Rusza sieć miejskich rowerów w Gdańsku i Sopocie
Nie ma łańcucha, waży blisko 20 kg, jego opon nie da się przebić. Takie będą rowery miejskie, które od czerwca będzie można wypożyczyć w 50 miejscach w Gdańsku i 10 w Sopocie. Ma ich być 1200.
Przykład przyszedł z Zachodu. 2-milionowy Paryż ma ponad 20 tys. miejskich rowerów. Podobne sieci działają w Skandynawii, Niemczech i we Włoszech. Gdańsk i Sopot dopiero raczkują, ale z 1,2 tys. rowerów i tak będziemy mieć największą miejską wypożyczalnię rowerów w Polsce. Jedyna istniejąca do tej pory, czyli krakowska, dysponuje bowiem 200 rowerami.
Ideę w czyn przekuli prywatni inwestorzy, którzy z pomysłem zgłosili się do władz Gdańska.
- Chcemy wprowadzić nową koncepcję poruszania się po Trójmieście. Tym bardziej, że Gdańsk to stolica dróg rowerowych w Polsce - wyjaśnia Arkadiusz Pytyński z firmy Trójmiejski Rower Miejski.
Firma nie tylko wdroży i będzie obsługiwać cały system, ale go także sfinansuje. Zarabiać ma na reklamach, które pojawią się nie tylko na rowerach, ale także na 60 stacjach, w których rowery będą wypożyczane. Co zyska miasto? Poza zadowolonymi mieszkańcami także opłatę za ustawienie wypożyczalni w pasie drogowym.
W Bydgoszczy już trwa składanie 1200 rowerów dla Gdańska i Sopotu. Części do nich ściągane są z różnych zakątków świata: siodełka z Włoch, opony z Niemiec, hamulce z Japonii.
- Do Trójmiasta przyjedzie prototyp, jednocześnie wytrzymały i praktyczny. Nie można go rozkręcić, a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą - wyjaśnia Pytyński.
Z szacunku dla nogawek, ale i po to, by rower był mniej awaryjny, nie posiada on łańcucha. Zamiast niego jest wał kardana. Opony są nieprzebijalne, a felga jest odblaskowa. Z przodu jest mocny kosz na drobne zakupy, jednoślad ma też LED-owe oświetlenie, rolkowe nie zużywające się hamulce i trzy biegi.
- Ten darmowy czas w zupełności wystarczy, by przejechać np. z Gdańska do Wrzeszcza, bez stania w korkach. Po przekroczeniu 30 min będzie pobierana dodatkowa opłata, ale będą to drobne sumy: od 1 do 2 zł za kolejne pół godziny - podkreśla Pytyński.
50 stacji bazowych z rowerami powstanie głównie w Śródmieściu Gdańska i we Wrzeszczu. Każda z nich będzie miała od 10 do 30 rowerów. By uniknąć sytuacji, że w bazie, gdzie chcemy zdać rower, nie będzie miejsca, nasz pojazd będzie wyposażony w system elektroniczny informujący nas o przepełnieniu i wskazujący wolną bazę.
System ruszy w czerwcu. W przyszłości prawdopodobnie zostanie rozszerzony o Gdynię.
Opinie (345) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-21 20:48
Brawo!
Moje hasło dla was (kiedyś było by i dla mnie) i dla tego typu pomysłów:
NieTruj!Miasto- 2 1
-
2011-01-21 21:28
rrrrower
Pomysł oczywisty i wręcz banalny...przez to doskonały.Cywilizujmy się! Pytaniem było kto się odważy ,miasto czy jakiś prywatny inwestor..Na początku i tak część rowerów zginie.Teraz też można spotkać rowery z importu których wygląd wskazuje na wypożyczalnie miejskie lub hotelowe.Ale równajmy do tych lepszych ,może za parę lat bedzie przynajmniej jak w Berlinie..Ścieżek przybywa,z kulturą ruchu nadal słabo.Wilno chyba kilka lat wstecz zrobiło eksperyment z wypożyczalnią ,zakończony kompletna klapą - rowery wylądowały na bazarach.
- 5 0
-
2011-01-22 09:03
Pomysł świetny. Mój syn często podróżuje po świecie. Ostatnio był w Holandii, gdzie jest świetnie rozwiązana sieć dróg rowerowych i wypożyczalni rowerów. Podoba mi się pomysł z doładowaniem karty miejskiej na rok.
- 2 0
-
2011-01-22 19:48
CO TO WOGULE JEST
Moim zdaniem dlaczego ta wypożyczalnia nie obejmuje Chełmu , tylko Śródmieście i Wrzeszcz. Mieszkańcy Chełmu jak i innych dzielnic nic nie zaoszczędzą bo i tak z tych dzielnic by skorzystać z tych rowerów , do Śródmieścia lub Wrzeszcza muszą się jakoś dostać co oznacza że i tak muszą skorzystać z tramwaju lub autobusu , Co wyjdzie drożej , dlatego systemem tym powinny być objete wszystkie dzielnice żeb każdy mógł skorzystać a nie tylko wybrańcy. Dlatego ja nie będe z tego korzystał i nadal po mieście będe się poruszał przeznaczonym do tego celu swoim trekingowym Horiznem. Te rowery też nie spełniają moich kryteriów bo mają tylko 3 biegi a powinny mieć przynajmniej 21
- 0 4
-
2011-01-23 11:58
UG
A na UG to nie łaska?
- 1 0
-
2011-01-23 13:47
Rowerowe Trójmiasto!
TRM w Trójmieście! Trójmiasto rulllezzzzz ! yeah
- 1 0
-
2011-01-26 14:18
Co za głupi pomysł z rozmieszczeniem baz
Bazy powinny być rozmieszczone równomiernie po całym mieście. Duże dzielnice mieszkalne są ominięte na mapie, a przeciez najwięcej ludzi tam właśnie by z nich korzystało. Co mi daje sytuacja rozmieszczenia kilkunastu stacji bazowych w odległości kulkuset metrów.
Ludzie ruszcie mózgownicą, kto to projektował?- 0 0
-
2011-02-03 21:59
Nie można go rozkręcić...
"..a każdy element jest specjalnie oznaczony, co chroni go przed kradzieżą"
żebyście się nie zdziwili ;/- 0 0
-
2011-03-15 20:32
UG, Przymorze, Oliwa....
Skąd taki plan rozmieszczenia tylko w mało zaludnionych miejscach?? Z takich rowerów na pewno chętnie korzystaliby studenci i wg mnie uczelnie to obowiązkowe punkty na planie!!!
- 0 0
-
2011-04-10 12:38
najpierw niech oddadza
ukradzione rowery lub prezydenci niech zaplaca rekompensate wstyd
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.