• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Różne wizje udzielenia pomocy operatorowi Mevo

Maciej Korolczuk
23 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek. Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek.

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na anulowanie większości zaległych należności spółce NB Tricity, która jest operatorem Mevo. Władze OMGGS podtrzymują za to deklarację udziału w negocjacjach firmy Nextbike z bankiem na temat harmonogramu spłaty zadłużenia. Poniżej wyjaśniamy, co stanie się z systemem, unijną dotacją i rowerami, jeśli operator ogłosiłby upadłość.



Co by było, gdyby system Mevo przestał działać z dnia na dzień:

Przypomnijmy: na początku października spółka NB Tricity, będąca operatorem rowerów Mevo, przedstawiła plan restrukturyzacji i zadeklarowała chęć zawarcia układu ze swoimi wierzycielami. Spółka oczekiwała od Obszaru Metropolitalnego i pozostałych swoich wierzycieli m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek.

- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia. W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuację projektu Mevo - uzasadniała swoje działania spółka NB Tricity.
Po trzech tygodniach analiz w środę Obszar wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nie może zgodzić się na przedstawione warunki ugody. Jednocześnie podtrzymał deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt.

Treść oświadczenia zarządu Obszaru Metropolitalnego:
Bezpieczny i niezakłócony rozwój systemu roweru metropolitalnego Mevo jest jednym z głównych celów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

4 października zarząd OMGGS otrzymał od NB Tricity sp. z o.o., wykonawcy umowy na wdrożenie i obsługę Mevo, plan restrukturyzacyjny spółki wraz z prośbą o jego poparcie.

Zgodnie z prawem zarząd OMGGS nie może poprzeć przedstawionego przez NB Tricity planu restrukturyzacyjnego, ponieważ samorządy metropolii dysponują pieniędzmi publicznymi i nie mają takiej swobody działań gospodarczych jak podmioty prywatne.

Mimo negatywnej opinii dot. planu restrukturyzacji zarząd OMGGS oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Aby pomóc przezwyciężyć trudności finansowe spółki, zarząd OMGGS podtrzymuje złożoną wcześniej wykonawcy propozycję wspólnego spotkania z bankiem, który kredytuje działalność NB Tricity, aby wypracować taki harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt, który zapewni stabilne funkcjonowanie projektu Mevo.

Członkowie zarządu OMGGS podkreślają, że rozwój systemu roweru publicznego, który cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców 14 gmin metropolii, jest ich priorytetem.


Ze stanowiskiem Obszaru wstępnie zapoznał się już Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike. Na razie wstrzymuje się jednak z komentarzem w tej sprawie.

- Trwają rozmowy z naszym partnerem i do czasu zakończenia nie będziemy ich komentować. W najbliższych dniach, gdy będziemy już wiedzieli, na czym stoimy, wystosujemy w tej sprawie stosowne oświadczenie - powiedział nam w środę prezes Nextbike.

Co to oznacza dla systemu i jego użytkowników?



Z jednej strony pod dużym znakiem zapytania stawia przyszłość całego systemu Mevo. Z drugiej Obszar zapewnia, że zależy mu na realizacji projektu, który już od rozstrzygnięcia przetargu poddawany był pod dyskusję.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

- Mamy propozycje, które w naszej ocenie pozwolą zabezpieczyć realizację umowy. Plan rozwoju systemu Mevo musi opierać się o działania pozwalające w pełni zadbać o środki publiczne. Nie chcielibyśmy w żaden sposób spekulować na temat przyszłych zdarzeń. Naszą propozycją są rozmowy z bankiem i nowy harmonogram płatności, pozwalający na zabezpieczenie realizacji projektu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS.
Co się stanie, jeśli spółka ogłosi upadłość? Żadna ze stron nie chce na tym etapie podjąć się deklaracji, co stanie się z całym systemem. Wiadomo, że rowery są własnością Obszaru, a unijna dotacja w wysokości 17 mln zł nie musiałaby zostać zwrócona do Brukseli.

- Takie zagrożenie nie istnieje, z uwagi na przesunięcie tych środków na inne cele związane z budową sieci węzłów przesiadkowych w metropolii. Projekt roweru metropolitalnego jest aktualnie finansowany ze środków własnych miast i gmin OMGGS - dodaje Maciejewski.
Do rozstrzygnięcia pozostaje też kwestia ewentualnego przejęcia lub stworzenia przez Obszar aplikacji, za pomocą której użytkownicy korzystają z systemu.

Zakończona produkcja wszystkich rowerów



Tymczasem kilka dni temu fabryka Nextbike GmbH poinformowała o zakończeniu produkcji wszystkich rowerów Mevo. Pełna flota 4080 jednośladów wyjedzie na ulice Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, po przeprowadzeniu wszystkich testów - zarówno przez Nextbike Polska, jak i OMGGS.

Rowery po testach w Niemczech najpierw trafią na kolejne testy na warszawski Żerań, a potem do Gdańska. Obecnie mieszkańcy OMGGS mogą korzystać z około 1,9 tys. rowerów. Kolejnych 700 jednośladów jest już przygotowanych do odbioru, a pozostałe czekają na testy.

Od momentu uruchomienia systemu, czyli końca marca 2019 r. do połowy października, liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 170 tys., a liczba wypożyczeń wyniosła ponad 2,2 mln.

Opinie (390) ponad 10 zablokowanych

  • No, malkontenci! Do roboty! (11)

    • 30 117

    • (3)

      zwracanie uwagi, że wraz z pojawieniem się mevo wzrosła liczba rowerzystów jeżdżących po chodniku nie jest malkontenctwem tylko zwróceniem uwagi na poważny problem.

      • 11 5

      • (2)

        gdyby urosła liczba policjantów, patrolujących na rowerach

        i to nie ( n. i e ) po chodniku

        może miał byś rację. a tak, to masz dowód, że inaczej się nie da. 'sory taky klymat'.

        • 2 3

        • (1)

          czyli pochwalasz i przyzwalasz na łamanie prawa? Czym więc się różnisz od kierowców którzy łamią prawo? Niczym.

          • 1 2

          • no nie wiem, może tym że
            - nie zabijam
            - nie smrodzę
            - nie spóźniam się
            - nie biorę forsy od rusków za trollowanie

            • 2 0

    • (5)

      No,przygłupie ! Do obrony kąstytucji i tęczy !

      • 26 25

      • (3)

        kacper to znowu ty niemoto

        • 11 11

        • Nie to ja wasz góró OTUAn II (2)

          • 12 4

          • (1)

            Wypraszam sobiem.

            • 5 2

            • Jezdem otuan i

              • 1 1

      • Wolne sondy, kąstytucja, tolerancja, dalej wpiszcie sobie co chcecie.

        • 5 10

    • Bank pusci ich w skarpetach

      Jak sie uprą to i jeszcze majątek prezesa i całego zarządu moze nie wystarczyc na splate długów. Dobrze ze stopy procentowe są niskie ale nie zerowe więc odsetki lecą.. tik tok tik tok

      • 8 3

  • Zastanawiam sie czy to zła wola czy po prostu brak umiejętności czytania ze zrozumieniem (2)

    Wyraźnie odmówiono kasacji kar i zadłużenia. Zaproponowano jedynie negocjacje w sprawie harmonogramu spłat. Większość komentarzy natomiast wspomina o korupcji, przewałkach i przestępstwie. Co więcej te komentarze zdobywają poklask i "plusy". Czy to oznacza zidiocenie społeczeństwa czy jakąś hejterską akcję?

    • 8 19

    • To oznacza że cały ten projekt był do bani (1)

      I z góry skazany na porażkę, a miasto się w to wpakowało na mięciutko i robi dobrą minę do złej gry.

      • 1 0

      • misiu rysiu przeczytaj jeszcze raz tekst który skomentowałeś i twój własny komentarz, i powiedz jak się ma jedno do drugiego

        • 0 0

  • Producent rowerów (1)

    jest w Chinach, a nie w jakiś tam Niemczech...Nie dajmy się nadal nabierać. Zamówiła rowery w Chinach firemka krzaczek-duży krzaczek--z Niemiec...

    • 23 2

    • Na dodatek na dostawę rowerów z Chin czeka się około 6 miesięcy max.

      A jak długo projekt Mevo mamy już na tapecie każdy zorientowany dobrze wie. Co z tego wynika? A no tyle, że krzak jest konkretny albo raczej chwast, bo zamówionych było 4000 rowerów z dobre 2 lata temu a jeździ tylko 1000 i to z trudem. Dla mnie to podstawa do zerwania umowy a nie negocjacji i ciuciu luciu...

      • 0 1

  • Zajęli kawał chodnika przed moim blokiem (9 stanowisk). Codziennie w nocy przyjeżdża samochód MEVO (2)

    hałasuje wrzucając rowery (lub wyjmując) z wnętrza paki. Rowerzyści wsiadają na rower i, zamiast po jezdni, jeżdżą po chodniku bezczelnie rozpychając się wśród pieszych (trzeba odskakiwać, bo jedzie prosto na człowieka, a miejsca mało i dla pieszych, a co dopiero dla roweru). Przechodzące w weekendy grupy młodych podpitych wyżywają się na dzwonkach tych rowerów, robiąc hałas Ogólnie, dla mnie i sąsiadów ten system to problem, a nie zysk. Powinien być zwykły rower w stacji dokującej postawionej w miejscu, w którym nie przeszkadza przechodniom. Na chamstwo niektórych rowerzystów, to nic nie poradzę.

    • 2 8

    • to nie jest twój blok gołodupcu...jesteś tylko użytkownikiem

      • 0 1

    • Podpici o których piszesz muszą dzwonić swoim dzwonkami bo przy mevo nie ma na dzwonków

      • 0 0

  • Jak brali dotacje to się zgadzali na jej warunki. Niech teraz się wywiazują z nich, a jak nie to bankructwo.

    Po bankructwievpowinni dostać zakaz prowadzenia firm i dzialalnosci gospodarczych przez minimum 10 lat. Łapke po dotacje wyciagali chętnie i podpisywali tysiące umów to niech teraz się wywiazują z nich. Biznes to nie bajka i tu na pomyłki nie ma miejsca albo jesteś, albo ciebie nie ma. Pomijam fakt, iż zmieniali parokrotnie rozpoczęcie tego.... Ciekawe ile pieniędzy poszło bokiem.

    • 4 0

  • (3)

    A osoby które z to odpowiadają po stronie urzędu to kto dokładnie, jakie nazwisko? Przecież ktoś wybrał tą firmę itp. Jakie konsekwencje poniosły osoby z urzędu?

    • 21 2

    • Kryteria przetargu były jasno określone (2)

      "oferty zostaną ocenione na podstawie trzech kryteriów, przy czym wykonawca zobowiązany został do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 proc. z napędem wspomaganym elektrycznie:

      1) Cena (60 proc. oceny);
      2) Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie (35 proc. oceny);
      3) Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (5 proc. oceny)."

      • 1 0

      • Szkoda tylko (1)

        że zabrakło:
        - doświadczenia oferenta (przynajmniej jeden zrealizowany projekt)
        - gwarancja rzetelności wykonania kontraktu - 10% wartości
        Wtedy w przetargu nie mógłby brać udziału "Jan Kowalski" z zerowym doświadczeniem i zerowym kapitałem. Dla mnie to celowe działanie albo totalna nieudolność działu prawnego. Do tej pory nie spotkałem się z sytuacją aby ktokolwiek dopuścił do kontraktu o wartości 40 mln zł spółkę bez kapitału i doświadczenia - chyba, że wydajemy środki unijne.

        • 2 0

        • no właśnie

          tak to jest jak się żałuje kasy na zatrudnienie myślącego (!) specjalisty od zamówień publicznych, potem takie kwiatki powstają.

          • 0 0

  • (7)

    Mewa z Lipska chyba jest. Hmm a ta firma duża sprzedana kiedyś chyba też. ..

    • 107 11

    • Jedyni, którzy zarobią to Niemcy.

      Spółka niemiecka Nextbike GmbH powołała spółkę córkę w Polsce aby wytransferować kasę. Nie mają zamiaru pokrywać strat tylko mieć udział w zysku. mają fabrykę rowerów w Lipsku. Ciekawe, jaką cenę zaśpiewali za rower spółce córce. Może być tak, że od początku chodziło o wyciągnięcie ile się da kasy do Lipska, a spółka córka idzie na straty.
      Przykłady z marketów chyba wszyscy znają. Centrala nigdy nie pozwoli na to by spółka córka zarabiała.

      • 5 1

    • Gdańsk wciąż gnije (4)

      • 39 17

      • Ziemniaki w piwnicy ci gniją (3)

        • 14 42

        • (2)

          A ty po piwnicach łazisz, że o tym wiesz? Może jeszcze ludziom podbierasz.

          • 35 7

          • (1)

            Janusz ma fuchę jak wielokrotny zwycięzca w totka, zobaczyć, zapisać donieść. Ten sam sort.

            • 15 6

            • wina reżimu PiS :)))))))))))

              reżim blokuje dostęp do "niezależnych" mediów np tvn dlatego

              • 8 6

    • My z tatą wiedzieliśmy, że to lipa.

      • 19 5

  • Wywalić ich na zbity pysk i wziąć Verturilo z Wwa

    Własnie tak !

    • 3 1

  • Utopić to w cholerę, skoro deficytowe.

    Podobno operator skalkulował wszystko prawidłowo, więc skąd ten fakap? Jeżeli mamy teraz dopłacać, to lepiej niech walną plajtę, niech masę kupi ktoś kto zna się na rzeczy, i może wtedy uda się zrobić coś sensownego. Sensownego, czyli de facto dotowanego przez sektor publiczny. Tylko niech to się dzieje w sposób jawny, a nie ukryty, poprzez umarzanie podejrzanie niespłacalnych zobowiązań.

    • 4 0

  • Ciekawostka

    Czy osoby korzystające ze wspólnych rowerów, hulajnóg i samochodów zdają sobie sprawę jak bardzo brudne są miejsca gdzie kładą ręce.
    Czy zdają sobie sprawę że w siedzenie przed nimi ktoś puszczał bąki.
    Jeśli hulajnoga leży przy chodniku to każdy pies skorzysta z okazji żeby ją obsikać i wybranym elementem na siku będzie stojąca kierownica.

    Ludzie czy wy naprawdę nie brzydzicie się tym jeździć ?

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rajd Climate Classic Gdańsk 2024 (1 opinia)

(1 opinia)
220 - 350 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Rajd AZS

1149 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum