• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzysta: pamiętajmy o oświetleniu

Piotr
5 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dobre oświetlenie rowerzysty jest po zmroku konieczne. Dobre oświetlenie rowerzysty jest po zmroku konieczne.

- Wielu rowerzystów kompletnie nie przejmuje się tym, że są niewidoczni na drodze. Nawet po zmroku nie stosują żadnych lampek, co jest groźne dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Dlaczego policja lekceważy ten problem? Nawet pieszy patrol miałby pełne ręce roboty, gdyby stanął po południu lub wieczorem na jednej z głównych tras rowerowych Trójmiasta. Mandaty to chyba jedyny sposób, bo zwracanie uwagi nic nie daje - pisze pan Piotr, który rocznie pokonuje ok. 11 tys. km po Trójmieście na rowerze. Oto jego list.



Często widzisz nieoświetlonych rowerzystów po zmroku?

Jestem rowerzystą i kolarzem-amatorem. Jeżdżę dużo, bo około 11 tys. km. rocznie. Niemal cały rok dojeżdżam z Gdańska do Gdyni do pracy rowerem. Czytam wasze teksty regularnie i ani razu nie znalazłem nic na temat egzekwowania przez Policję obowiązku używania oświetlenia przez rowerzystów. Wbrew pozorom, problem nie dotyczy tylko kierowców, którzy nie widzą rowerzystów, ale także wielokrotnie rowerzyści nie widzą siebie nawzajem.

Szczególnie, gdy szybko robi się ciemno, jest to duży problem. Niestety, wielu rowerzystów kompletnie nie myśli i nie przejmuje się, że nie są widoczni na drodze. Problem jest tym większy, gdy droga rowerowa prowadzi "lewą" stroną i nadjeżdżający z przeciwka rowerzysta znika w światłach lamp ulicznych i jadących z naprzeciwka samochodów. Wtedy kompletnie go nie widać!

Czytaj także: Rowerzysto, bądź widoczny na drodze.

Wielokrotnie zwracam uwagę, ale nikt nie reaguje, albo jest ogromnie zdziwiony i odpowiada, że on widzi, więc o co mi chodzi? Niestety nie rozumie, że on może widzi, tylko że jego nie widać...

Wielokrotnie widywałem sytuacje, gdy taki rowerzysta przejeżdżał przed nosem radiowozu policyjnego, a reakcji nie było. Rozumiem, że ścigać takiego gościa radiowozem po ścieżce rowerowej się nie da, a tym bardziej na piechotę też nikt go gonić nie będzie. Tylko, że wystarczy postawić rano i wieczorem kilka pieszych patroli przy drogach rowerowych, a przeprowadzona przez dłuższy czas akcja i solidna liczba mandatów na pewno zdecydowanie poprawiłoby sytuację.

Jak ktoś nie ma rozumu, albo go nie używa, to niech płaci. Zestaw lampek rowerowych jest często tańszy, niż mandat. A ludzie tego nie rozumieją! Może byłaby jakaś szansa namówić Policję na taką akcję. Jest przecież oczywiste, że wzrośnie bezpieczeństwo, a i negatywnych komentarzy na temat rowerzystów będzie trochę mniej.

Obowiązkowe wyposażenie roweru:

1. Co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym lub migającym światłem - czyli np. lampka przednia na baterie, akumulatory lub dynamo.
2. Co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe.
3. Co najmniej jedno światło tylne świecące ciągłym lub migającym światłem.
4. Co najmniej jeden skutecznie działający hamulec.
5. Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
6. Kierunkowskazy - tylko w przypadku, kiedy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.


Zobacz nasz przejazd rowerami przez Trójmiasto.

Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (153) 5 zablokowanych

  • Najgorsi są rowerzyści na kolarzówkach. (4)

    Nigdy nie jadą ścieżką rowerową. Często widuję takich co na spacerowej od leśniczówki powinni jechać ścieżką ale blokują ulicę. Oni najbardziej mącą w środowisku rowerowym

    • 16 6

    • (1)

      To przeważnie snoby chcący udawać kolarzy sportowców ,ubrani jeszcze na kolorowo ,normalnie jarmark haaahaahhaaa

      • 1 1

      • bo za kobiety jak sie przebiorą to jeszcze nie przejdzie w waszym kraju

        to taką metodę znaleźli, żeby się zaprezentować na kolorowo,
        stroją się i prezentują na rowerach :),
        nie mam nic przeciwko ale niech przyznają szzerze, że o to im własnie chodzi,
        queers

        • 0 2

    • (1)

      Najlepiej takich oblać wodą... kumpel tak zrobił i ziomuś fikołka zaje... do rowu :)

      • 7 12

      • no super, pozdrów kumpla buraka

        • 7 3

  • Jest też druga strona medalu. (1)

    Zgadzam się z autorem artykułu, że oświetlenie rowerów po zmroku jest bardzo ważne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, co wydaje się oczywiste.
    Jednocześnie chciałbym zaapelować do tych nadgorliwych oświetlaczy żeby nie świecili mocnymi światłami w oczy nadjeżdżających z przeciwka.
    Nie podobają mi się również, jako też rowerzyście, te mrugające światła przednie, zwłaszcza, kiedy są mocne.

    • 25 1

    • dokładnie bo oko ludzkie zaczyna się dostrajać do blasku

      po czym blask znika i oko się przestarja w drugą stronę
      po czym blask się znów pojawia i oko znów się przestraja
      w wyniku widzimy rozmytą plamę
      bo oko jest w ciągłym strojeniu
      i można miec wypadek

      • 1 1

  • (11)

    Rowerzysci, wlaczajcie swiatlo ciagle, a nie migajace, prosze!

    • 49 13

    • migające bardziej widać... (1)

      a że kierowcy blaszek są ślepi nie ma innej opcji

      • 7 11

      • nie prawda, robią migające bo bateria starcza na dłużej

        to tylko wymysł producenta

        • 1 1

    • jako kierowca (1)

      wolę mrugające: daje po oczach, przeszkadza, zwraca uwagę i o to wszystko chodzi

      • 24 5

      • czyli rowerzysta ma przeszkadzać?

        oj nie tędy droga

        • 2 0

    • Migające mniej zużywa baterię

      • 2 0

    • Kierowcy, nie przekraczajcie 50kmh w mieście, proszę!

      • 10 1

    • Przydałby się osobny artykuł na ten temat (1)

      Obecnie silne ledowe lampki są bardzo tanie. Taka mocna lampka w trybie mrugającym niestety oślepia jadących rowerzystów z przeciwka, szczególnie w nocy. Oczywiście miganie ma swoje zalety ale używajcie go z głową! Migać można w warunkach słabej widoczności, jak się robi szaro lub jadąc ulicą razem z samochodami. Jak jedziesz po zmroku drogą dla rowerów to na litość boską WŁĄCZ TRYB STAŁY w przedniej lampce!! NIE OŚLEPIAJ INNYCH ROWERZYSTÓW!

      • 23 0

      • Tez mnie irytują te dwukołowe jeżdzące dyskoteki.

        • 12 1

    • (2)

      Zarówno przednie jak i tylne światło migające jest legalne.
      Jako kierowca i rowerzysta zdecydowania wolę, gdy rowery mrugają - dużo lepiej je widać i od razu łatwo zidentyfikować co to za obiekt.

      • 25 14

      • A ja wolę stałe, bo dostaje oczopląsu.

        • 15 2

      • ja jako kierowca wole z przodu stale, a z tylu migajace.

        • 14 2

  • A ja pozdrawiam (poważnie) gościa (7)

    jadącego codziennie ok.5 rano chyba szosówką Kartuską z Jasienia w stronę Gdańska. Super LEDy. i to podwójne. Widać go z kilometra. Jednak jak ktoś chce to będzie porządnie oświetlony .Też zainwestowałem w światła na dynamo (2 x AXA Luxx 70 przód + 2 x Busch & Müller tył) bo jeżdżę cały rok. A ,,batmanów'' TĘPIĆ ile się da.

    • 8 1

    • (6)

      Co wy macie z tym dynamo? Nie lepiej baterie lub akumulator? Pedałujecie i część energii idzie w gwizdek, bo na oświetlenie.

      • 1 3

      • Nie znasz się to nie gadaj bzdur. (4)

        • 0 1

        • (3)

          Jakto sie nie znam. Jeżdże rowerem i mam przyjaciela od 20l. naprawiającego rowery. Nikt kogo znam i kto się zna na serwisie i sprzęcie nie poleca dynamo. Jak lubisz się męczyć na darmo to prosze bardzo, ale ja cała swoją energię wykorzystuję na napędzanie roweru,a nie jego oswietlenie. Od tego sa lampki na baterie lub akumulator.

          • 2 1

          • Lampki, a światła to różnica. (2)

            Dzięki ,,lampkom'' można się po prostu stać widocznym i to bardzo dobrze, ale dzięki prawdziwym LAMPLOM można bardzo dobrze oświetlić też drogę. Zazwyczaj porządne oświetlenie ma swoją cenę, ale warto zapłacić (mówię o światłach na dynamo) i mieć swego rodzaju luksus. Poza tym szanowny kolego- ja wcalę nie neguję lamp na akum. czy baterie. Twierdzę jedynie, że dynamo w piaście generuje jak dla mnie BARDZO mały opór. Może to i kwestia przyzwyczajenia (kilka lat) no i odpada problem z wyczerpywaniem się baterii. Jednak najważniejsze to rozprowadzenie i natężenie światła, które w dobrych światłach na dynamo nie mają sobie równych pośród ,,latarek''. Pozdrawiam.

            • 0 0

            • (1)

              No ja rozumiem, że co innego lampka za 5zl, tylko dająca światło, a co innego taka za 100zł i więcej, czyli tzw. latarka. Ja własnie mówię o takiej latarce - droższej,ale lepszej, np. na akumulator. I dajacej światło wtedy kiedy tego chcesz, a nie w środku dnia.

              • 1 0

              • Zgadza się.

                Takie droższe modele na akum. są czasami bardzo dobre, ale niestety nawet najlepsze w końcu się rozładowują. Poza tym lampy ,,dynamowe'' mają w większości wyłącznik i wyprowadzony kabelek do tylnej lampki. Ja akurat i tak dorobiłem sobie wyłącznik na kierownicy. są też lampy z przełącznikiem na tzw. światła dzienne. To już nie te czasy, gdy tliła się jakaś tam żaróweczka, a dynamo po oponie się ślizgało albo dawało b.duży opór. Ciekawe co będzie za 10-20 lat. Pozdrawiam.

                • 1 0

      • A, i jeszcze jedno - mam na myśli prądnicę w piaście.

        Taka prądnica ma naprawdę małe opory toczenia.

        • 5 1

  • Światło przednie stałe (3)

    Z tego co się orientuję światło przednie powinno być stałe barwy białej czy ktoś może to potwierdzić - słyszałem w sieci opinię policjanta

    • 3 4

    • (1)

      Potwierdzam, że może być migające :-)
      Reguluje to rozporządzenie o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów, którego treść uległa zmianie w 2012.
      Od kilku lat migające przednie jest jak najbardziej ok, policjant, o którym wspominasz, musiał się wypowiadać jeszcze o starych przepisach.
      Inna zmiana, to taka, że w ciągu dnia i dobrej widoczności nie musisz mieć w ogóle zamontowanych świateł na rowerze (oczywiście są obowiązkowe w nocy)

      • 7 0

      • Obecne przepisy dopuszczają przednie białe światło migające, ale to jest złe rozwiązanie, ponieważ jest źle odbierane przez rowerzystów jadących z przeciwka.

        • 0 1

    • Owszem - amerykańscy naukowcy potwierdzają :)

      • 4 3

  • (2)

    A ja w okolicach konca wrzesnia rower odstawiam. Boje się jezdzic. I nie boje się samochodow. Boje się innych rowerzystow. Zapitalaja. Maja innych za nic. Wala na czolowki! Często specjalnie. Pojdziesz do lasu - jeszcze gorzej. Jedziesz spokojnie waska sciezka i nagle zapier... Taki co ma innych za zera. Oberwalam jadac rowerem takim wlasnie rozpedzonym rowerzysta. On sobie odjechal. A ja zabeczana i pokrwawiona wloklam się do domu bo skancerowane kolo do jazdy się już nie nadawalo. Od tamtej pory dziekuje ale bezpieczniej czuje się na drodze w samochodzie niz po zmroku na sciezce rowerowej. I jak ognia unikam chodnikow polaczonych ze sciezka.

    • 11 3

    • to jak w lesie jedziesz wolno, to zrob miejsce zeby ktos mogl cie wyprzedzic

      • 2 2

    • To ja tak miałam kiedyś na wiadukcie na Błedniku. Zjeżdżał jakiś cham, prawie na mnie wjechał, ja się przewróciłam, a gosciu pojechał pędem bo miał z górki. I nawet się odwrócił, zobaczył, że upadłam, ale nie zawrócił. Ale to akurat było lato i w dzień. No ale na szczęście większość rowerzystów to uczynni Panowie, którzy sami zatrzymują się, zeby pomóc jak złapię gume.

      • 7 1

  • dobra sugestia dla policji z tymi kontrolami oświetlenia

    Uzupełniłbym sugestię o taki pomysł: zamiast ścigać rowerzystów na chodniku przy Niepodległości w Sopocie na odcinku od Reja do granicy z Gdańskiem po stronie stacji BP, niech ścigają tych bez lampek po drugiej stronie, gdzie jest kawałek drogi rowerowej. Pieszych na tym chodniku nie ma zbyt wielu (choć fakt - chodnik wąski), a przejeżdżanie na drugą stronę Niepodległości na drogę rowerową i z powrotem to makabrycznie długie czekanie na światłach. Powtarzam - ścigajcie tych bez świateł.

    • 2 1

  • Brawo za poruszenie tematu !

    Światła w rowerach - OBOWIĄZKOWE - PO ZMROKU !
    Policja powinna to kontrolować !! i mandaty dawać za jazdę na rowerze bez oświetlenia po zmroku - i basta !

    • 6 3

  • po południu ok.godz16 robi się ciemno (1)

    i nie widać rowerzysty na ścieżce rowerowej. Zakup przedniej lampki 10 zł ,tylnej 10 zł. ! Warto przeznaczyć 20 zł dla poprawy bezpieczeństwa !

    • 5 3

    • dełem ci minusa bo marudzisz.

      • 3 8

  • cichociemni (4)

    Dzisiaj mało co nie rozjechałem takiej nieoświetlonej łajzy. Skręcając mam zwyczaj głęboko przez ramię patrzeć czy po chodniku z prędkością światła taki szmaciarz nie nadjeżdża. Dzisiaj po ciemku przemknął jak duch tuż przed maską ... miała łajza szczęście bo miskę bym mu oklepał , że po chodnikach i przejściach bez oświetlenia jeździ.

    • 7 2

    • (3)

      a może to był duch?

      • 3 2

      • w kasku ? na rowerze ? (2)

        jak nic szmaciarz na rowerze

        • 3 3

        • w kasku? to mogłeś walić śmiało :P

          • 1 2

        • Oj nie pisz tak brzydko, ja tez pedałuje.

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum