (1)

    południe, boczne ulice dzielnicy, jezdnie puste, a rowerzyści jeżdżą tylko po chodnikach. Pieszy musi bez przerwy uważać i ustępować im miejsca. Czy ten koszmar kiedyś się skończy?!

    • 2 3

    • nie wszyscy jeżdżą po chodnikach. Jak jadę po jezdni, to co najmniej raz na tydzień trąbi na mnie kierowca

      trudno się dziwić, że niektórzy rowerzyści jeżdżą po chodnikach ponieważ niektórzy kierowcy odmawiają im prawa do poruszania się po jezdni stosując argument typu: nie muszą znać i nie znają przepisów (choć 80% rowerzystów ma prawo jazdy), wielu innych nagminnie lekceważy limity prędkości co powoduje, że rowerzyści nie czują się na jezdni bezpiecznie.

      • 0 0

  • klimat rowerowy (1)

    najfajniejsze, ze ktoś ma z tego pieniążki

    • 1 3

    • przede wszystkim społeczeństwo ma oszczędności na zdrowiu

      również zdrowiu psychicznym dzieci. Są także znaczne oszczędności w wydatkach na infrastrukturę

      • 0 0

  • Proponuję trochę matematyki: (10)

    Dopóki w ciągu roku są miesiące, w których liczba przejazdów spada poniżej 5% rocznej liczby przejazdów - nie powinno się inwestować w rozwój tej formy komunikacji. I ten wskaźnik można stosować globalnie - dla całej aglomeracji, jak i lokalnie - jako wskaźnik określający zasadność modyfikacji dróg i chodników.
    Tylko Koreę północną stać na budowę dróg dla umiłowanego wodza. Nasi uzurpatorzy na dwóch kółkach powinni to zrozumieć.

    • 3 5

    • (2)

      9 miesiecy w roku na luzie mozna jezdzic, 3mc komunikacja

      • 2 1

      • Czyli na te trzy miesiące... (1)

        ... Musimy trzymać cały tabor w pogotowiu?

        • 1 3

        • nie cały, nie cały, Kubusiu

          • 0 0

    • a jak chcesz żeby było więcej bez inwestycji? (6)

      można rozkopać jezdnie to nie będzie też przejazdów samochodami. taka twoja logika

      • 3 1

      • Jest dość tych inwestycji by widzieć... (5)

        ... Ze to żadna alternatywa dla innych środków lokomocji. I nie pomoże tu nawet odśnieżanie DDR zimą, choć usunie świeży śnieg dowadzacy, że nikt z tych dróg nie korzysta - poza kilkoma zapaleńcami.

        • 1 2

        • (2)

          a jest tak dlatego że wygodniej bezpieczniej i szybciej jest samochodem dlatego że samochody nadal się faworyzuje.

          • 2 1

          • A może dlatego, że rowerem... (1)

            ... Można wozić jedynie własne siedzenie? Przez wiele lat woziłem 20+ kg sprzętu do pracy. Woziłem też ciężko chorego chlonka rodziny. Także przez wiele lat. Teraz chodzę na piechotę. To lepsze od roweru, i nie wymaga nakładów na drogi rowerowe. A tu cykliści pchają się na trotuary i przejścia...

            • 1 2

            • rowerem cargo można przewozić dzieci

              a także ładunki - rower cargo wspomagany elektrycznie może służyć do przewozu ładunków do 800 kg. Trudno się dziwić, że kościotrup ma skostniałe poglądy i zajmuje się głównie smuceniem na tym forum. Malkontentom antyrowerowym nasze stanowcze NIE!

              • 0 0

        • (1)

          bo ludzie boja sie oblodzenia, i biorac pod uwage jak wszystko w gdansku jest utrzymane na odp__dol to slusznie

          • 0 4

          • Są opony z kolcami.

            Na zimę idealne. Ciekawe, ilu cyklistów takowe ma? I dlaczego nie ma? Czy dlatego, że zima w Polsce jest z reguły zimniejsza niż w Holandii?

            • 0 3

  • Jestem (1)

    osobą z niepełnosprawnościami - niedowidzę i nie słyszę. Chciałem pospacerować po Parku Oruńskim. Ale i tu pełno hulających rowerzystów. Gdzie w Gdańsku jest miejsce, że można spokojnie pospacerować i gdzie nie mają dostępu szalejący na swych pojazdach rowerzyści?!

    • 1 4

    • ty trolu jestes przedewszystkim niepełnosprawny umysłowo dlatego albo podajesz sie za emeryta 80lat ,albo za kazdym razem kogo

      • 2 0

  • Nakaz (3)

    jazdy rowerem po chodnikach. Podajcie mi ten przepis.

    • 4 11

    • gdy maksymalna na jezdni jest wyzsza niz 50

      Rower moze/powinien jechac na chodniku.
      Pewnie po ostatnich "uspokojeniach" niewiele jest takich miejsc ale teoretycznie moze i musi.
      Musi jezdnia gdy nie ma wyznaczonej sciezki poza jezdnia a ma wiecej niz 10 lat. To taki kaczan prawny, wpychajacy ludzi bez uprawnien na jezdnie.

      • 1 2

    • Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany
      korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu
      dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub
      zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając
      z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną
      ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

      drogi pieszo-rowerowe są to w praktyce zwykłe chodniki dla pieszych

      • 2 3

    • droga pieszo-rowerowa czym jest?

      to zwykły wąski chodnik dla pieszych po którym rowerzysta ma nakaz jechać.

      • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    90% trasy jadę rowerem po jezdni (6)

    Świętokrzyska- jezdnią, Małomiejska-jezdnią, Sandomierska- jezdnią, Opływ Motławy- zarośniętą ścieżką. Ogólnie to w tym rejonie Gdańska ścieżki jeżeli są, to beznadziejne. Oznaczenia poziome na drogach jednokierunkowych są niewyraźne, zdarzało się, że na Oruni, jadąc pod prąd z dopuszczeniem jazdy dla rowerów, kierowcy omal mnie nie rozjechali. Jest źle ze ścieżkami. Na Wielkopolskiej deweloperka przesadziła z zaborem. Ścieżki - jeżeli są, to żenująco wąskie, a na tworzone na chodnikach, przez domalowanie pasa dla rowerów, to... szkoda gadać

    • 38 12

    • (2)

      po co się pchać jezdnia przez wymienione przez Ciebie ulice jak można na spokojnie je ominąć przez park oruński gdzie jest ścieżka rowerowa , świętokrzyską skręcając za kościołem od razu wyjeżdża się na ubitą piaszczysta drogę a później to już asflacik do samego traktu i myk z powrotem na ścieżkę i albo w stronę Gdańska/ Pruszcza

      • 7 6

      • (1)

        po chodniku się nie jeździ rowerem

        • 8 5

        • w Bolanda. bo bolandyjczycy.

          po Japonii jezdzi wiecej ludzi rowerami prawie wyłącznie po chodnikach, niz jest nie tylko kierowczyków w Polsce ale nawet niż jest w ogóle Polaków.

          i bez katastrofalnych skutków.

          skąd ten nasz syf w głowach?!

          • 3 2

    • teraz miasto nawet pasa nie robi, stawia znak i chornik rowerowy gotowy.... miasto rowerowe dno

      • 0 2

    • Kup sobie okulary

      • 4 3

    • To sie ciesz ! Ja musze 80% pokonywac sciezkami. To ludzie, to krzywa kostka, to z strony na strone, objazdy. Ile to bym oddal aby moc jechac ulica, nawet i jak bym do okola mial jechac, byle nie lawirowac pomiedzy ludzmi co spaceruja za przystankami.

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum