• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Różne wizje udzielenia pomocy operatorowi Mevo

Maciej Korolczuk
23 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek. Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek.

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na anulowanie większości zaległych należności spółce NB Tricity, która jest operatorem Mevo. Władze OMGGS podtrzymują za to deklarację udziału w negocjacjach firmy Nextbike z bankiem na temat harmonogramu spłaty zadłużenia. Poniżej wyjaśniamy, co stanie się z systemem, unijną dotacją i rowerami, jeśli operator ogłosiłby upadłość.



Co by było, gdyby system Mevo przestał działać z dnia na dzień:

Przypomnijmy: na początku października spółka NB Tricity, będąca operatorem rowerów Mevo, przedstawiła plan restrukturyzacji i zadeklarowała chęć zawarcia układu ze swoimi wierzycielami. Spółka oczekiwała od Obszaru Metropolitalnego i pozostałych swoich wierzycieli m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek.

- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia. W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuację projektu Mevo - uzasadniała swoje działania spółka NB Tricity.
Po trzech tygodniach analiz w środę Obszar wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nie może zgodzić się na przedstawione warunki ugody. Jednocześnie podtrzymał deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt.

Treść oświadczenia zarządu Obszaru Metropolitalnego:
Bezpieczny i niezakłócony rozwój systemu roweru metropolitalnego Mevo jest jednym z głównych celów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

4 października zarząd OMGGS otrzymał od NB Tricity sp. z o.o., wykonawcy umowy na wdrożenie i obsługę Mevo, plan restrukturyzacyjny spółki wraz z prośbą o jego poparcie.

Zgodnie z prawem zarząd OMGGS nie może poprzeć przedstawionego przez NB Tricity planu restrukturyzacyjnego, ponieważ samorządy metropolii dysponują pieniędzmi publicznymi i nie mają takiej swobody działań gospodarczych jak podmioty prywatne.

Mimo negatywnej opinii dot. planu restrukturyzacji zarząd OMGGS oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Aby pomóc przezwyciężyć trudności finansowe spółki, zarząd OMGGS podtrzymuje złożoną wcześniej wykonawcy propozycję wspólnego spotkania z bankiem, który kredytuje działalność NB Tricity, aby wypracować taki harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt, który zapewni stabilne funkcjonowanie projektu Mevo.

Członkowie zarządu OMGGS podkreślają, że rozwój systemu roweru publicznego, który cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców 14 gmin metropolii, jest ich priorytetem.


Ze stanowiskiem Obszaru wstępnie zapoznał się już Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike. Na razie wstrzymuje się jednak z komentarzem w tej sprawie.

- Trwają rozmowy z naszym partnerem i do czasu zakończenia nie będziemy ich komentować. W najbliższych dniach, gdy będziemy już wiedzieli, na czym stoimy, wystosujemy w tej sprawie stosowne oświadczenie - powiedział nam w środę prezes Nextbike.

Co to oznacza dla systemu i jego użytkowników?



Z jednej strony pod dużym znakiem zapytania stawia przyszłość całego systemu Mevo. Z drugiej Obszar zapewnia, że zależy mu na realizacji projektu, który już od rozstrzygnięcia przetargu poddawany był pod dyskusję.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

- Mamy propozycje, które w naszej ocenie pozwolą zabezpieczyć realizację umowy. Plan rozwoju systemu Mevo musi opierać się o działania pozwalające w pełni zadbać o środki publiczne. Nie chcielibyśmy w żaden sposób spekulować na temat przyszłych zdarzeń. Naszą propozycją są rozmowy z bankiem i nowy harmonogram płatności, pozwalający na zabezpieczenie realizacji projektu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS.
Co się stanie, jeśli spółka ogłosi upadłość? Żadna ze stron nie chce na tym etapie podjąć się deklaracji, co stanie się z całym systemem. Wiadomo, że rowery są własnością Obszaru, a unijna dotacja w wysokości 17 mln zł nie musiałaby zostać zwrócona do Brukseli.

- Takie zagrożenie nie istnieje, z uwagi na przesunięcie tych środków na inne cele związane z budową sieci węzłów przesiadkowych w metropolii. Projekt roweru metropolitalnego jest aktualnie finansowany ze środków własnych miast i gmin OMGGS - dodaje Maciejewski.
Do rozstrzygnięcia pozostaje też kwestia ewentualnego przejęcia lub stworzenia przez Obszar aplikacji, za pomocą której użytkownicy korzystają z systemu.

Zakończona produkcja wszystkich rowerów



Tymczasem kilka dni temu fabryka Nextbike GmbH poinformowała o zakończeniu produkcji wszystkich rowerów Mevo. Pełna flota 4080 jednośladów wyjedzie na ulice Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, po przeprowadzeniu wszystkich testów - zarówno przez Nextbike Polska, jak i OMGGS.

Rowery po testach w Niemczech najpierw trafią na kolejne testy na warszawski Żerań, a potem do Gdańska. Obecnie mieszkańcy OMGGS mogą korzystać z około 1,9 tys. rowerów. Kolejnych 700 jednośladów jest już przygotowanych do odbioru, a pozostałe czekają na testy.

Od momentu uruchomienia systemu, czyli końca marca 2019 r. do połowy października, liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 170 tys., a liczba wypożyczeń wyniosła ponad 2,2 mln.

Opinie (390) ponad 10 zablokowanych

  • Od początku skazani na porażkę... (1)

    Kto normalny zgodził się na całą flotę rowerów wspomaganych elektrycznie, nie myśląc o tym jak będą ładowane - stanowiska powinny być wyposażone w stacje ładujące inaczej to strzał w kolano. Druga strona - nie uważam za przyjemną jazdę tym ciężkim przez akumulator "rowerem", w którym nie da się nawet wyłączyć tego wspomagania - odbierającego przyjemność z jazdy... Co najmniej 50% rowerów powinna być zwyczajna, bez wspomagania.

    • 18 2

    • Da się wyłączyć wspomaganie, do tego służy przycisk koło czytnika kart... tylko jazda bez wspomagania, z pewnością nie daje przyjemności z jazdy, bo rower jest za ciężki.

      Stacje ładujące nawet na komercyjnym rynku są nieopłacalne. Szybciej mogłyby pojawić się bateriomaty, gdzie wymienia się baterie na naładowane, ale ten "nowoczesny" system nie jest do tego przygotowany.

      • 3 0

  • Biznesmeni

    Biznesmeni z Bożej łaski. Porywają się na projekty a potem wychodzą jak Zabłocki na mydle. Nieudacznicy.

    • 7 0

  • Płakac nie będę

    Ciekawy wynalazek ten Mewo. Tylu osób łamiących kodeks ruchu drogowego to jeszcze chyba nie było od czasu uruchomienia tego "systemu".

    • 6 3

  • Bez sensu brali elektryki

    Gdyby to były zwykle rowery, nie byłoby tego całego cyrku z bateriami, ładowaniem itp.

    • 8 0

  • (3)

    A osoby które z to odpowiadają po stronie urzędu to kto dokładnie, jakie nazwisko? Przecież ktoś wybrał tą firmę itp. Jakie konsekwencje poniosły osoby z urzędu?

    • 21 2

    • Kryteria przetargu były jasno określone (2)

      "oferty zostaną ocenione na podstawie trzech kryteriów, przy czym wykonawca zobowiązany został do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 proc. z napędem wspomaganym elektrycznie:

      1) Cena (60 proc. oceny);
      2) Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie (35 proc. oceny);
      3) Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (5 proc. oceny)."

      • 1 0

      • Szkoda tylko (1)

        że zabrakło:
        - doświadczenia oferenta (przynajmniej jeden zrealizowany projekt)
        - gwarancja rzetelności wykonania kontraktu - 10% wartości
        Wtedy w przetargu nie mógłby brać udziału "Jan Kowalski" z zerowym doświadczeniem i zerowym kapitałem. Dla mnie to celowe działanie albo totalna nieudolność działu prawnego. Do tej pory nie spotkałem się z sytuacją aby ktokolwiek dopuścił do kontraktu o wartości 40 mln zł spółkę bez kapitału i doświadczenia - chyba, że wydajemy środki unijne.

        • 2 0

        • no właśnie

          tak to jest jak się żałuje kasy na zatrudnienie myślącego (!) specjalisty od zamówień publicznych, potem takie kwiatki powstają.

          • 0 0

  • Sorry ale jeśli to jest impreza stratna to co da rozłożenie długu? Będą tylko coraz większe straty tylko bankructwo później.

    • 6 0

  • najlepiej będzie dla porządku komunikacyjnego jak Mevo i elektryczne hulajnogi znikną z ulic i chodników

    • 11 3

  • czyli Germańcy swoje zarobili i wystarczy

    • 15 0

  • Podatnik zaplacil. Tak to dziala w malej Sycylii.

    • 11 0

  • Prokuraturze i CBS trzeba oczywiście przynieść podanie z prośbą o działanie, bo same nic nie widzą.

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum