• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Różne wizje udzielenia pomocy operatorowi Mevo

Maciej Korolczuk
23 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek. Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek.

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na anulowanie większości zaległych należności spółce NB Tricity, która jest operatorem Mevo. Władze OMGGS podtrzymują za to deklarację udziału w negocjacjach firmy Nextbike z bankiem na temat harmonogramu spłaty zadłużenia. Poniżej wyjaśniamy, co stanie się z systemem, unijną dotacją i rowerami, jeśli operator ogłosiłby upadłość.



Co by było, gdyby system Mevo przestał działać z dnia na dzień:

Przypomnijmy: na początku października spółka NB Tricity, będąca operatorem rowerów Mevo, przedstawiła plan restrukturyzacji i zadeklarowała chęć zawarcia układu ze swoimi wierzycielami. Spółka oczekiwała od Obszaru Metropolitalnego i pozostałych swoich wierzycieli m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek.

- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia. W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuację projektu Mevo - uzasadniała swoje działania spółka NB Tricity.
Po trzech tygodniach analiz w środę Obszar wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nie może zgodzić się na przedstawione warunki ugody. Jednocześnie podtrzymał deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt.

Treść oświadczenia zarządu Obszaru Metropolitalnego:
Bezpieczny i niezakłócony rozwój systemu roweru metropolitalnego Mevo jest jednym z głównych celów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

4 października zarząd OMGGS otrzymał od NB Tricity sp. z o.o., wykonawcy umowy na wdrożenie i obsługę Mevo, plan restrukturyzacyjny spółki wraz z prośbą o jego poparcie.

Zgodnie z prawem zarząd OMGGS nie może poprzeć przedstawionego przez NB Tricity planu restrukturyzacyjnego, ponieważ samorządy metropolii dysponują pieniędzmi publicznymi i nie mają takiej swobody działań gospodarczych jak podmioty prywatne.

Mimo negatywnej opinii dot. planu restrukturyzacji zarząd OMGGS oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Aby pomóc przezwyciężyć trudności finansowe spółki, zarząd OMGGS podtrzymuje złożoną wcześniej wykonawcy propozycję wspólnego spotkania z bankiem, który kredytuje działalność NB Tricity, aby wypracować taki harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt, który zapewni stabilne funkcjonowanie projektu Mevo.

Członkowie zarządu OMGGS podkreślają, że rozwój systemu roweru publicznego, który cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców 14 gmin metropolii, jest ich priorytetem.


Ze stanowiskiem Obszaru wstępnie zapoznał się już Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike. Na razie wstrzymuje się jednak z komentarzem w tej sprawie.

- Trwają rozmowy z naszym partnerem i do czasu zakończenia nie będziemy ich komentować. W najbliższych dniach, gdy będziemy już wiedzieli, na czym stoimy, wystosujemy w tej sprawie stosowne oświadczenie - powiedział nam w środę prezes Nextbike.

Co to oznacza dla systemu i jego użytkowników?



Z jednej strony pod dużym znakiem zapytania stawia przyszłość całego systemu Mevo. Z drugiej Obszar zapewnia, że zależy mu na realizacji projektu, który już od rozstrzygnięcia przetargu poddawany był pod dyskusję.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

- Mamy propozycje, które w naszej ocenie pozwolą zabezpieczyć realizację umowy. Plan rozwoju systemu Mevo musi opierać się o działania pozwalające w pełni zadbać o środki publiczne. Nie chcielibyśmy w żaden sposób spekulować na temat przyszłych zdarzeń. Naszą propozycją są rozmowy z bankiem i nowy harmonogram płatności, pozwalający na zabezpieczenie realizacji projektu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS.
Co się stanie, jeśli spółka ogłosi upadłość? Żadna ze stron nie chce na tym etapie podjąć się deklaracji, co stanie się z całym systemem. Wiadomo, że rowery są własnością Obszaru, a unijna dotacja w wysokości 17 mln zł nie musiałaby zostać zwrócona do Brukseli.

- Takie zagrożenie nie istnieje, z uwagi na przesunięcie tych środków na inne cele związane z budową sieci węzłów przesiadkowych w metropolii. Projekt roweru metropolitalnego jest aktualnie finansowany ze środków własnych miast i gmin OMGGS - dodaje Maciejewski.
Do rozstrzygnięcia pozostaje też kwestia ewentualnego przejęcia lub stworzenia przez Obszar aplikacji, za pomocą której użytkownicy korzystają z systemu.

Zakończona produkcja wszystkich rowerów



Tymczasem kilka dni temu fabryka Nextbike GmbH poinformowała o zakończeniu produkcji wszystkich rowerów Mevo. Pełna flota 4080 jednośladów wyjedzie na ulice Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, po przeprowadzeniu wszystkich testów - zarówno przez Nextbike Polska, jak i OMGGS.

Rowery po testach w Niemczech najpierw trafią na kolejne testy na warszawski Żerań, a potem do Gdańska. Obecnie mieszkańcy OMGGS mogą korzystać z około 1,9 tys. rowerów. Kolejnych 700 jednośladów jest już przygotowanych do odbioru, a pozostałe czekają na testy.

Od momentu uruchomienia systemu, czyli końca marca 2019 r. do połowy października, liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 170 tys., a liczba wypożyczeń wyniosła ponad 2,2 mln.

Opinie (390) ponad 10 zablokowanych

  • Dziwna sprawa

    Napisano, że oferentem był Nextbike Polska wiec co ma do tego NB Tricity?
    Zawarto umowę z firmą która nie złożyła oferty?

    • 4 0

  • Przetarg, byle wygrać, kasa poszła, zrobić spółkę zależną

    Ale nie finansowo i można upadać

    • 2 0

  • Mój Boże.. (16)

    To całe Mevo to paździerz jakich mało. Śmiać mi się z tego chce za każdym razem jak przechodzę koło stojaków z tym szajsem. Z ciekawości sprawdzam...praktycznie każdy rower niedostępny na stanowisku(sygnalizuje to kontrolka na bagażniku). Toporne "janiny" wyglądem przypominające...no właśnie...ehhhh

    • 272 46

    • (2)

      To nie Mevo jest paździerzem tylko ommggs, od lat Szczurek z Karnowskim i Adamowiczem się lansowali w świetle jupiterów, teraz Karnowski wszędzie z Dulkiewicz, kasę wydają na rydwany a przez tyle lat nie mogę wprowadzić jednego biletu i działającego Tristara! To jest hańba dla prezydentów, to jest wstyd dla mieszkańców.

      • 19 5

      • (1)

        Ogólnie racja, ale rydwan jest spoko :)

        • 2 4

        • no chyba żartujesz :)

          • 2 2

    • Subiektywna opinia

      Fajnie jest dawać opinie na temat czegoś czego sie nawet nie używalo, niestety nasza typowa mentalność

      • 8 5

    • Dziwne, bo regularnie jeżdżę. (10)

      Na ścieżkach rowerowych co drugi rower to mevo...

      • 36 39

      • Dziwne bo (4)

        Wszystkie stojaki kiedykolwiek chcialam skorzystac byly puste

        • 44 9

        • Bo są w ruchu

          Ma ich być ponad 2 x tyle co teraz

          • 9 5

        • (1)

          zależy gdzie, jak mieszkasz przy granicy strefy, to rowery zazwyczaj są.

          • 13 5

          • Mieszkam na szadólkach tam gdzie moi ziomkowie z Warmii, jest super!

            • 10 17

        • To tak jak twój łeb

          • 14 45

      • (4)

        same grety i xawiery w rurkach na tym jeżdżą oraz inne mondzioły hipsterskie

        • 39 25

        • i bez skarpetek

          • 7 0

        • Zgłaszam tą opinię do wyróżnienia

          Oplułem ekran ze śmiechu.

          • 13 1

        • No tak (1)

          Prawdziwi twardziele jeżdża bez opon i bez siodełek co nie seba?

          • 45 17

          • To pogratuluj staremu ,twardziel z niego

            • 8 4

    • Może być też zarezerwowany lub zaparkowany

      • 1 1

  • To 1900 rowerow to sciema (1)

    Znam ludzi którzy pracują przy serwisowaniu tych rowerów i oni mówią że obecnie 200 jest wycofanych z powodu poważnych usterek, 1000 w użyciu i 200 jest w przygotowaniu do uruchomienia. Poza tym gdzie firma na granicy upadłości nagle mówi że już 4000 opuściło magazyn w Niemczech... Kladą kit za kitem i dobrze że im długów nie umoczyli !

    • 41 0

    • bardzo racjonalna ocena, popieram!

      • 0 0

  • wszystko mi jedno, Mevo mi ni brat, ni swat, mam czym jeździć, ale... (3)

    rójka pisotrolli pod tym artykulikiem jest zdumiewająco gęsta

    dlaczego akurat tutaj?

    • 7 25

    • po to jest taka wisienika to torcie niekomeptencji naszego miasta. i**otycznie zalozona i zrealizowana inwestycja za bagetla 40 baniek. Mamy jeden z ostatnich systemow roweru metropilitalnego w Polsce i sa z nim powazne problemy. Taka Ostroleka ma duzo szybciej rower miejski niz my, a jakos nie slyschac o wadliwosci tego systemu na caly kraj. Moze ktos bys rozsadny i zalozenia stawial realne i przemyslane? Bo u nas to wyglada jakby ktos na fali eko chcial wypelnic kieszenia kolegi :)

      • 2 0

    • w gdański niema pisoli

      tu tylko jedna opcja ze wszystkiego zadowolona co władza zrobi.

      • 1 0

    • bo słoje straciły aż dziesięć złotych
      normalnie ambergold bis, oszczędności życi zainwestowane i zdeFreudowane :-)

      • 0 1

  • Cudów nie ma

    Abonament miesięczny 10 zł roczny 100 zł
    Przy takich cenach to nie ma prawa się bilansować.
    Zwykle rowery może by się bilansowały ale elektryczne z pewnością nie.
    Koszty serwisu elektryków są o wiele większe.

    Nie rozumiem ludzi którzy korzystają z tych rowerów. Elektryki są dla osób niedołężnych i do momentu gdy prąd mamy z węgla nie są ekologiczne. Cała koncepcja rowerów elektrycznych jest chora i nie będę płakał jak te rowery znikną z ulic. Polecam więcej myśleć a nie ulegać głupiej modzie.

    Rower z silnikiem przestaje być rowerem. To jest motorower i nie ważne czy silnik jest spalinowy czy elektryczny. Wbrew temu co się wmawia nie ma rowerów elektrycznych są motorowery.
    Najgorsze że przez takie wynalazki na ścieżkach robi się coraz bardziej niebezpiecznie,

    • 9 1

  • Miasto (5)

    Ogólnie niech obszar metropolii utworzy własną spółkę i przejmie całe mevo pod swoje skrzydła i tak praktycznie są właścicielem rowerów.

    • 16 6

    • i co z tym złomem zrobią. (3)

      codzienne ładowanie to baterie już są do wymiany. (300 cykli i bateria pada)

      • 7 2

      • Powinni wybudowac stacje ladowania (2)

        Tak by rozstawione mevo od razu się lądował. Nie bedzie to tanie rozwiązanie ale rozwiąże większość problemów

        • 6 0

        • nie rozwiaze problemu, bo baterie maja cykl 300 ladowan i padaja. A samo wybudwoanie takie insfrastruktury na wszystkich stacjach moze przewiekszyc koszt tych 40 baniek z artykulu (np na stacje transormatorowe zeby zapewnic szybkie ladowanie)

          • 1 0

        • Rowery musiałby być droższe od hulajnóg... (koszt wypożyczenia)

          • 1 1

    • I jeśli miasto będzie tak zarządzać rowerami jak zielenią miejską, to ja dziękuje.

      • 9 1

  • Mevo (1)

    Poczekajmy jak w zimie zasypie śnieg wszystkie te rowery co wtedy będzie... okaże się jaka jest jakość wykonania tych rowerów...

    • 8 0

    • Nie zależnie jakości Jeśli rowery będą stały w zimie do łańcuchy zardzewieją.

      • 0 0

  • zamknąć to guano a odpowiedzialnych pod sąd (1)

    • 91 7

    • i odetchną bandyci w samochodach, bojący się kolizji z 20 kg stali w rowerze.

      Zderzenia z pieszym tak się nie obawiają, bo człowiek tak nie porysuje karoserii.

      • 1 0

  • zlikwidować rowery! więcej samochodów!!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum